Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merriemens

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:18

Wat balen hè die modder. Heel herkenbaar hoor. Roosters leggen en heel veel geultjes graven is hier het enige wat een beetje werkt.

Caya heeft haar been blijkbaar open gehad en dat heb ik niet op tijd gezien door die modder. Wondje is gaan smetten en nu zit er een dikke plakkaat rasp op. Stomme modder. Grrr.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:24

Wat balen zeg! Hopelijk trekt het snel weg nu je het doorhebt.

Ik kan mijn geultjes nergens heen graven. Alles is nat. De vijver waar het pad normaal op afwatert loopt nu over het pad...
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:57

Het is verschrikkelijk op het moment. Hoop dat Roos en Caya snel opknappen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:09

Haha Cheyenne, dat hupsje op het einde! Super schattig. Hoe heb je haar dat aangeleerd?

Hier ook een mega fris paard. Weide is helemaal blank, zoals bij jullie ook zie ik..

Afbeelding

Eerste paar rondjes longeren bestaat uit veel gebok en gespring en halve bok-steiger acties. Moet er vooral heel erg om lachen. Ze kan haar energie nu gewoon nergens kwijt. Gelukkig hebben wij een binnenbak, dus daar kan ze haar ding doen. Even laten uitrazen en daarna serieus aan het werk.

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:16

Oh wat vreselijk jullie weides zeg! Dacht dat het hier erg was.... Ik hoop dat het even stopt met regenen zodat het een beetje weg kan zakken.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:53

Liiesjjj schreef:
Haha Cheyenne, dat hupsje op het einde! Super schattig. Hoe heb je haar dat aangeleerd?

Dat hupsje is dat ze boosjes is dat ik haar aantik _O- alles wat ze niet leuk vindt dan doet ze dat met haar been, heel kort en niet dreigend. Maar altijd hahah.

Het aanleren is echt super simpel! Langs een lange zijde lopen, het liefst in een binnenbak zodat je meer steun hebt van de muur maar zonder kan ook. Je loopt een paar keer normaal heen en weer en test op de zijde of ze wilt wijken voor de zweep, dus niet er naar toe maar normaal er van af. Hoeft niet veel te zijn, minuscuul is al genoeg. Het gaat erom dat ze de zweep snappen als verlenging van je arm.

daarna weer terug naar de lange zijde, je tikt op de schouder en zegt voorwaarts zodat ze lekker meeloopt! Daarna draai je het hoofd naar de bekrand terwijl je de zweep omhoog doet (gewoon recht omhoog verder nog niets mee doen). Als ze al 1 mini stapje richting je zetten met de achterbenen is het super! Belonen (uitgebreid) en recht langs de zijde doorlopen. Dit een paar keer herhalen en langzaam vragen voor meer stapjes richting je toe door als de zweep hoog is met de zweep op de bovenkant van de kont te tikken. Alleen zachtjes tikken met de zweep als ze stil staat, als ze in beweging is niet tikken. Belangrijk is om het hoofd echt de andere kant op de duwen (zachtjes natuurlijk) aan het begin. Als de het beter snappen kan het zelfs zonder iets met het hoofd te doen en alleen de zweep omhoog te houden.

Dit is het eigenlijk wel! Hoop dat het een beetje duidelijk is :) vooral veeeeel belonen zodat ze ieder stapje super leuk vinden!

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:43

@cheyenne superleuk! Ik heb dat Gijs ook een tijdje geleden aangeleerd, dacht dat het wel van pas zou komen. Ook superleuk: je kan dat uitbreiden naar wijken naar je toe. Dus niet alleen de billen, als ik verder doorloop dan neemt hij zn voorhand ook mee. Je weet maar nooit wanneer het handig is ;)

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:57

@Cheyenne0252, wat een leuk filmpje. Mijn bijrijdpaard is er ook zo een met een hupsje :D Dat inparkeren is mega handig inderdaad, dat wil ik die van mij ook nog leren. Hij moet alleen eerst nog wat minder lomp worden, anders lig ik er met krukje en al onder :')
@_lauraaa_ gezellig he, samen wandelen. Blijft leuk, die mannen die er niks mee hebben, maar ondertussen.... :Y)
@Qimm wat een leuke kerstfoto!
@Eknimcaya misschien doe je dat al maar je kan het wijken ook met clickertraining aanpakken? Misschien snapt Caya het dan sneller!
@Malenka wat balen van Roos. Hopelijk gaat het snel weer beter. Het is wel een flinke modderboel..
@Liiesjj jeetje wat een water! Sta je op kleigrond?

Afbeelding
Wij hebben vandaag weer even met het longeersingeltje geoefend. Hij is erg braaf! Als het volgende keer nog zo goed gaat, gaan we een drafje wagen (dit is de derde keer, eerste keer alleen stilgestaan, tweede keer het stappen meegenomen net als vandaag).

Let niet op hoe vies hij is, hij heeft de hele ochtend door de modder gebanjerd :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:15

Haha ik zou willen dat die van mij zo vies was :') Ik heb 2 varkentjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:32

Ik zou inderdaad willen dat die van mij zo vies zou zijn als ik dr van de wei pluk :)) fijn dat hij het zo goed deed!

Ik ben gisteren samen met mijn vriend 6km gaan wandelen met Lady. Was de eersts keer dat ze sinds 10 maanden van het terrein kwam. Ze heeft zich dcht voorbeeldig gedragen. Het eerste kwartiertje veel snuiven en vrij gespannen naar daarna liep ze lekker relaxt naast me. Veel wandelaars, fietsers, honden en kinderen op steps tegen gekomen maar ze reageerde er helemaal niet op. Ze is 1 keer echt geschrokken. Maar dat kwam omdat mn vriend niet op aan het letten was waar die zn voeten neerzette en toen ging hij bijna op zijn gezicht :)) daar schrok Lady dus van.

Afbeelding

Lady krijgt nu helaas even noodgedwongen vakantie van het beleren tot dat we verhuisd zijn en ze op de nieuwe locatie wat gewend is. De binnenhal die ik gebruikte om te longeren mag niet meer gebruikt worden en de buitenbak staat onder water en daar loopt Lady niet in.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:53

Is dat vies ja? Haha! Wij hebben zes paarden in een paddock paradise staan en die zien eruit jou als je die de weide uithaalt. Hé le maal zwart van de modder. Ag, ze vermaken zich, haha.

Cool Cheyenne, dat ga ik ook meepakken in onze training.

Wat goed Laura! Dat ze het een beetje eng vindt is natuurlijk begrijpelijk, als ze maar ben je blijft. Dat is wel fijn. Mogen jullie de binnenhal niet gebruiken vanwege Corona?

Hier gaat het ook goed. Mascha is wel ontzettend fris, pfoe. De eerste paar minuten laat ik haar gewoon los in de bak zodat ze haar energie kwijt kan. Bokken, steigeren, gekke sprongen, heb alles al voorbij zien komen. Ze kan wel echt machtig mooi steigeren, was helemaal onder de indruk :Y) maar daarna nog lekker samen bezig geweest

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:35

Haha op de foto valt het niet op inderdaad, hij staat op een paddock met geel zand. In de modderwei is het inderdaad erger. Maar normaal gesproken zijn zijn benen een stuk zwarter ;)

Ik heb vandaag ook een heel kort stukje gewandeld om even te proberen. Helaas werd het snel erg druk met kerstwandelaars, dus snel weer teruggekeerd, het werd te druk voor hem. Verder ook erg fris, net zoals jullie paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:31

Liiesjjj schreef:
Is dat vies ja? Haha! Wij hebben zes paarden in een paddock paradise staan en die zien eruit jou als je die de weide uithaalt. Hé le maal zwart van de modder. Ag, ze vermaken zich, haha.

