waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:24

Ik heb een hengst-merrie geloof ik.

Ze Viel je aan als je haar wilde halen uit de wei en ze had geen zin,
ze Sloeg met haar voorbenen als ze een ander paard 'begroette'
Steigerde ontzettend veel, wilde nog wel eens bijten enz.
Allemaal verleden tijd gelukkig!

Iedereen die haar zag staan : aah wat een schattig haflingertje, die doet niets!
Ahum....
als mevrouw haar dag een keer niet had.....
Maarja, zoals ik al zei, verleden tijd, want na een paar maanden streng zijn is ze veranderd in de goedgehumeurde haf die ze nu is.
En als ze een keer haar dag niet heeft dan luistert ze nog wel!

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:43

ja dat snap ik nu ook niet waarom mensen zo moeilijk doen om een hengst. Oke mijn haflinger dekhengst is wel een hele bijzondere en zeer lieve knuffel beest.
Afbeelding

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:47

Lovely schreef:
Bij Quarters is in de fokkerij bijzonder veel aandacht besteed aan het wegfokken van karakter, daarom zijn al die quarters zo braaf en stoicijns.

Haha! Ja hoor! Allemaal! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:59

sflj schreef:
:D Ja hoor! Allemaal! Haha!

Een hete is de uitzondering die de regel bevestigt. Gestoorde paarden laten we even buiten beschouwing, dat zijn namelijk altijd producten van mensengedrag Lachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:42

Nou Lovely, wil je bij ons op stal even de Quarter Hengsten komen bewonderen? Die zijn alles behalve stoicijns (maar niet heet en niet gestoord) en karakterloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:43

Scherps schreef:
ja dat snap ik nu ook niet waarom mensen zo moeilijk doen om een hengst. Oke mijn haflinger dekhengst is wel een hele bijzondere en zeer lieve knuffel beest.

Hoeveel hengsten heb jij in je leven al gehad? Hoeveel merries heb jij op stal staan? Ben jij de enige die met hem omgaat?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:49

Vandaag overkwam mij iets waarvan ik dus zeg: goed voorbeeld!

De logeerhengst bij mij op stal is inmiddels zo relaxed en lief geworden, dat ik een beetje verslapte met mijn aandacht; Ik haalde hem van de spuitplaats en wilde hem in stal zetten. Echter, ik had geen erg in dat het luik van 1 van de ruinen open stond. Deze stond dus fijn in stal te kijken, terwijl ik langs liep.

Voordat ik er erg in had, zette de hengst een nek op, schreeuwde, en haalde met zijn voorbeen uit.

Ik gaf hem een grote mond en sleurde hem gauw mee, dus het was in 1 seconde over. Maar zo zie je: opletten geblazen met hengsten, hoe dan ook!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:52

En als hij je het voorbeen op een cruciale plek had geraakt...Lips are sealed

Maar goed dat het nog goed afliep (en je hem meteen weer bij je had)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:54

Cassidy schreef:
En als hij je het voorbeen op een cruciale plek had geraakt...Lips are sealed

Maar goed dat het nog goed afliep (en je hem meteen weer bij je had)

Precies!! Daarom: een hengst kan heel lief zijn, maar kan ook zo (onbewust) om slaan. Het blijven haantjes.

Ik vind hem er echter niet minder lief om hoor Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:58

Maar het heeft je weer even wakker geschudt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:01

En je hebt wéér gelijk Haha!

Nu stelt het niet zoveel voor op een dag (maak wel meer dingen mee), maar het is een goede leerschool om even scherp te blijven.

Ik hoop dat niet alleen ik er van heb geleerd Knipoog

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:36

bij ons op stal staan zoveel hengsten en die zijn allemaal hartstikke lief dus ik snap het ook niet Verward 1tje loopt zelf voor het karretje in een menles met allemaal merries ook in die les en een ander loopt gewoon mee in een heeele drukke optocht en verder zijn alle andere heel lief dus waarom...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:37

promptertje schreef:
Echnie Lovely Haha!.

Phara, hoe gaat het nu Lachen? Kan hij bij de andere paarden, of doe je hem apart naar buiten? Hij lijkt me wel erg fijn te rijden voor jou Lachen.

gisteren onderling gereden met hem. hij reageerde bijna niet op de paarden, af en toe hinnikte ie.
hijs wel ongelooflijjk nerveus. en liep ook niet goed.
heb alsnog 11de en 9de gemaakt.
vandaag liep ie weer zoals gewoonlijk... Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:50

Nou, dan ben je toch op de goede weg Lachen ?

Tyrza, met een hengst moet je inderdaad ogen in je achterhoofd hebben. Als ik met Rain over het erf loop, "plan" ik het ook dusdanig dat we niet vlak langs andere paarden komen. Meestal gaat het goed, maar als het niet gaat is hij razendsnel en qua kracht ben ik natuurlijk geen partij voor hem...

Voorkomen is beter dan genezen Lachen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 19:57

qua kracht is niemand partij voor een paard. Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:22

Daarom moet ik hem ook vóór zijn !

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:00

Youngster: ik heb zelf twee haflingers en wérk op een entrainement (dravers).
Met ieder paard moet je opletten, een ruin en een merrie net zo goed. Die kunnen ook andere paarden aanvallen of onverwacht schoppen etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:03

jawel, maar de intensiteit en de volhardenheid hebben ruinen en merries veeeeeeeel minder.

Een hengst gaat ervoor, een ruin doet even een tikkie uitdelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:12

gijsenkim schreef:
jawel, maar de intensiteit en de volhardenheid hebben ruinen en merries veeeeeeeel minder.

Ligt er maar net aan in welke richting je dat bedoelt Tong uitsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:58

gijsenkim schreef:

Een hengst gaat ervoor, een ruin doet even een tikkie uitdelen.

Precies! Ik heb mijn hengst een keer in een ruin zien hangen, dat is echt geen pretje . Hij zou hem helemaal gesloopt hebben als hij de kans had gekregen. Mensen die zeggen dat ruinen net zo lastig kunnen zijn als hengsten - die hebben nog niet veel echte hengsten meegemaakt, ben ik bang! Mán wat kunnen díe agressief worden....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:59

Arrisje schreef:
Youngster: ik heb zelf twee haflingers en wérk op een entrainement (dravers).
Met ieder paard moet je opletten, een ruin en een merrie net zo goed. Die kunnen ook andere paarden aanvallen of onverwacht schoppen etc.

Ik denk wel dat het bij bv haflingers minder intens is dan bij KWPN'ers.

Maar ik heb toch een beetje het gevoel dat jij je kop in het zand steekt, Arrisje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:14

Ik denk dat je bij ieder paard ogen in je achterhoofd moet hebben. Het blijven dieren.

Nu is het inderdaad wel waar dat een hengst vaak, niet altijd, erg dominant kan zijn. Maar een merrie of een ruin kan dat ook doen.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:30

Elk paard kan een keer uithalen, om welke situatie dan ook. je moet met alle dieren opletten.. of dat nou is met je sullige ruin, hengstige merrie, of woeste hengst Tong uitsteken dat er met een hengst eerder iets kan gebeuren is een feit, maar je mag niet alle hengsten zo beoordelen vind ik.. om dat ze dan hengst zijn... het is gewoon een kwestie van opvoeding

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:31

Kilian schreef:
het is gewoon een kwestie van opvoeding

Dus mijn 3 jarige ex hengst die NIET te handelen was omdat hij simpelweg te blij was, had ik verkeerd opgevoed?!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:40

Er zijn zeer goed hanteerbare hengsten. Voor een deel is dat een zaak van goede opvoeding. Voor een deel is dat een zaak van temperament. Bij ieder paard: hengst, ruin of merrie heb je moeilijke paarden. Bij hengsten zal dit verhoudingsgewijs vaker voorkomen. Bij ieder paard moet je heel conseqent zijn, bij hengsten moet je verhoudingsgewijs nog conseqenter zijn.

Er zijn echt hengsten die je beter geen hengst kunt laten als dat niet voor het dekken of de sport absoluut noodzakelijk is.

Aan de andere kant: ik ken hengsten die mak als een lam zijn en merries die gruwelijk moeilijk in de omgang zijn, terwijl ze in beide gevallen toch heel goed opgevoed zijn.

Ik kan niemand die niet weet wat hij/zij doet, aanraden met een hengst te gaan experimenteren. Dat is gewoon gevaarlijk.

Die mensen raad ik overigens ook niet aan om een mormel van een merrie te kopen. Dat kan nl. net zo gevaarlijk zijn.

Het grootste probleem zit em volgens mij niet in al dan niet moeilijke hengsten, maar in mensen die hun eigen kennis en kunde in de omgang met paarden overschatten, een hengst kopen (of een merrie die met ze aan de wandel gaat) en pas na een jaar tot de ontdekking komen dat het echt niet lukt. In die tijd heb je inderdaad een onhandelbaar paard gecreeerd, dat met een beetje pech als Salami eindigt.

Als voorbeeld:
Iemand in mijn omgeving kan niet met paarden omgaan. Ieder braaf paard wordt bij haar in de buurt een rotzak. Deze paarden gaan vervolgens weer weg. Vervolgens kocht ze een jonge hengst. Dat leverde een gecompliceerde breuk in haar arm op (hengst drukte haar tegen de stalwand) en een enorme hap uit haar schouder (hengst dacht dat ze een appeltje was). Helaas heeft ze niets geleerd. Het paard krijgt de schuld. Zij weet immers wel wat ze doet..... Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-09-04 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt