VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:22

Ik lees mee en vind het heftig om te lezen dat een dierenarts in Zweden daar blijkbaar meer dan adviserend en behandelend kan zijn bij een paard wat wel, al is het dan niet snel, vooruit gaat. Maar het is wel waar ze mee te dealen hebben, zeker ook omdat ze nog andere paarden hebben.
Hopelijk knapt Nosey goed op dit weekend!
Heeft Laura ervaring met paarden met deze ademhalingsproblemen?

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:23

Ik lees al de hele tijd mee maar niet eerder gereageerd. In elk geval echt fantastisch wat je allemaal voor deze paarden doet, echt bewonderenswaardig! Ik hoop echt met heel mijn hart dat Nosey erdoorheen komt.

Met betrekking tot je huidige dierenarts: zij geeft aan dat de overheid in haar nek hijgt. Is dat ook daadwerkelijk zo, als in, krijgen jullie ook zelf de officiële documenten waar dit op staat, of rechtstreekse telefoontjes van de overheid?
Of is het telkens via jouw dierenarts die de boodschapper is?
In het laatste geval zou ik erop aandringen dat je deze berichten ook zélf ontvangt/kan inzien, om te voorkomen dat je dierenarts het dreigen van de overheid als middel inzet en zo haar overtuiging/zin doordrukt.
En, ik begrijp uit je verhaal dat Laura achter je dierenarts staat met maandag als mogelijk eindpunt, maar is er wel eens een andere dierenarts (van een andere praktijk!) geweest die Nosey lichamelijk heeft onderzocht in real life? Zo niet, dan zou ik nog een second opinion aanvragen/eisen.
Alles om echt een compleet verhaal te krijgen..

Heel veel sterkte voor jou en alle betrokkenen!

Hannanas

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:40

Goede tip Vetra. In geval van leven of dood: op papier. Bewijs. Controle.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:43

Wat zal jij je machteloos voelen lyona. Heel veel sterkte sowieso, wat er er ook gebeurt. Ook als inslapen het beste is, en dat kan ik vanaf mijn telefoon niet inschatten, dan nog is het heel zwaar om haar te laten gaan.
Ik zou jou en nosey een heel lang en gelukkig leven gunnen, soms gaat het echter anders.

Nosey heeft in alle gevallen een top baasje aan jou :knuffel:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:46

Hannanas schreef:
Goede tip Vetra. In geval van leven of dood: op papier. Bewijs. Controle.

Maar kan me voorstellen dat er daar in de omgeving niet veel zitten. Hier bel je ff een ander, maar daar?
En dan wil je enige die er zit ook niet tegen je in het harnas jagen.
Want dan zegt hij misschien als er wat met je andere paarden is ook bekijk het maar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:51

Gewoon een ontzettende prut situatie dat eigenlijk een dierenarts jullie soort van onder druk zet ten koste van het leven van een dier. :knuffel: Ik dacht dat zij ook een eed hadden afgelegd dat een dier het redden waard is.

Hebben julle een andere dierenarts die erbij gehaald kan worden als een soort second opinion?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:52

Ik lees al een hele tijd mee, enorme bewondering voor wat je doet TS. Ga er maar aan staan, zulke paarden van zover laten komen en op willen knappen. En dan ook nog eens een doodziek paard in je schoot geworpen krijgen.

Ik lees hier veel reacties over dat het maandag 'beter' moet zijn, ik lees echter dat het 'aanzienlijk verbeterd' moet zijn. En dat TS, hoe moeilijk ook, deze keuze van de DA wel snapt. Ik vind het dan ook niet fair om hier zo op door te gaan: TS en de DA kennen het paard en de situatie. Natuurlijk is het hartstikke sneu als Nosey het niet redt, maar laten we wel wezen: het dier is verschrikkelijk ziek. Is het dan eerlijk om als deze behandelmethode niet voldoen aanslaat, haar door te laten worstelen? Houden van is ook loslaten. TS doet haar uiterste best, maar soms is zelfs dat niet genoeg.

En de DA zet TS niet onder druk ten koste van het dier, houd toch op. De DA ziet een dier dat zo verschrikkelijk verwaarloosd is, dat er wellicht onherstelbare schade is ontstaan. En dan heeft een DA juist de plícht om een dier te euthanaseren als er geen verbetering meer mogelijk is.

Heel veel sterkte TS, ik hoop en duim dat de gewenste verbetering zichtbaar is. Zo niet, dan heb je er echt álles aan gedaan.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:02

Zou de dierenbescherming iets kunnen betekenen? De staat van het paard is zeer zorgelijk en zonder goede behandeling is inslapen zeker optie nr 1. Maar hier wordt wel met man en macht aan gewerkt, dus als één maand ipv 3 dagen zou het verschil kunnen maken.

Zou je dus in Zweden nog wat steun kunnen vinden van een instantie die wel ziet dat Nosey niet acuut lijdt (NB ik heb niet gezien hoe benauwd ze bij staat) en dat even meer tijd het verschil zou kunnen maken?

Zweden, de dierenstapel en de overheid hebben daar verder geen last van want jíj investeert en doet (gaat niet over belastingscenten oid). Het is ook geen gevaar voor de volksgezondheid of zo.

Dus de DA kan eigenlijk alleen over dierenwelzijn hebben als argument vóór het inslapen, waarbij zij vindt dat het welzijn van Nosey niet voldoet. (Wel moet ik benadrukken dat wij ook alleen momentopnames achter een scherm zien, wellicht is het plaatje bij leven net wat anders / erger).

Anyway, als er een instantie zou zijn die jou in je verhaal zou kunnen sterken (geen acuut lijden) dan zou je wellicht sterker staan. ALS er geen acuut lijden is.

Sterkte!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:33

Mmm, nu ben ik ook sterk verbaasd. Nosey knapt duidelijk op, de DA is nog maar recent gestart met behandelen wat dan voor haar niet het verwachte resultaat geeft (maar eerder had ze aangegeven geen ervaring te hebben met zulke magere paarden dus waarop baseert ze zich ??) . Nu wordt er een nieuwe behandeling opgestart en krijgt Nosey welgeteld 2 dagen en dan wordt haar doodvonnis getekend ?! Dit voelt echt niet goed .

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:51

Lukasje schreef:
Mmm, nu ben ik ook sterk verbaasd. Nosey knapt duidelijk op, de DA is nog maar recent gestart met behandelen wat dan voor haar niet het verwachte resultaat geeft (maar eerder had ze aangegeven geen ervaring te hebben met zulke magere paarden dus waarop baseert ze zich ??) . Nu wordt er een nieuwe behandeling opgestart en krijgt Nosey welgeteld 2 dagen en dan wordt haar doodvonnis getekend ?! Dit voelt echt niet goed .

Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de medicatie die Nosey nu krijgt direct verandering zou moeten geven? En als dat niet gebeurt, het sowieso geen kans heeft?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:56

Prednison (als ze dat krijgt tenminste) heeft vaak wel wat meer tijd nodig dan een paar dagen om aan te slaan, dus ik vind het ook wel erg kort. Ik vraag me ook af of haar ademhalingsproblemen niet voort komen uit die scheve neus. Als ze daadwerkelijk een flinke longontsteking heeft, dan zou ze toch wel heel erg ziek moeten zijn. Dat zie ik op de foto's en filmpjes niet terug. Kun je geen andere DA raadplegen voor een second opion? Ik vind het bijzonder dat een DA daar zoveel macht heeft dat die kan beslissen of het paard moet worden afgemaakt en niet de eigenaar. Ik hoop stiekem toch op een wonder en dat ze toch een eerlijke kans krijgt. Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:08

Hoe is het vandaag met haar?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:56

Hoe gaat het TS? Lijkt mij best lastig dat commentaar van iedereen hier….
Jij hebt ze met de beste bedoelingen naar je toegehaald, en dit allemaal lijkt mij wel het laatste wat je zou willen.
Ik hoop dat je nog een update plaatst, sowieso sterkte met alles en respect van mijn kant…sowieso.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:02

Veel sterkte en wijsheid gewenst vandaag.... hoe het ook maar mag lopen.....

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:02

Heel veel sterkte vandaag!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:05

Sterkte en succes vandaag!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:07

borderjay schreef:
Hoe gaat het TS? Lijkt mij best lastig dat commentaar van iedereen hier….
Jij hebt ze met de beste bedoelingen naar je toegehaald, en dit allemaal lijkt mij wel het laatste wat je zou willen.
Ik hoop dat je nog een update plaatst, sowieso sterkte met alles en respect van mijn kant…sowieso.

Ik zie echt niemand met commentaar hier.

Ik ben ook benieuwd naar vandaag TS. Knuffel. :knuffel:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:13

Ik hoop zo op goed nieuws vandaag.
Maar jij uiteraard nog veel meer. :knuffel:
Ik duim nog steeds!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:26

Hier wordt ook druk mee geduimd.
Heel veel sterkte met deze spannende dag weer, wat hopen we allemaal op een goede afloop :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Wieke op 25-11-24 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:44

Ook van mij sowieso respect en sterkte, hoe dit ook afloopt.
Enige dat ik met mijn eerdere berichtje wilde is het wijzen op behoud van je eigen beslissingsbevoegdheid qua al dan niet maken van de keuze om te stoppen, omdat het lijkt alsof de da dat voor je bepaalde.
Met andere woorden, het bewaken van je grenzen.

Zo’n dapper paardje gunnen we allemaal natuurlijk het beste. Inslapen kan ook de beste keuze zijn. Maar hoop doet leven dus wie weet!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:47

Ik denk aan je! Hopelijk een positief bericht, heel veel succes en sterkte ❤️

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:12

Ik duim ook hard vandaag. Veel sterkte Lyona. Wat er ook gebeurd, je hebt haar alles gegeven en ze heeft veel liefde warmte en lekker eten gekend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:14

Sterkte meid!!! Ik geef je een knuffel ongeacht de uitkomst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:21

Ik hoop zo op goed nieuws..

Sterkte vandaag Lyona, zal sowieso wel een spannende dag zijn.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:32

roekes schreef:
Het was zo'n leuk topic maar helaas is de goede sfeer ver te zoeken nu.
Ik ga ervanuit als zelfs Laura erin toestemd dat inslapen het beste is als dit niet aanslaat dat we achter ts moeten staan en haar steunen.

Dit, we hoeven niet allemaal onze mening hier neer te zetten, wat we wel kunnen doen is er voor TS zijn en erop vertrouwen dat zij en de dierenarts de juiste beslissing maken. Zij zitten in deze situatie, wij niet.

Heel veel sterkte vandaag, alvast een hele dikke knuffel, hoe het ook mag lopen :(:)