Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:36

Ik had ook niet wekelijks les, maar dat lag niet aan mijn talent

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:37

Kawa, het was gewoon je motivatie

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:43

Ja, als je gemotiveerd bent en wil leren kom je al 100 x verder
Dat is denk ik het állerbelangrijkste samen met het geld.
Ook al ben je geen talent, als je geld hebt en je wil leren en je bent heel gemotiveerd, dan kom je al een heel eind.
En een doorzetter niet te vergeten

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:57

CocoChanel schreef:
Jasmijn78, ik denk niet dat je er zo makkelijk over kunt denken. Het gaat om véél geld en dat verdien je niet met een baan extra.

Denken hebben we niets aan......dat is voor mensen die het niet weten!! , maar nu komen we dadelijk bij het kip en het ei verhaal! We zijn er allemaal over eens dat geld het makkelijker maakt! Maar dan ben ik het wel met Jasmijn eens dat daar wel te zwaar over wordt gedacht!

De gedachte: Het is oneerlijk want zij zijn rijk en hebben alles, is volgens mij gewoon een emotie van je onkunde die de overhand neemt op het rationeel denken!
Als je zo denkt is alles oneerlijk! Er is veel meer nodig dan alleen geld.....geld maakt het makkelijker dat maakt het nog niet oneerlijk!!

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:00

Ja natuurlijk is er meer nodig dan geld. Maar als je alles hebt wat nodig is behalve het geld, denk ik nog dat het moeilijk is om het te halen.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:02

o0anouska0o schreef:
Ja natuurlijk is er meer nodig dan geld. Maar als je alles hebt wat nodig is behalve het geld, denk ik nog dat het moeilijk is om het te halen.

Inderdaad moeilijk!! maar is dat dan oneerlijk?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:02

Stel je hebt 2 personen met dezelfde motivatie en het zelfde talent.
Wie komt er dan verder in de sport?
Die met, of die zonder geld?

En ja dat is een vorm van oneerlijkheid.
Alleen dat kom je met alles in het leven tegen
En in die zin is het hele leven ook niet eerlijk.
De vraag is dan alleen hoeveel stoor je jezelf daar aan.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:04

Nouja, het lijkt mij dat als je weet dat je hetzelfde niveau kan halen als de mensen met geld, en alleen doordat je het geld niet hebt niet dat niveau haalt dat je je er toch behoorlijk aan stoort.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:04

Ja, wat anouska zegt denk ik ook.
Ik vind ook zeker dat de goede ruiters honderd keer beter rijden dan ik misschien en ik heb ook alle respect. Ik kijk ook altijd op tegen internationale starters bij de pony's , junioren en young riders. Ik vind het heel goed wat ze allemaal voor elkaar krijgen. Maar ik blijf erbij dat ze in een andere familie wonen dan de gemiddelde nederlander.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:05

runningkawa schreef:
Stel je hebt 2 personen met dezelfde motivatie en het zelfde talent.
Wie komt er dan verder in de sport?
Die met, of die zonder geld?

En ja dat is een vorm van oneerlijkheid.
Alleen dat kom je met alles in het leven tegen
En in die zin is het hele leven ook niet eerlijk.
De vraag is dan alleen hoeveel stoor je jezelf daar aan.

Ja als je het zo bekijkt dan is het oneerlijk!

Dat jij talent hebt en een normaal paard wat niemand verwacht naar de Z kan rijden, vind je dus ook oneerlijk tegenover iemand die dat niet kan??

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:08

CocoChanel schreef:
Ik vind ook zeker dat de goede ruiters honderd keer beter rijden dan ik misschien en ik heb ook alle respect. Ik kijk ook altijd op tegen internationale starters bij de pony's , junioren en young riders. Ik vind het heel goed wat ze allemaal voor elkaar krijgen. Maar ik blijf erbij dat ze in een andere familie wonen dan de gemiddelde nederlander.

Maar dat is toch gewoon doemdenken!! Ik ben toch ook meerdere malen zuid-nederlands kampioen geweest en nederlands kampioen...ik heb ook bij de junioren meegereden en bij de youngriders en ik heb ook internationaal gestart! maar mijn vader is ook gewoon bakker!

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:09

Runningkawa zei:
Citaat:
De vraag is dan alleen hoeveel stoor je jezelf daar aan

Als je heel prestatiegericht bezig bent en je wil echt winnen dan stoor je je er denk ik wel aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:10

Nee, want dan heb je het over iets aangeboren
dan prat je niet over dingen ie te koop zijn met geld.

ik ben ook niet jaloers op een turner, terwijl ik nog niet half in de split kom.

