Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:07

Afbeelding

Hier een lijst met aanvallen op paarden.

Plaats en datum staan erbij, en dit is Duitsland, maar de jonge wolven gaan op zoek naar nieuwe Territoria en de grens is geen probleem. Daarom vind ik het toch verstandig om naar Duitsland te kijken. Daar vinden ze hun land al te vol voor de wolf.

mysa

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:34

Goed gedaan, die mail!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:37

Indrukwekkende lijst Jobamara :oo wat is de bron van deze lijst? Wellicht is het ook verstandig om de sectorraad paard en de KNHS eens wakker te schudden.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 00:02

Mysa, dank je, ik hoop dat daar duidelijkheid over komt en dat een behandelend veearts het ook mag. Zodat er een eerlijke lijst van aanvallen komt.

Irmaz, je hebt pb want is Duits :D. Zelf ben ik nergens meer lid, maar dat zou zeker een goed idee zijn. Zag bv bij het Shetlander stamboek dat die het wel op de agenda hadden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:14

Stapje vooruit in Duitsland. Gelukkig worden de problemen daar onderkend in deze deelstaat.
Op Platform Nowolves, de volgende publicatie:

Jacht op Rodewald wolf mag toch doorgaan

Rechtshof Lüneburg: Rodewalder wolf mag worden afgeschoten

NDR.de 24.11.2020, vertaling deelcitaat Google:
<<Op de Rodewalder Wolf mag verder worden gejaagd. Dat besliste de Hogere Administratieve Rechtbank van Nedersaksen (OVG) in Lüneburg. Het verwierp een klacht van natuurbeschermers, omdat kan worden aangenomen dat deze wolf paarden en runderen zal blijven doden.>>

Nog de nieuwe richtlijn en dan kunnen ook de illegale praktijken van activisten die de jacht verstoren beter worden gehandhaafd.

<<Alternatieven voor het doden zijn er niet. Bovendien schendt artikel 45a (2) 2 van de federale natuurbeschermingswet (BNatSchG - die van kracht is sinds 13 maart 2020) niet de Europese wet. Het is de aangepaste paragraaf die het afschieten van individuele leden van een wolvenroedel in nauw ruimtelijk en tijdelijk verband met aanvallen die al zijn opgetreden (zelfs zonder de schade toe te kennen aan een specifiek individueel dier) toestaat.

De beslissing van de hogere administratieve rechtbank van Nedersaksen is definitief.>> deelcitaat bekendmaking Ministerie Niedersachsen

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 11:28

Hopelijk hebben de jonge wolven het gedrag nog niet te goed overgenomen. Maar de veehouders met koeien en paarden zullen daar zeker blij zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:37

Mirranda schreef:
Citaat:
Maar de argumenten van het tegen kamp zijn ook niet erg veelzijdig en duurzaam onderbouwd. Met alleen "zielig voor de diertjes die ik hou" kom je natuurlijk niet bij iedereen even ver.

Beetje kort door de bocht.

Ja! We geven om onze dieren en zien uiteraard niet graag dat deze worden gedood of levend aangevreten achtergelaten door de wolf.
Maar de gevolgen zijn toch veel groter dan alleen dat?
Gevaar in het verkeer (uitbraken van vee opgejaagd door wolvenroedel)
Gevaar voor andere wilde dieren, die geen normale leefruimte meer hebben doordat weidedieren straks achter zgn. wolfwerende omheining komt te staan.
Gevaar voor mensen die in de natuur willen recreëren (wandelen/fietsen/paardrijden/camping enz). --> moge de eerste aanval van wolf op mens iemand treffen die dit idiote plan aanhangt.
Subsidies voor die omheining die de pan uitreizen (belastingbetaler).
Vergoedingen voor de dieren die het leven laten na wolfaanval (belastingbetaler).

De wolf is niet ooit voor niets verbannen uit het leefgebied van de mens.

Gezien het hier gaat over beslissingen van de overheid, dat wolven nu nog steeds beschermd zijn, zul je als eigenaar zelf moeten zorgen dat als je dieren wilt houden, daar zelf voor instaat voor de veiligheid. Ik kan er van meepraten, ik moet ook niet afkomen van het is niet mijn fout dat mensen mijn omheining doorgeknipt hebben in het natuurdomein bvb en dat de paarden gaan lopen zijn. Het is en blijft mijn verantwoordelijkheid.
Ik ben in contact met herders over gans Europa, omdat ik een plek zoek om te herderen. Daar wordt verteld dat zij de indruk hebben dat regeringen willen ontmoedigen dat er veel landbouwdieren gehouden worden en ze het allemaal liever weer wat natuurlijker hebben (dus dat natuurgebieden weer echt natuur worden en begraasd worden door oorspronkelijke grazers soorten) .
Ze geven de voorkeur ook voor begrazingen aan echte wilde soorten, om terug die ecologische balans te creëren.
Veel te veel mensen houden dieren op een zakdoekje groot, en mijn indruk is dat dit langzaam ontmoedigd wordt door steeds strengere maatregelen.
Dus als je paard aan de kletter gaat door wolven dan zul je moeten zorgen dat dat niet gebeurt, of het alternatief is stoppen.
Wat jij daarvan vindt maakt een regering niet uit.
Démocratie is verleden tijd, kijk naar België, wij zitten met een regering die de bevolking totaal niet verkozen heeft, dus woede alom, en ja, tot onze ontzetting is dat wel degelijk mogelijk. Het is eigenlijk algemeen geweten dat regeringen doen wat ze willen nadat ze verkozen zijn, ik dacht toch dat dat geen publiek geheim was :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:51

"Regeringen" zijn een aparte soort?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:46

Dat een regering niet jouw signatuur heeft maakt het niet dat de democratie verleden tijd is. