Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:51

Monique1963 schreef:
Namelijk ik heb zelf een Skyla (Poupette) van 80cm en zij was tot haar 17e een fokmerrietje, ieder jaar. Arm ding. Haar laatste bevalling is erg traumatisch geweest, alhoewel dat door de fokker werd afgedaan met onzin omdat een paard het verlies van een ongeboren veulen niet zou merken. Maar ik denk dat de manier waarop het gegaan is, verschrikkelijk voor haar is geweest. Het veulen was te groot, de merrie te oud en het veulen is tijdens de bevalling in de baarmoeder overleden. Als de fokker een keizersnee had toegestaan dan had het veulen wel geleefd, maar ja, keizersnee is duur en vergt verzorging erna. Dus heeft de dierenarts het veulentje in de baarmoeder in stukken moeten snijden om het eruit te halen. Hoezo geen trauma voor de merrie? Ze werd een paar maanden later afgedankt als fokmerrie en ik heb haar toen opgevangen.

Een keizersnede is het laatste wat je wil voor je merrie. Dat brengt enorm veel risico’s met zich mee. Een spoedkeizersnede gebeurt dan nog in de stal, wat nog meer risico’s geeft.
Kan goed zijn dat in deze situatie er gewoon voor gekozen heeft om volop te gaan om de merrie meer overlevingskans te geven ipv een veulen waarvan je niet weet of het de keizersnede wel overleeft net als de moeder.

Het wordt wel eens gedaan die keizersnedes, maar men vermijd het liever. Een paard is hierin veel moeilijker dan een koe.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:23

Knolselder schreef:
Monique1963 schreef:
Namelijk ik heb zelf een Skyla (Poupette) van 80cm en zij was tot haar 17e een fokmerrietje, ieder jaar. Arm ding. Haar laatste bevalling is erg traumatisch geweest, alhoewel dat door de fokker werd afgedaan met onzin omdat een paard het verlies van een ongeboren veulen niet zou merken. Maar ik denk dat de manier waarop het gegaan is, verschrikkelijk voor haar is geweest. Het veulen was te groot, de merrie te oud en het veulen is tijdens de bevalling in de baarmoeder overleden. Als de fokker een keizersnee had toegestaan dan had het veulen wel geleefd, maar ja, keizersnee is duur en vergt verzorging erna. Dus heeft de dierenarts het veulentje in de baarmoeder in stukken moeten snijden om het eruit te halen. Hoezo geen trauma voor de merrie? Ze werd een paar maanden later afgedankt als fokmerrie en ik heb haar toen opgevangen.

Een keizersnede is het laatste wat je wil voor je merrie. Dat brengt enorm veel risico’s met zich mee. Een spoedkeizersnede gebeurt dan nog in de stal, wat nog meer risico’s geeft.
Kan goed zijn dat in deze situatie er gewoon voor gekozen heeft om volop te gaan om de merrie meer overlevingskans te geven ipv een veulen waarvan je niet weet of het de keizersnede wel overleeft net als de moeder.

Het wordt wel eens gedaan die keizersnedes, maar men vermijd het liever. Een paard is hierin veel moeilijker dan een koe.

Mee eens, maar ik ken deze fokker waar ik deze pony heb opgehaald en helaas is het een broodfokker ten koste van dieren. Hij had ook honden van de rode lijst en die hadden elkaar verwond, erg naar om te zien (poten oppervlakkig kapot maar sneden stonden akelig open en een kapot oor dat helemaal was gaan zwellen door een oedeem. Als hij flapperde was je bang dat het open zou barsten) en daar had hij ook geen dierenarts bijgehaald. Hij wil wel de lusten maar niet de lasten/kosten. Ik heb er iets van gezegd en ik was er de volgende dag ook nog en toen is er wel een d.a. gekomen.

Knolselder

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:38

In dat geval is het inderdaad heel anders. Ik hoor helaas ook veel verhalen waar mijn nekhaar van overeind gaat staan.

Dat topic heb ik ook mee gevolg Swift. Was heel erg heftig…

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:43

@ts spannende tijd, als ze drachtig is een beetje in de gaten houden en alles komt goed.

Ik zou je niet teveel laten leiden door de spookverhalen in dit topic. Een hengst ‘verkracht’ geen niet hengstige merries, keizersnedes die niet uitgevoerd worden ben maar blij is geen doen en zeker geen aanvulling op het welzijn van je merrie, en een veulen eruit zagen en dan ‘afdanken’ als fokmerrie, wat dan doen? Kan je toch niet maken die nogmaals te dekken…

Focus juist op het positieve.. De natuur regelt zichzelf wel, fijn dat ze een veilig, schoon en warm plekje bij jou heeft en probeer er ook een beetje van te genieten..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:58

imaudy schreef:
Ik weet niet wat jullie van hengsten denken. De meeste hengsten dekken eigenlijk alleen als een merrie hengstig is en zitten niet steeds een merrie te verkrachten hoor. Ruintjes doen dat zelfs sneller.

doet me hier aan denken

[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:19

YvonneV schreef:
imaudy schreef:
Ik weet niet wat jullie van hengsten denken. De meeste hengsten dekken eigenlijk alleen als een merrie hengstig is en zitten niet steeds een merrie te verkrachten hoor. Ruintjes doen dat zelfs sneller.

doet me hier aan denken

Wat een verhaal zeg! Dat was een agressieve pony, doordat hij hengst was nog wat agressiever.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:33

Ik vind het bijzonder dat er nu doorgegaan wordt op mijn antwoord over mijn pony aan de ts. Dat antwoord heeft helemaal niets te maken met of ts een keizersnee moet laten doen, dat heb ik helemaal niet gezegd.

Ik vertelde alleen dat verhaal om aan te geven aan de ts dat het soms met een halster bij pony's die een trauma hebben meegemaakt kan schelen als je iets met ze wilt doen.

Waarom wordt alles toch altijd zo uit zijn verband getrokken op bokt?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 15:15

Ik laat me gelukkig niet zo snel van de wijs brengen, ik ben graag voorbereid en vaar graag op mijn gevoel maar ik ben ook een nuchtere Fries. Ik vind het vooral super lief dat mensen meedenken, meeleven en hun ervaringen delen. De betrokkenheid vind ik erg fijn en ik vind het heel leuk om dit proces met Skyla met jullie te delen. Ik vind het zo tof dat er mensen zijn die zo betrokken zijn en ook hun eigen visie en ervaringen delen. Dingen waar ik wat mee kan (zoals het idee om het stalletje te splitsen zodat de shetjes samen binnen kunnen staan) neem ik mee en dingen die minder bij Skyla en mij passen of aansluiten waardeer ik nog steeds maar leg ik wel naast me neer. Maar ik geniet enorm van de voornamelijk positieve, respectvolle en betrokken toon van dit topic, zo leuk dat zoveel mensen met Skyla meeleven! Nu nog afwachten hoe lang ze ons nog in spanning gaat houden en of we dit topic met of zonder veulentje gaan afsluiten!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:19

Hoeveel weken kan ze ons nog bezighouden? :') 6? 8? Moest ze dragend zijn en overtijd gaan?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 15:24

Ja best lang entertainment nog hè :') En Skyla is er ook zo goed in om de aandacht vast te houden met haar dubbele signalen >;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:49

Dit is slow-entertainment en dat is heel zen en onthaastend. De jonge mensen willen altijd maar dat alles er direct is.

En wat het extra spannend maakt is dat we niet eens weten of er wel een veulen is. Wat is de deadline? Wanneer besluiten we met ons allen dat ze niet drachtig is?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:50

Koper schreef:
Dit is slow-entertainment en dat is heel zen en onthaastend. De jonge mensen willen altijd maar dat alles er direct is.

En wat het extra spannend maakt is dat we niet eens weten of er wel een veulen is. Wat is de deadline? Wanneer besluiten we met ons allen dat ze niet drachtig is?

1 Februari dan zal er wel niks meer komen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:26

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er voor half januari een veulentje bij staat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:55

Knolselder schreef:
Hoeveel weken kan ze ons nog bezighouden? :') 6? 8? Moest ze dragend zijn en overtijd gaan?

Dat proces van banden die slapper worden en een kling die uitzakt kan zo 4 weken duren, dus ik verwacht zeker nog geen oud en nieuw veulentje. Maar het kan wel natuurlijk, mijn merrie had binnen 4 dagen na het uitzakken van de kling haar veulen.

