discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:27

Albertine_N schreef:
Sorry, maar moet het voorgekauwd en uitgespuugd en in je mond gestopt worden? Wat DENK je dat ze bedoelt?

Dit soort reacties zijn geen bijdrage. Het is namelijk behoorlijk onduidelijk wat LDR doet in positieve zin, dus kan ik het alleen negatief uitleggen. Als het wel positief is, dan wil ik het fijne er van weten, ja. want elke vorm van voorlichting kan bijdrage tot een positiever beeld van LDR.
Want hier heb je het dus weer. Tegenstanders kunnen hele lijsten opsommen wat er slecht is, maar voorstanders hebben maar heel weinig om het te verdedigen. Verder dan getrainde buikspieren en bollende rug, wat ook op ander manieren bereikt kan worden, komt men niet.
hier een kans voor Tyrza om even piekfijn uit te leggen hoe LDR haar paard geholpen heeft in met name de piaffe.
Aan de andere kant doet het er ook niet toe, want dat is maar 1 paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:34

Karl66 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen het normaal vindt dat je bij een paard dat zonder reden bokt zijn rug moet laten nakijken. Maar dat een paard dat met gebruik van LDR getraind wordt alles toelaat zonder te laten merken dat hij pijn heeft?

We hebben het over de nek. Het is lastig voor een paard te uiten dat hij wat heeft als hij in een positie wordt gevraagd, of niet? Ruiter trekt terug of paard wordt krachtig voorwaarts gereden, kortom, er wordt heus geen acht geslagen op een paard dat zijn hals probeert te strekken (om maar wat te noemen) om onder de pijn uit te komen...
Pas als het niet meer buigen kan, maar dan is het wel te laat, merkt men misschien dat er wat mis is.
Ik heb al eerder gezegd dat een paard kan lijden zonder dat iemand er erg in heeft. Wel eens een hoefbevangen paard gezien, paard met gebroken been? Ze berusten erin. Ze gillen niet, ze huilen niet, ze worstelen niet.
En ik zie anders genoeg vormen van weerstand in sommige paarden hoor. Wat minder dan bokken, maar hoofschudden, tandenknarsen, oren in de nek, staartzwiepen, neusgaten optrekken etc kunnen uitingen zijn van pijn en onrust.

Waarmee ik niet wil zeggen dat elk LDR gereden paard pijn lijdt, ik somde alleen maar op wat er allemaal beweerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-12-05 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:34

Ach Lusitana, ik heb hier eindeloos lange posts over uitgelegd. Ik heb echt geen zin meer om dat nog eens uit te leggen.

In een nutshell komt het erop neer dat een paard uiteindelijk vanuit de vlugge ondertredende draf steeds meer zal verkleinen, maar vlug blijft. De positieve energie zorgt ervoor dat het lichaam als een harmonica steeds meer gaat sluiten. Voor mijn gevoel wordt het paard zo fanatiek dat het er eigenlijk om smeekt om piaffe te willen lopen. En dan is het zaak om te voorkomen dat het paard hierin niet vertraagd en de ruiter hem dus voor is.

Nogmaals: dit is mijn eigen ervaring. Voor meer details hierover moet je maar even terugzoeken of wachten tot ik meer zin heb om dit stukje voor stukje te omschrijven, want het is echt een hele lap tekst.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:36

Lusitana schreef:
We hebben het over de nek. Het is lastig voor een paard te uiten dat hij wat heeft als hij in een positie wordt gevraagd, of niet? Ruiter trekt terug of paard wordt krachtig voorwaarts gereden, kortom, er wordt heus geen acht geslagen op een paard dat zijn hals probeert te strekken (om maar wat te noemen) om onder de pijn uit te komen...
Pas als het niet meer buigen kan, maar dan is het wel te laat, merkt men misschien dat er wat mis is.

Ik word hier ECHT moe van!!!

Waarom zie je alleen maar die nek en hals????? Ik dacht dat jij niet uitging van de plaatjes die op bepaalde websites worden gepubliceerd??

Grappig dat mijn acupuncturist mijn paard altijd super los vond, een dag na een intensieve les.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:38

Het probleem met de lijst nadelen die opgesomt worden, is dat die gebaseerd zijn op een onderzoek waaruit blijkt dat in een valse krul rijden slecht is. Ooit heeft iemand valse krul door LDR vervangen en dat wordt nu continue aangehaald.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:39

Ik zie helemaal niets alleen. Ik somde op wat er beweerd wordt en Karl66 beweert dat paard pijn aangeeft. Ik zeg dat een paard pijn in de nek lastig aan geeft, that´s all. Ik ga nergens van uit, ik onderzoek en stel vragen en vertel ook wel dingen die ik uit ervaring weet.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:43

Ik heb een 5 jarig paard (waarbij ik gewoon basis rijd) die duidelijk aangeeft dat hij last van zijn nek heeft. Dit wordt bevestigd door de sportmasseur.

Dat pijn niet wordt erkend heeft niet te maken met de trainingsmethode maar door de ruiter die zijn paard moet kennen en open moet staan dat zijn paard niet normaal functioneerd en er dus iets mis kan zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:43

Karl66 schreef:
Het probleem met de lijst nadelen die opgesomt worden, is dat die gebaseerd zijn op een onderzoek waaruit blijkt dat in een valse krul rijden slecht is. Ooit heeft iemand valse krul door LDR vervangen en dat wordt nu continue aangehaald.

Ik zou niet weten waar het op gebaseerd is, ik som dingen op die ik links en rechts voorbij heb zien komen en ik denk niet dat alle mensen alles op 1 ondezoek baseren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:45

Tyrza schreef:
Dat pijn niet wordt erkend heeft niet te maken met de trainingsmethode maar door de ruiter die zijn paard moet kennen en open moet staan dat zijn paard niet normaal functioneerd en er dus iets mis kan zijn.

Zeker waar.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:58

Nou dan zijn we er toch uit?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:02

Lusitana schreef:
Dit soort reacties zijn geen bijdrage. .

Ik vond t gewoon een hele domme opmerking. Ik had toch behoorlijk wat respect voor je door je postst, maar dit vond ik echt een open deur intrappen.

En al die waslijsten vaar al die anti-LDR mensen mee aankomen: daar is niks, maar dan ook niks wetenschappelijk van bewezen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:25

Lusitana schreef:
Karl66 schreef:

Ik zou niet weten waar het op gebaseerd is, ik som dingen op die ik links en rechts voorbij heb zien komen en ik denk niet dat alle mensen alles op 1 ondezoek baseren.

Dus wel, alle beweringen die ik tot nu toe gehoord heb, zijn op Weiler gebaseerd. En als het niet rechtstreeks is dan wel via via van wat ze gehoord hebben.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:27

Bij een valse krul kruipt het paard achter de hand. En geloof mij maar, als dat gebeurt, kan je echt geen fatsoenlijk piaffe of passage rijden hoor

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:32

Albertine_N schreef:
[En al die waslijsten vaar al die anti-LDR mensen mee aankomen: daar is niks, maar dan ook niks wetenschappelijk van bewezen.
[/quote]

Waar pro-LDR mee aankomen is ook niks van wetenschappelijk bewezen...of is mij wat ontgaan?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:34

De resultaten lijken me behoorlijk prakisch aangetoont?

En buiten dat:
En ik weet echt wel wat ik voel... En het werkt gewoon bij mijn paard(en)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:41

Ja, maar waarom moeten de nadelen wetenschappelijk onderbouwd worden, maar de voordelen niet?
De hele discussie is eigenlijk om te proberen zo goed onderbouwd mogelijk aan te tonen wat voor en nadelen zijn. Jouw bijdrage is zeker waardevol als ervaringsdeskundige, maar de bijdragen van kristische mensen zijn zeker niet minder.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:47

Ik kan alleen uitgaan van hoe mijn paarden zijn en aanvoelen, maar ik kan je zo wat voordelen opnoemen:

- een elastischer paard
- een elektrischer paard
- meer bespiering in het hele lichaam
- meer werklust
- verbeterde conditie
- minder blessures

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:01

Kan ook met allerlei andere manieren van training bereikt worden en hangt dus niet speciaal aan LDR.
En dat "electrische" is een moderne kreet die belachelijk aan doet, maar dat is mijn mening hoor, er zijn wel meer termen door de jaren een veranderd. Alles went. Heeft verder niks met de discussie te maken.

