Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:16

JudithGigi schreef:
Bijvoorbeeld om even buiging te vragen aan de longe, of om iets te vragen van de achterhand wanneer je ervoor/naast loopt.

Buiging vragen aan de longe kun je doen met je lichaamshouding en bijv wijzen. Je begint dit te leren vlak naast je paard en je bouwt dan de afstand op.

De achterhand naar je toe of van je af idem. Mijn hulp voor achterhand "in" is bijv zelf mijn heup "in" draaien en met mijn vinger schuin boven zijn achterhand wijzen. Je kan dit ook heel erg makkelijk met een heuptarget aanleren (de heup naar je toe vragen). Ik doe dit door een lichaamsdeel aan te wijzen en dan te wenken met mijn hand en een bepaald geluidje. Zo heb ik bijv het inparkeren aangeleerd.

Niet dat ik per se tegen een zweep ben bij dit soort dingen, maar het kan dus wel makkelijk. Het is vooral voor jezelf even omschakelen. En er zijn gewoon (eerlijk is eerlijk) veel paarden met een negatieve associatie met de zweep.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:32

VogeltjeM schreef:
JudithGigi schreef:
Bijvoorbeeld om even buiging te vragen aan de longe, of om iets te vragen van de achterhand wanneer je ervoor/naast loopt.

Buiging vragen aan de longe kun je doen met je lichaamshouding en bijv wijzen. Je begint dit te leren vlak naast je paard en je bouwt dan de afstand op.

De achterhand naar je toe of van je af idem. Mijn hulp voor achterhand "in" is bijv zelf mijn heup "in" draaien en met mijn vinger schuin boven zijn achterhand wijzen. Je kan dit ook heel erg makkelijk met een heuptarget aanleren (de heup naar je toe vragen). Ik doe dit door een lichaamsdeel aan te wijzen en dan te wenken met mijn hand en een bepaald geluidje. Zo heb ik bijv het inparkeren aangeleerd.

Niet dat ik per se tegen een zweep ben bij dit soort dingen, maar het kan dus wel makkelijk. Het is vooral voor jezelf even omschakelen. En er zijn gewoon (eerlijk is eerlijk) veel paarden met een negatieve associatie met de zweep.

Maar dat is meer een einddoel toch qua hulp? In mijn beleving leer ik haar nu eerst duidelijk wat ik van haar vraag (duwtje/kriebel is opzij) wat ik dan kan uitbouwen naar alleen druk dmv wijzen oid.

Edit: al moet ik zeggen, ja het zal ook zeker goed mogelijk zijn zonder aan te leren. Maar het is denk ik wel een stuk makkelijker met (zeker als jij en je paard het Ltijd zo gewend zijn :D)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:41

Elisa2

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:38

Ik vindt het wel interessant, het onderzoek is eigenlijk heel positief terwijl er toch een heel aantal Engelse racepaarden afgedankt worden en samen met de Ierse in de vreselijke vleeshandel verdwijnen waar ik best wel wat van vindt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:00

Elisa2 schreef:
Ik vindt het wel interessant, het onderzoek is eigenlijk heel positief terwijl er toch een heel aantal Engelse racepaarden afgedankt worden en samen met de Ierse in de vreselijke vleeshandel verdwijnen waar ik best wel wat van vindt.

Die racepaarden worden grotendeels vanuit hun 2e huis afgedankt en niet vanuit de sport zelf. Ja, er zijn rotte appels die dat vanuit de wereld doen, maar het grootste gedeelte van die paarden wordt niet vanuit de sport zelf de vleeshandel ingegooid, maar juist door de mensen die ze uit de racewereld gekocht hebben.
Terwijl er juist ook allerlei organisaties zijn die ze promoten met hun 2e carrière, zijn hele competities voor en ze zijn echt wel populair in die landen voor allerlei ruiters.
Die vleeshandel komen ook vaak tinkers en nog wat types naar voren, maar dat voorbeeld zie je veel minder op sm en de media, dat trekt blijkbaar minder. Dat is een heel probleem opzich en niet iets van 1 ras/type.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:10

Tinkers zijn Iers toch?

Ik snap dat het de handelaren zijn die de dieren opkopen die ze de vleeshandel in doen.

Ik vindt het sowieso, welk ras dan ook maar als ze op jonge leeftijd afgedankt worden en naar de vlees industrie gaan dan vind ik dat dieptriest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:20

Ja, maar dat gebeurt ook met warmbloeden of een tijd met hengstveulens van ponyrassen zoals shetjes. Het is voor elk paard oneerlijk inderdaad. Maar daarom is het wel apart om er 1 tak op aan te kijken, die eigenlijk meer aandacht besteed aan de 2e carrière van hun dieren als alle andere takken. Ik vind het van die koniks hier in NL ook vreselijk. Vooral voor degene van al deze voorbeelden die eigenlijk niks mankeren en makkelijk nog jaren plezier hadden kunnen beleven bij andere eigenaar. Voor degene die wel wat mankeren weet ik niet of het de ergste optie is, ik denk eerlijk van niet nav voorbeelden die ik gezien heb.

Het is meer een algemeen probleem, maar blijkbaar is er wel vraag naar het vlees. Net als bij andere diersoorten. Maar wat kan je ertegen doen? En is het voor die dieren beter om dan door een handelaar geïmporteerd te worden die je slecht behandeld en dat je dan bij eigenaar terecht komt die niet geschikt voor je is en waar je jaren van problemen tegemoed gaat? Want dat zie je helaas ook. Sommige van die dieren was het eerlijker geweest als ze niet meer geleefd hadden. En dat zegt iemand die haar paarden nooit zou kunnen laten slachten hoor.

Elisa2

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:31

Ja dat is ook zo, van hand tot hand gaan in de handel is ook geen leven.

Het is alleen zuur als ze kapot zijn door de sport en daarom op jonge leeftijd maar geslacht worden, en dat geldt natuurlijk ook voor alle andere paarden. Het is alleen zo dat de rensport heel groot is in Engeland..ik hoor er eigenlijk nooit iets over in NL.

Het positieve is wel dat als de markt en de vraag naar paarden aantrekt het steeds minder lucratief is om ze te laten slachten. Zoals nu bij Shetlanders.