Afgelopen veulen seizoen is er ook een Bokker geweest die ruim 400 dagen heeft moeten wachten op de geboorte van haar veulen. Oké, dan wel van een paard, niet van een Shet, maar die kwam er als nog dysmatuur uit (dat is een veulen dat in principe niet te vroeg geboren wordt, maar er wel als prematuur uit ziet en gedraagt)

Het komt wanneer het komt en er klaar voor is.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:59

Ik bedoel eerder wat de uiterste datum kan zijn van de dekking en zo om te kijken wat de eventuele uiterste datum kan zijn om te veulenen.

Zelf heb ik ook al eens drachtige merries gekocht zonder dekdatum en dan wist ik in elk geval door uitrekenen wat ongeveer kon tellen.
Niet mijn voorkeur, zelf dek ik altijd uit de hand om alles zo nauwkeurig mogelijk op te kunnen volgen. Alleen is het in zulke situaties helaas niet anders.
Qua tekenen op voorhand is het allemaal erg uiteenlopend per merrie en per jaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:38

Ik gok op een sooty veulentje met wat meer stippels op de achterhand. Ik gok op een merrietje en het komt in de tweede week van januari.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:05

YvonneV schreef:
imaudy schreef:

doet me hier aan denken

Knap dat je het topic na al die jaren nog hebt kunnen vinden.
Dat gebeurde midden 2009, het is nu eind 2023, dan kun je nagaan hoe weinig het voorkomt dat een hengst zo tekeer gaat. ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 20:15

We hebben Skyla op 20 februari opgehaald en dat is dus ook meteen de uiterste dek datum. En dan inderdaad nog de vraag hoe lang ze eventueel zou dragen want dat kan ook nog aardig verschillen. Toen we haar ophaalden stond ze volgens de handelaar 5 weken bij de hengst. We hebben dus een grote range en kunnen met zijn allen nog best lang gezellig wachten/twijfelen/gokken :D

Ik geloof ook niet dat de hengst waar Skyla bij stond agressief was. Eerder erg enthousiast/poten, jeugdig en onopgevoed waardoor hij waarschijnlijk nog wat onhandiger/minder galant was dan een ervaren hengst. En dat in combinatie met zeer beperkte ruimte en Skyla die bevriezen als eerste reactie heeft zorgde voor een vervelende situatie. Dat is niet de schuld van de hengst maar van de manier waarop er met hem is omgegaan, hij was net zo goed slachtoffer van de omstandigheden als Skyla.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:25

Nou ik volg nog steeds stilletjes mee. Ik hou wel van slow-entertainment als het om een eventueel veulentje gaat.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 10:29

Leuk dat je volgt Melzazu!

Skyla gaat tot nu toe best goed met het vuurwerk om en heeft veel steun aan Sterra. Skyla krijgt steeds meer een hangbuikje maar wordt absoluut niet breder. Ze eet weinig en dat vind ik wel lastig. Ze heeft nu continu toegang tot hooi maar is het meer aan het verspreiden dan aan het eten...

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:39

Het wordt denk ik geen oudjaarsbaby meer. Dus ik blijf volgen in het nieuwe jaar! Fijne jaarwisseling en ik hoop dat iedereen met hun paarden goed door de nacht komt.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:50

Ze wacht zodat haar veulen mee kan doen aan het bokt veulen van 2024!
Het eerste veulen van het jaar :j

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 10:57

Nee vast geen oudjaars of oud en nieuw veulen Monique1963. Als het al komt zal het nog wel even duren. Leuk dat je blijft volgen, voor jullie ook een fijne jaarwisseling. Ik vind het zelf wel spannend nu de paarden apart staan want ik kan maar op één plek tegelijk zijn (mijn man is bij de kinderen, honden en katten). Maar ik ga ze zo dicht mogelijk bij elkaar voeren dus hopelijk helpt dat!

Dat zou wel leuk zijn 01San, ik ben heel benieuwd of/wanneer er een veulentje gaat komen!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:06

Ik denk dat het ivm extra stress tijdens of net na werpen maar beter is als veulen nog even een dag blijft zitten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:40

Is ze een nestje aan het bouwen? :=

Ze ziet er verder gewoon rustig en ontspannen uit.
Zo fijn ook dat ze toch wat het gezelschap van Sterra opzoekt :+: