Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:48

Dat is hier niet eens toegestaan... en levensgevaarlijk! Zeker met die stieren... dát had ik niet gedaan. Als er wat gebeurt ben je de klos.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:31

GamblersCup schreef:
Dat is hier niet eens toegestaan... en levensgevaarlijk! Zeker met die stieren... dát had ik niet gedaan. Als er wat gebeurt ben je de klos.

Ze zaten gewoon in een hok hoor. En het is ook al weer 14 jaar geleden. Maar ik heb het toen met liefde gedaan. Ik hoefde geen stierenhok in, alleen de kippenschuur om de kippen te controleren (en evt. doden mee te nemen). En verder dus de paarden te voeren. Uitmesten deed iedereen zelf.
Maar zo kon de pensionhouder toch een paar dagen weg. Ja, hij is verantwoordelijk voor vervanging, absoluut. Maar goed, ik heb dat toen als pensionklant met liefde gedaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:06

Ik vond dat moeilijk… zelf regel ik het wel altijd dat er iemand komt als ik op vakantie ben. Echter ben ik dan altijd 100-150 euro kwijt voor een week wat erg veel is als je maar 4/5 pensionpaarden hebt met ongeveer 50 euro winst per stal. Als ik twee weken weg zou gaan verdien ik die maand zelfs helemaal niets aan de stalling.

Ik kan me dus voorstellen dat staleigenaars willen dat mensen inspringen. En ergens vind ik dat ook normaal. In mijn geval doe ik het niet om de wens van de pensionklanten maar juist omdat ik de meesten hier niet vertrouw met afspraken en ik wel de paarden verzorgd wil hebben. 1 klantje was wel heel fijn en te vertrouwen, maar die betaalde ik dus ook zo’n bedrag omdat die bij vakantie echt wel heel veel klussen wou overnemen.

Mensen hebben erg snel veel eisen, ook hier: je moet maar ochtend en avondrondes voeren, meer van dit, minder van dat, regelen voor vakantie,… maar vergeten dat de marges op stalgeld zo weinig zijn dat je er niet van kan leven zonder extra part- of fulltime job ernaast. Toch niet voor de kleine privestallen.

Absolem

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:13

Waar ik me aan irriteerde was dat er de hele week gereden kan worden. En dan op zaterdag wanneer het toch al druk is. Er steevast iemand is die het nodig vind de hele bak vol te gooien met hindernissen. En dan nog even uitgebreid het paard te gaan poetsen en rustig opt gemakje op te gaan tuigen. Dan te gaan rijden. En dan eerst uitgebreid naverzorging es gaan geven voor de hindernissen weer op geruimd worden.

A. zet je paard gewoon vast op stal aan het halster met een uitrij deken op en zet dan pas de hindernissen klaar.

B. Herhaal dit proces omgekeerd. Als je klaar ben met rijden.

Het is zo GRUWELIJK irritant als die hindernissen er drie uur staan voor niks! En je dan met drie verschillende mensen dressuur moet gaan proberen te rijden terwijl die bak vol staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:15

Ineke2 schreef:
Ik heb wel een volpension stal waarbij alles gedaan word inclusief het weekend. Scheelt echt veel stress, want geregel met stalgenoten levert gedoe op meestal. Ik ben van het afspraken nakomen, maar heel wat mensen niet…

Daarnaast vind ik andermans paarden buiten en binnen zetten nog best een ding qua veiligheid voor paard en mezelf met mijn lichamelijke issues.

Hier is het een verplichting dat je mee draait in de schema's vanuit stal. Dus geen optie om er gedoe over te krijgen. Ik draai niet mee in schema, omdat ik dat lichamelijk niet kan. Maar goed, het is ook mijn moeders paard dus die draait de diensten. En bij andere dingen wordt het gewoon geregeld. De moeilijke paarden nemen de mensen van stal mee als er iemand dienst heeft die dat niet wil, durft of kan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:28

Absolem schreef:
Waar ik me aan irriteerde was dat er de hele week gereden kan worden. En dan op zaterdag wanneer het toch al druk is. Er steevast iemand is die het nodig vind de hele bak vol te gooien met hindernissen. En dan nog even uitgebreid het paard te gaan poetsen en rustig opt gemakje op te gaan tuigen. Dan te gaan rijden. En dan eerst uitgebreid naverzorging es gaan geven voor de hindernissen weer op geruimd worden.

