Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:57

ind het ene paard is het ander niet. Het academische wat ik doe heb ik zelf beetje los gelaten eerst de basis regels erin. Maar hij is nogal een volhouder en ik wil ook gewoon dat hij zich zelf mag zijn.

moet ook eerlijk zeggen dat het weer niet mee werk. Ook net verhuisd zijn en ik misschien ook beter kan wachten tot de longeerbak er is dan heb ik ook een mindere drempel (bak afzetten)

3x per week longeren vind ik ook echt te veel. ja miss ff om zijn energie kwijt te kunnen want dat heb ik lievr op afstand. Paard loopt 24/7 in grote paddock paradise maar moet toch dan even zn ei kwijt haha

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:29

@ensueno, jammer van je stal. Goede stal vinden die aan je wensen voldoet kan best lastig zijn! Fijn dat ze het zo goed op pakt!

@linda, wat een prachtig dier! Mooie foto ook :)

@lightning, ziet er fijn en werkwillig uit!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:09

plutolover schreef:
Vraagje hoe zien jullie training eruit?

Max wordt in mei 4, en wordt echt wel tijd dat ik hem wat meer aan werk ga zetten, in zin van longeren enz. Nu vind ik 3x per week longeren best veel vooral voor een paard wat nog niet in balans loopt. Met grondwerk loop ik ook nog vast omdat hij graag in mijn ruimte is en een simpele grote volte lopen nog niet eens lukt.

Ik merk dat ik het lastig vind hoe ga ik beginnen.. ik wil liefst eerst meer dingen vanaf de grond bevestigd hebben maar daarin is hij alleen maar happerig en stront iritant.. Longeren gaat dan wel weer beter maar vind ik 3x per week weer te veel op een volte.

Ook denk ik er over na om hem te laten beleren maar wil hem eigenlijk niet verhuizen. Ik merk gewoon dat ik lastig vind en bang ben dat ik te veel doe met hem. Terwijl hij er wel aan toe is zeg maar.

Ik heb daar een instructeur bij gezocht. Mijn eerste eigen paard en de eerste die ik zelf ga beleren - daar moet ik een ervaren paar ogen bij hebben. Zij begeleidt mij stap voor stap, vanaf de grond naar het zadel, wat heel fijn is. Tenzij je het echt zelf wilt doen, kan ik het van harte aanraden. Al is het maar af en toe, of om aan de probleempunten te werken.

Vandaag heb ik de mijne voor het eerst met zadel op gelongeerd. In de wind dan ook nog. Zadel vond hij een tikje raar, maar niet heel erg. Niet te lang doorgegaan, juist omdat het zo goed ging. Hij is zo ongelofelijk relaxed, zoveel jonge paarden die me met mijn geklungel alle hoeken van de bak hadden laten zien.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:47

Wat fijn Miereneter, dat je goede begeleiding hebt gevonden, en een vergevensgezind paard!

Plutolover dat herken ik wel, aan de ene kant het gevoel dat je wil/moet beginnen, maar aan de andere kant een beetje kwijt zijn waarmee dan precies.
Ik zou vandaag voor het eerst met een horsemanship man aan de slag gaan, die mijn buurvrouw met haar jonge paarden ook erg goed geholpen heeft. Ivm het weer een weekje uitgesteld. Ik hoop dat hij me op weg kan helpen, en dat ik het dan ook volhoud om regelmatig wat te doen. Ik denk wel dat dat makkelijker wordt naarmate het echt lente wordt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:18

Ik ga ook het liefst zo snel mogelijk buiten wandelen. Zowel aan de hand als onder het zadel lekker rechtuit en vooral werken aan tempo controle. Verder ben ik gewoon heel consequent met ze in de omgang aan de hand zodat de grenzen duidelijk zijn. En hoe dat er precies uitziet verschilt een beetje per paard. Roos heeft bijvoorbeeld vaak even een minuutje of twee op afstand nodig als de spanning oploopt en komt daarna weer bij me waarna we gewoon verder kunnen waar we gebleven waren. Meer correctie kan ze echt niet aan ze wil heel erg graag samenwerken en moet spanning gelijk kwijt kunnen anders ontploft ze. Terwijl Nilay juist een paard is waarmee ik alles stap voor stap moest doen en die eerder blokkeerd dan dat hij zich explosief uit. Hij heeft heel erg aanmoediging en bevestiging van dichtbij nodig.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:13

Voor buiten te gaan wandelen vraag ik altijd ook een andere ruiter met paard mee zodat mijn jonge paarden enkel moeten volgen. Dat lukt altijd super goed zo, beste is nog als de paarden elkaar ook al kennen.

Vandaag zijn er al mensen komen kijken voor Coco en het was meteen een match dus Coco is verkocht. Toch een beetje een dubbel gevoel. Ik weet dat ze super goed terecht komt in een prachtige paddock paradise en dat ze super verzorgd gaat worden dus dat maakt veel goed. Voor mij was ze als draagmerrie te klein en als wedstrijdpaard was ze gewoon niet goed genoeg, toch reed ik er echt super graag mee en genoot ik van onze trainingen. Elke vordering voelde als een overwinning. Vooral het springen en het aanleren van de galop was zo speciaal, ondanks dat ze draver is deed ze dat altijd zo ontzettend goed.

Nu komen er in maart 2 extra trainingspaarden bij dus het stalletje van Coco blijft niet leeg. Deze zomer ga ik waarschijnlijk starten met het omscholen van mijn andere draver (die gekoerst heeft) zodat mijn verzorgmeisje binnenkort onze oude pony op pensioen kan sturen.

We gaan het nog druk genoeg hebben maar Coco ga ik niet snel vergeten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:22

@plutolover er zijn al veel goede tips gegeven. Onze dame werkt heel wisselend, omdat we beiden ons oudje nog hebben, dus zo werkt ze 3-4x per week en zo 1-2x.

We zorgen altijd wel voor afwisseling. Longeren is fijn zodat ze haar energie lekker kwijt kan, maar het is ook goed voor haar om na te denken en beheerster te lopen, dus we werken ook aan de hand met haar. Ook daarin bieden we variatie, ook omdat ze een paard is die zich snel verveeld. Pilonnen neerzetten en slalommen pakte ze ook heel snel op en de momenten pakken die zich aanbieden (bv wapperend plastic, doen we schriktraining en gaan we dat van dichtbij bekijken).

Wat malenka ook zegt, vooral de basis aan de hand vind ik erg belangrijk en wij gaan ook lekker met haar wandelen. Soms met een ander paard erbij, maar ook alleen met haar (juist omdat we in de toekomst een paard willen waarbij we in ons eentje kunnen buiten rijden).

Laatst met haar naar buiten geweest op de fiets (zij aan de hand er naast), dat was echt super leuk, zelfs al een stukje draf, uiteindelijk ook de bedoeling galop erbij. Zo kunnen we net wat langer buiten (hou ik 't langer vol), lekker rechtuit, kilometers maken.

Ik merk wel dat ik 't echt fijn dat uniek van mijn zus en mij samen is, we kunnen ieder lekker doen wat we zelf 't leukste vinden haha zo ben ik niet zo van 't longeren en zij wel en ik juist van het aan de hand werken. Zo vullen we elkaar mooi aan.

Ik zou vooral bedenken wat jij later graag wil doen en hier je training op aanpassen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:58

Ik wil zeker ook gaan wandelen met hem, want wil uiteindelijk alleen met hem op pad, maar eerst moet er nog wat regels bevestigd zijn,

Dat als meneer zijn zin niet krijgt (lees terug naar de kudde wilt omdat hij ze niet ziet) hij niet gelijk gekke sprongen gaat maken haha

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:56

Haha ja dat is wel belangrijk. Uniek deed dat juist in de bak als er anderen paarden in de buurt waren. Ze wilde ze of dichtbij of helemaal alleen.

Wil hij ook terug naar de kudde als er een ander paard mee is? Hoe gaat 't alleen werken in de bak?

Hier doe ik 't stap voor stap, steeds een stukje langer en verder zeg maar de "veilige ruimte" uitbreiden.

Ik moet altijd wel van Uniek lachen als ik net een stukje verder ga, vindt ze dan spannend, zoekt ze steun bij mij (prima, maar niet in me kruipen). Eenmaal terug op 't erf een lange bries en kauwen en weer ontspannen laag met d'r hoofd lopen. Meestal de keer erna blijft ze dat hele stuk dan ontspannen, maar ze weet heel goed tot hoever ze wil en soms gaan we dan net wat verder.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:39

Met ander paard naar buiten is oké, op vorige stal zelf paar keer alleen door de drukke woonwijk geweest.