Ik vind het wel erg sneu voor mensen die wel fanatiek zijn, maar elk gevoel missen. (maakt niet uit welke sport)
En ik heb zelfs enorme bewondering voor ze als ze het toch steeds weer blijven proberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:11

Dat deed ik vroeger ook coco
nu niet meer
want daar kom je niks verder mee

Verder kan ik dan weer jaloers ijn op jou, want een eigen pony hebben en daarmee nog Z zijn ook, was toen alleen een droom voor me

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:11

Fransheijs, dan ben jij een uitzondering. Denk ik dat we meer respect voor je kunnen hebben dan sommige andere junior riders.
Sommige kopen 2 pony's uit het kader en een seizoen later zit dochterlief in het team. Dit is dan een ander verhaal toch?

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:12

fransheijs schreef:

Maar dat is toch gewoon doemdenken!! Ik ben toch ook meerdere malen zuid-nederlands kampioen geweest en nederlands kampioen...ik heb ook bij de junioren meegereden en bij de youngriders en ik heb ook internationaal gestart! maar mijn vader is ook gewoon bakker!

Dan vind ik het erg knap dat het jou is gelukt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:12

Citaat:
maar mijn vader is ook gewoon bakker!

en mijn vader is engel

Maar ik heb idd veel meer lof voor iemand als Frans met zijn zelf opgeleide paard, dan met zo'n kakkertje die ff een gp paard krijgt om ZZ te gaan rijden

Sjaad

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:13

Ik ook _/-o_

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:20

runningkawa schreef:
Citaat:
maar mijn vader is ook gewoon bakker!

en mijn vader is engel

Maar ik heb idd veel meer lof voor iemand als Frans met zijn zelf opgeleide paard, dan met zo'n kakkertje die ff een gp paard krijgt om ZZ te gaan rijden

Dat spijt me

Maar ik hoef daar geen lof voor te hebben, vroeger deed ik het gewoon supergraag, het ging goed, ik kon (kan;)) goed paardrijden, ik heb daar inderdaad veel (bijna alles behalve school) voor moeten laten, maar het was elke seconde meer dan waard! En zoals ik al zei ben ik echt wel bevoordeeld: ik had een goede pony en het klikte gewoon super tussen ons en mijn instructrice! En dat heeft er ook voor gezorgd dat ik met de paarden zo ver ben gekomen! + natuurlijk dat ik (weer) het geluk had om een goed beest onder mijn kont te krijgen!
Laatst bijgewerkt door fransheijs op 03-03-06 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

jasmijn78

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:20

Tyrza schreef:
Ben ik niet met je eens. Een paar extra ogen op de grond zien toch veel meer dan dat je uit jezelf kunt uitvogelen. Hoe goed je ruitergevoel ook is. Wist jij trouwens uit jezelf al hoe je een proef moet rijden?

Natuurlijk heb je begeleiding nodig! Absoluut! Maar als ik niet zoveel te besteden heb, dan les ik liever eens in de 3 weken bij een goede instructeur, dan eens per week bij een mindere. Misschien gaat het dan niet zo snel, maar gelukkig zijn in de paardensport olympiaderuiters van 50+ geen uitzondering.

Wat ik daarmee wil zeggen in dat je ook goede begeleiding kan krijgen als je minder te besteden hebt. En dat je de rest van de tijd gedwongen bent het zelf uit te vogelen kan een nadeel zijn. Maar het kan ook een voordeel zijn. Je leert namelijk nergens zoveel van als van je eigen fouten.

Tyrza schreef:
En een sponsor vinden die effetjes wat centen voor je neerlegt omdat je in de basis best kans hebt om bovenaan te komen. Die zijn niet snel te vinden hoor. Pas als het echt commercieel wordt en je op Nationaal niveau loopt, dan is er wel wat "los te peuteren" om het maar even oneerbiedig te zeggen. Maar dan nog moet je je kunnen onderscheiden met de rest die ook goed- en wellicht nog beter- rijdt....

Ik had het ook niet over de basissport. Wat ik ermee bedoel is dat wanneer het het niet probeert, je zeker weet dat het niet zal lukken! Ik zal de laatste zijn die zegt dat dat makkelijk is. Maar je hebt toch niets te verliezen?

