Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kinke schreef:maar waar wil je dan naartoe? Tenminste, als je nog een forum zoekt? En is er wel een plek waar we ons 100% thuis voelen?
Isapaardje schreef:Hoi,
de laatste tijd kreeg ik weer steeds meer de indruk dat ik niet serieus werd genomen.
Groeten,
Ingrid
Lusitana schreef:Tenzij SuperYola en Nick 1 zijn, en alles is opgezet om meer bekendheid te geven aan paardnatuurlijk, dat bekruipt me wel een beetje...
Maar dat zal wel aan mijn denkwijze liggen... ben soms een beetje achterdochtig wat kerels betreft...veel meegemaakt...
Ukster schreef:maarjah.. konijnen in een kooi is toch ook niet natuurlijk zijn ze daar ook fel tegen?
.
. Vippie schreef:Eigenlijk moet ik best lachen om de term: Natuurlijk bekappen.... bekappen is nl helemaal niet natuurlijk maar een ingreep van de mens waarmee men de hoef aanpast naar zijn/haar behoeften...
En als ik dan zo de methodes hoor denk ik echt van...... nee laat ik dat maar niet zeggen....
Mijn fjord heeft dr hele leven op blote voeten gelopen, keiharde strakke hoefjes waar de smit maar 1 a 2x per jaar bij kwam kijken of het allemaal nog goed ging en hoefjes waar andere smeden ook helemaal laaiend over waren zo netjes als ze bleven.....
Tot mn vriendin een hoefsmid in de arm nam die aan "natuurlijk" bekappen deed.... aangezien ik voor alles open sta vroeg ik of hij ook de hoefjes van Tjo eens kon bekijken.... ik was er zelf niet bij maar toen ik op stal kwam en zag wat hij er onder vandaan had gehaaldzoveel was er in de voorgaande jaren bij elkaar nog niet af gegaan....
Hierna is hij nog 2 keer gekomen (om de 2 mnd als die van haar ook gedaan werd) en telkens ging er zo'nzelfde hoeveelheid af.... en met de keer vond ik dat vreemder aangezien de hoef amper aangegroeid was door de arbeid op de verharde weg waardoor ze in het verleden zo netjes in balans bleven.
Tjo begon steeds gevoeliger te lopen en werden er hoefschoenen aangeschaft, in de bak viel het nl nog wel mee nl maar op het harde of op steentjes was het echt drama, niet handig als je endurance rijdt.
Hoefschoenen waren super, heb er veel plezier mee gehad, tot we er 1 kwijtraakten.....
Ach dan gaan we toch weer gewoon op blote voetjes verder... FOUT... bij de gedachte aan een harde ondergrond liep ze al zo kort dat we ipv in 10 minuten in het bos waren er bijna een half uur over deden.....
Toen was ik het zat.... gewone smid gebeld over hoe en wat en na grondige inspectie van dr hoeven en zool uiteindelijk als noodoplossing ijzers eronder geslagen, want tsja we moesten toch wat...
Zool was (dankzij de veelgeprezen strasser methode naar ik achteraf begreep) zodanig uitgehold dat ze bijna op het leven liep, dus niet zo gek dat ze bijna niet meer vooruit kwam. De methode had NOOIT bij haar toegepast mogen worden, en was gezien dr uitmuntende hoefkwaliteit zeker niet nodig geweest.
Inmiddels staat ze na 4 maanden ijzers nu weer 2 maanden op bloote pootjes en ze loopt weer als vanouds, zool is weer goed aangegroeid en knetterhard. Evenals dr hoefwand die echt niet verpest is door de nagelgaatjes, zijn er keurig uitgegroeid zonder inscheuren of rare flappers aan de randjes.
Voor ons dus geen rare fratsen meer.. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die erbij zweren, ik vind het prima, ieder zijn meug, toch?
Verder vind ik dat iedereen zn paard lekker zo moet houden als het hem schikt en uitkomt, je kunt wel vrolijk terug willen naar de oertijd maar helaas zijn de hedendaagse paarden daar niet meer op gebouwd qua gestel en is de situatie zoals die was waar ze vroeger leefde niet na te bootsen (tenzij je ergens op de toendra je paard houd), dat is nou eenmaal het verschijnsel tijd.. en alles gaat met zn tijd mee ook de leefomstandigheden van onze geliefde viervoeters...
In de wei zetten op een dieet van (verontreinigd sloot/regen)water gras en hooi is niet altijd beter, aangezien de paarden van vroeger meer kruiden binnen kregen dan er nu in de weides te vinden zijn waardoor er een tekort ontstaat van vitamines en mineralen.
Maargoed als mensen vinden dat ze op een dergelijke manier hun paard dichter bij de natuur brengen mij best, maar veroordeel de mensen niet die dat niet doen.
Als iedereen maar het beste met zijn paard voor heeft dan komt het allemaal wel goed in paardenland
SuperYola schreef:Wat NICK ALTENA SCHRIJFT IS HELEMAAL WAAR!!!!!![]()
![]()
Ik heb mij dus onder drie namen in en uit gelogt.
Ik heb daar mensen gekwetst naar het blijkt, nou zij mij gekrenkt in het begin dus dat laten we maar in het midden. Ik vond ze daar wel fel, maar dat is mijn eigen mening, en kwam omdat ik er niet in mee wilde gaan.
*berouw komt na de zonde*
NickAltena schreef:Na het lezen van je stukje toch even het volgende.
Over het natuurlijk paardhouden had ik al wat geschreven.
Het blijft zo een wellus niettus verhaal natuurlijk.
Steeds weer die uitspraak , dan moet je hem in de toendra zetten.
Wat is er nou mis met zo natuurlijk mogelijk houden.
Die zaken veranderen die je kunt veranderen.
Dat is waar wij het over hebben en dat is wat wij doen, meer niet.
Als je je paard niet op de wei mag zetten is dat jammer. Jammer voor je paard.
Je kunt dan een andere stalling gaan zoeken of gewoon blijven waar je bent. Er is niemand die je iets verplicht te doen hoor. Het blijft eigen keus.
Maar zoals ook Yola hier schreef , veel mensen weten niet eens beter. Die hebben dit altijd zo geleerd . Een paard hoort op stal, een paard moet een deken , een paard moet een ijzer.
En dat is wat wij nou willen doorbreken, de mensen laten zien dat dat wat deze mensen jaren is wijsgemaakt niet altijd klopt.
Isapaardje schreef:Even hulp nodig hier en plaats het maar even zo; hoe kan ik iemand een mail sturen via bokt?
Ik heb aangeklikt hier bij PB maar het blijft in mijn OUTbox staan. Hoe gaat het verzenden??
Ben nieuw hier en niet zo'n expert op computergebied![]()
Groeten,
Ingrid