Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:43

rien10 schreef:
@Mysa, we spreken hier over wolven, niet over honden.

Weet ik, ik probeer alleen door de vergelijking het geromantiseer van de wolf een beetje te temperen. Kijk maar eens in pro-wolf groepen, ze liggen gewoon in katzwijm over wolven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:43

Ah, op die fiets.

Het zijn ook wel machtig mooie dieren.

mysa

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:49

Zeker. Heb ook een voorkeur voor oerrassen, al zijn het vaak niet de gemakkelijksten en beslist niet voor iedereen weggelegd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:51

Ik denk dat iedereen het prachtige machtige dieren vind om te zien :j

Als ze hondenbrokjes op het menu hebben staan :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:53

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat iedereen het prachtige machtige dieren vind om te zien :j

Als ze hondenbrokjes op het menu hebben staan :P

Zeker, ik wil ze met liefde voorzien in voer als ze daardoor onze dieren met rust laten. ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:57

Yes, laten we een illegale stichting oprichten en overal waar wolven leven om de dag een paar zakken droge brok op strategische plekken omkieperen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:23

An dan staan die lui van AR zeker te trappelen dat er dieren gehouden en geslacht worden….

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:04

Ravenswoud Frl, 9 schapen gedood.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:02

In antwoord op jou Tamary, en voor de mensen die van mening zijn dat ik nergens op in ga een kleine samenvatting:

Mensen zeggen wolfwerende rasters helpen niet. En het klopt dat het geen garantie geeft. Honden inzetten past niet in elke situatie.
Maar als je nou per regio bij elkaar gaat zitten en een plan bedenkt hoe je samen dingen kunt inzetten?
Op sommige plekken rasters, op sommige locaties honden, dieren snachts op stal > elkaar helpen met het onderbrengen en binnen en buiten zetten, kwetsbare dieren op andere locaties etc.
Met elkaar verzin je vast nog wel meer dingen en kun je zien wat er in de regio mogelijk en nodig is.
Makkelijk? Nee
Succes verzekerd? Niet direct, het zal moeten blijken wat lijkt te werken en er zal waarschijnlijk steeds wat moeten worden bijgesteld en aangepast.
Maar wellicht bereik je méér dan met alleen ageren tegen een overheid die hooguit matig geïnteresseerd is, en in elk geval niet in actie komt.
En ik denk dat het idee om de wolf volledig uit Nederland te weren ook niet realistisch is, en dat het zonde van je energie is om dat te gaan nastreven.
Maak het die wolf dan moeilijk.. maak het onaantrekkelijk om jullie dieren als prooi te zien.
Stel die rasters reduceren de aanvallen met 30%, dan heb je toch al wat gewonnen? Stel alle maatregelen bij elkaar reduceren de aanvallen met 50%, zou je dan niet al een stukje rustiger slapen?
En als je dan naar de overheid stapt en kunt laten zien: dit is wat we allemaal hebben ondernomen, het helpt een beetje, maar niet genoeg. Nu verwachten we iets van de overheid ook. Denk je dan niet dat je méér bereikt, dan als je nog niet veel hebt geprobeerd?

ik roep al alle topics om
- beleid
- ondersteuning/subsidies
Ook zeg ik nergens dat heel Nederland vol moet worden gezet met hekken, ik zeg dat ik denk dat een collectief ontmoedigingsbeleid meer effect zal hebben dan dat een paar individuele dierhouders maatregelen treffen terwijl de buurman zijn schaapjes open en bloot beschikbaar stelt aan de wolf.
Als je wat wil bereiken zal je de handen inéén moeten slaan en actie ondernemen.

De natuurgebieden zou je dus zoveel mogelijk met elkaar moeten verbinden.
De landbouw neemt nog altijd half Nederland in beslag, maar er zou geen ruimte zijn? Het is maar waar je prioriteiten liggen. (dit is natuurlijk voornamelijk een overheidstaak, maar die kun je dan weer wel beïnvloeden door bepaalde natuurorganisaties te steunen en niet op partijen te stemmen die geen of nauwelijks moeite willen steken in klimaat).

Sla de handen inéén, kom met een serieus plan, stap daarmee naar de overheid. Geef aan: hier willen wij water bij de wijn doen, maar help ons dan daar of daar mee.
Wordt dan een serieuze gesprekspartner ipv alleen maar tegenstander.

