Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:26

Eef_Bam schreef:
Somita: wat vervelend. Het is een beetje een open deur, maar is hij recent bij de dierenarts geweest? Mijn ervaring met heftig verzet op hele simpele dingen is toch vaak uit pijn. Zou zeker willen uitsluiten dat het zoiets is.

Hij is erg verkouden geweest en veel aan het hoesten geweest een aantal welen.
De dierenarts heeft hem toen nagekeken, maar nier uitgebreid gecontroleerd.
Hoesten is nu zo goed als over en ook de mijt is aa gepakt.

We vonden met her scheren van de benen een kleine 2 maanden terug een oude wond op de koot en ook deze hebben we steeds ingesmeerd.
Deze was al wel geheeld was een hele.diepe snijwond, mogelijk van een longeerlijn of stroomdraad.

Dit is bij de mensen gebeurd waar hij 3 maanden.geweest is voor wij hem kregen.
Wij weten ook niet wat daar gebeurd is.

DDDara

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:16

Ik weet in iedergeval van mijn paard dat toennhij qua gezondheid niet goed in ze vel zat hij ook alles behalve makkelijk was....
Ik heb ook verkoop overwogen en toen kwam alles er uit schimmel en waarschijnlijk droes en daarna echt een compleet ander paard.
Nu is hij gewoon echt makkelijk in de omgang en onder het zadel had ik vorig jaar niet gelooft als je het me zou zeggen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:22

Is er een aankoopkeuring geweest, en hoe lang geleden? Ik zou toch voor de zekerheid een soort klinische keuring op de kliniek doen en uitleggen wat voor gedrag hij vertoont. Mogelijk foto's maken van het been met het litteken. Kan zijn dat er vanbinnen ook wat stuk is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:39

eva92 schreef:
Hier een 2022 baby half februari 3 geworden. Nu sinds 3 weekjes erop. Maximaal 2 keer per week zo'n 10 a 15 minuutjes. Gisteren voor de 3e keer in de binnenbak en ze is zo mega braaf❤️

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat grappig, jouw Spielberg is echt spreeekend mijn Spielberg :D

Afbeelding

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:11

Somita, ik zou ook even goed na laten kijken door een dierenarts. Mijn nu zesjarige wilde vorig jaar steeds moeilijker lopen. Bleken twee geblokkeerde SI-gewrichten en mogelijk een sluimerende peesblessure te zijn. Staak gedrag komt vaak uit lichamelijk ongemak. Is het zadel nog recent nagekeken?

Amy heeft van het weekend voor het eerst een hoofdstel om gehad. Verraste me weer dat ze eigenlijk nog niet zoveel kent wat dit soort zaken betreft. Maar ze ondergaat alles heel braaf. Ga waarschijnlijk vooral op moeten letten dat ze niet in zichzelf keert als ik met haar bezig ga.
Afbeelding

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:54

denisesilver schreef:
Somita, ik zou ook even goed na laten kijken door een dierenarts. Mijn nu zesjarige wilde vorig jaar steeds moeilijker lopen. Bleken twee geblokkeerde SI-gewrichten en mogelijk een sluimerende peesblessure te zijn. Staak gedrag komt vaak uit lichamelijk ongemak. Is het zadel nog recent nagekeken?

Amy heeft van het weekend voor het eerst een hoofdstel om gehad. Verraste me weer dat ze eigenlijk nog niet zoveel kent wat dit soort zaken betreft. Maar ze ondergaat alles heel braaf. Ga waarschijnlijk vooral op moeten letten dat ze niet in zichzelf keert als ik met haar bezig ga.
[ Afbeelding ]

Weer een stapje verder..

Dit gedrag speelde juist voor dat hij het zadel op had, sinds we meer met hem bezig zijn en een stap verder hebben gedaan is hij handzamer geworden, alleen vrijdag niet, toen had hij geen zadel op.
Zadelmaker komt eind april en dan laat ik het nakijken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:17

Vreemd zeg. Hopelijk gaat het gedrag nog veranderen!

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:38

Ketly schreef:
eva92 schreef:
Hier een 2022 baby half februari 3 geworden. Nu sinds 3 weekjes erop. Maximaal 2 keer per week zo'n 10 a 15 minuutjes. Gisteren voor de 3e keer in de binnenbak en ze is zo mega braaf❤️

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat grappig, jouw Spielberg is echt spreeekend mijn Spielberg :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh wauw idd echt 2 kopietjes. Die van jou ook zo braaf?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:01

Wat gaat iedereen goed!

Hier ondertussen ook de eerste ritjes gedaan… eerst in de longeercirkel. Dat ging super goed dus de keren daarna al snel de bak in gegaan zodat we lekker rechtuit konden. Zelfs al een keer meegenomen naar de binnenbak toen het weer bagger was en dat deed hij ook heel braaf <3
We rijden nu 1 of 2 keer per week zo’n 20 minuutjes en daarnaast nog 1 of 2 keer longeren of buiten wandelen, hij vind alles leuk :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:06

Hier ging het vandaag minder soepel dan ik had gehoopt.

