Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:05

Voor mij ook :D
Wat een regen weer. En ik heb ze 24/7 buiten, dus modderpaarden momenteel. Bodem is ook niet optimaal om te werken. Ik wandel wel regelmatig buiten. Dat gaat super. Het rille en hectische zal ik later uitgebreid typen.

Wel erg leuk om jullie verhalen ook te volgen. Als ik om me heen kijk lijkt het beleren zo logisch en vanzelf te gaan, maar ergens ben ik blij te lezen dat jullie dus ook je hobbels op de weg hebben :=

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:01

Ik doe eigenlijk ook niet zo veel. Behalve gewoon goede omgangsvormen en samen een band opbouwen. Ben nu al een paar maanden zo bezig en inmiddels is Tes ene heel fijn paard in de hand, braaf voetjes geven, kan losstaand een deken opgooien, netjes meelopen, wachten en een stapje terug doen als ik dat vraag.

Eind december/januari ga ik beginnen met een hoofdstelletje en daarna wat longeren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:16

DDDara, het verschil: jouw Reus is 2.5

Mijn Vossekind is 4.5.

Vandaag aan het eind van de dag even wat werk aan de hand. Ik ben blij dat er geen toeschouwers waren. Ik geloof dat ik alleen maar: "jaaaa, goeoeoed, wat knap, goed zo" heb geroepen. Beetje achterwaarts, schouders plaatsen, schouderbinnenwaarts, travers, binnenachterbeen onder gedaan. Zelfs een appuyement deed ze best al goed.

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 02:12

Zo ik ben weer bijgelezen.

Gelukkig valt de schade mee bij sommige hier, maar passen jullie wel op! Blijven dan toch jonkies die soms onverwachts uit de hoek komen blijkbaar.

Welkom daihyo, wat een knappe paint heb je!

En wat leuk dat het bij vele zo goed gaat!

Ik doe met die van mij op het moment ook nog bijna niks, iets met nog 2 andere paarden hebben staan en zelf nog met een oude blessure lopen.
Maar vrijdag mijn 3,5 jarige even aan het halster mee de bak in genomen en wat met hem gespeeld. En echt wat ben ik gek met hem! Loopt los als een hondje achter me aan en als ik ga rennen draaft hij meteen achter me aan en als ik scherp draai draait hij meteen mee. Echt zo leuk! Volgende keer eens kijken of ik de pivo neer kan zetten om het te filmen.

Ril is die van mij trouwens helemaal niet, echt voor de duvel niet bang. Wel heel ijverig en in het werk snel overstuur als hij iets niet snapt. Dus daarom alles spelenderwijs en met baby stapjes en uitgebreid belonen bij goed en anders negeren.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:30

DDDara schreef:
Ik heb ook het gevoel dat ik te weinig doe met Reus, maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel zo is en of er hier niet gewoon al heel veel wordt gedaan. Ze zijn uiteindelijk nog maar 2,5 jaar dus misschien doen we eigenlijk al best veel.

Ik denk ook dat dit vertekent hoor! Er doen best wat mensen mee al in dit topic en als je dan van iedereen af en toe iets leest dan lijkt het al snel veel.
En de leeftijden verschillen inderdaad ook. Juist bij een paard dat het allemaal makkelijk doet is het zaak om niet te snel te willen gaan.

Ik merk met Sire dat hij alles ook wel prima vindt, waardoor ik weinig herhaal. Ik denk dat ik ongeveer eens per week iets met hem doe en dat zijn heel verschillende dingen; aan de lange lijnen, aan de longe, wandelen of de introductie van nieuw tuig zoals laatst het bit. Dat betekent dat er dus zo een maand tussen kan zitten tussen de 2e en de 3e keer dat hij een zadel op heeft. Hij is 3,5 maar nog enorm in de groei dus sneller hoeft het ook echt niet van mij.

Het weer en het weinige licht 's avonds heeft er hier ook wel iets mee te maken. Hij sukkelt een beetje met zijn weerstand in de herfst en ik kan hem nu ook niet zoveel hooi bijvoeren als ik zou willen (dan wordt de ander te dik en ze moeten de schuilgelegenheid delen) dus ik heb liever dat hij zijn energie gebruikt om fit en gezond te blijven en te groeien. Hij heeft zijn hele leven nog voor zich om aan het werk te gaan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 10:38

Ik denk dat als ik de faciliteiten had ik ook wel al meer gedaan. Maar de faciliteiten ontbreken en het weer is me te bar. En dan denk ik, goh het dier is amper 2,5 jaar oud, zo erg vindt ze het niet om niks te doen. Anderzijds is het dan wel weer zo'n makkelijk dier dat ik haar zo op de vrachtwagen zet en we lekker naar het bos of strand gaan. Ik heb er zelfs al opgezeten (in de zee, geen zorgen dat is amper gewicht). Maar echt werken doet ze nog niet.