Natuurlijk is dat voor de individuele paarden of schapen eigenaar moeilijk, en niet 1,2,3 opgelost. Maar de oplossing moet niet gezocht worden in het wederom naar onze hand zetten van al het leven om ons heen. We moeten erkennen dat we teveel hebben genomen, en dat we een stap terug moeten doen. En ja, ik zou een overheid willen die daarbij een helpende hand biedt, want het valt niet altijd mee om een oplossing te verzinnen.

mensen die niet bereid zijn om hun dieren te beschermen/de huisvesting iets aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf, en die hun dieren totaal onbeheerd laten staan, ZIJ zorgen ervoor dat de wolf steeds succes heeft met het jagen op vee/hobbydieren.
En succes = herhaling van gedrag.
Ga proberen die mensen in beweging te krijgen. Er is toch noaberschap, men kent elkaar? Spreek elkaar dan ook eens ergens op aan. Samen sta je sterker.
Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Men kan het probleem blijven leggen bij de boswachters of natuurliefhebbers, maar zolang er mensen zijn die niet willen handelen, heeft beheer ook geen zin. Dan zou alleen volledig uitroeien nog effect hebben. Maar zelfs als je dat zou willen is dat niet realistisch meer zolang we buurlanden hebben die dat niet doen

Het is nieuw voor me dat er mensen zijn die aangeven dat ik nergens op inga. Mijn mening steek ik niet gauw onder stoelen of banken. Het is meestal eerder zo dat mensen mijn mening te kritisch vinden of te progressief.

En als het nou allemaal onrealistische flauwekul is wat ik verkondig, dan ben ik zo benieuwd:

Ik heb al eerder gevraagd aan de mensen die een 0 stand voor wolven in Nederland willen, hoe ze dat zouden willen realiseren? Stel ff dat we dat allemaal zouden willen, hoe dan?

Ik ben vooral ook benieuwd op welke partij je straks gaat stemmen. (Okee, dat hoef je natuurlijk niet te zeggen ;) )

Hoe zie jij beheer dan voor je?

Ik heb nu begrepen dat een aantal mensen een volledig uitroeibeleid van de wolf willen. Dat is een duidelijk antwoord. Maar dan volgt natuurlijk van mij uit wel de vraag: denk je dat je de politiek/de samenleving/de EU daartoe kunt motiveren? En zo niet, wat is dan je alternatief? Ga je dan zitten mokken en zwelgen in de slachtofferrol?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:12

tienus63 schreef:
Ravenswoud Frl, 9 schapen gedood.

Wat een aantallen toch steeds. Arme dieren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:13

Onali schreef:
Maar volgens de EU richtlijnen zijn de meeste wolven hier probleemdieren en mogen die dus gewoon geschoten worden!

Verzwarende maatregelen bovenop de EU regels zegt toch genoeg?!

Onali schreef:
Maar nee Nederland bekijkt het door een roze bril en is verliefd op die fluffy welpjes.

You can’t judge until you walk a mile in my shoes. Als jouw dier bedreigd, aangevallen of gedood is door de wolf, praten we verder. Tot die tijd, neem ik geen enkele ‘wolvenliefhebber’, met dergelijke uitspraken, serieus.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 13:21

Gezamelijk oplossen.

4 stallen in de omgeving.
Hoe 1 stal precies werkt weet ik niet, 1 stal heeft de paarden 's nachts binnenstaan, overdag in de wei.
Ergo geen plek.
1 stal heeft de paarden overdag in postzegelpaddocks staan, 's nachts staan ze binnen.
Mijn stal heeft of schuilstallen (niet afsluitbaar) of inloopstallen (niet afsluitbaar)

Hoe moeten we samenwerken? Elke stal heeft al 1 paard = 1 stal.

Je doet net alsof iedereen ruimte genoeg heeft om een halve stal van iemand anders onder te brengen.
Of ga je dan lootje trekken. Jij blijft vannacht buiten en jij morgen en hopen dat de wolf liever trek heeft in haflinger dan kwpn-er.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:22

Oh maar ik denk dat (ondanks dat het veel te lang in Nederland duurt) men vanzelf een keer de handen ineen gaat slaan hoor Nikass.
Alleen ik geloof niet op de manier waarop jij denkt dat het gaat gebeuren, want dit zijn half zachte maatregelen die niet werken, maar wel gruwelijk veel geld kosten waarvan jij dus verwacht dat dat de mensen die de handen ineen slaan dat gaan betalen uit eigen zak, het is dan tenslotte uit eigen initiatief.

