rien10 schreef:@Mysa, we spreken hier over wolven, niet over honden.
Weet ik, ik probeer alleen door de vergelijking het geromantiseer van de wolf een beetje te temperen. Kijk maar eens in pro-wolf groepen, ze liggen gewoon in katzwijm over wolven.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Onali schreef:Maar volgens de EU richtlijnen zijn de meeste wolven hier probleemdieren en mogen die dus gewoon geschoten worden!
Onali schreef:Maar nee Nederland bekijkt het door een roze bril en is verliefd op die fluffy welpjes.
neetoch schreef:Oh maar ik denk dat (ondanks dat het veel te lang in Nederland duurt) men vanzelf een keer de handen ineen gaat slaan hoor Nikass.
Alleen ik geloof niet op de manier waarop jij denkt dat het gaat gebeuren, want dit zijn half zachte maatregelen die niet werken, maar wel gruwelijk veel geld kosten waarvan jij dus verwacht dat dat de mensen die de handen ineen slaan dat gaan betalen uit eigen zak, het is dan tenslotte uit eigen initiatief.
Ik denk idd dat de mensen op een gegeven moment met een groep uit een bepaald gebied om de tafel gaan zitten en hun dieren gaan verdedigen, hoe kan ook.
Dat is tenminste wat ik zal proberen te doen en dan kan het mij echt niet meer schelen of ik iets doe wat bij de wet verboden is.
Ik snap het al niet dat een hond die schapen vermoord per direct wordt ingeslapen/afgemaakt, terwijl de wolf beschermd moet worden.
Het mag duidelijk zijn dat ik ook voor afschieten ben, bij voorkeur door de jagers, maar hee mij hoor je niet klagen als dit anders gebeurd.
Het is gewoon wachten tot het eerste kind wordt gegrepen. En hoe gruwelijk dat ook is, dan piept iedereen inclusief de regering pas eens anders.
neetoch schreef:Oh maar ik denk dat (ondanks dat het veel te lang in Nederland duurt) men vanzelf een keer de handen ineen gaat slaan hoor Nikass.
Alleen ik geloof niet op de manier waarop jij denkt dat het gaat gebeuren, want dit zijn half zachte maatregelen die niet werken, maar wel gruwelijk veel geld kosten waarvan jij dus verwacht dat dat de mensen die de handen ineen slaan dat gaan betalen uit eigen zak, het is dan tenslotte uit eigen initiatief.
Ik denk idd dat de mensen op een gegeven moment met een groep uit een bepaald gebied om de tafel gaan zitten en hun dieren gaan verdedigen, hoe dan ook.
Dat is tenminste wat ik zal proberen te doen en dan kan het mij echt niet meer schelen of ik iets doe wat bij de wet verboden is.
Ik snap het al niet dat een hond die schapen vermoord per direct wordt ingeslapen/afgemaakt, terwijl de wolf beschermd moet worden.
Het mag duidelijk zijn dat ik ook voor afschieten ben, bij voorkeur door de jagers, maar hee mij hoor je niet klagen als dit anders gebeurd.
Het is gewoon wachten tot het eerste kind wordt gegrepen. En hoe gruwelijk dat ook is, dan piept iedereen inclusief de regering pas eens anders.
Excuses trouwens voor het zo brutaal komen binnenvallen, ik zit sinds het nieuwe topic mee te lezen en dit zijn mijn 10centen.
Nikass schreef:In antwoord op jou Tamary, en voor de mensen die van mening zijn dat ik nergens op in ga een kleine samenvatting:
Mensen zeggen wolfwerende rasters helpen niet. En het klopt dat het geen garantie geeft. Honden inzetten past niet in elke situatie.
Maar als je nou per regio bij elkaar gaat zitten en een plan bedenkt hoe je samen dingen kunt inzetten?
Op sommige plekken rasters, op sommige locaties honden, dieren snachts op stal > elkaar helpen met het onderbrengen en binnen en buiten zetten, kwetsbare dieren op andere locaties etc.
Met elkaar verzin je vast nog wel meer dingen en kun je zien wat er in de regio mogelijk en nodig is.
Makkelijk? Nee
Succes verzekerd? Niet direct, het zal moeten blijken wat lijkt te werken en er zal waarschijnlijk steeds wat moeten worden bijgesteld en aangepast.
Maar wellicht bereik je méér dan met alleen ageren tegen een overheid die hooguit matig geïnteresseerd is, en in elk geval niet in actie komt.
En ik denk dat het idee om de wolf volledig uit Nederland te weren ook niet realistisch is, en dat het zonde van je energie is om dat te gaan nastreven.
Maak het die wolf dan moeilijk.. maak het onaantrekkelijk om jullie dieren als prooi te zien.
Stel die rasters reduceren de aanvallen met 30%, dan heb je toch al wat gewonnen? Stel alle maatregelen bij elkaar reduceren de aanvallen met 50%, zou je dan niet al een stukje rustiger slapen?
En als je dan naar de overheid stapt en kunt laten zien: dit is wat we allemaal hebben ondernomen, het helpt een beetje, maar niet genoeg. Nu verwachten we iets van de overheid ook. Denk je dan niet dat je méér bereikt, dan als je nog niet veel hebt geprobeerd?
ik roep al alle topics om
- beleid
- ondersteuning/subsidies
Ook zeg ik nergens dat heel Nederland vol moet worden gezet met hekken, ik zeg dat ik denk dat een collectief ontmoedigingsbeleid meer effect zal hebben dan dat een paar individuele dierhouders maatregelen treffen terwijl de buurman zijn schaapjes open en bloot beschikbaar stelt aan de wolf.
Als je wat wil bereiken zal je de handen inéén moeten slaan en actie ondernemen.
De natuurgebieden zou je dus zoveel mogelijk met elkaar moeten verbinden.
De landbouw neemt nog altijd half Nederland in beslag, maar er zou geen ruimte zijn? Het is maar waar je prioriteiten liggen. (dit is natuurlijk voornamelijk een overheidstaak, maar die kun je dan weer wel beïnvloeden door bepaalde natuurorganisaties te steunen en niet op partijen te stemmen die geen of nauwelijks moeite willen steken in klimaat).
Sla de handen inéén, kom met een serieus plan, stap daarmee naar de overheid. Geef aan: hier willen wij water bij de wijn doen, maar help ons dan daar of daar mee.
Wordt dan een serieuze gesprekspartner ipv alleen maar tegenstander.
Natuurlijk is dat voor de individuele paarden of schapen eigenaar moeilijk, en niet 1,2,3 opgelost. Maar de oplossing moet niet gezocht worden in het wederom naar onze hand zetten van al het leven om ons heen. We moeten erkennen dat we teveel hebben genomen, en dat we een stap terug moeten doen. En ja, ik zou een overheid willen die daarbij een helpende hand biedt, want het valt niet altijd mee om een oplossing te verzinnen.
mensen die niet bereid zijn om hun dieren te beschermen/de huisvesting iets aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf, en die hun dieren totaal onbeheerd laten staan, ZIJ zorgen ervoor dat de wolf steeds succes heeft met het jagen op vee/hobbydieren.
En succes = herhaling van gedrag. Ga proberen die mensen in beweging te krijgen. Er is toch noaberschap, men kent elkaar? Spreek elkaar dan ook eens ergens op aan. Samen sta je sterker.
Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Men kan het probleem blijven leggen bij de boswachters of natuurliefhebbers, maar zolang er mensen zijn die niet willen handelen, heeft beheer ook geen zin. Dan zou alleen volledig uitroeien nog effect hebben. Maar zelfs als je dat zou willen is dat niet realistisch meer zolang we buurlanden hebben die dat niet doen
Het is nieuw voor me dat er mensen zijn die aangeven dat ik nergens op inga. Mijn mening steek ik niet gauw onder stoelen of banken. Het is meestal eerder zo dat mensen mijn mening te kritisch vinden of te progressief.
En als het nou allemaal onrealistische flauwekul is wat ik verkondig, dan ben ik zo benieuwd:
Ik heb al eerder gevraagd aan de mensen die een 0 stand voor wolven in Nederland willen, hoe ze dat zouden willen realiseren? Stel ff dat we dat allemaal zouden willen, hoe dan?
Ik ben vooral ook benieuwd op welke partij je straks gaat stemmen. (Okee, dat hoef je natuurlijk niet te zeggen)
Hoe zie jij beheer dan voor je?
Ik heb nu begrepen dat een aantal mensen een volledig uitroeibeleid van de wolf willen. Dat is een duidelijk antwoord. Maar dan volgt natuurlijk van mij uit wel de vraag: denk je dat je de politiek/de samenleving/de EU daartoe kunt motiveren? En zo niet, wat is dan je alternatief? Ga je dan zitten mokken en zwelgen in de slachtofferrol?
Nikass schreef:Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Dreamboy schreef:josien_m_ schreef:Maar Nikass vertelt geen sprookjes, het is haar beeld van de situatie. En haar ideeen over mogelijkheden. Daar hoeft niet zo laatdunkend over te worden gedaan.
En laat dit nu mijn mening zijn? Die mag ik toch ook geven?
Dreamboy schreef:josien_m_ schreef:Maar Nikass vertelt geen sprookjes, het is haar beeld van de situatie. En haar ideeen over mogelijkheden. Daar hoeft niet zo laatdunkend over te worden gedaan.
En laat dit nu mijn mening zijn? Die mag ik toch ook geven?
mysa schreef:rien10 schreef:@Mysa, we spreken hier over wolven, niet over honden.
Weet ik, ik probeer alleen door de vergelijking het geromantiseer van de wolf een beetje te temperen. Kijk maar eens in pro-wolf groepen, ze liggen gewoon in katzwijm over wolven.
rien10 schreef:Nul-stand. Hoe dan vraag je @Nikass. Ik zal mezelf even herhalen.
Doodschieten.
En dan je vraag: "Maar dan volgt natuurlijk van mij uit wel de vraag: denk je dat je de politiek/de samenleving/de EU daartoe kunt motiveren? En zo niet, wat is dan je alternatief? Ga je dan zitten mokken en zwelgen in de slachtofferrol?"
Geen idee. Ik ga daar niet over. Mijn mening is doodschieten tot 0 wolven over zijn. Hoe dat politiek en/of juridisch moet/kan weet ik niet. Ik heb geen politicologie gestudeerd en ook geen rechten.
Mokken en zwelgen: dan ken je mij niet.