Ik zat al niet helemaal lekker in me vel en dan is dan meteen te merken aan mijn paard die heeft er dan ook meer moeite mee.
Maar ik dacht ik ga er toch even opzitten begin ging heel lekker maar om een gegeven moment liepen we wat vast in één hoek waar we niet lekker door heen kwamen. Hij draaide niet echt lekker mee in ze lijf waardoor we nog al haaks op het hek afkwamen waardoor hij wat in de ankers ging en eigenlijk daar de ander kant op wilde. Dit loste ik dan op door hem uit de draf terug te nemen in stap de bocht om te sturen. Dit ging op zich wel. Uiteindelijk aan de hand nog een paard keer die hoek goed door gedraafd zodat ik het zo goed mogelijk kon afsluiten.

Toch valt het altijd tegen als het niet helemaal gaat zo als je wilt en heb ik er niet echt een fijn gevoel aan over gehouden. Maar goed dit hoort er ook bij het kan nou 1 maal niet elke dag perfect gaan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:09

eva92 schreef:
Oh wauw idd echt 2 kopietjes. Die van jou ook zo braaf?

Ja ontzettend :D Pakt alles op alsof ze nooit anders heeft gedaan. Ik heb haar nog niet onder het zadel, ze moet nog 3 worden.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:22

Ik stond even in de meelees modus, door rugklachten zelf niks kunnen doen met de paarden. Heb ze nu allebei weer 2x aan de longe gehad, hoop dat ik ze nu even door kan pakken, vooral de zwarte heeft het nodig...

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:22

DDDara schreef:
Hier ging het vandaag minder soepel dan ik had gehoopt.

Toch valt het altijd tegen als het niet helemaal gaat zo als je wilt en heb ik er niet echt een fijn gevoel aan over gehouden. Maar goed dit hoort er ook bij het kan nou 1 maal niet elke dag perfect gaan.

Inderdaad.
1 stapje achteruit en dan weer 2 vooruit. Zo gaat dat.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:03

Hier vandaag weer les gehad.
Even een kleine stap terug helaas in onder andere haar balans en het vertrouwen. Met opstappen ging ze ineens alleen nog maar bol in de achteruit, dus vond ik even spannend. Maar rustig met handvaten dit kunnen oplossen in weer een voorwaartse blik

Ups and downs met de jonkies. Even wennen als je altijd de stabiele factor gewend bent.

Het is echt een gigantische kroelkip.

Afbeelding

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:22

Allemaal even op en neer dus. Ik was zelf ook even afwezig. Vorige week helaas weer koliek... Blijkbaar nu een paard in handen dat er erg gevoelig voor is.

Ze was de laatste 3 a 4 keer rijden al wat "dwars". Stug in de mond, boos met aandrijven, bokken op een tikje als ze niet op het been reageerde. Wij dachten op een punt aangekomen te zijn dat we meer van haar gingen vragen en ze daar even aan moest wennen/doorheen moest.

Nu weten we dus dat het dan niet lekker zit. Vandaag er weer voor het eerst op gezeten. Ze was meteen weer haar 'oude' zelf. Gewoon lekker voorwaarts zonder daar onwijs voor te moeten werken, bewerkbaar en niet meer boos op het been of zwiepen met de staart.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:16

Hier vandaag ook weer opgestapt nadat het afgelopen maandag niet helemaal vlekkenloos ging.
Uiteraard liepen we vandaag weer tegen het zelfde probleem aan want daar was hij maandag natuurlijk mooi mee weg gekomen. Maar dit keer was ik goed voorbereid. Ik weet onderhand dat het een scheefheid/balans probleem was dus in de zelfde bocht dit keer duidelijk buiten teugel tegen de hals en niet te veel stelling, zweep je op de buitenschouder. En na enig protest gingen we daarna perfect de bocht om en had hij zijn pogingen om de andere kant op te gaan gestaakt. Dus goed beloont uitgestapt en hem weer lekker buiten gezet.
En een heel blij en te vrede baasje.

Daarna ook voor de eerste keer mijn 2023 ruintje vast gezet en gepoetst dit ging super, en we hebben een beginnetje gemaakt met het longeren. Zo leer ik die af en toe wat aan om hem daarna weer een paar maanden vrij te geven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:09

Wij hadden vandaag een mini uitje met de trailer. Hooguit 1,5 kilometer verderop. Maar een hele leerzame oefening en ze was enorm braaf!

Afbeelding

Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:38

Fijn dat het uiteindelijk goed ging DDDara! Super leuk dat je 2023 ruin het ook zo goed oppakt. Hier heb ik er ook eentje staan uit 2023 :D

Prachtige foto’s Saaams!

Pumba gaat nog steeds ontzettend goed! Eerst bleven we wat meer op de volte, maar sinds deze week lukt het om de hele bak mee te pakken. Echt genieten het rijden met Pumba <3

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:57

Jolien wat balen van die koliek, konden ze maar praten he zou soms zo makkelijk zijn als we gewoon vooraf wisten dat ze zich niet lekker voelen of ff niet goed in hun vel zaten. Nu zet je ze altijd eerst aan het werk om er later achter te komen dat je het misschien beter een keertje had kunnen laten.....

