De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:43

ik gebruik eerst 2 baaltjes om het hok vol te gooien en daarna 1 baaltje in de week bij strooien. ze staan met z'n 2e in een stal en altijd lekker droog. misschien is het wel wat veel. maar je houd toch van je paardjes. je wil zelf toch ook lekker droog slapen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:59

Ik heb een probleem!

Ik wist dat bij een ruitersportzaakje in de buurt alle pony's op vlas staan.

Heb erheen gebeld of ze ook vlas verkochten, nee ze verkochten geen vlas maar moest de dag erna maar even terugbellen want dan was de baas in de winkel hij wist mss wel waar ik het kon krijgen.

Ik de volgende dag gebeld en hij zei: Ja hoor tuurlijk kun je bij ons vlas kopen voor 4,50 euro per baal.

Ik heb 2 maal een aantal balen gehaald (ongeveer 6 per keer) en vandaag wilde ik weer halen en toen kon het opeens niet meer!

Ze hadden voor eigen gebruik al niet zoveel meer en was eigenlijk niet bedoeld voor wederverkoop.
Vreemd zei ik ik heb al 2 maal eerder gehaald vertelde ik (ook bij zelfde persoon)

Nee, ik moest een hele pallet nemen dan kon het wel Verward (net zei ze dat het niet voor wederverkoop was).

De baas heeft me nooit gezegd dat ik een minimaal aantal balen moet nemen per keer.

Maar ik heb geen ruimte voor een hele pallet en gebruik nog geen baal in de week!

Ik snap best dat als ze alleen hele pallets verkopen dat ze geen losse balen willen verkopen maar ze gebruiken zelf ook dus hebben ze altjd wel een pallet los staan lijkt mij.

Reken anders gewoon 50 cent meer per losse baal, snap ik best.

Nou, ik moet zeggen dat ik best wel een beetje pissed was Boos! .

Hier in de buurt geen andere adressen en als je bij een leverancier besteld moet je vaak ook een pallet nemen.

Nou ja moet even verder navraag gaan doen denk ik.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:32

Waar woon je?
In Noord-Holland kan je per baal kopen als je dat wilt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:00

Ik ben inmiddels alweer 3 weken verder, en heb nog steeds niet hoeven bijvullen. Gaat goed zo.

Judith, verkoop de boerenbond bij jou in de buurt geen balen (liggen niet in de schappen, je moet er naar vragen of ze het hebben)
Dan zou je alvast even uit de brand geholpen zijn.
De baaltjes zijn vrij prijzig, maar je kunt in ieder geval je stal weer bijvullen.

In welke plaats woon je? Misschien dat iemand een adresje weet.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:11

Nee, bij de bij ons zitten 2 welkopen (=boerenbond volgens mij) en die verkopen het niet!
Maar heb net nog wat rondgebeld en wrs heb ik een adres waar ik het kan krijgen, ga er zo effe heen!

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:43

ik ben ook 3 weken verder en ik heb vorige week de helft er al uit moeten scheppen omdat het gewoonweg sopte onder mijn voeten, pak erbij gegooid.
Gisteren heeft mijn paard lang binnen gestaan vanwege het weer (van mij mag ie naar buiten, maar ja, ik zit op mijn werk overdag) en heb ik er 5 kruiwagens uit moet scheppen en weer een pak bijgegooid.

het gaat dus niet lukken dit jaar met de bodem, ik heb er gisteren zelfs stro overheen gegooid.

Ik heb een hele lage box met heel erg veel condens, 's morgens regent het gewoonweg, misschien dat het daardoor komt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:00

Wij zitten nog steeds op 1 baal per week bijvullen, alleen mest verwijderen en verder van de bodem afblijven. Gaat nog steeds super OK dan!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:19

Sinds 5 weken staan Lars en Vera ook op vlas. Vorige week heb ik de natte plek weggehaald. Ik vind het moeilijk om dat te laten liggen als ik weet dat het eronder zit.
Alleen heeft Lars er een sport van gemaakt om de mest te verstoppen en daarna te pletten. Dus mest ruimen neemt iets meer tijd in beslag.
Wat ik jammer vind is dat het zo snel donkerder wordt, ik krijg dan altijd het idee dat het vies is. Maar het is gewoon droog en ik moet mezelf dan vermannen er vanaf te blijven.

Ik zag net een foto ergens van een stal.... wie heeft er nog meer? Kan ik vergelijken of die van mij er echt niet uitziet of dat ik gewoon mijn idee over schoon moet veranderen Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:23

Hoi,

Mijn paard staat eigenlijk altijd op stro en ik ben er tevreden over. Maar verder kijken kan natuurlijk nooit geen kwaad.
Hij staat in een box van 3,5 bij 3,5.
Hoeveel vlas heb je dan nodig ? In het begin 4 zakken ? En dan elke week een zak erbij ?
En hoe duur kost een zak met vlas ? Kan je het buiten opslaan ?
Verteert vlas ( kan je het over het land uitrijden ?

ALvast bedankt.

Groetjes,

Maris

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:27

Van vlas heb ik geen verstand Maris, ik gebruik Rapsodie (dat is gehakseld koolzaadstro, maar het werkt ongeveer hetzelfde als vlas).