En, ik zal je voor zijn, alle nadelen kun je ook in alle andere trainingen tegen komen. (Indien slecht gereden wordt)

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:12

Ik concludeer dit dus alleen vanuit mijn eigen bevindingen. Ik praat niet voor een ander.

En elektrisch vind ik gewoon een erg pakkend woord voor een sneller achterbeen, snellere reactie.

Het engels vind ik ook wel een goed passend woord, maar is niet echt begrijpelijk voor de gemiddelde Nederland: Snappier.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:44

Lusitana schreef:
Albertine_N schreef:
[En al die waslijsten vaar al die anti-LDR mensen mee aankomen: daar is niks, maar dan ook niks wetenschappelijk van bewezen.
[/quote]

Waar pro-LDR mee aankomen is ook niks van
wetenschappelijk
bewezen...of is mij wat ontgaan?

Karl66 schreef:
Tineke Bartels heeft onderzoek in Utrecht laten doen voor ze ermee begon om uit te sluiten dat LDR nadelige gevolgen had voor haar paarden voor ze het ging toepassen.

Een gerenomeerd onderzoekster als Clayton geeft aan dat het een goede trainingsmethode is, zonder enige opmerking over nadelige gevolgen.

Een gerespecteerd paardenfysiotherapeute als Solange Schrijer zegt op basis van haar kennis dat het mits goed toegepast toegevoegde waarde heeft zonder nadelige gevolgen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:48

Lusitana schreef:
Yvonnelind schreef:

Dank je wel; hier kan ik me gedeeltelijk in vinden; ik denk wel dat je te gemakkelijk over het LD en R. rijden denkt in deze, maar ìk kan dat in zoverre niet beoordelen, omdat ik de methode zelf niet gebruik in mijn rijden. Als het zo gemakkelijk zou zijn om winst te rijden met deze methode, dan zouden er al veel meer mensen in de top mee moeten draaien denk ik. Nee, dit lijkt me ook wel weer erg kort om de bocht...

Er staat duidelijk "waarvan enkelen denken dat/ of die". Er staat niet dat ik dat denk en er staat ook niet dat het zo is. Maar, het wordt wel door velen in discussies aangewend als zijnde het succes achter Anky, bv. En daar geloof ik persoonlijk dus helemaal niet in, ik heb al een paar keer geroepen dat kundige ruiters ook zonder LDR wel succes oogsten en dat die het wel gebruiken wellicht ondanks en niet dankzij de methode winst boeken.
Dus niks kort door de bocht, lijkt mij.

Okay, dan heb ik dat in de verkeerde context gelezen denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:54

Karl66 schreef:

Tineke Bartels heeft onderzoek in Utrecht laten doen voor ze ermee begon om uit te sluiten dat LDR nadelige gevolgen had voor haar paarden voor ze het ging toepassen.

Een gerenomeerd onderzoekster als Clayton geeft aan dat het een goede trainingsmethode is, zonder enige opmerking over nadelige gevolgen.

Een gerespecteerd paardenfysiotherapeute als Solange Schrijer zegt op basis van haar kennis dat het mits goed toegepast toegevoegde waarde heeft zonder nadelige gevolgen.

Uitsluiten dat er nadelige gevolgen zijn is niet hetzelfde als (wetenschappelijk)aantonen dat het positieve gevolgen heeft.
Daar doelde ik even op. Dus even niet vanuit verdediging reageren, maar gewoon even komen met wat er wetenschappelijk aan LDR wordt toegeschreven (en wat je niet met andere training kunt bereiken).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:56

Yvonnelind schreef:
Okay, dan heb ik dat in de verkeerde context gelezen denk ik.

Kan verkeren. Overkomt mij ook wel eens

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:57

Super erg
Zo gaat dat ook met anky
En dat heb je zo van die anky wanabees en ja dan noemen ze dat 'dressuur'
Dat is net lijk springen over 2M !!!
Zoiets kan niet meer ..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:58

Volgens Clayton is het een goede methode, omdat je in tegenstelling tot VWNW wel de buikspieren traint.

Volgens Solange Schrijers heeft het toegevoegde waarde, omdat het paard door zijn hele lijf losgemaakt wordt.