Nu is natuurlijk ook dat we nog niet zo lang op de nieuwe stal staan. De buitenbak gaat goed maar dan ziet hij z’n kudde. De binnenbak zijn we nu 3x geweest. 1x met mijn ander paard erbij, 1x had ik ‘les’ en was er nog een paard aan het rijden. En 1x alleen en had hij spanning en sprongen wel liep hij uit eindelijk met lage hals houding mee.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:59

Bij gebrek aan mensen die mee kunnen (ik heb ze aan huis) gaan wij altijd alleen op pad. Dat is voor de kudde zorgwekkender dan voor Lissy :+

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:03

Op de goede weg hoor plutolover. Nieuwe stal zorgde bij ons ook even voor een pas op de plaats, terug naar de basis.

En fijn maartje haha

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:17

Mag ik me hier ook melden?

Ik heb een driejarig springgefokte ruin en deze kan ik dit jaar dan eindelijk gaan beleren *\o/* Ten minste, dat hoop ik want hij moet eerst verbeteren in conditie. Afgelopen zomer is hij behoorlijk vermagerd uit de opfok gekomen en het afgelopen jaar stond vooral in het teken van hem weer oplappen. In plaats van dat hij thuis beter werd, ging hij juist achteruit. De oorzaak bleek na lang zoeken een combinatie van diastases en bloedworm - hij was uiteraard wel ontwormd maar met het verkeerde middel.
Zadel is hij al wel gewend maar hij moet nog iets aankomen voordat ik er op ga zitten. Ik hoop binnenkort wel vast wat andere dingen met hem te kunnen doen zoals schriktraining.
Nog meer mensen hier die al schriktraining doen?

Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:19

Hoe hebben jullie je paard geleerd om vast te staan? Die van mij heeft nog nooit echt vastgestaan. Ik oefen nu wel regelmatig ‘droog’ op de poetsplaats, maar dan doe ik dus de kettingen voorlangs vast (als afsluiting van de poetsplaats) en leg het halstertouw op zijn nek. Ik hoop zo de associatie te leggen dat touw over de nek ‘ stilstaan’ betekent. Maar hem echt ergens aan vastbinden vind ik erg spannend.

Welkom Hinke!
Laatst bijgewerkt door Moska op 20-02-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:41

@Moska thnx! Over het vaststaan; ik heb met die van mij er niet op geoefend maar gedurende de afgelopend rie jaar heeft hij een paar keer vast moeten staan, bijv. in de trailer naar de opfok en de kliniek. Maar in de trailer kunnen ze niet hangen dus er is best een kans dat hij gaat hangen als ik hem nu in de stal vastzet, maar dat kan je niet echt voorkomen imo. Meestal hebben ze het snel genoeg door en stoppen ze er vanzelf mee. Zolang je er maar bij blijft en een veiligheidsknip gebruikt kan er weinig mis gaan. En als hij echt niks gewend is kun je ook eerst even met een slag om de paal het touw zelf vast houden. Dan kun je altijd wat vieren als hij gek gaat doen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:11

Pas wel op met “slag om de paal” :o ik heb dat ook eens geprobeerd maar mijn instinct zei dat ik het touw moest vasthouden, waardoor mijn vingers er tussen klem kwamen te zitten toen paardlief bleef trekken :=
Als ze goed kunnen meelopen en weten dat ze moeten stoppen zodra er wat druk op komt te staan, is vaststaan eigenlijk nooit echt een mega issue... dus ik oefen gewoon wat extra met druk op touw = halt, dan gelijk druk er af :j

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:16

Meelopen is geen probleem, vasthouden bij de hoefsmid enzo ook niet. Het is nu echt dat laatste stukje wat nog moet. Ik heb zelf alleen gewoon een doemscenario in mijn hoofd, omdat zijn moeder door een stom ongeluk bij het vaststaan haar nek heeft gebroken. En mijn oude paard had de irritante gewoonte om touwen kapot te trekken en heeft ooit ook eens een nekblessure opgelopen door te gaan hangen. Waarschijnlijk ben ik zelf een groter probleem dan het paard :D

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:18

Ik vind vastzetten zelf ook ontzettend moeilijk om te doen. Wat ook weer niet helpt in de spanning die ik eventueel overbreng naar mijn paard wat ik vast wil zetten.

Veel meegemaakt dat paarden op de harde manier leerden dat vast blijven staan de enige optie was, dus of kluisteren of zorgen dat het touw en halster dusdanig sterk is dat al het paard gaat hangen, deze niet breekt.

Maar dat wil ik niet voor mijn eigen paard. Ik denk dat er net zoals met andere aangeleerde gedragingen, er enkele basisprincipes zijn die een paard moet kennen voordat deze vast kan staan. Dat is stilstaan, en druk van het halster achter de oren.

Als een paard niet kan stilstaan, vind ik het onbegonnen werk om een paard vast te zetten. Want een paard gaat zich frustreren en verzeten.

Ten tweede moet een paard ten alle tijden als reflex hebben om te wijken voor de druk van het halster. Als je jonge paard daar nog tegen vecht, zou ik hem nog niet vast zetten. Dan gaat ie uit stress of angst gegarandeerd hangen.

En met de halstertjes en touwtjes van de kwaliteit van de decathlon betekent dat los breken = wegvallen druk = gewenste situatie voor het paard. Dus iets wat wij niet willen aangeleerd en nog steeds niet geleerd om vast te staan.

Hoe ik op je moment bezig met met leren stilstaan (waarin we echt een hele lange weg te gaan hebben); het leuk maken op 1 plek door bijvoorbeeld hooi, of een emmer slobber. Raakt ze afgeleid en wil de verderop kijken, draai ik haar weer of vraag ik haar achteruit te gaan. Zo doen we tig keer hetzelfde rondje en houden we daar mee op voordat ze gefrustreerd raakt. Ben je net te laat en raakt ze gefrustreerd, maak nog 1 rondje, laat haar zo kort mogelijk stil staan, beloon en rond af.

Vorige week kon ze 5 minuten van haar slobber genieten op de poetsplaats voordat ze met de emmer begon te gooien, vandaag alweer 10 minuten. En ze at rustiger en met minder onderbrekingen.

Ze is nog maar net bekend met druk van het halster dus vastzetten ga ik niet doen tot ik merk dat haar reflex is veranderd van tegendrukken naar meegeven.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:22

Ik Bokt trouwens alleen op mijn telefoon dus heel gericht antwoorden naar iedereen vind ik moeilijk. Maar ik lees alles en waardeer ook de reacties op mijn berichten:)

En welkom nieuwkomers :wave:

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:52

De poetsplaats vindt hij tot nu toe wel leuk. Hij snapt eindelijk wat hij met een lickit moet doen en verder vindt hij spullen van een ander razend interessant. Maar dat oefenen met weer op de plek zetten is wel een goede.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:05

Goh, over vaststaan heb ik nooit echt nagedacht om eerlijk te zijn. Al had ze al wel een paar keer vast gestaan voor ik met haar begon, maar kan niet heel vaak zijn geweest. Gewoon vastgezet dus :+

Weer een super goede week met Tessla :):) Voor de 2e x gedraaft tijdens het rijden, en ook al los wat echt super goed ging. Ze voelde al een heel stuk sterker en meer in balans :j Vandaag voor het eerst naar buiten :D We hadden een 'hulp paard' mee, maar ze heeft het hele stuk voorop gelopen. Ze was zo nu en dan wat bang en gespannen, maar over het algemeen was ze super braaf en dapper. Zo trots op haar!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:25

Vast staan leer ik ze met een longeertouw door door een ring of om een spijl. Ik houd het uiteinde vast en laat het touw meebewegen als ze gaan hangen en haal hem daarna terug op de juiste lengte.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:29

Vast staan heb ik gedaan door de eerste paar keer met een touw een paar slagen om een ronde paal / balk. Zo kreeg hij wat weerstand bij het achteruit lopen, maar niet zoveel dat het halster moest breken. Heb ook gekeken naar iets als de idolo thether tie (dit: https://www.divoza.com/nl/stal-weide/stalbenodigdheden/lemieux-idolo-tether-ties-touwlus).

Je kunt in plaats van zoiets ook een streng van een strotouwtje gebruiken, tussen halstertouw en halster, dat breekt sneller bij trekken. Uiteindelijk niet nodig gehad, omdat hij vanzelf leerde stil te staan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:40

Dank voor alle suggesties. Denk dat ik maar gewoon het touw een keer om de paal sla. Het ‘ vervelende ‘ is dat we op stal alleen poetsplaatsen hebben met touwen/kettingen aan de zijkant en aanbinden in de gangen niet toegestaan is. Dus dat wordt of in de box oefenen of aan een paal vastzetten. Ik ga eens kijken wat het meest handige is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:16

Kun je dan niet aan 1 kant touw door de ring doen en niet vastknopen maar zelf vasthouden? Dan kun je ook meegeven als het nodig is. Ik heb het ook aangeleerd met een leadrope om de balk heen en zelf het einde vasthouden en meegeven/weerstand bieden als nodig