Saams wat lekker ff met de trailer op pad, wat had je 1,5 kilometer verder op gedaan? Mijn moeder heeft geen paarden maar een luxe "paardenhuis" gekocht (met stallen, weiland, buitenbak en stapmolen) En dat is hier ook maar een kilometer of 3 a 4 vandaan dus daar kan ik ook wel een keer heen rijden om te oefenen op vreemd terrein. Maar eerst thuis maar is alles lekker bevestigen.

Maartje wat leuk dat jij ook een 23'tje hebt. Als ik jou onderschrift bekijk heb je een heel gevarieerd gezelschap staan. Fijn dat jullie nu wat meer de bak door komen, het is echt bizar hoe snel die vooruitgang er in zit op deze leeftijd he. Ik vind Pumba wel een heel mooi compleet paard lekker veel body en al netjes in het frame.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:00

DDDara, de bloesems waren dus 1,5 kilometer verderop. Dus daar met de trailer naar de parkeerplaats, de fotos gemaakt en weer naar huis!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:00

Ja dat zijn leuke ervaringen voor de eerste ritjes. Niet ver van huis, niet hard moeten werken, geen vervelende dingen. Die zal de volgende keer zo weer instappen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:36

Leuk om al die dingen al te doen.

Mijn 3jr lag gister en vaak kroelen we dan even. De laatste paar keer ga ik dan vanaf de andere kant wat over hem heen hangen en ook weer overal aaien en kroelen. Zou er niet op gaan zitten of mn been erover gooien zolang hij niet echt beleerd is, maar ik vind het toch ook wel een speels stapje de goede kant op.

's Middags toevallig ook weer eens een werkje gedaan. Ik werk vanaf de grond vooral aan body control en heb nu extra veel aandacht dat we dat beide kanten op hetzelfde doen. Mijn aanwijzingen waren iets te verschillend vanaf de rechterkant ten opzichte van de linkerkant en ik stapte te snel van de ene kant naar de andere kant.
De laatste paar keer neem ik even pauze en schakel wat beter om. Dat werkt duidelijk goed.

Daarna een paar rondjes draf en galop, maar de bak was te droog en stoffig, dus gestopt.

Toen nog even wat dingen gedaan met het kleine smurfje die er ook steeds tussendoor loopt, maar heel anders is.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:55

DDDara schreef:
Jolien wat balen van die koliek, konden ze maar praten he zou soms zo makkelijk zijn als we gewoon vooraf wisten dat ze zich niet lekker voelen of ff niet goed in hun vel zaten. Nu zet je ze altijd eerst aan het werk om er later achter te komen dat je het misschien beter een keertje had kunnen laten.....

Saams wat lekker ff met de trailer op pad, wat had je 1,5 kilometer verder op gedaan? Mijn moeder heeft geen paarden maar een luxe "paardenhuis" gekocht (met stallen, weiland, buitenbak en stapmolen) En dat is hier ook maar een kilometer of 3 a 4 vandaan dus daar kan ik ook wel een keer heen rijden om te oefenen op vreemd terrein. Maar eerst thuis maar is alles lekker bevestigen.

Maartje wat leuk dat jij ook een 23'tje hebt. Als ik jou onderschrift bekijk heb je een heel gevarieerd gezelschap staan. Fijn dat jullie nu wat meer de bak door komen, het is echt bizar hoe snel die vooruitgang er in zit op deze leeftijd he. Ik vind Pumba wel een heel mooi compleet paard lekker veel body en al netjes in het frame.

Klopt :D
Echt heel leuk inderdaad hoe snel ze vooruitgaan! Dankjewel :) Hij vindt het wel moeilijk om wat meer lengte te pakken in zijn hals, maar hij begint het halsstrekken ook steeds meer te snappen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:53

Hier gister weer gereden ging echt super goed, hij heeft geen enkele keer meer geprobeerd om om te draaien dus dat was TOP.
Het in parkeren ging wat minder goed hahahaha. Waar hij me in het begin zowat van me krukje afliep en door de wand pletten zo enthousiast om in de parkeren, deed hij gister zijn best om steeds van me af te draaien zodat me voet onmogelijk in de beugel kon......Maar gelukkig had ik de tijd en was in niet van plan ook maar 1 stap van me krukje af te doen dus ik heb hem gewoon net zo vaak laten in parkeren tot hij bleef staan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:33

Ik meld me hier ook even: ik heb sinds januari een gelderse Merrie die dit jaar 3 wordt. Hoewel ze volwassen oogt wil ik haar nog niet echt oppakken dit jaar vanwege haar leeftijd- alleen beleren en aanrijden en dan weer even op pauze. Ik ben wat minder ver qua training dan de meesten hier: ze is het zadel en hoofdstel gewend en ik heb er in de box 1x op gezeten. Heb er wel vertrouwen in dat ze niet gek gaat doen met echt rijden maar we moeten eigenlijk eerst nog meer werken aan de basis: het longeren en aan de hand mee lopen snapt ze nog niet helemaal :D genoeg werk nog
Afbeelding