Cool Cheyenne, dat ga ik ook meepakken in onze training.

Wat goed Laura! Dat ze het een beetje eng vindt is natuurlijk begrijpelijk, als ze maar ben je blijft. Dat is wel fijn. Mogen jullie de binnenhal niet gebruiken vanwege Corona?

Hier gaat het ook goed. Mascha is wel ontzettend fris, pfoe. De eerste paar minuten laat ik haar gewoon los in de bak zodat ze haar energie kwijt kan. Bokken, steigeren, gekke sprongen, heb alles al voorbij zien komen. Ze kan wel echt machtig mooi steigeren, was helemaal onder de indruk :Y) maar daarna nog lekker samen bezig geweest

[ Video ]

Leuk dat ze zo goed volgt :D

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:11

Lekker om zo een rondje te wandelen Laura! Staat hier over een tijdje ook op de planning. De laatste tijd zijn ze regelmatig bezig met crossmotoren bij ons achter en daar reageren ze behoorlijk op.

Liesje, leuke video!

Afgelopen week op een ander stukje van het erf gewandeld waar ook de aanhanger stond, dus geoefend met erom heen lopen (was smaller dan ze gewend zijn)
Gisteren nog geoefend met longeren, de driejarige snapt het inmiddels en voor het eerst lukte draf links en rechtsom. Aangezien het drijven dus gaat, verwacht ik geen problemen met de galop straks.
De vierjarige loopt inmiddels goed mee en halt en achterwaarts gaan prima aan de hand, alleen wat verder weg blijven voor het longeren gaat nog niet.. normaal gebruik ik de stok van de zweep als afstand houder, maar deze geeft helemaal niks om de zweep dus daar moet ik nog wat voor verzinnen. Verder was ik altijd een longeercircel gewend maar heb nu alleen een bak, dus dat maakt t ook niet makkelijker heb ik zelf gemerkt..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:59

Een beetje afhankelijk van de bodem: wij hebben heel lang elke keer met prikpaaltjes en lint een longeercirkel uitgezet. Dat werkte prima.

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:44

@fillis dank voor het meedenken!

We deden gister 'around a roundpen' en dan veel belonen als ze netjes op de juiste afstand loopt. Het lijkt omgekeerde wereld maar het werkt wel. Ze pakte het heel goed op.

@Loveslimpie; Herkenbaar hoor, hier hetzelfde. Totaal niet boeiend een zweep. En lekker aan je plakken haha

Knap dat jullie al ver wandelen. Dat doen wij nog niet. Kleine stukjes wel, een paar meter uit t zicht van de kudde. En terug. Zo bouwen we het rustig op tot het niet meer eng is.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:10

Vandaag maar eens jullie idee van balkjes geprobeerd met Bo! Dikke fail haha. Uiteindelijk ging het wel maar daar gingen een paar benenbrekers aan vooraf :P
Afbeelding
Gaan we nog wel vaker oefenen haha.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:29

Wat een leukerd is Bo <3 M'n vorige paard was een Quarter en mijn huidige bijrijdpaard ook. Bewust niet opnieuw voor gekozen, maar ik blijf er een zwak voor hebben <3

Hier heb ik goedkeuring gekregen van de osteopaat voor mijn trainingsopbouw dit jaar, dus ik ben blij. Tot maart nog alleen wandelen, vanaf maart werk aan de hand gaan doen naast het wandelen, en vanaf eind juni (als hij drie wordt) ook het longeren erbij gaan pakken. Heb er zin in *\o/*

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:51

Lekker Fillis ! Weet je wat je te doen staat haha.

Bo is mijn eerste quarter. Hiervoor jaren met een vuilnisbakkie reining gedaan maar kon daar niet het niveau mee halen wat ik graag zou willen. Die mag nu iedere dag chill buiten rijden en nu is het aan Bo!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:54

Haha dat koppie. Hij ziet er nog niet echt het nut van in :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:30

Hihi leuk die balkjes voor de eerste keer! Ik schrok me echt een ongeluk toen Lady voor het eerst over een balkje liep. Die ging ongeveer op dr plaat.

