Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oza04

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Nou Summy doet het goed hoor! Ze is hier nu iets meer dan 3 weekjes, staat al goed in de groep en begint wat meer te settelen!

Deken op en afdoen gaat ook super en gister was de hoefsmid voor het eerst sinds ze hier is en dat ging ook super.

Enige waar we nu tegenaan lopen is met het longeren. In stap gaat het eigenlijk heel goed, ik loop eerst een paar rondjes voor haar mee op de cirkel, dan naast haar en dan vraag ik of ze van me af wilt lopen. Dat doet ze echt super. (Bij de vorige eigenaren is ze ook gewoon gelongeerd!) Maar als ik een kleine draf hulp geef dan flipt ze hem na een rondje of 1a2 de pan uit. Begint met bokken, draaien, steigeren, maaien met dr voorbenen. Terwijl als ik haar los heb om te loswerken, ze dat allemaal niet doet..

Ik heb geprobeerd met touwhalster en met een longeerzweep, maar ze is zooo snel met draaien en komt echt hoog hoog.. dat trek je niet 'even' om en ik ben bang dat ze achterover klapt zo hoog gaat ze.

Dus mocht iemand tips hebben

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:31

Oh wat naar Oza04

Ik kan je niet echt ips geven helaas. Bij de mijne ging het ook lang heel moeilijk. Nu na een jaar gaat het wel een stuk beter maar ook dan trekt hij zich nog wel eens los.

Wel vreemd idd dat je dat bij het loswerken dan totaal niet hebt.

Heb je instructie die mee kan kijken?

Het enige waar ik aan kan denken is zoals bij de mijne. Als je draf vraagt maar te veel in een remmende houding staat wordt hij ook boos. Mijn instructrice zei dat ze dit wel vaker tegenkomt, sommigen gaan dan zelfs echt aanvallen.

Ik zorg altijd dat ik goed achter hem blijf als ik draf vraag en dat gaat meestal wel goed. Blijkbaar hebben sommige paarden het moeilijk met vooruit vragen terwijl je lichaamshouding remmend is. Zeker die die heel gevoelig zijn op lichaamstaal.

Wel vreemd dat je dan los niet hetzelfde hebt, of je staat dan misschien onbesuwt op een betere positie?

Ik denk dat een extra paar ogen nooit kwaad kan

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

Waidida schreef:
Oh wat naar Oza04

Ik kan je niet echt ips geven helaas. Bij de mijne ging het ook lang heel moeilijk. Nu na een jaar gaat het wel een stuk beter maar ook dan trekt hij zich nog wel eens los.

Wel vreemd idd dat je dat bij het loswerken dan totaal niet hebt.

Heb je instructie die mee kan kijken?

Het enige waar ik aan kan denken is zoals bij de mijne. Als je draf vraagt maar te veel in een remmende houding staat wordt hij ook boos. Mijn instructrice zei dat ze dit wel vaker tegenkomt, sommigen gaan dan zelfs echt aanvallen.

Ik zorg altijd dat ik goed achter hem blijf als ik draf vraag en dat gaat meestal wel goed. Blijkbaar hebben sommige paarden het moeilijk met vooruit vragen terwijl je lichaamshouding remmend is. Zeker die die heel gevoelig zijn op lichaamstaal.

Wel vreemd dat je dan los niet hetzelfde hebt, of je staat dan misschien onbesuwt op een betere positie?

Ik denk dat een extra paar ogen nooit kwaad kan

Jaa mijn instructrice wilde eerst werken aan het loswerken zodat we daar idd op houding kunnen focussen. En of dat dan een verschil maakt met longeren straks. Maar vind het ook wel fijn om het oefenen aan een lijn mee te pakken zo af en toe. Met wandelen of iets in die richting is er ook echt niks aan te hand. Vond het gek dat ze er met loswerken niks van maakt en aan de lijn dus wel. Stappen op de cirkel aan de lijn gaat wel erg goed!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Misschien even iemand er bij die meekijkt inderdaad?
Ik ben nog weinig met longeren bezig. Hij kan van me af lopen en laatst 3 pasjes draf gedaan.

Afbeelding
Afbeelding

Doe meer dit soort dingen :')

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

Thomasso is gecastreerd (staand in de opfok) toen hij bijna 2 was en kreeg een nabloeding. Gelukkig goed gekomen maar 10 jaar ouder in 1 dag gevoel :+

Sandrawierda, tof nu een eigen zadel heeft!

Oza04 fijn dat Summy het goed doet! Vervelend van het longeren, ik zou even iemand erbij halen voor hulp/les.

Emori, fijn alles goed ging bij de tandarts! En ik doe idd ook meer dat soort dingen haha. Wil hem binnenkort het wel leren maar niet vaak en kort doen omdat op cirkel lopen best belastend is voor ze.

Boedjang, knap hij zo bij jou bleef!

Waidida, goed bezig met trainen van verlaten! Leuk die training als handpaard.

Wonkeydonkey, leuk divers schema!

Nouvel, knap zijn jullie samen!

DDDara, wat een heftig verhaal! Schrik ervan.

Haf_woezel, hij loopt mooi ontspannen!

Mellamoshan, heel stoer Joep zo goed oppakt en je al kon hangen!

Wij hadden vandaag ook een dag geen vorst en zon! Was wel genieten. Hilea blijft mooie stapjes maken qua vertrouwen en ontspannen. Snappen van hulpen etc dus tof. Draf voelt nog wat ver weg dus wel benieuwd wanneer we daar aan toe zijn. Echter allang blij ze van haar opstap trauma af is en zo aan het helen is. De rest komt wel :o
Afbeelding

Thomasso zondag weer op de trailer gestaan, ging wel weer vlot dus fijn. Hij vindt het nog wel duidelijk spannend haha

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Mooi hoor emori. Heb je veel profijt van
Urosa fijn dat oefenen met trailer
Oza mijn draver kon daar ook wat van. Wat ik deed was. Stap, aandraven en weer na een paar passen terug naar stap.veel overgangen, halt houden, de rust terug.
Wellicht is dat voor jou ook een idee

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:55

Gut wat een koppie urosa <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

Tips voor het longeren is wat lastig op afstand, dat gaat beter als je kunt zien wat er gebeurt en daarop anticiperen.
Het kan idd zijn zoals hierboven al genoemd maar bijvoorbeeld ook omdat er ergens een blokkade zit en daardoor moeite heeft met de buiging of een tand waar hij last van heeft of of..
Nouja het kan zoveel zijn eigenlijk :+

Weleens geprobeerd om te werken aan lange lijnen, dat je er echt achter loopt? Vaak moeten ze daar even aan wennen, vooral in draf :+ Maar is misschien wel een poging waard om te proberen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

Er achter lopen als ze stuiteren vind ik wel spannend. Je moet ook echt wel soort van handig zijn met de lijnen. Maar jullie komen er vast uit

Hier met de parelli bal aan de slag. Voor het eerst voetbal terwijl iemand erop zit. Ik had m wel vast uiteraard

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding mithras van onderen...haha

Afbeelding speeluurtje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:42

Gaaf boedjang, en lekker even dat spelen!

Urosa, wat een heerlijk koppie
Fijn dat de trailer goed ging!

Emori, gave foto met die vlag!
En lekker zo aan de wandel!

Lastig dat longeren, je moet daar echt even samen handigheid in krijgen, zelf op het juiste moment op de juiste plek zijn en ze moeten snappen dat rond blijven gaan. Vaak ook nog een kwestie van onzekerheid en balans, rustig aan beginnen en opbouwen denk, en zo nodig even iemand om hulp vragen.

Hier ook nog maar een paar keer in de longeercirkel geweest want die is hier erg zwaar. Ik loop dan de eerste rondjes mee en probeer hem dan een paar rondjes zelf te laten lopen maar dat valt ook nog niet mee.
Verder ben ik in de bak af en toe aan de hand bezig en probeer hem dan te leren wat van me af te lopen rechtuit op de hoefslag en ik er een meter naast en als dat lukt nog wat meer, en dan zo ook wendingen maken en een volle, als dat goed gaat pak ik ook een stukje draf en dan ren ik in het midden rustig mee. Dan begint hij wel een beetje te snappen wat de bedoeling is.
Gisteren voor het eerst de langeteugels er eens aan gedaan, daar snapte hij natuurlijk nog niks van, maar een beetje op de voor hem bekende manier er naast gelopen en toen kreeg hij een paar stukjes wel een beetje door wat ik bedoelde, dat is wel leuk. Gewoon rustig mee verder zo.

Verder zondag ,met beide paarden weer een stukje over straat gewandeld, en beide dagen even op de Fries gezeten en zondag voor het eerst los gestapt, vond hij echt nog heel onwennig.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

Mithras studeert voor voetballer? :D

Leuk novel aan de lange teugel. Lijkt mij ook leuk.
Dubbele lange lijnen deed ik wel veel met m’n haf, ook wel in menpositie. Wil ik straks ook gaan doen.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:31

Ik sta er niet om te springen om erachter te gaan nee := Ook omdat ze sturen of iets nog niet kent, ze kent druk van een touwtje, longeren zou ze moeten kunnen (maar ik vind van niet :wave: ) dus mocht ze dan wel helemaal over de zeik gaan en perongeluk in de touwen raken ben ik echt heel ver van huis...

Heb een stalgenootje gevraagd om even mee te kijken volgende week, die heeft vorig jaar een jonkie beleerd met dezelfde 'fratsen' dus die komt kijken of ze er wat mee kan! Maar eerst zondag weer loswerk les :) en tussendoor zelf nog eens oefenen met loswerken

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:33

Hier gisteren ook even gegrondwerkt met de merrie. Ze doet het allemaal super braaf. Even met de voeten in de beugels gestaan en ook wat gewicht gezet. Gaf ze niets om. Eergisteren had ik ook de vlag geintroduceerd. Even spannend maar haar spanning kon ze netjes afvloeien!

Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:49

Wat een snoetje