Dan lijkt het wellicht dat we veel doen, want o jee ik heb er al opgezeten. :+

In werkelijkheid zijn we in haar hele leven zo'n 25 keer over straat geweest (als dit al niet overdreven is), eenmaal naar het bos en eenmaal naar de zee. Ik wil graag meer doen, maar het ontbreekt vaak aan tijd, lekker weer of energie.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:27

Gisteren was Baron ontsnapt..
Mogen in de tuin van de weide verpachter staan ook. Dit ligt tegen mijn wei ik moet gewoon een draad open zetten en ze kunnen erin.
Maar er staat wat rommel en een tuinhuis met daarnaarst een groentetuin afgespannen met tuindraad.
Nu had Baron zich blijkbaar tussen die twee in vastgezet, raakte waarschijnlijk niet meer zelf achteruit (er lag veel mest) en is dus vooruit gegaan over een omheining van 1m30 heen en stond in de aanpalende wei waar nog een pony staat (gelukkig konden ze niet bij elkaar komen want er was een tussendraad).
Gelukkig is hij niet gewond want die wei is afgespannen met prikkeldraad. Dus ook daar waar hij overheen geraakt is stond prikkeldraad naast.

In ieder geval wordt hij een goed springpaardje denk ik. De 1m30 draad is iets verbogen maar niet veel. :+

Heb de toegang tot de tuin nu wel dicht gemaakt. Wil niet nog meer van dat soort ongelukken.

Verpachter vraagt dat zodat het gras kortgegeten wordt. Dan maar een andere oplossing zoeken voor gras kort te houden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:35

Hier een kleine update, terwijl ik thuis ziek zit.
Zaterdag met mijn andere paard en joker aan mijn houding en zit gewerkt, zodat ik dadelijk onder het zadel meteen goed mee kan gaan.
Zondag ben ik de modderige paddock in gedoken met de baby zelf, om voor het eerst zelf te longeren. Na zijn brutale actie, vond ik in de 20*40 rijbak met allemaal materialen erin en geen afzetting, iets te ambitieus. Dus mezelf in een paar goede laarzen gepropt en een lange jas tegen alle modderspetters. Links en rechtsom gestapt en gedraafd.

Onder tussen ook contact opgenomen met de degene die ik graag wil die hem zadelmak maakt, ookal zegt iedereen dat ik dat makkelijk zelf kan. Zou best kunnen, maar de juiste/handige begeleiding, die mis ik toch wel een beetje.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:09

Moonlight, als jou gevoel zegt dat je het liever uitbesteed, moet je dat ook echt doen! Want met twijfel op een onbeleerd paard gaan zitten worden zowel jij als hij niet beter van, hij voelt jou twijfels en daar kan zo jonkie niks mee. ;)

We zullen het allemaal wel kunnen, maar je moet wel zelf verzekerd zijn van wat je doet :j

En wat vervelend van baron! Gelukkig goed afgelopen %)

Ik was gisteren even kort bij de paarden, en mijn jonkie stond ergens achterin bij een hooiruif toen ik hem riep keek hij even kort op en ging daarna weer verder staan vreten! _O- normaal komt hij wel even gedag zeggen haha :') en ik had goede kleren aan want we gingen uit eten dus ik. Dacht, dan niet joh, doeiiii O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:37

Even de aanvulling op mijn paint. Ik heb haar gekocht met 6 maanden, ze is nu 3,5, dus ik ken haar redelijk goed inmiddels :D
Ze is koel, braaf, heel nieuwsgierig en heel leergierig. Ze pakt eigenlijk alles best snel op. Ik kan gewoon met haar gaan wandelen buiten, is verkeersmak.
Het rille zit vooral in het aanraken. Poetsen enzo is prima. Maar een deken of iets op haar rug is VERSCHRIKKELIJK. Achter haar schoft gaat nog wel. Maar bij haar achterhand en achterbenen kan ze compleet van flippen. Staart intrekken en bijna gaan zitten, aan de kletter, of juist verticaal omhoog komen. Dat laatste doet ze overigens ook wanneer iets haar teveel wordt. Longeren bijvoorbeeld (lees; rondjes om me heen stappen of draven aan een kaptoom) kan zomaar teveel zijn, of we begrijpen elkaar even niet in het omdraaien of stoppen of vooruit en dan kan ze in 1x recht overeind staan als ik daar iets teveel druk op zet. Wat echt wel meevalt, maar voor haar is het dan teveel. En dan is het echt niets geks, maar gewoon stappen ipv stil staan, waarbij ze dan om wil draaien, ik haar weer in de goede richting zet en mijn zweep optil als aanwijzing dat ze kan lopen.
We maken dan ook maar heeeeeele kleine stapjes op dat gebied. Dan gaat het goed. Sluiten altijd af met iets goeds, zodat ze daar hopelijk de associatie mee krijgt.
Daarnaast heeft ze ook echt overal een mening over. Een sterke mening. Ik wil niet graag in dominantie spreken, want het is geen paard dat een gevecht aan gaat. Maar ze geeft wel heel duidelijk aan wat ze wel en niet wil. En dat kan ook in 1x omslaan. Bekappen bijvoorbeeld gaat heel goed. Maar als ze de bokkenpruik op heeft (en dat zie je aan haar hoofd), dan kan ze bij voetje 3 ineens de bekapper in de kont bijten :roll:

Maar dat maakt wel dat ik me afvraag of ik dit zelf wel moet willen doen. Ze is gebaat bij duidelijkheid en ervaring. Duidelijkheid lukt wel, maar de ervaring heb ik gewoon minder. Wel met doorrijden, maar niet met beleren zelf. Ja tot het moment dat er iemand op gaat. Maar die eerste stapjes richting er op gaan zitten vind ik door haar gedrag gewoon heel erg spannend. Maar ook om iemand anders te laten doen, want ik wil niet verantwoordelijk zijn voor ongelukken :+

Ik vraag me ook wel eens af of ik niet veel beter eerst heel veel aan de hand kan werken, haar daar de volwassenheid mee laten groeien (want ik denk ook dat het een deel pubertijd is) en dan later pas het werk onder het zadel op te pakken. Ik heb geen haast, dus dat kan prima. Maar aan de andere kant, is ze niet gebaat bij juist wat onder het zadel gaan doen?

Ik vind het lastig. Mijn ruin was een stuk makkelijker op die leeftijd :+

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:52

Replay en ik zijn lekker bezig met grondwerk oefeningen, het is een heerlijk dier om mee te werken, en hij doet het echt super.

Vandaag de eerste keer over het zeil; vond hij de eerste poging doodeng.

Afbeelding

En toen merkte hij dat hij niet dood ging en liep er overheen alsof hij altijd over zeilen loopt :')

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:01

Poh, dat is inderdaad een pittig karakter..

Ik zou haar denk ik voordat ik haar officiël beleer laten keuren, als in rug, hals en been foto's om uit te sluiten dat iets haar lichamelijk triggerd en je zeker weet dat je over karakter spreekt.

Ik heb mijn jonkie ook vanaf veulen, maar doe hem ook als 3 jarige door de keuring voor ik iemand erop zet.. :)
Kwaad kan het niet, en misschien geeft het wel antwoorden en anders iedergeval rust, want eenmaal beleerd met dit gedrag gaan mensen zich ook afvragen of ze in orde zijn, kun je het maar beter voor zijn misschien voordat er wel ongelukken gebeuren.

Overigens zeg ik niet, dat er wat is he, het kan wel degelijk gedrag wezen en dan zou ik zeker veel grondwerk gaan doen totdat dat echt vertrouwd is. Dan maar kleine stapjes, maar met zo'n karakter ga je daar zoveel plezier van hebben! :j

Betreft je twijfels om haar weg te brengen of het zelf te doen, ik zou met zo'n karakter (want we houden het er hoor nu even op dat het haar karakter is), zeker niet het risico lopen er zelf op te gaan zitten met de kans een grote deuk in ons vertrouwen/band op te lopen.

Maar zo 1 wegbrengen brengt ook flinke risico's mee, je leest zo vaak dat ze verpest terug komen omdat er niet naar het paard geluisterd is.. Dus heeeeel goed inlezen en verdiepen waar je haar dan heen brengt zodat het wel op jou manier gedaan word, of iemand zoeken die bij jou thuis komt en het samen wil doen..

Maar ik zou deze wel sirieus door de keuring trekken voordat ik haar zou belasten, puur voor de zekerheid :j
En wellicht een keer behandelen door goede osteopaat/chiropractor, misschien heeft ze wel x glij in de weide gemaakt of iets en staat haar bekken iets scheef of een spierknoop of noem maar op en raakt ze daarom in "paniek" zodra ze een stapje te veel moet doen..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 17:02

Haha, die foto hierboven!

Daihyo, Chichi was ook enorm ril met bijv. een deken. Staartknijpen, zitten, weg willen schieten (maar dit niet doen, want het einde van het touw is het einde van het touw).
Ik ben niet zo zeer van het daarin mee gaan. Ze mogen het spannend vinden en dat ook gerust aangeven. Maar ik blijf dan heel stug dagelijks de deken even op en af doen, gewoon zo hop in een keer niet mutsen. Na een paar keer beseft zo'n paard dan ook dat het niks voorstelt.

Ik heb soms juist het idee dat als men te voorzichtig aan het werk wilt zo'n dier daar juist meer rillerig van wordt.

Edit:
Ik weet natuurlijk niet hoe je werkt met haar en wie weet heb je dit al 100 keer gedaan, maar blijft het gedrag hetzelfde. Dan zou ik ze wel wegbrengen. Ik geloof niet dat het op en af doen van een deken pijnlijk kan zijn, ook niet bij bijv. erge gradatie KS, dus ik denk dan niet zo zeer aan een lichamelijk probleem.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:04

Rose_Sonny schreef:
Replay en ik zijn lekker bezig met grondwerk oefeningen, het is een heerlijk dier om mee te werken, en hij doet het echt super.

[ [url=m/MtW0Ga.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen merkte hij dat hij niet dood ging en liep er overheen alsof hij altijd over zeilen loopt :')

Hahaha ik vind jou paard echt grappig _O-

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:20

Ik doe zo veel mogelijk alles zelf met Replay, denk dat ik het rijden ook zelf ga doen, maar dat bepaal ik lekker volgend jaar zomer.

Replay en ik doen veel verschillende dingen. 1x per 2 weken hebben we grondwerk les. Daar mag hij vooral veel kijken en chillen tussen het 'werken' door. Ik wil graag dat hij optimaal voorbereid is voor als ik er mee wil rijden, dus het lijkt of we heel snel gaan, maar we doen gewoon veel verschillende dingen. Maximaal 2x per week doen we iets wat voor hem mentaal of lichamelijk uitdagend is, soms beide. Verder wil ik gewoon dat hij goed in de hand is en braaf in en uit de wei gaat.

Replay ken de longe, kent het zadel en het hoofdstel, hij kent grondwerk en we wandelen veel. Ik maak deels gebruik van de TRT module (voor jonge paarden), en deels van de Parelli methode. Zo hoop ik dat het volgend jaar opstappen en wegrijden is.

Momenteel is het weer bagger inderdaad, om te huilen. Vandaag dus extra genoten van het plotselinge droge weer. Maar dan wordt er dus wel minder getraind dan als het beter weer is :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:39

Rose-sonny doet me denken aan een filmpje dat ik paat keer gezien heb op fb. Zo grappig

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:48

Art_Ificious schreef:
Rose-sonny doet me denken aan een filmpje dat ik paat keer gezien heb op fb. Zo grappig

Ja die in de zee 'SOMETHING TOUCHED MY FOOT o.O'

Tenminste, daar moet ik gelijk aan denken haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:53

Die foto _O-

Op de foto zit ik over te denken. Maar inderdaad, een deken op en af zou toch niet pijnlijk moeten zijn.
Ik oefen ook te weinig denk ik. Heb ook niet altijd zin in dat gemuts :+
Plan was om afgelopen zomer meer te doen, maar we moesten onverwacht ons huis uit en zijn heel de zomer bezig geweest met verbouwen en verhuizen. En nu is het weer winter. Een deken oefenen met een nat paard is ook niet ideaal.
Ik moet echt weer zoeken naar meer regelmaat. Ik denk wel dat ik zelf een eind kom, maar inderdaad veel herhalen zodat ze gaat beseffen dat ze niet dood gaat en kleine stapjes. Ze wordt dan echt wel minder heftig.
Nu mezelf er ook toe zetten dat ik dat gewoon minimaal 4x per week moet doen. Stukje discipline dat ik zelf even moet krijgen.

Ik merk ook dat ik op stal alles moet doen en dan ook gewoon niet altijd meer de puf of de zin heb om die discussie aan te gaan met haar :+
Dat is het nadeel van een eigen plek en 24/7 buiten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:56

Haha nee echt eentje die ook over een blauw zeil moet maar dan met ruiter op zich. Staat regelmatig tussen "funny horse videos" kan hem niet apart vinden op YouTube.

Wat deken betreft, de angstvluchter die ik had flipte ook bij dekens in begin. Rende zodanig in paniek rond dat deken in stukken vaneen getrokken werd uiteindelijk. Deze bleek wel van heel veel dingen enorm veel spanning te hebben. (smid oa moest maar wijzen naar z'n benen en hij trok zich direct los zelfs met sedatie voor 1200kg) Maar had ook artrose in de rug.

Na een tijdje oefenen was hij wel ok met deken en aanrakingen over het hele lijf inclusief benen. Bij vreemde mensen vond hij het wel nog steeds spannend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:05

Het is ook echt wel trainbaar.
Ik ging in sessie 3 na 10 minuten van dit
Afbeelding

naar dit. Comfortabel is het nog niet. Maar ze is niet 1x overeind gekomen en ik kom zelfs een foto maken. Dus ja, het zit er wel in. Maar met veel tijd, geduld en kleine stapjes.
Maar het is voor mij even wennen :+
Bij mijn ruim gooide ik gewoon een deken op voor het eerst en die vond het wel best. Beetje vreemd met lopen en klaar :+
Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:15

Weet je toevallig of het

De beweging
Het geluid
of
De aanraking is waar ze vooral op reageert?

Ik kan je dan ook de Parelli methode wel aanbevelen. Dan begin je met zo'n carrot stick en de Friendly Game. Met name als het de aanraking is, kan je zo op een veilig afstand je paard leren dat aanraking okay is. Maar ook als het beweging of geluid is, kan je echt baat hebben bij de Parelli methode.

Ik weet niet of je toevallig in het noorden van het land woont, maar als dat zo is, dan zou ik je wel eens kunnen helpen. Ik heb al erg goede resultaten hiermee behaald bij erg rille en angstige paarden. Vorig jaar had ik nog een Haflinger in training die overal voor op de vlucht sloeg, inmiddels kan je met een vlag op zijn rug rijden en loopt hij overal langs en overheen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:50

Rose_Sonny schreef:

[ [url=m/MtW0Ga.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') geweldig actieshot!

En wat betreft het onderwerp over snel gaan of veel doen;
Tja, wat is veel.. Verschilt denk ik ook per dier en situatie.
Als je ze met 2,5 net uit een opfok hebt getrokken en er binnen een maand al vanalles van verwacht zonder dat ze regelmatig in de hand zijn geweest vind ik dat persoonlijk best snel.
Maar heb je ze al van veulen af aan in de hand gehad dan kennen en kunnen ze waarschijnlijk al veel meer en voelt eea veel geleidelijker verwacht ik.
Ligt ook aan het karakter van je paard natuurlijk.
Die van Daiho lijkt me nogal een feisty one :+ en snap dat je overweegt haar weg te brengen, zou mijn keuze ook zijn met zo'n dier.

(Moet wel zeggen dat ik schrik dat mensen anno 2023 nog steeds op een 2,5 jarige klimmen alsof het normaal is.
Dat je dan niet een half jaartje kunt wachten... Zeker met de kennis en wetenschap dat paarden op die leeftijd nog moeten "uitharden".)

Nou is mijn paard geen 3 maar 13, maar ik doe het kalm aan.
Ben geen softie maar wil haar alle gelegenheid geven om dingen te verwerken en ook om routine op te bouwen. Ze heeft natuurlijk wel lang een vaste structuur gekend van nagenoeg niets hoeven anders dan eten en veulenen en ik wil haar niet overdonderen met dingen moeten, maar juist uitdagen om te willen leren.
Dat laatste lijkt er van nature in te zitten gelukkig dus dat scheelt een hoop :D
Ze pakt het allemaal goed op en kijkt nergens van op. Vind soms dingen wat spannend maar zet letterlijk geen stap verkeerd en ik merk dat ze echt haar best doet om alles goed op te pakken en te begrijpen.

Ik ben afgelopen maand begonnen met poetsen, longeren en wandelen.
Alles nog kort.
Vandaag voor het eerst een zadel er op.
Ik was voorbereid op bokken en gek doen of rennen, maar niks daarvan. Gewoon braaf rondlopen en mij volgen, ook longeren met zadel was prima dus ben super trots op haar! *D
Deze maand wil ik alles wat meer gaan uitbouwen.
Hopelijk vind ik ook iemand die met een ander braaf paard mee wil wandelen, ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:31

Barbalala, ik denk dat ik voor dat type rug een zadel zou kiezen zonder keilkussens. Die kussens prikken in de lendenen van je pony. Franse kussens lijken me beter.
En zadel moet zeker nog beetje naar achter. Lastig met ponies om een goed zadel te vinden, zeker als ze zo'n hollere rug hebben of overbouwd zijn.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-11-23 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:31

Ik probeer bij te lezen via mijn mobiel, geen energie om de laptop aan te doen :’)

@JJ4 wat een mooie bonte heb jij <3

Welkom Spaikey!

@Daihyo leuk jou ook in dit topic te treffen :D met knappe Noura!

@Zertab inmiddels weer opgeknapt hoop ik?

Over zelf doen of uit handen geven, en stalling. Wij hebben een goede buitenbak en 700 meter verderop een binnenbak. Aan de hand wandelen in de storm en regen gaat hier dus ondertussen ook braaf. Luna heeft een hele stabiele basis, we hebben haar vanaf 3 maanden en ze is, met tussenpozen, heel veel in handen geweest. Het zadelmak maken en basis training besteed ik uit, maar het doel is om haar daarna zelf door te rijden. Grondwerk pak ik ook zelf op, maar heb wel regelmatig les. We zijn nu vooral bezig met trail en schriktraining. Ik sta dus regelmatig op het erf te wapperen met mijn jas of een zeil of een lege zak muesli haha. Ze is super chill maar kan zich soms rot schrikken van een plas water in de buitenbak. Maar meer dan verstijven, achteruit deinzen of twee sprongen vooruit doet ze niet. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel zelf zou durven met een jong paard.

@Balou_k wat een geweldig moment in zee zeg!

@Daihyo Luna was ook zo heftig in het begin. Veel steigeren en gewoon stoppen met nadenken. Bleek dat ze echt leiding zocht en onzeker werd als ze niet snapte wat ze moest doen. Als het kwartje viel deed ze het nog 100x perfect alsof ze nooit anders gedaan had. En dan heb ik het niet over het echte werk want dat doen/deden we nog niet maar ook bijvoorbeeld trailerladen of uit je persoonlijke ruimte blijven, mee lopen aan het touw en stoppen en achterwaarts. Ik geloof dat het woord staatsgevaarlijk zelfs is gevallen :+ met begeleiding en veel herhaling leerde ze zelfstandig nadenken en rustig te blijven. Ze snapt nu ook veel meer merk ik.

Haha geweldig die foto van Replay! Wat een boef :D

Ik heb vorige week Luna ingeladen in de trailer en deelgenomen aan een in hand trail clinic. Ze was nog nooit op pad geweest. Maar super braaf op de trailer al werd er wel wat af gehinnikt. Mijn man heeft met haar het terrein en de bak verkend, ze was wat snuiverig en kijkerig en dramde door hem heen. Eenmaal een paar rondjes gelopen was het goed.
Ik heb haar daarna overgenomen en dat was een enorme overwinning voor mij. Ik ben geen held en vond het heel spannend maar ik vertrouw mijn paard inmiddels steeds meer.
Geen gekke bokkensprongen of uitbreek pogingen. Er was een ander jong paard wat er een paar keer vandoor schoot, daar draaide ze alleen haar oor voor :+ een man die zijn neus snoot was dan wel weer heel spannend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En thuis zijn we dus bezig met schriktraining, waaronder mijn nieuwe grondwerk aanwinst. Een vlaggetje. Ze bouwt soms wat spanning op maar kan dit redelijk snel laten afvloeien. En hoe meer ik haar reacties leer kennen hoe meer ik ook zelf durf. Ze doet ook echt enorm graag dingen samen en vertrouwt mij en mijn man. Laatst lag er een plastic zeil over een bank heen, daar schrok ze van. Als ik het touw lang laat, en er zelf naast ga staan staat ze binnen een paar seconden bij me om het zeil te ontdekken. Heerlijk karakter <3

Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:38

@Sirius_ :
Leuk, jij kom vast bij mij uit de buurt. Ik heb nog getwijfeld om mee te doen, maar vond Sheeca kwa trailer laden nog niet ver genoeg bevestigd.
Hopelijk organiseren ze het snel nog eens.

Ik ben wel blij dat Sheeca heel nuchter is. Ik sprak vandaag iemand die haar moeder kent en die had ook niet anders verwacht. Fokker zei wel dat de moeder makkelijk is, maar altijd een mooie bevestiging als andere dat ook vinden.