Ik denk idd dat de mensen op een gegeven moment met een groep uit een bepaald gebied om de tafel gaan zitten en hun dieren gaan verdedigen, hoe dan ook.
Dat is tenminste wat ik zal proberen te doen en dan kan het mij echt niet meer schelen of ik iets doe wat bij de wet verboden is.
Ik snap het al niet dat een hond die schapen vermoord per direct wordt ingeslapen/afgemaakt, terwijl de wolf beschermd moet worden.

Het mag duidelijk zijn dat ik ook voor afschieten ben, bij voorkeur door de jagers, maar hee mij hoor je niet klagen als dit anders gebeurd.

Het is gewoon wachten tot het eerste kind wordt gegrepen. En hoe gruwelijk dat ook is, dan piept iedereen inclusief de regering pas eens anders.

Excuses trouwens voor het zo brutaal komen binnenvallen, ik zit sinds het nieuwe topic mee te lezen en dit zijn mijn 10centen. ;)
Laatst bijgewerkt door neetoch op 17-09-23 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 13:23

neetoch schreef:
Oh maar ik denk dat (ondanks dat het veel te lang in Nederland duurt) men vanzelf een keer de handen ineen gaat slaan hoor Nikass.
Alleen ik geloof niet op de manier waarop jij denkt dat het gaat gebeuren, want dit zijn half zachte maatregelen die niet werken, maar wel gruwelijk veel geld kosten waarvan jij dus verwacht dat dat de mensen die de handen ineen slaan dat gaan betalen uit eigen zak, het is dan tenslotte uit eigen initiatief.

Ik denk idd dat de mensen op een gegeven moment met een groep uit een bepaald gebied om de tafel gaan zitten en hun dieren gaan verdedigen, hoe kan ook.
Dat is tenminste wat ik zal proberen te doen en dan kan het mij echt niet meer schelen of ik iets doe wat bij de wet verboden is.
Ik snap het al niet dat een hond die schapen vermoord per direct wordt ingeslapen/afgemaakt, terwijl de wolf beschermd moet worden.

Het mag duidelijk zijn dat ik ook voor afschieten ben, bij voorkeur door de jagers, maar hee mij hoor je niet klagen als dit anders gebeurd.

Het is gewoon wachten tot het eerste kind wordt gegrepen. En hoe gruwelijk dat ook is, dan piept iedereen inclusief de regering pas eens anders.

_/-\o_

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:28

Nul-stand. Hoe dan vraag je @Nikass. Ik zal mezelf even herhalen.
Doodschieten.

En dan je vraag: "Maar dan volgt natuurlijk van mij uit wel de vraag: denk je dat je de politiek/de samenleving/de EU daartoe kunt motiveren? En zo niet, wat is dan je alternatief? Ga je dan zitten mokken en zwelgen in de slachtofferrol?"

Geen idee. Ik ga daar niet over. Mijn mening is doodschieten tot 0 wolven over zijn. Hoe dat politiek en/of juridisch moet/kan weet ik niet. Ik heb geen politicologie gestudeerd en ook geen rechten.

Mokken en zwelgen: dan ken je mij niet.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 17-09-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:29

neetoch schreef:

Ik denk idd dat de mensen op een gegeven moment met een groep uit een bepaald gebied om de tafel gaan zitten en hun dieren gaan verdedigen, hoe dan ook.

Excuses trouwens voor het zo brutaal komen binnenvallen, ik zit sinds het nieuwe topic mee te lezen en dit zijn mijn 10centen. ;)

Met jou 10 centen eens.
Dat is het enige wat gaat werken in Nederland.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:36

Nikass schreef:
In antwoord op jou Tamary, en voor de mensen die van mening zijn dat ik nergens op in ga een kleine samenvatting:

Mensen zeggen wolfwerende rasters helpen niet. En het klopt dat het geen garantie geeft. Honden inzetten past niet in elke situatie.
Maar als je nou per regio bij elkaar gaat zitten en een plan bedenkt hoe je samen dingen kunt inzetten?
Op sommige plekken rasters, op sommige locaties honden, dieren snachts op stal > elkaar helpen met het onderbrengen en binnen en buiten zetten, kwetsbare dieren op andere locaties etc.
Met elkaar verzin je vast nog wel meer dingen en kun je zien wat er in de regio mogelijk en nodig is.
Makkelijk? Nee
Succes verzekerd? Niet direct, het zal moeten blijken wat lijkt te werken en er zal waarschijnlijk steeds wat moeten worden bijgesteld en aangepast.
Maar wellicht bereik je méér dan met alleen ageren tegen een overheid die hooguit matig geïnteresseerd is, en in elk geval niet in actie komt.
En ik denk dat het idee om de wolf volledig uit Nederland te weren ook niet realistisch is, en dat het zonde van je energie is om dat te gaan nastreven.
Maak het die wolf dan moeilijk.. maak het onaantrekkelijk om jullie dieren als prooi te zien.
Stel die rasters reduceren de aanvallen met 30%, dan heb je toch al wat gewonnen? Stel alle maatregelen bij elkaar reduceren de aanvallen met 50%, zou je dan niet al een stukje rustiger slapen?
En als je dan naar de overheid stapt en kunt laten zien: dit is wat we allemaal hebben ondernomen, het helpt een beetje, maar niet genoeg. Nu verwachten we iets van de overheid ook. Denk je dan niet dat je méér bereikt, dan als je nog niet veel hebt geprobeerd?

ik roep al alle topics om
- beleid
- ondersteuning/subsidies
Ook zeg ik nergens dat heel Nederland vol moet worden gezet met hekken, ik zeg dat ik denk dat een collectief ontmoedigingsbeleid meer effect zal hebben dan dat een paar individuele dierhouders maatregelen treffen terwijl de buurman zijn schaapjes open en bloot beschikbaar stelt aan de wolf.
Als je wat wil bereiken zal je de handen inéén moeten slaan en actie ondernemen.

De natuurgebieden zou je dus zoveel mogelijk met elkaar moeten verbinden.
De landbouw neemt nog altijd half Nederland in beslag, maar er zou geen ruimte zijn? Het is maar waar je prioriteiten liggen. (dit is natuurlijk voornamelijk een overheidstaak, maar die kun je dan weer wel beïnvloeden door bepaalde natuurorganisaties te steunen en niet op partijen te stemmen die geen of nauwelijks moeite willen steken in klimaat).

Sla de handen inéén, kom met een serieus plan, stap daarmee naar de overheid. Geef aan: hier willen wij water bij de wijn doen, maar help ons dan daar of daar mee.
Wordt dan een serieuze gesprekspartner ipv alleen maar tegenstander.

Natuurlijk is dat voor de individuele paarden of schapen eigenaar moeilijk, en niet 1,2,3 opgelost. Maar de oplossing moet niet gezocht worden in het wederom naar onze hand zetten van al het leven om ons heen. We moeten erkennen dat we teveel hebben genomen, en dat we een stap terug moeten doen. En ja, ik zou een overheid willen die daarbij een helpende hand biedt, want het valt niet altijd mee om een oplossing te verzinnen.

mensen die niet bereid zijn om hun dieren te beschermen/de huisvesting iets aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf, en die hun dieren totaal onbeheerd laten staan, ZIJ zorgen ervoor dat de wolf steeds succes heeft met het jagen op vee/hobbydieren.
En succes = herhaling van gedrag.
Ga proberen die mensen in beweging te krijgen. Er is toch noaberschap, men kent elkaar? Spreek elkaar dan ook eens ergens op aan. Samen sta je sterker.
Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Men kan het probleem blijven leggen bij de boswachters of natuurliefhebbers, maar zolang er mensen zijn die niet willen handelen, heeft beheer ook geen zin. Dan zou alleen volledig uitroeien nog effect hebben. Maar zelfs als je dat zou willen is dat niet realistisch meer zolang we buurlanden hebben die dat niet doen

Het is nieuw voor me dat er mensen zijn die aangeven dat ik nergens op inga. Mijn mening steek ik niet gauw onder stoelen of banken. Het is meestal eerder zo dat mensen mijn mening te kritisch vinden of te progressief.

En als het nou allemaal onrealistische flauwekul is wat ik verkondig, dan ben ik zo benieuwd:

Ik heb al eerder gevraagd aan de mensen die een 0 stand voor wolven in Nederland willen, hoe ze dat zouden willen realiseren? Stel ff dat we dat allemaal zouden willen, hoe dan?

Ik ben vooral ook benieuwd op welke partij je straks gaat stemmen. (Okee, dat hoef je natuurlijk niet te zeggen ;) )

Hoe zie jij beheer dan voor je?

Ik heb nu begrepen dat een aantal mensen een volledig uitroeibeleid van de wolf willen. Dat is een duidelijk antwoord. Maar dan volgt natuurlijk van mij uit wel de vraag: denk je dat je de politiek/de samenleving/de EU daartoe kunt motiveren? En zo niet, wat is dan je alternatief? Ga je dan zitten mokken en zwelgen in de slachtofferrol?

Volgens mij leef jij in een sprookjeswereld, inclusief de boze wolf. Is de politiek niets voor jou?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:43

Maar Nikass vertelt geen sprookjes, het is haar beeld van de situatie. En haar ideeen over mogelijkheden. Daar hoeft niet zo laatdunkend over te worden gedaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:48

Ik vind het jammer dat iemand die zo de moeite neemt inhoudelijk te reageren dat daar zo op gereageerd wordt. Ook als je het er niet mee eens bent, kun je inhoudelijk en respectvol terug reageren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:59

Nikass schreef:

Als de afrastering zo goed werkte zou de wolf die wel mijden en dan zouden die mensen dus wel profijt hebben van hun duurdere hekwerk. Je spreekt jezelf tegen.

Net in topic aangehaalde link gaf trouwens aan : "wolf ziet eerst de schapen, niet het hek". Verklaard een stuk beter waarom ze kennelijk wel wolfwerende omheining kiezen, die schapen trokken net de aandacht toen wolf langs liep ...
Dan zit je veel meer richting veekerende heggen en andersinds visuele barriere tot 1m-1.20m en dat is heel andere koek dan wat draadjes met stroom zetten. Dan zit je al weer met welke planten mogen, vergunningen, hogere kosten, 3-5 jaar tijd om goed dicht te groeien en onderhoud waarvoor de kennis vrijwel verdwenen is. Verklaard wel een heel stuk begrijpelijker waarom die wolfwerende omheiningen niet werken. Naast te laag, 1.40m hupsen ze zo over, die link gaat over Slovenie en daar staan de hekken al op 1.80m.

Daarnaast zie je dat de jachtdruk op de wildpopulatie qua aantallen en leeftijd (jonge dieren 2 dagen - 6 maanden voorkeur) zo hoog is dat de draagkracht van die populatie snel zakt en dus niet in staat is om roofdieren de blijven voorzien van genoeg voedsel. En die ontwikkeling zie je overal waar wolven zonder vijand/druk op de wolvenpopulatie voorkomen. Overschakelen naar vee, huisdieren en mensen is dat standaard gevolg door honger. Dan zijn je omheiningen en stallen ook mogelijk niet meer afdoende (vergeet die mooie rietgedekte stal maar bv, dan trekken ze gewoon het riet kapot om binnen te komen). of je kan je huis niet uit om je dieren te verzorgen. Dus nogmaals Nikass, kijkende naar wolvengedrag overal elders op het Eurazische continent (zelfde wolvensoort) en in Noord-Amerika : zonder forse, consequente populatie reductie zal een wolvenroedel zijn territorium leeg jagen en door eigen schuld op zoek moeten naar andere voedselbronnen. Als we dus biodiversiteit willen (incl. wolf zelfs) zullen we dus als mens moeten ingrijpen en de populatie wolven zeer laag moeten houden en moet er een populatie groot grofwild zijn als edelhert, damhert of zelfs eland om ze te voeden. Zodat ze schuw kunnen zijn, zoals een echte wolf zich van nature gedraagd en wolf inderdaad wild in beweging kan houden zonder honger te hebben of onnatuurlijk gedrag te moeten vertonen. In een land als Nederland zijn die voorwaardes er niet, met een actieve wolven populatie komen die er ook niet (want jonge dieren krijgen geen kans zich voort te planten). Eerst dus wolf er uit, dan eventueel verder kijken naar opties incl. harde afspraken over welk wolvengedrag en aantallen we hier mee samen kunnen leven. De kennis is er verdorie al eeuwen, daar is geen sprookje bij.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:07

josien_m_ schreef:
Maar Nikass vertelt geen sprookjes, het is haar beeld van de situatie. En haar ideeen over mogelijkheden. Daar hoeft niet zo laatdunkend over te worden gedaan.

En laat dit nu mijn mening zijn? Die mag ik toch ook geven?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:22

Dreamboy schreef:
josien_m_ schreef:

Nou, het is vooral een beetje kinderachtig.
Wanneer je op die manier reageert zijn nikass woorden een beetje paarlen voor de zwijnen…..

Ik vind overigens wel vaker dat men vervelend reageert naar Nikass. Ik vind de bijdragen zinnig en lees ze graag.
En dat terwijl ik op een plek woon en pony’s heb waar de meeste wolven zitten.
Dat is best wel een probleem. Toch is het goed openminded te blijven en niet iedereen af te blaffen die vanuit een breder perspectief naar dit onderwerp wil kijken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:33

Dreamboy schreef:
josien_m_ schreef:

Volgens mij steekt Nikass veel moeite vanuit haar perspectief in een uitgebreide uitleg over wat voor oplossingen zij ziet.

Jij bekijkt de situatie logischerwijs vanuit jouw perspectief vanuit ervaringen die je tot dat perspectief hebben gebracht. En dat perspectief mag er, volledig terecht, zijn! Maar een ander is op net zo'n manier tot diens eigen perspectief gekomen. Wellicht door andere ervaringen, maar ook dat perspectief mag er zijn. We hebben allemaal iets wat ons aan het hart gaat, en ik denk niet dat er iemand in dit topic is die het leuk vindt dat er dieren uit elkaar worden gescheurd.

Maar elkaar zo kinderachtig benaderen, alleen maar omdat iemand een ander perspectief heeft dan het jouwe, is niet productief. Zou jij harder naar iemand gaan luisteren als diegene een middelvinger naar je opsteekt? Natuurlijk niet. En wederzijds is dat ook zo. Natuurlijk hoeft niet iedereen het met je eens te zijn en jij ook niet met iedereen. Maar hoe de situatie tot nu toe is verlopen, heeft duidelijk niets opgeleverd. Dan heb je de keuze: blijf ik het doen en blijf ik op dezelfde manier mokken over hoe de situatie nu is, of probeer ik het eens op een andere manier?

Wat is belangrijker? Klagen zoals je al deed, of jezelf vernieuwen ten behoeve van een werkbare oplossing?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:36

mysa schreef:
rien10 schreef:
@Mysa, we spreken hier over wolven, niet over honden.

Weet ik, ik probeer alleen door de vergelijking het geromantiseer van de wolf een beetje te temperen. Kijk maar eens in pro-wolf groepen, ze liggen gewoon in katzwijm over wolven.

Soms gaat dat wel heel ver ja. Nog even en ze richten een tempel op voor de wolf en brengen hoogst persoonlijk schapenoffers op het altaar.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:43

rien10 schreef:
Nul-stand. Hoe dan vraag je @Nikass. Ik zal mezelf even herhalen.
Doodschieten.

En dan je vraag: "Maar dan volgt natuurlijk van mij uit wel de vraag: denk je dat je de politiek/de samenleving/de EU daartoe kunt motiveren? En zo niet, wat is dan je alternatief? Ga je dan zitten mokken en zwelgen in de slachtofferrol?"

Geen idee. Ik ga daar niet over. Mijn mening is doodschieten tot 0 wolven over zijn. Hoe dat politiek en/of juridisch moet/kan weet ik niet. Ik heb geen politicologie gestudeerd en ook geen rechten.

Mokken en zwelgen: dan ken je mij niet.

Maar hoe is dat realistisch dan? Dan schiet je er een paar af, hoop je dat je alles hebt, en dan wandelt er weer 1 uit Duitsland hierheen of uit België.
Wil je duizend grenswachten inhuren die met mitrailleuren bij de grens gaan liggen?

Voordat je weet dat je er 1 dood moet schieten zal zo'n wolf al in NL zijn en loopt jouw vee/paard risico.

Dus ook al zet je in op afschieten, moet je dan niet ook gewoon je dieren blijven beschermen? Of weet jij op voorhand dat er een wold over de grens komt?

Ik vind het nogal flauw om Nikas haar poging om mee te denken af te doen als een "sprookje" terwijl je zelf ook een onrealistische sprookjesoplossing aandraagt.