Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:35

En dan de perfectie willen qua gezondheid, super braaf ohz etc, jong en boven gemiddeld goed.
Budget 8000 :+

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:05

Als ze klinisch ook maar goed zijn. En je eigen management, dat is belangrijker dan een chipje die op een prima plek zit

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:10

gefeliciteerd equipro! ziet er echt een leuk dier uit <3

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:24

Change3x schreef:
Cioccolato schreef:
Mijn mening? Er wordt snel over van alles gevallen.
Wat je zegt; een chip die gunstig zit en wss voor niks gaat zorgen is helemaal prima..
En chip die wss wel voor iets gaat zorgen maar geopereerd moet worden, snap ik. Dan moet je opereren.. dat is een risico maaf kun je als verkoper ook zelf doen.

Helemaal mee eens!
Ik heb een 8 jarige merrie met een klein, gunstig zittend chipje en die heeft er nog nooit last van gehad.

Ik vind sowieso dat mensen, vooral onder hobbyruiters, teveel miepen over röntgenfoto’s.

Ik ben een hobbyruiter maar wil dat de röntgen ook goed zijn. Natuurlijk over een kleine chip volg het advies van de DA, maar ik koop liever geen ellende maar een gezond dier (ellende krijg je vaak vanzelf wel).

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:28

Het is prima en goed als je schone foto’s wil, maar dan moet je budget er ook naar zijn inderdaad. En een paard met een bemerking is niet direct ongezond natuurlijk.

Mooie aanwinst trouwens hierboven! <3

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 16:22

Oskarrino schreef:
Ik ben een hobbyruiter maar wil dat de röntgen ook goed zijn. Natuurlijk over een kleine chip volg het advies van de DA, maar ik koop liever geen ellende maar een gezond dier (ellende krijg je vaak vanzelf wel).

Joh, meeste paarden vallen uit door blessures aan de weke delen en verkeerde training.... Een Chip heeft vaak werkelijk helemaal niks te maken met een ongezond dier kopen.

Particulieren vallen daar veel vaker over dan topsporters. Zonde, want zo loop je veel paarden mis als je pech hebt. Je moet effectief keuren, niet keuren om eigenlijk alles af te keuren.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:03

Change3x schreef:
Helemaal mee eens!
Ik heb een 8 jarige merrie met een klein, gunstig zittend chipje en die heeft er nog nooit last van gehad.

Ik vind sowieso dat mensen, vooral onder hobbyruiters, teveel miepen over röntgenfoto’s.

Vanaf welk budget mag je dan wél miepen vind je? :+

Ik zou met mijn 'hobbyruiterbudgetje' ook geen probleem hebben met een chipje op een gunstige plek. Maar vind je het heel gek als ik ver weg wil blijven van bijvoorbeeld verbening, cystes en kissing spines (wat door sommige verkopers bijvoorbeeld als een 'iets minder mooie rugfoto' wordt genoemd? Ik heb de laatste 7/8 jaar best veel ellende en verdriet gehad met en om mijn paard en zou graag een goede basis willen hebben met een gezond dier. Ik weet inmiddels ook dat de paarden op de verkoopsites die onder 8500 euro worden aangeboden vaker wel dan niet iets mankeren; iets wat te mooi lijkt om waar te zijn enzo. Maar je zou als hobbyruiter met een budget ruim daarboven verdorie toch wel een gezond dier mogen verwachten? En dan heb ik het niet eens over potentie oid.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:42

Praat mij niet over ellende hoor, daar weet ik alles van. Paard 1,5 jaar uit de running met weke delen blessure, paard als een scharminkel met bekkenbreuk uit de opfok gehaald, onherstelbare blessure door ongeluk in de wei; in moeten laten slapen, 5 jarige plotseling in moeten laten slapen omdat hij in de stal iets geks gedaan had, koliekoperatie, veulen in stuitligging dus dood en zo kan ik nog wel even doorgaan over de afgelopen paar jaar. Heel vervelend, maar dat stond toch echt allemaal los van de röntgenfoto’s die bij de paarden zaten. :') Het zijn gewoon kwetsbare dieren en soms zit even alles tegen ondanks goede zorgen en goed management.

Er zijn mensen die voor 4-6k een sportpaard met perfecte foto’s verwachten, daar doelde ik eigenlijk op.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:32

Net als dat verbening en ks ook goed kunnen gaan.
Als je weinig budget hebt zul je ergens op moeten inleveren.

Maar ieder valt ergens anders over. Dat is helemaal aan jezelf en allemaal prima.
Maar dat iets wat goed is geld kost, willen veel mensen toch niet begrijpen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:37

Cioccolato schreef:
Net als dat verbening en ks ook goed kunnen gaan.
Als je weinig budget hebt zul je ergens op moeten inleveren.

Maar ieder valt ergens anders over. Dat is helemaal aan jezelf en allemaal prima.
Maar dat iets wat goed is geld kost, willen veel mensen toch niet begrijpen.

Eens hoor. Ik ken paarden met KS die in de topsport lopen en paarden met verbening die al jaren als een tierelier hun werk doen, dus het is allemaal niet zo zwart wit. Het is natuurlijk altijd je eigen keuze en ik zou bepaalde risico’s ook niet willen nemen, vooral dicht bij je eigen gevoel blijven, maar om die paarden als ongezond en ongeschikt weg te zetten is ook niet helemaal fair..

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:41

Met een gunstig liggend chipje koop ik ze ook rustig hoor. Zeker als mijn DA (ook Den Ham ;-)) aangeeft dat het geen probleem is en anders makkelijk te opereren is.

Maar flinke verbening koop ik niet meer, erg slechte ervaring mee. Zo heeft iedereen wat ;-)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:19

Ik denk dat rontgenologische bemerkingen ook heel erg liggen aan de leeftijd en de prestaties van het dier. Ik kocht 2 jaar geleden een elite sport merrie die ook 2 chips had en een 2 tot 3 op het straalbeen. Merrie was 14 en de fotos als driejarige hebben we vergeleken en klinisch knettergezond. Dat durf ik wel hoor.

En degene die haar van mij kocht durfde dat ook zonder problemen aan. En dat ging om best wel geld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:22

Ik had een goed budget rond de 30k, maar miep ook niet overal over :+
Mijne was ver onder mijn budget, klein ingekapseld chipje RA ws door een tik ipv aangeboren. Zat er prima, zit er ook gewoon mee in de verzekering.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:38

@gulpje: Ik heb meer dan 10,000 betaald voor een paard met een chip en een 'minder mooie rugfoto' en er geen spijt van gekregen.
Dus behoor duidelijk tot de categorie die wel wat meer accepteert als het klinische beeld goed is en de dierenartsen genuanceerd zijn in hun oordeel over de risico's. Omschrijvingen als licht tot matig risico kan ik wel mee leven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:41

Tja en ik kocht er 1 voor 3200 met goede foto’s, ook rug en hals. Ze was alleen een beetje van slag in dr hoofd maar nu ik de gebruiksaanwijzing heb gevonden een heel fijn paard.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:45

Wat zeggen jullie dan van een 5 jarige met KS? Röntgenologisch helemaal gecheckt en kwam de KS uit, beweegt als een kanon. Klinisch helemaal goed.

Puur uit interesse hoe jullie over zoiets zouden denken. Als je zoiets koopt is het natuurlijk geluk hebben of pech krijgen of niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:47

Het zou voor mij afhangen van hoe hij gebouwd is en zijn rug er uit ziet.

Hoelang hij onder het zadel is en hoe hij gereden wordt.

Of de prijs/ risico in verhouding is.

Sommige paarden met KS krijgen nooit last en bij andere is het een afglijdende schaal.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:58

Hij zou 5 moeten kosten nu, een 0 minder dan normaal, prachtig dier, mooie bouw. De rest geen idee, niet naar gevraagd, maar dacht wellicht iets voor iemand hier interessant.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:58

Denk dat bij elke aandoening veel meer mee speelt dan de aandoening zelf. Natuurlijk dan ook weer prijs, leeftijd etc.

- Hoe kun je het dier huisvesten.
- Ben je kundig genoeg om qua rijden/grondwerk/etc. iets te kunnen doen om het probleem zo goed mogelijk te kunnen behandelen. En heb je hierbij eventueel de juiste mensen die mee kunnen kijken.
- stel je denkt ik probeer het maar het gaat alsnog sneller bergafwaarts. Ben je dan iemand welke een keuze van inslapen kan maken of zit je dan met een dure grasmaaier. En dan speelt weer mee heb je ze wel of niet aan huis staan.
- heb je bij sommige dingen al ervaring en kun je ermee dealen.

