Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:29

Die ORS probeer ik ook aan te leren, maar het wil niet erg..... Iemand toevallig een filmpje van galop->ORS??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:31

Kinke schreef:
maar waar wil je dan naartoe? Tenminste, als je nog een forum zoekt? En is er wel een plek waar we ons 100% thuis voelen?

BOKT natuurlijk!!!!! OK dan! De plek waar iedereen er voor iedereen is en waar niemand buitengesloten wordt van shet tot shire van NHer tot Grandprix-prikker iedereen hoort erbij.
Je voelt je thuis bij Bokt.nl Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:34

Nee, op bokt wordt nooit geknokt. Clown

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 16-11-04 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:34

Da's iets te rooskleurig Vippie Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:36

Ik doe aan centered riding, gewoon dressuur, maar valt geloof ik ook onder natural horsemanship, verder heb ik de site over equilibre training een keer bekeken en dat spreekt me veel meer aan dan parelli.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:44

Ingrid,

Heb je een paar dagen geleden een Prive berichtje gestuurd!
Dat zit bovenin de pagina, waar je ook kunt in/uitloggen enzo.

Enne, bij natuurlijk bekappen is het heel gezellig, en soms leerzaam, echt iets voor jou!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:43

Isapaardje schreef:
Hoi,
de laatste tijd kreeg ik weer steeds meer de indruk dat ik niet serieus werd genomen.

Groeten,
Ingrid

En voor de meelezende PN-ers hier, het geldt niet voor iedereen van jullie. Jullie zullen neem ik aan wel begrijpen wie ik wel en wie ik niet bedoel. Althans dat hoop ik Haha!

En "Kinke", ik post hier toch dan? En prive mailden we ook al af en toe. En by the way, ik heb wel een forum gevonden waar ik goed op mijn plaats ben, waar we gewoon elkaar kennen en elkaars paarden en over de dagelijkse dingen "leuteren" met elkaar ; soort prive mailclub.

Groetjes
Ingrid

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:32

Isapaardje wij hebben inmiddels contact gehad over pn

groetje Schijnheilig

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:46

Lusitana schreef:
Tenzij SuperYola en Nick 1 zijn, en alles is opgezet om meer bekendheid te geven aan paardnatuurlijk, dat bekruipt me wel een beetje...
Maar dat zal wel aan mijn denkwijze liggen... ben soms een beetje achterdochtig wat kerels betreft...veel meegemaakt...

Uhhh, oef...hier schrok ik even van...
Maar ik kan je garanderen dat ik niet superyola ben.
Bewijzen kan ik het niet maar je moet me in dit geval echt maar geloven..
Ik wil niemand beledigen maar zou echt niet met deze man willen ruilen.

Ik hoop oprecht dat je me geloofd hoor

Groeten Nick

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:56

paardnatuurlijk. uhm ik weet niet wat ik er van moet denken.

wij hebben een paardje op stal staan met de ziekte van cushing (of hoe je het ook schrijft) zomers heeeft het een een volop dikke vacht en jeukt zich eigen helemaal open, zodat hij geschoren moet worden. 's winters valt hij erg af omdat hij zoveel energie in moet steken om zichzelf warm te houden en is ook haast niet bij te houden met voeren.

hoe wouden hun zo'n pony onderhouden?
- kapot laten schuren door de jeuk, laten uitmageren.

ik vraag het me wel af of het voor alle paardenwel zo oke is.

mijn paardje zou het op prijs stellen dat als het keihard regent dat hij ergens kon schuilen of lekker in een warme stal staat.
hij sterft in de keiharde winter van de kou, omdat hij niet veel haar aanmaakt.

maarjah.. konijnen in een kooi is toch ook niet natuurlijk zijn ze daar ook fel tegen?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:18

En, heb je die vragen ook al op PN gesteld, Ukster?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:28

Ukster schreef:
maarjah.. konijnen in een kooi is toch ook niet natuurlijk zijn ze daar ook fel tegen?

ik wel hoor Knipoog Haha! .

maar, idd, jouw situatie is al niet meer in 'natuurlijk-termen' te vatten. in de natuur zou jouw paard simpelweg dood gaan. en dat geldt voor nog veel meer dieren met afwijkingen/ziekten.

neemt niet weg dat je er bij een gezond dier mag van uit gaan dat het heel wat meer aan kan dan het standaard baasje wil/kan aannemen.

maar als we morgen alle dieren moeten laten creveren die zorgbehoevend zijn, zouden we in ene met wel een héle berg lijken zitten Bloos! .

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:32

Vippie schreef:
Eigenlijk moet ik best lachen om de term: Natuurlijk bekappen.... bekappen is nl helemaal niet natuurlijk maar een ingreep van de mens waarmee men de hoef aanpast naar zijn/haar behoeften...

En als ik dan zo de methodes hoor denk ik echt van...... nee laat ik dat maar niet zeggen....
Mijn fjord heeft dr hele leven op blote voeten gelopen, keiharde strakke hoefjes waar de smit maar 1 a 2x per jaar bij kwam kijken of het allemaal nog goed ging en hoefjes waar andere smeden ook helemaal laaiend over waren zo netjes als ze bleven.....

Tot mn vriendin een hoefsmid in de arm nam die aan "natuurlijk" bekappen deed.... aangezien ik voor alles open sta vroeg ik of hij ook de hoefjes van Tjo eens kon bekijken.... ik was er zelf niet bij maar toen ik op stal kwam en zag wat hij er onder vandaan had gehaald Lips are sealed zoveel was er in de voorgaande jaren bij elkaar nog niet af gegaan....
Hierna is hij nog 2 keer gekomen (om de 2 mnd als die van haar ook gedaan werd) en telkens ging er zo'nzelfde hoeveelheid af.... en met de keer vond ik dat vreemder aangezien de hoef amper aangegroeid was door de arbeid op de verharde weg waardoor ze in het verleden zo netjes in balans bleven.
Tjo begon steeds gevoeliger te lopen en werden er hoefschoenen aangeschaft, in de bak viel het nl nog wel mee nl maar op het harde of op steentjes was het echt drama, niet handig als je endurance rijdt.

Hoefschoenen waren super, heb er veel plezier mee gehad, tot we er 1 kwijtraakten.....
Ach dan gaan we toch weer gewoon op blote voetjes verder... FOUT... bij de gedachte aan een harde ondergrond liep ze al zo kort dat we ipv in 10 minuten in het bos waren er bijna een half uur over deden.....
Toen was ik het zat.... gewone smid gebeld over hoe en wat en na grondige inspectie van dr hoeven en zool uiteindelijk als noodoplossing ijzers eronder geslagen, want tsja we moesten toch wat...
Zool was (dankzij de veelgeprezen strasser methode naar ik achteraf begreep) zodanig uitgehold dat ze bijna op het leven liep, dus niet zo gek dat ze bijna niet meer vooruit kwam. De methode had NOOIT bij haar toegepast mogen worden, en was gezien dr uitmuntende hoefkwaliteit zeker niet nodig geweest.

Inmiddels staat ze na 4 maanden ijzers nu weer 2 maanden op bloote pootjes en ze loopt weer als vanouds, zool is weer goed aangegroeid en knetterhard. Evenals dr hoefwand die echt niet verpest is door de nagelgaatjes, zijn er keurig uitgegroeid zonder inscheuren of rare flappers aan de randjes.

Voor ons dus geen rare fratsen meer.. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die erbij zweren, ik vind het prima, ieder zijn meug, toch?

Verder vind ik dat iedereen zn paard lekker zo moet houden als het hem schikt en uitkomt, je kunt wel vrolijk terug willen naar de oertijd maar helaas zijn de hedendaagse paarden daar niet meer op gebouwd qua gestel en is de situatie zoals die was waar ze vroeger leefde niet na te bootsen (tenzij je ergens op de toendra je paard houd), dat is nou eenmaal het verschijnsel tijd.. en alles gaat met zn tijd mee ook de leefomstandigheden van onze geliefde viervoeters...
In de wei zetten op een dieet van (verontreinigd sloot/regen)water gras en hooi is niet altijd beter, aangezien de paarden van vroeger meer kruiden binnen kregen dan er nu in de weides te vinden zijn waardoor er een tekort ontstaat van vitamines en mineralen.
Maargoed als mensen vinden dat ze op een dergelijke manier hun paard dichter bij de natuur brengen mij best, maar veroordeel de mensen niet die dat niet doen.

Als iedereen maar het beste met zijn paard voor heeft dan komt het allemaal wel goed in paardenland

Na het lezen van je stukje toch even het volgende.
Over het natuurlijk paardhouden had ik al wat geschreven.
Het blijft zo een wellus niettus verhaal natuurlijk.
Steeds weer die uitspraak , dan moet je hem in de toendra zetten.
Wat is er nou mis met zo natuurlijk mogelijk houden.
Die zaken veranderen die je kunt veranderen.
Dat is waar wij het over hebben en dat is wat wij doen, meer niet.
Als je je paard niet op de wei mag zetten is dat jammer. Jammer voor je paard.
Je kunt dan een andere stalling gaan zoeken of gewoon blijven waar je bent. Er is niemand die je iets verplicht te doen hoor. Het blijft eigen keus.