Wij hebben de 1e keer vijf pakken in de box gegooid, en dan inderdaad elke week een pak erbij. Vlas is goedkoper dan Rapsodie (baaltje Rapsodie kost mij 6,15) maar het neemt wel meer vocht op. Geen idee of je het buiten kunt opslaan, ik heb het in mijn schuurtje op stal liggen.

Het kan prima over het land uitgereden worden, het verteert razendsnel Lachen

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:30

Ik vraag me af of je vlas kunt gebruiken op rubber matten...
Ben een beetje bang dat dit de poriën(van de rubber) zou kunnen verstoppen...
Vroeger stonden ze op vlas, tot de matten kwamen..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:26

Ik ben nu een week bezig met Rapsodie en het bevalt prima! Normaal had mijn paard iedere dag best een vieze stal aan één kant (aan de andere kant slaapt ze en die houdt ze droog) dus was toch met een paar kruiwagens in de weer. Nu haal ik alleen de mest er zo goed mogelijk uit. Morgen of overmorgen gooi ik er een halve baal bij. Mijn stal is nog geen 3x3 dus ik ben begonnen met 2 balen. Ik denk dat als je je houdt aan het advies op de verpakking je al een heel eind komt. Ik betaal ruim 6 euro per baaltje. Wordt bezorgd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:07

Hee Sox, ook overgestapt Lachen ? Ik wilde er helemaal niet aan maar de DA raadde het aan, dus toch maar de gok gewaagd - en tot op heden nog geen spijt van gehad!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:18

Jaaa, Promptertje. Niet op aanraden van iemand maar voor mijn eigen gemak. Bij ons wordt er namelijk niks gedaan aan de mestbult, dus je moet eerst in de kruiwagen mikken en dan nog een keer vanuit de kruiwagen bovenop de hoop die al een paar meter hoog is. Arm ruggetje Knipoog. Dit spul neemt veel beter de urine op en er is ook helemaal geen ammoniaklucht. Waarom raadde joud DA het aan, vanwege de luchtwegen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:21

Ja, Rain blijkt niet tegen de schimmelsporen in stro te kunnen, en krijgt daardoor allemaal slijm in de luchtpijp. Na twee weken op Rapsodie hebben we hem weer laten scopen, en toen was zijn luchtpijp helemaal schoon. Voor hem dus geen stro meer, en door de hele dag voor hooi te zorgen maakt het voor hem gelukkig weinig verschil Lachen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:06

promptertje schreef:
Van vlas heb ik geen verstand Maris, ik gebruik Rapsodie (dat is gehakseld koolzaadstro, maar het werkt ongeveer hetzelfde als vlas).

Wij hebben de 1e keer vijf pakken in de box gegooid, en dan inderdaad elke week een pak erbij. Vlas is goedkoper dan Rapsodie (baaltje Rapsodie kost mij 6,15) maar het neemt wel meer vocht op. Geen idee of je het buiten kunt opslaan, ik heb het in mijn schuurtje op stal liggen.

Het kan prima over het land uitgereden worden, het verteert razendsnel Lachen

Dank je wel ! En hoe vaak moet er helemaal nieuwe Rapsodie in ?

Weet iemand hoe het zit met vlas ? Dus prijs per pak vlas en of het verteerbaar is ?

Groetjes,

Maris

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:14

Ik begrijp dat je om de 4-6 maanden de box leeg moet halen en opnieuw vullen, ik zal het hier melden wanneer het zover is Lachen.

Vlas is goedkoper begreep ik.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:17

ik betaal 5,60 per pak en het verteert op de mesthoop na zo'n 6 weken.

Officieel kan je 3 maanden met een stal doen, ik ben begonnen met 5 pakken, maar heb er nu na 3 weken al 2 pakken bij moeten gooien, omdat mijn box zo condenseert (erg laag dak)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:53

Sox d'r stal is nog helemaal droog, wonderbaarlijk. Ze ligt iedere avond dus vindt het wel lekker spul. Ik heb zo'n sneeuwschuiver staan, haal de mest met een latex handschoentje weg en gooi alles op de sneeuwschuiver, 1x lopen naar de mestbult en klaar! Super. En hélemaal geen luchtjes in de stal. Dat zal wel zo zijn denk ik als je alles na een tijdje eruit moet halen maar dat zien we dan wel weer.
Fijn Promptertje dat het met Rain zo goed gaat op de Rapsodie!
Nu ga ik naar het datingprogramma kijken van boeren die een vrouw zoeken....hopelijk zit er iets bij Lachen

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:18

ik hou het gewoon bij stro Knipoog

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:20

Soxje schreef:
Nu ga ik naar het datingprogramma kijken van boeren die een vrouw zoeken....hopelijk zit er iets bij Lachen

Off topic Haha!
En.... zat er iets bij Bloos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:43

voor mij niet: te jong

kieffer17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:46

ik heb mijn paard al 2 jaar op vlas staan, het bevalt me echt uitstekend. toen hij nog op krullen stond had ik minstens 2 balen extra nodig in de maand! ( nu 3 balen in de maand)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:20

PhiaBink: te jong helaas, ze willen allemaal nog wel een gezin stichten. Veel dertigers maar wel leuke mannen erbij hoor!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:31

Off-topic Haha!

Mmmm iets jongers is toch ook wel leuk:o

Er waren wel leuke gasten bij.