Wat duidelijk is in deze discussie is dat veel geld de paardensport gemakkelijker maakt. Dat staat vast. Maar ik zou liever reacties zien met oplossingen of ideeen hoe je er zonder een rijke papa wel kan komen. Ipv reacties druipend van afgunst en voorbeelden van mensen die o zo goed waren maar het niet konden betalen.

Misschien dat wij als minderbedeelden elkaar daarmee een hart onder de riem kunnen steken ipv elkaar te demotiveren door elkaar en onszelf steeds te vertellen dat we er toch niet komen omdat we de naam en het geld niet hebben.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:22

fransheijs schreef:
CocoChanel schreef:

Maar jouw ouders hebben blijkbaar wel het geld om aan jou uit te geven. (ik ken een bakkerszoon die het thuis trouwens heel goed hebben dus blijkbaar is daar geld in te verdienen ) Maar ik heb via PB al met jou gesproken dat ik jou instelling ook goed vind etc. en die heb ik ook wel anders gezien.

Mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder is sinds 6 jaar uit de bijstand, maar het was heel wat dat ik naar de manege mocht want dat was eigenlijk veel te duur. Ik mocht op mijn veertiende van iemand een goede jonge pony rijden mits ik bij de ponyclub ging maar helaas: dat zat er financieel niet in dus ik bleef maar voor anderen rijden op de manege en onderlinge wedstrijden starten op manegepaarden. Sommige ruiters hadden op hun 14e al EK-pony's onder hun kont geschoven gekregen

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:23

Dat vind ik wel een goed initiatief Jasmijn78

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:25

Ik denk dat je zonder geld gewoon ontzettend veel geluk moet hebben
Dat je het goede paard tegen komt dat je ook nog eens kunt betalen
Dat het klikt met dat paard
Dat je een betaalbare intructrice vind die bij je past en die je goed op kan lijden
En natuurlijk dat je een sponsor vind om ook maar te kunnen starten

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:30

Wat is de meest ideale manier om er te komen zonder geld, ontzettend veel talent, connecties, goede instructie dagelijks en een sponsor?

Oke, een jong talent paard, dat is duidelijk.
Je kijkt naar exterieur, afstamming... Fransheijs, hoe deed jij het?

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:38

Urielle schreef:
Maar jouw ouders hebben blijkbaar wel het geld om aan jou uit te geven. (ik ken een bakkerszoon die het thuis trouwens heel goed hebben dus blijkbaar is daar geld in te verdienen ) Maar ik heb via PB al met jou gesproken dat ik jou instelling ook goed vind etc. en die heb ik ook wel anders gezien.

Mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder is sinds 6 jaar uit de bijstand, maar het was heel wat dat ik naar de manege mocht want dat was eigenlijk veel te duur. Ik mocht op mijn veertiende van iemand een goede jonge pony rijden mits ik bij de ponyclub ging maar helaas: dat zat er financieel niet in dus ik bleef maar voor anderen rijden op de manege en onderlinge wedstrijden starten op manegepaarden. Sommige ruiters hadden op hun 14e al EK-pony's onder hun kont geschoven gekregen

We hebben het inderdaad hier over gehad. Ik geef je ook volkomen gelijk. En wanneer je weinig of niets verdient, dan is het inderdaad lastig paardrijden, ik heb ook alle respect voor de mensen die het kunnen, en die daar ook veel voor opzij moeten zetten! Maar ik denk ook dat er met een modaal inkomen best wel leuke dingen zijn te doen in de paardensport!
Dat er mensen zijn die alles krijgen......dat vind ik niet oneerlijk, dat vind ik niet vervelend, nee juist andersom daar haal ik een deel van de motivatie vandaan om er juist boven te staan! Het heeft geen zin om erover te gaan mekkeren, of je nu op een manegepony rijdt, of op een eigen pony/paard mensen met geld hebben nu eenmaal altijd een betere en grotere deur om ergens binnen te komen! Dat is in de paardensport, dat is in elke sport, dat is in het bedrijfsleven, dat is in heel de maatschappij!
Is het een ver-van-mijn-bed-show dan wordt het geaccepteerd, maar zit het in de directe omgeving dan is het oneerlijk omdat we worden benadeeld!

Iedereen is hier bevoordeeld!! Leef daar dan ook na, kijk niet constant naast je en achter je, kijk vooruit, maak je eigen plan, stel je eigen doelen en wees realistisch dan is er HEEL VEEL mogelijk!