Maar zoals ook Yola hier schreef , veel mensen weten niet eens beter. Die hebben dit altijd zo geleerd . Een paard hoort op stal, een paard moet een deken , een paard moet een ijzer.
En dat is wat wij nou willen doorbreken, de mensen laten zien dat dat wat deze mensen jaren is wijsgemaakt niet altijd klopt.
Noem het zendingsdrang zoals ik eerder las. Ik vind het niet meer dan normaal om mensen te wijzen op zaken die onderzocht zijn en waaruit blijkt dat we iets verkeerd aan het leren of doen zijn.
Wie bang is voor deze drang gaat verder zoals hij/zij het wil. Wie niewschierig is en meer wil weten is welkom.

Dan even over die voeten zoals in dit stukje beschreven;

De methode zoals op PN wordt beschreven is niet de Strasser methode.
Sterker nog, er zijn een hele hoop PNers die daar op tegen zijn, ikzelf ook.
Daarnaast lach je om de naam.
Ook hier over enige uitleg dus.

Het gaat er natuurlijk niet om de hoef in die stand te brengen die wij persoonlijk nou mooi vinden. Dan zouden we hele vreemde hoeven tegenkomen denk ik.
Het gaat er om de hoef in een stand terug te brengen zoals de natuur het bedoelt had.
Niet voor het uiterlijk dus maar voor het spul wat daar allemaal in zit.
De reden waarom we dit doen en het bij een paard in de natuur niet hoeft is natuurlijk duidelijk , dacht ik.
In de natuur zal een paard geen uren in een zachte wei doorbrengen maar is hij continu aan het lopen op diverse verschillende ondergronden zodat dit al slijt in de goede vorm.

Hierin zit dan ook meteen het verschil in de Strasser en de andere(mag ik zeggen onze?) methode.
De Strasser bekapper wil dit zo snel mogelijk doen, zo snel mogelijk die stand bereiken en vanwege de hoefwerking wordt dan de zool vaak hol gemaakt als die dat vanzichzelf niet is.

De andere methode zoals op de site uit gelegd gaat uit van een gewenning en langzaam opbouwen.
Als er dus erg veel van de hoefwand af moet doen we dat niet in een keer maar in stapjes.
Van de zool blijven we al helemaal af, die wordt dus absoluut niet uitgehold. Het gevaar daarvan heb je zelf al omschreven.
Overigens groeit die zool ook wel weer aan hoor, alleen duurt dit erg lang.
Wij wachten dus geduldig tot de zool zich vanzelf in een holle vorm terug trekt en strasser maakt deze vorm door weg te snijden in die zool.
Dat is het grootste verschil.

Dan nog een andere opmerking over die hoefsmid die dit gedaan heeft.
Sommige hoefsmeden willen graag bij ons op de site om reclame te maken dat zij ook een natuurlijke bekapper zijn.
Een enkele is er op geweest en daarna weer verwijderd.
Simpel om dat ze niet op de manier bekappen zoals het op de site gezegd wordt en wij daar dan dit soort meldingen van krijgen en men dan al snel zegt dat natuurlijk bekappen niet goed is voor een paard.
Ofwel...als je een andere hoefsverzorger had gehad had je waarschijnlijk helemaal geen problemen gehad.
Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent die de verkeerde heeft getroffen, ik kan je foto´s laten zien van een ´natuurlijke hoefsmid`waarvan een leek zich afvraagt of er uberhoubt wel wat is gedaan.
Das ook niet goed maar daar had het paard minder last van dan de jouwe.
Ook deze man had in veler ogen prutswerk geleverd. Het wordt een mode woord bij de smeden en sommige willen daar graag op mee liften.
De meest paarden die problemen hebben krijgen dat omdat ze ineens op de hele voet moeten leren lopen en niet in stapjes.
Er wordt dan dus teveel in een keer verwijderd.
Hoefschoenen kunnen dan een goede tussenstap zijn al moeten ze wel wennen aan harde ondergrond en moet je ze dus niet altijd op deze schoenen laten lopen. Dan duurt het ook langer.
Het gevoelig lopen van een paard op blote voeten wil niet altijd zeggen dat ze ook pijn hebben. Het is een vreemd gevoel wat ze ineens onder de voeten hebben en daar moeten ze aan wennen. Kijk naar je eigen voeten als je de schoenen uit doet. Das ook ff wennen. Maar waneer je die schoenen niet meer aan doet kan ook jij over keizels en dergelijke lopen.
Niet alle hoefverzorgers over een kam scheren dus.
Buiten dat ben ik nog stellig van mening dat een hoefsmid anders bekapt dan iemand die dat volgens de cursus van Frans zou doen.
Ik raad een ieder dan ook aan dit te overwegen, als je het niet zelf wilt doen, en het is echt niet moeilijk, kun je in iedergeval je hoefsmid duidelijk maken wat je wilt dat HIJ doet.
We praten hier dan wel over paarden met al redelijk gezonde hoeven natuurlijk. Als een paard hoefkatrol heeft zou ik er ook zeker een ander bij halen en niet zelf gaan staan klungelen

Groeten Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:57

SuperYola schreef:
Wat NICK ALTENA SCHRIJFT IS HELEMAAL WAAR!!!!! Scheve mond Verdrietig

Ik heb mij dus onder drie namen in en uit gelogt.

Ik heb daar mensen gekwetst naar het blijkt, nou zij mij gekrenkt in het begin dus dat laten we maar in het midden. Ik vond ze daar wel fel, maar dat is mijn eigen mening, en kwam omdat ik er niet in mee wilde gaan.

*berouw komt na de zonde*

Dat het waar is wat ik schrijf is nogal wiedes...ik heb een hekel aan leugenaars dus doe dat zelf ook niet.

Ik zie in je stukje toch weer een beetje het wellus niettus wat je op PN ook deed.
Mensen gekwetst naar het blijkt, MAAR....

Exuses had je ook bij ons al eens aangeboden.
Ik hoop dan ook dat je je onder-regel oprecht meent.
Iets wat ik dus niet zo heel snel meer geloof maar ik denk dat je dat wel begrijpt.

Ik vind het wel knap van je dat je er hier zo in het openbaar voor uit bent gekomen, vele hadden dat niet gedaan denk ik.

Verder wens ik je veel leesplezier toe en vooral hoop ik dat je voor je iets plaats gaat nadenken over waar je mee bezig was en bent.

Gr. Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:35

Voor de mensen die het wel leuk/nuttig vonden dat ik op dit forum aanwezig was wil ik even mijn dank uitspreken.

Ik heb dit om diverse redenen gedaan zoals jullie hebben kunnen lezen.
Een van de bij-redenen is zo te zien aardig gelukt.
Het heeft toch een positieve invloed gehad dat ik hier mijn verhaal ook kwijt kon en hoop dat een ieder die hier schrijft nog eens terug denkt aan deze lijn.
Wees niet altijd gesloten voor andermans denkwijze en luister en lees vooral over het hoe en waarom. Haal daaruit vrijwillig de dingen die je denkt bij je te passen.
Zijn er dingen die je niet snapt of waarvan je denkt dat klopt voor geen meter , vraag dan aan die mensen hoe ze er bij komen om zoiets te beweren of schrijven maar blijf netjes en rustig.
Voel je niet altijd meteen aangevallen door andere en betrek het niet altijd tot jezelf.

Ik bedank de mods hier die me de mogelijkheid gaven om toch door te schrijven.
Ze hadden er ook hier een slot op kunnen gooien maar hadden blijkbaar toch het vertrouwen dat het goed zou gaan.
Ik bedank ook de mensen die me gemaild hebben hier.
En natuurlijk bedank ik een ieder die gereageerd heeft op mijn schrijven op het forum hier.
Ik weet zeker dat een aantal van jullie nu misschien toch anders gaan denken over de mensen op de andere site en dat was een van mijn doelen.

Omdat ik ook maar beperkt in mijn tijd ben en toch mijn voorkeur naar de andere site gaat, hoop ik een aantal van jullie daar toch eens te ontmoeten.
Ik weet zeker dat de mensen ook normaal een antwoord kunnen krijgen waneer ze op een normale manier iets vragen.
Ik ben echt geen unicum daar op die site hoor.

De rest van mijn tijd besteed ik graag aan andere dingen zoals mijn paard en andere dieren en ook lezen en leren omdat ook ik nog lang niet genoeg weet van de dingen die mijn intresse hebben.
Zo ben ik erg sceptiesch geweest tenopzichte van bijv. het clickeren bij een paard. Dacht dat het gewoon kunstjes waren die men zo een paard leert .
Na lezen, leren , schrijven en het bezoeken van een clinic ben ook ik tot andere gedachte gekomen en zie er een schitterende mogelijkheid in om nog meer met mijn paard te doen en nog beter naar mijn paard te kijken en luisteren.
Zo zie je , er valt altijd wat te leren.

Ik hoop dat jullie dat snappen en dus ook begrijpen dat er zo wel erg veel tijd aan de pc besteed wordt als ik hier ook blijf schrijven.
Ik moet echt mijn tijd gaan delen, zal hier nog wel weer eens ergens terug komen maar niet zo regelmatig als nu.

Heb repect voor elkaars denkwijze maar lees en leer, vraag en schrijf en blijf vooral niet stilstaan dus.

Groeten Nick

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:38

NickAltena schreef:
Na het lezen van je stukje toch even het volgende.
Over het natuurlijk paardhouden had ik al wat geschreven.
Het blijft zo een wellus niettus verhaal natuurlijk.
Steeds weer die uitspraak , dan moet je hem in de toendra zetten.
Wat is er nou mis met zo natuurlijk mogelijk houden.
Die zaken veranderen die je kunt veranderen.
Dat is waar wij het over hebben en dat is wat wij doen, meer niet.
Als je je paard niet op de wei mag zetten is dat jammer. Jammer voor je paard.
Je kunt dan een andere stalling gaan zoeken of gewoon blijven waar je bent. Er is niemand die je iets verplicht te doen hoor. Het blijft eigen keus.

Maar zoals ook Yola hier schreef , veel mensen weten niet eens beter. Die hebben dit altijd zo geleerd . Een paard hoort op stal, een paard moet een deken , een paard moet een ijzer.
En dat is wat wij nou willen doorbreken, de mensen laten zien dat dat wat deze mensen jaren is wijsgemaakt niet altijd klopt.

OK dan! OK dan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:49

SuperYola schreef:
Isapaardje wij hebben inmiddels contact gehad over pn

groetje Schijnheilig

Tjonge dat klinkt serieus Verward

Heb je mijn mail ook wel gelezen die ik je gestuurd heb?
Voor mij hoeft het echt niet meer met jou, nogmaals excuus wel geaccepteerd, maar ook niet meer dan dat.

Groeten,
Ingrid

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:31

NickAltena, hartelijk bedankt voor je bijdragen in dit topic en wellicht ooit tot ziens Lachen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:26

Nick is niet superyola!! Ik dénk dat ik weet wie superyola wél is..... blader maar eens terug op het forum van PN (voor wie erop zit) Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:28

Arabesk schreef:
Nick is niet superyola!! Ik dénk dat ik weet wie superyola wél is..... blader maar eens terug op het forum van PN (voor wie erop zit) Haha!

Is al uitgelegd in dit topic......

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:32

Tja, zo ben je weg , zo ben je er weer....

Ik denk en hoop dat onze super yola hier nog meeleest.

Als de geschreven uitspraak van je echt gemeend is dan zou ik graag zien dat je op al de andere topics ook even melding maakt van je gemaakte fouten.
Zo kreeg ik net een linkje van een van de vele forums waar je je na je ongenoegen hebt uitgelaten over PN

http://www.hippics.net/phpBB2/viewtopic.php?t=8223

Zou daar dus net als op die andere forums graag zien dat je waarmaakt wat je zegt..

Nick Altena

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:37

Even hulp nodig hier en plaats het maar even zo; hoe kan ik iemand een mail sturen via bokt?
Ik heb aangeklikt hier bij PB maar het blijft in mijn OUTbox staan. Hoe gaat het verzenden??

Ben nieuw hier en niet zo'n expert op computergebied Clown

Groeten,
Ingrid

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:55

Ik heb ook een bekapper via de site gevonden die daar reclame maakte. Dus de bekappers die op de site adverteren bekappen allen via de methode die de site volgt?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:17

Isapaardje schreef:
Even hulp nodig hier en plaats het maar even zo; hoe kan ik iemand een mail sturen via bokt?
Ik heb aangeklikt hier bij PB maar het blijft in mijn OUTbox staan. Hoe gaat het verzenden??

Ben nieuw hier en niet zo'n expert op computergebied Clown

Groeten,
Ingrid

Als de geadresseerde je pb leest, verdwijnt het vanzelf uit he outbox.

Wil je een 'echte' mail sturen, dan doe je dat via de mailknop in het
profiel van iemand (als ie die heeft).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:19

gouda schreef:
Ik heb ook een bekapper via de site gevonden die daar reclame maakte. Dus de bekappers die op de site adverteren bekappen allen via de methode die de site volgt?

Zou wel verklaren waarom Fernand van Geene daar niet adverteeerd.