Er speelt zoveel mee en dan zul je zien dat je een dier vind wat overal goed doorheen komt en dan na verplaatsing en wisseling eigenaar ineens compleet ander gedrag laat zien..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:00

Ga mee met Elisa.
Welke gradatie het is, en waar het zit. Hoe hij zijn rug verder gebruikt is ook van belang.
Paard is nog relatief jong, dus zou het lastiger vinden dan bij bv een 10 jarige die al zzz loopt zonder problemen bv.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:05

Ik ken paarden waarbij alle wervels bij wijze van spreken tegen elkaar geprakt zitten en nergens last van hebben en paarden die licht vernauwd zijn (en daarmee door een keuring komen), maar er wel last van hebben. Daar is echt niet zoveel van te zeggen helaas.

Als de vijfjarige probleemloos al een tijdje onder het zadel loopt is het al een minder groot risico dan eentje die niet beleerd is.

Overigens kan je tegenwoordig vrij eenvoudig KS laten opereren met goede resultaten. Maar goed, elke operatie heeft risico en kost geld natuurlijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:20

KS is voor mijn not done wetend dat dit vaak toch wel tot uiting gaat komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:10

_Tarzan schreef:
Wat zeggen jullie dan van een 5 jarige met KS? Röntgenologisch helemaal gecheckt en kwam de KS uit, beweegt als een kanon. Klinisch helemaal goed.

Puur uit interesse hoe jullie over zoiets zouden denken. Als je zoiets koopt is het natuurlijk geluk hebben of pech krijgen of niet?

Dit is dus wat ik aan de hand had.
De ene KS is niet de andere KS he. Ook daar hebben we nogal wat gradaties in.

Een lage graad KS icm een beest wat klinisch top is ben ik helemaal niet bang voor.
Ze sprong top en zowel bollen als hollen van de rug vond ze dus geen probleem.
Nou kwam daar nog bij dat het paard op dat moment permanent nogal 'strak' stond. Waarschijnlijk van de recente verhuizing naar de handelsstal en daardoor een beetje als een bootje in haar rug hing met een hoge hals.

Ik zou zelfs durven gokken dat ze, nu de de hele dag met haar kop aan de grond staat te vreten/bewegen en weer lekker op haar gemak is minder/geen KS gevonden zou worden.

Tegen de tijd dat er echt een 0 van de prijs afgaat vanwege de KS hebben we het waarschijnlijk niet meer over een lichte KS. En dat zou ik dan waarschijnlijk weer niet aandurven.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:12

Ks zelf geen ervaring mee maar kan toch wel een hoop ellende en vage klachten geven. Ben bij een lezing geweest van een dierenarts die het wetenschappelijk heeft onderzocht, hoe groot de kans is op uitval afhankelijk van het beeld bij rug foto's. Conclusie was dat niet alle paarden met slechte foto's op termijn uitvallen, maar de kans daarop wel veel hoger is naar gelang ze slechter zijn op de foto (ze hadden ze onderverdeeld in 4 categorien, van perfect tot zeer slecht). Dus het is een risico wat je bij de koop toe moet nemen.

Dat is met beenfotos niet anders natuurlijk. Daarom willen mensen steeds vaker paarden met goede foto's, ook in het lagere segment. Na een hoop ellende wil je de risico's die je kan uitsluiten graag uitsluiten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:05

StalNollie schreef:
KS is voor mijn not done wetend dat dit vaak toch wel tot uiting gaat komen.

Die ervaring heb ik minder, bij sommige wel, sommige niet.
Management, manier van rijden, het lichaamsgebruik van het paard zelf en een sterke "core" doen veel. We hebben hier op stal er 2 staan die int subtop en hoger lopen al jaren lang zonder dat er ooit problemen in de rug of beweging zijn geweest. Waarvan er 1 zelfs een 5 op de foto's had als 3 jarige. Beeld op de röntgen is in de loop der tijd nooit veranderd.