A. zet je paard gewoon vast op stal aan het halster met een uitrij deken op en zet dan pas de hindernissen klaar.

Het is zo GRUWELIJK irritant als die hindernissen er drie uur staan voor niks! En je dan met drie verschillende mensen dressuur moet gaan proberen te rijden terwijl die bak vol staat.

Oh dat vind ik dan weer helemaal niet: hindernissen opzetten en afruimen kost toch bijna een half uur. Zo lang een paard alleen onbewaakt achterlaten op de poetsplaats zou absoluut niet mijn keuze zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:36

Poekkie schreef:
Absolem schreef:

Oh dat vind ik dan weer helemaal niet: hindernissen opzetten en afruimen kost toch bijna een half uur. Zo lang een paard alleen onbewaakt achterlaten op de poetsplaats zou absoluut niet mijn keuze zijn.

Hier ook niet. Ik probeerde altijd op zaterdagochtend om 9 uur te gaan rijden, dus voor de rest aan. Maar dan heb je altijd mensen die ook eerder komen en kennelijk niet kunnen sturen ofzo.
3 uur staan hindernissen er niet, 1.5 uur wel. En sneller kan dan niet. Ik heb nooit 3 uur lang hindernissen in de bak gehad voor slechts 1 paard.
Ik heb het wel gehad hoor dat ik eindelijk een heel parcours had staan en dan iemand vindt dat je even de boel weer op moet ruimen. Nou, prima, maar nadat ik gereden heb. Door de week op een avond sprong ik al nooit.

Ik sta nu overigens op een plek waar niemand last heeft van hindernissen, ze blijven gewoon in de bak staan zonder irritatie bij anderen.
Als iemand een bepaalde oefening wil doen dan kan ik wel proberen om net die oefening vrij te laten, dus bij wijken ofzo. Maar een slangenvolte of gebroken lijn kun je prima om een hindernis heen rijden. Zo ook met voltes. In een training hoeft het niet exact op de letter en je kunt eenvoudig de letters 2 meter verder denken. Wil je eens een gehele proef oefenen, dan zijn ook daar genoeg momenten voor te vinden in overleg, net als de springruiter af en toe een parcours neer wil zetten. Maar als eenmaal iets staat en dat gebeurde toen niet eens elke week, dan moet je dat ook even accepteren. Dressuurrijden kan dan nog prima, er is altijd plek zat.

Als iemand aangeeft graag een proef te willen oefenen op zaterdag om 9 uur, dan kun je er rekening mee houden. En dan kan de springruiter ook aangeven te willen springen op een ander moment waar dan weer netjes rekening mee gehouden wordt.
Maar voor 9 uur rijden op zaterdagochtend was bijvoorbeeld niet mogelijk. Dan zoek je het eerste moment uit waarop het kan.

Maar waar ik ooit springles had, die stal had altijd hindernissen in de bak staan en zelfs de Z ruiters hadden er nooit moeite mee, die reden er wel omheen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:44

Absolem schreef:

Nee, gaat hier niet gebeuren. Je zet je paard niet zo lang vast op een poetsplaats, onbewaakt. Maar daarom zijn er hier afspraken dat een heel parcours alleen op een bepaalde dag van de week staat en hier heeft iedereen maar gewoon rekening mee te houden. Die dag ga je maar de buitenbak in of een bosrit maken als je niet springt. Of de binnenbak, als het parcours in de buitenbak wordt opgebouwd. Als er eens een enkele oefenhindernis neergezet wordt, doet niemand moeilijk, daar stuur je maar lekker omheen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:48

Poekkie schreef:
Ik vond dat moeilijk… zelf regel ik het wel altijd dat er iemand komt als ik op vakantie ben. Echter ben ik dan altijd 100-150 euro kwijt voor een week wat erg veel is als je maar 4/5 pensionpaarden hebt met ongeveer 50 euro winst per stal. Als ik twee weken weg zou gaan verdien ik die maand zelfs helemaal niets aan de stalling.

Ik kan me dus voorstellen dat staleigenaars willen dat mensen inspringen. En ergens vind ik dat ook normaal. In mijn geval doe ik het niet om de wens van de pensionklanten maar juist omdat ik de meesten hier niet vertrouw met afspraken en ik wel de paarden verzorgd wil hebben. 1 klantje was wel heel fijn en te vertrouwen, maar die betaalde ik dus ook zo’n bedrag omdat die bij vakantie echt wel heel veel klussen wou overnemen.

Mensen hebben erg snel veel eisen, ook hier: je moet maar ochtend en avondrondes voeren, meer van dit, minder van dat, regelen voor vakantie,… maar vergeten dat de marges op stalgeld zo weinig zijn dat je er niet van kan leven zonder extra part- of fulltime job ernaast. Toch niet voor de kleine privestallen.

Prima als je dat direct meldt als er een nieuwe pensiongast komt. Dan kan die beslissen daarin mee te gaan of niet (dus paard bij jou te stallen of niet). Maar een grote pensionstal zal dat zelf regelen, vaak willen pensiongasten wel wat bijverdienen, die meiden hebben dan toch vakantie. Ik vond het alleen irritant dat er van alles verwacht werd, terwijl daar nooit sprake van is geweest bij de rondgang en het bespreken van de nieuwe stal. De meeste mensen hebben een reden dat ze volpension staan en daar betalen ze ook voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:01

Poekkie schreef:

Dat hoort er gewoon echt wel bij. Als iemand een stal begint, weet je wat erbij hoort en de consequenties zijn.
En dan vragen sommige ( kleine) stallen vaak nog aan hun klanten om het over te nemen, maar wij zijn particulier en kunnen echt niemand vragen de boel even over te nemen.
Dat weet je nou eenmaal als je dieren gaat houden.

En veel eisen als je een ochtend en avond ronde voert? Dat is echt het minimale.

Dat mensen er niet van kunnen leven, kan je ook van tevoren weten. Wij hebben 3x een bedrijfsplane geschreven voor een pensionstal en moesten echt minimaal 30 stallen verhuren tegen x prijs toen en mijn man moest erbij blijven werken EN ik zou les blijven geven.

Heb er nu 5 van mezelf en weet ongeveer de kosten en tijd. Het wisselt soms iets. Maar ik weet ook wat ik zou moeten rekenen als ik daar paarden van anderen bij zou zetten.

Wij hebben op diverse stallen gestaan en ik heb op stallen gewerkt, maar ook als lesgeef mens aan huis/op stal les gegeven en veel gezien en gehoord.
Er werd gevraagd wat pension eigenaren zouden zeggen.

Ja, die zouden ook klagen, maar toch is veel aan hun zelf te danken. Heel veel zijn zelf niet voldoende opgeleid om goed vooraf te weten waar ze aan beginnen. Er zijn nog vaker geen goed berekeningen gemaakt wat alles gaat kosten.
Beleid voeren kunnen veel niet of ze lopen al doende tegen dingen aan en passen hun beleid daar steeds op aan, net als vaak wisselende regels.

Als je het zakelijk aanpakt en als bedrijf gaat runnen, wat het ook zou zijn als je kosten dekkend wil werken of zelfs winst wil maken, loop je ook vaak tegen je klanten aan. Door het slechte beleid van veel stallen, zijn veel klanten daar aan gewend geraakt. Ze willen veel naar hun hand zetten, hebben specifieke wensen en er lopen er teveel rond die de sfeer goed kunnen verzieken. Maar ze hebben daar ook te vaak de kans voor gekregen.

Maar de minimale zorg mag je gewoon wel verwachten. Dat paarden op de juiste wijze gevoerd worden, voldoende, netjes worden buiten en binnen gezet en de faciliteiten goed onderhouden worden.

Een bezette (binnen) bak is vaak echt wel vervelend. Je gaat ergens (duurder) staan en kan dan maar beperkt gebruik maken van een bak. En sommigen lessen heel vaak en anderen niet, dus heb je een scheef gebruik van de bak, terwijl iedereen hetzelfde betaald. Daar mag ook best een regel voor zijn. Iedereen 2x pw recht op de bak bijv en lessen alleen afspreken tussen dan en dan. Of altijd een uur vrij tussen 2 lessen. Sws 24 u van tevoren afspreken zpdat het voor iedereen bekend is.

Om 16uur je laatste ronde doen vind ik echt gemakzucht. Dan past het paardenvak gewoon niet bij je. Ik wil sws dat er nog ergens rond 22/23 uur een laatste controle ronde is. Dat mag veeleisend zijn, maar snap niet dat je het anders zou kunnen en willen als paarden mens. Je weet gewoon dat het erbij hoort en er altijd iets kan zijn. Uiteraard ook die uren die je niet kijkt, maar daarom zoveel mogelijk de tussentijd verkorten.
Anders is het gewoon geld proberen te verdienen zonder er iets voor te willen doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:13

Absolem schreef:

Dat is toch doodnormale gang van zaken, je gaat je paard geen half uur onbewaakt op de poetsplaas laten staan en je paard na het rijden verzorgen gaat altijd voor, ongeacht wat er nog meer wel en niet moet gebeuren.

In feite erger je je dus aan het feit dat je uberhaupt springende stalgenoten hebt, dan is een echte dressuurstal kiezen de enige uitweg denk ik.

Ik had altijd juist omgekeerde ergernis := al dat gezeik van mensen die paar hindernissen al "volle bak" vinden en niet kunnen snappen dat je je paard niet kan trainen op 1 losse hindernis, en ja paar lijntjes of een in-uitje neerzetten hoort er gewoon bij. Met andere woorden, alles kan een afknapper zijn afhankelijk van je doelgroep :P

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:16

Nou we doen het het op stal wel hoor, paarden komen niks te kort.
Maar moet je mij eens zeggen wie er in mee gaat als zijn/haar werkgever eist dat je om 8u, om 12u en om 22u op je werk bent, daarbij allemaal fysieke klussen neemt en dat doet voor een habbekrats. ‘T is heel zwaar werk voor heel weinig geld. Ik verdien op mijn echte werk veel meer geld voor veel minder eisen.

Maar goed… je bedrijfsplan toonde ook al aan dat stalhouder zijn niet lonend is. En ‘beter runnen’ is fijn maar je bent ook gebonden aan de marktprijzen. Kan je wat in schipperen maar bvb 500 euro vragen voor een buitenbak alleen zal hem niet worden.

Overigens vind ik het wel correct om volpension aan te bieden maar tijdens de vakantie toch een oplossing te verwachten vanuit de klanten. Jullie nemen toch ook een fulltime baan aan en dan moet je baas het maar oplossen tijdens de vakanties? Vind het maar een beetje simpel en eisend gedacht van velen… stalhouder is ook maar een mens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:34

als ik stalhouder was en er van mij verwacht wordt dat ik 24/7/365 op de paarden let is dat prima, maar dat bereken ik dan wel door :D En dan zou ik ook vervanging kunnen inhuren als ik een keer op vakantie zou willen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:39

Alles valt en staat ook met hoe je het vraagt en hoe vroeg. Als een stalhouder in juli naar je toe komt met over 3 weken ga ik 2 weken naar Griekenland jullie zorgen voor de paarden :+

Ja dan kan je niet verwachten dat dit kan. Maar als maanden van te voren in overleg wordt bepaald van wanneer past het het beste is het een heel ander verhaal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:54

Dat is heel erg mooi Kinke, hoe zie jij dat financieel juist voor je qua stalgeld?

@ Spenk: klopt helemaal. Al vind ik 3 weken nu niet per se heel kort. Maar als iedereen het bvb 2 maand van te voren weet en het gaat over 1 of 2 weken die ze met zijn allen moeten overbruggen moet dat imo kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:56

Ik vind 3 weken wel heel kort :) zeker in het hoogseizoen he!

Veel werkenden moeten maanden van te voren al hun vakantie doorgeven. Dus als jij dan net je vakantie in augustus hebt staan al gepland in januari en 3 weken voor die datum komt de stalhouder van jo! Ik ga 2 weken weg en jullie zorgen voor de paarden. Dan kan dat in mijn ogen echt niet. Evengoed met werk. NIet iedereen kan 3 weken van te voren tegen zijn baas zeggen ik begin de komende week een uur later.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:00

Dan kan die mens de ochtenddienst voor het werk of de avonddienst na het werk nemen bvb? Ikzelf werk ook fulltime, weet gerust hoe krap het soms kan zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:20

Poekkie schreef:
Nou we doen het het op stal wel hoor, paarden komen niks te kort.
Maar moet je mij eens zeggen wie er in mee gaat als zijn/haar werkgever eist dat je om 8u, om 12u en om 22u op je werk bent, daarbij allemaal fysieke klussen neemt en dat doet voor een habbekrats. ‘T is heel zwaar werk voor heel weinig geld. Ik verdien op mijn echte werk veel meer geld voor veel minder eisen.

Maar goed… je bedrijfsplan toonde ook al aan dat stalhouder zijn niet lonend is. En ‘beter runnen’ is fijn maar je bent ook gebonden aan de marktprijzen. Kan je wat in schipperen maar bvb 500 euro vragen voor een buitenbak alleen zal hem niet worden.

Overigens vind ik het wel correct om volpension aan te bieden maar tijdens de vakantie toch een oplossing te verwachten vanuit de klanten. Jullie nemen toch ook een fulltime baan aan en dan moet je baas het maar oplossen tijdens de vakanties? Vind het maar een beetje simpel en eisend gedacht van velen… stalhouder is ook maar een mens.

Maar dat weet je toch allemaal vóórdat je een stal begint of pensiongasten erbij neemt? Dat is dan je eigen keuze, je weet dat je niet rijk wordt van een pensionstal(letje) runnen. En je kunt een pensionstal waar ik voor volpension betaal, NIET vergelijken met een fulltime baan en de bijbehorende werkgever :') Ja, de werkgever heeft het maar op te lossen tijdens vakanties. Vakantie heb je recht op en je hoeft zelf geen oplossing te zoeken als je weg wilt. Heel normaal. En nee, andersom dan weer niet; als de werkgever op vakantie gaat hoeven wij zijn werkzaamheden niet te regelen.
Volpension aanbieden en een oplossing verwachten van de pensionklanten kan alleen als dit besproken is voordat iemand besluit zijn/haar paard bij jou neer te zetten. Dat was bij mijn eerdere stal dus niet zo, en er werd zelfs al een rooster (zonder overleg dus) door de staleigenaar opgehangen voor de drie weken dat ze weg waren :') Grapjas.
En op mijn huidige pensionstal zouden ze het niet in hun hoofd halen aan pensionklanten te vragen of er werkzaamheden overgenomen kunnen worden; ze sturen een appje in de stalgroep dat ze "van dan tot dan op vakantie zijn en dat persoon X de boel overneemt" met persoon X zijn of haar telefoonnummer erbij. Meestal is het een van de (volwassen) kinderen, maar het is ook een keer de broer van de pensionhouder geweest. Die werd een week lang ingewerkt :D Uiteraard houdt iedereen die vakantietijd zijn ogen wat meer open, wordt er meer gecontroleerd of alles wel gedaan is en helpen mensen mee met binnenhalen als ze toch op stal zijn.

superpony schreef:
Om 16uur je laatste ronde doen vind ik echt gemakzucht. Dan past het paardenvak gewoon niet bij je. Ik wil sws dat er nog ergens rond 22/23 uur een laatste controle ronde is. Dat mag veeleisend zijn, maar snap niet dat je het anders zou kunnen en willen als paarden mens. Je weet gewoon dat het erbij hoort en er altijd iets kan zijn. Uiteraard ook die uren die je niet kijkt, maar daarom zoveel mogelijk de tussentijd verkorten.
Anders is het gewoon geld proberen te verdienen zonder er iets voor te willen doen.

Helemaal met je eens, vandaar dat dat één van mijn twee grote ergernissen is op mijn huidige stal. Ik vind een laatste ronde om 22:00 uur helemaal niet veeleisend, het gaat om dieren waarvoor jij de zorg op je genomen hebt en waar je voor betaald wordt. Als je het te weinig geld vindt, dan moet je meer stalhuur vragen. Gewoon even een ronde doen voordat je je bed in gaat, vindt ik vanzelfsprekend eigenlijk.
Ik ben meestal de laatste op stal, dus loop ik altijd nog snel even een rondje langs alle boxen. Ik heb het afgelopen jaar 3 paarden met koliek gevonden, dus de stalhouder opgebeld (ze nemen gelukkig wél hun telefoon op laat op de avond) maar ook eentje die vast lag en eentje die kapot ging van het hoesten, die hebben we nog laat in de verdamperruimte gezet en haar medicijnen gegeven. Maar zo kwam ik ook regelmatig nog volle tonnen hooi tegen, die ze vergeten waren om te voeren, een paard die met de achterbenen vast stond in een afgezakte deken, een keer een pony die mooi aan zelfbediening deed omdat de boxdeur schijnbaar niet goed dichtgedaan was. Ja, dit is echt wel een groot punt voor mij, want ik ben altijd al zo laat en ik heb niet altijd tijd of zin om nog 30 boxen langs te lopen. Maar ja, als de stalhouder het niet doet, iemand moet het doen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:22

Wij lopen altijd nog een sluitronde laat in de avond. Je wil zelf toch ook lekker slapen en een laat koliekgeval bijvoorbeeld nog opmerken. Maar in de avond voeren doen wij niet( dat hoeft ook helemaal niet als je genoeg voert :o )

En de keren dat we in de sluitronde een open box, of een vergeten paard in de stapmolen hebben gevonden zijn helaas ook niet op 1 hand te tellen :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:24

Hahaha ja vergeten paarden idd :')
Hier ook ooit eentje… paard op de poetsplaats en eigenaar naar huis :')

Overigens: voor diegenen die zeggen ‘dat weet je toch van te voren’: zouden jullie ooit aan dit werk beginnen? Puur uit interesse.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:28

Nooit meer. Ik heb zelf een kleine stal gehad met 2 pensiongasten. Maar twee paarden extra dus, niet veel. Maar het gezeur en gezeik en het extra werk hoeft van mij niet meer :D Ik dacht dat dat met twee meiden wel mee zou vallen aan gezeur, maar niet dus. Vantevoren wist ik wél wat voor werk het was, want je weet toch dat je paarden 's morgens buiten brengt, 's avonds weer binnenhaalt, het voeren, de stal opstrooien.

Vergeten paarden vinden??? Oh my... wat slecht! Hoe kan dit iemand gebeuren??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:40

Ik was heel dankbaar voor de avondronde altijd. Mijn merrie had ineens door hoe ze de box open kon maken. De 1e keer denk je dat je het zelf vergeten bent, het klepje om te zetten. Maar als je daarna erop let en ze weer losloopt? Kan nog een keer verkeerd gegaan zijn, dus nog meer opletten en terug lopen voordat je weggaat. En dan alsnog een lachende staleigenaar die zegt dat ze haar weer gevonden hadden, gelukkig in de stalgang en niet in het land oid. Niet elke avond, maar wel 3 of 4 keer in 2 weken. Zelfs staleigenaar die extra controleerde of de box echr dicht zat met voeren en dan alsnog bij laatste ronde haar los vinden. Toen wisten we zeker dat ze het zelf deed.

Toch maar een extra slot erop... maar ik vergeet eerder kast dicht te doen dan paard ergens vergeten :=

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:58

Heb wel wat stallen gezien... Vooral buiten zetten en voeren blijkt ingewikkeld.

Plekken waar steeds minder gevoerd werd. Dat je in het begin blij bent dat ze fatsoenlijk voeren en dan na een tijdje steeds minder wordt. Ook ergens gestaan waar de paarden van de eigenaar een extra hooibeurt kregen en de rest niet. Dan weet je dus zelf ook dondersgoed dat je voermanagement niet klopt, waar is je paardenhart dan? Ook nog ergens waar de eigenaar gewoon voerbeurten 'vergat' kwam je s avonds op stal stonden die paarden je allemaal aan te staren van ehhh hallo?!?!

Paarden die zgn veel buiten kwamen en dan in praktijk 1x een kwartier en 1x een halfuur. Of ze niet in de zandpaddock zetten maar op een stuk beton met dezelfde afmeting als een box. Dat was meer bodembedekking besparen dan iets anders.

Ook op goede stallen gestaan hoor het is niet overal kommer en kwel maar heb ze nu lekker in de eigen achtertuin.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:03

Je kunt stalhouder zijn niet vergelijken met loondienst, wel met zzp-er zijn. En dan krijg je ook niet betaald als je niet werkt.

Als ik ruimte zou hebben zou ik wel 1 of 2 pensionpaarden willen denk ik. Maar niet een hele pensionstal als fulltime baan. Dan is de lol er wel af, dan is paardenhouden geen hobby meer. Ik heb een paar keer een bedrijfsplan gemaakt voor een pensionstal toen in de buurt een manege te huur stond. Maar bij beide keren ben ik niet verder gegaan dan het plan schrijven en niet ten uitvoer willen brengen. Bij mij is het vooral dat ik liever in loondienst ben.
Stel de prijzen voor energie e.d. blijven zo hoog, dan zal je dat ook gaan merken in de klanten, want er komt een moment dat mensen toch maar geen paard meer nemen voor de hobby. Als de mijne nu overlijdt ga ik ook sterk nadenken of ik niet liever gewoon een bijrijdpaard of leasepaard heb dan een eigen paard. Gewoon wegens onzekerheden.

Een pensionhouder heeft in mijn ogen echt wel recht op privacy en vakantie. Ik heb toen met liefde de toko verzorgd. Maar ik vind wel dat als iemand het niet wil, dat je het niet kunt afreageren op klanten. Dan moet je zelf iemand inhuren. Dat hoort ook bij ondernemer zijn.

De laatste voerronde om 5 uur heb ik ook wel gezien, maar dan kregen ze wel genoeg voer voor de hele nacht.
Waar mijn paard nu staat moet nu met de vorst met de hand water gebracht worden. Dat is ook wel intensief.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:12

Dat is bij ons nu ook zo, het water is afgesloten omdat de leidingen anders kapot kunnen vriezen. Ze hebben een wagentje gefabriceerd met een grote ton erop, die gevuld kan worden met water bij de binnenkraan en daarmee gaan ze dan de boxen langs, meerdere keren per dag. Ze hangen dan op elke boxdeur een voeremmer, die als waterbak gebruikt wordt. Maar de laatste waterronde doe ik zelf 's avonds om 21 uur, ik heb eigenlijk geen idee wanneer zij voor het laatst rondgaan. Mijn dieren krijgen zodra het gaat vriezen van mij direct een grote waterkuip in de box, dus die hebben sowieso altijd water (de mensen in onze voergroep checken al onze boxen ook op water natuurlijk, als het water afgesloten is). Ik wil niet van een stalhouder afhankelijk zijn, die nog niet eens een avondronde doet. Maar je betaald dus voor volpension en je doet veel meer werk dan de bedoeling is. Maar goed, alles voor je dieren natuurlijk :j