Zaterdag verhuisdag voor Lady *\o/* ze staat inmiddels al 1,5 week stil en ik begin helaas te zien dat ze stil staat. Wel krijg ik zaterdag nog een simpel zadeltje van een stalgenoot die ik overgekocht heb om zadelmak te maken. Helaas geen dressuurzadeltje maargoed. Zadelmak maken, paar keer er op en dan gelijk de zadelpasser laten komen.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:23

Dat hoofd van Bo, geweldig _O- moet dit echt lijkt hij te zeggen...

Ohh wat fijn Laura! Kan je daar helemaal fijn door gaan met haar!

Hier is de bak gelukkig nog wel te doen de afgelopen week. Zondag weer een grondwerk/longeer lesje gehad. Midden in de storm -O- mijn instructrice appte me ook echt of ik het door wilde laten gaan, maar vond het wel goede puppy training. Dus paard helemaal hyper de pieper door de wind maar na wat grondwerk was haar aandacht weer bij mij. Uiteindelijk super blij met hoe ze luisterde en liep. Ze kan ondertussen alle overgangen maken op stemcommando en sneller of langzamer op stem. Zo leuk om te zien hoe gefocust ze is op mij, ze is mijn eerste eigen paard en ik verbaas me iedere dag.

Verder is deze week erg rustig voor haar. Ik ben al vier dagen bezig met haar paddock verbeteren. Ik kan ondertussen niet meer lopen van de spierpijn maar we gaan gewoon door want het zand kan er nu in _O- gelukkig komt vriendlief daarmee helpen, 6 kuub zand is nogal zwaar...

Ze vindt het wel super leuk dat ik er nu zoveel ben en ook nog eens de hele tijd in haar paddock, blijft er de hele tijd gezellig bij staan hahah. Zelfs als ik aan het boren ben, dat is niet meer eng _O-

Vanaf maandag start ik met mijn trainingen bijhouden in het inspiratieboek van dressagepro. Ben er nu al helemaal enthousiast over haha

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:49

Jullie gaan te snel _O-
Of ik heb het te druk... Dat kan ook....

Hier doen we momenteel niks, knuffelen en poetsen. Veelste veel modder |(
Er was afgelopen zomer nieuw zand gestort in 2 dagen tijd. Van dag 1 ligt goed. Zak je niet diep in weg. Zand van dag 2...het had geregend. Lijkt meer op drijfzand

Afbeelding
Zo zien onze dagen er nu wat uit <3

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:12

De wilgentakken vind ik echt een super fijne tip! Leuk voor tijdverdrijf en het wisselen inderdaad
alen dat het bij jullie zo nat is. De winter is altijd zo'n rotte periode wat dat betreft :(

@ Cheyenne, dat inparkeren lijkt me ook wel wat! Je legt het heel fijn uit. Klinkt sowieso als een hele waardevolle oefening om mee te nemen tijdens het grondwerk! Tof ook dat ze het snel heeft opgepakt
@ Malenka, Hoe haat het met Roos inmiddels? Weet je wat het geweest is? :(:)
@ Lauraa, Balen dat je nu even wat minder kan doen. Al is dat wandelen ook super tof om mee te pakken. Vooral als ze zo braaf zijn natuurlijk!
@ Liiesjj, Wat een leuk filmpje ook! Ze lijkt echt heerlijk op je gefocused! <3

Als wij verhuisd zijn hebben we eigenlijk beschikking tot alle voorzieningen die je maar kan wensen. Het enige is dat de 2 binnenbakken van de vereniging zijn. Voor dit jaar heb ik mijn lidmaatschap opgezegd omdat ik denk dat we deze toch nog niet veel zullen gaan gebruiken.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:21

Gelukkig nieuwjaar iedereen.
Het word het jaar voor onze jonge en al wat oudere paardjes :-)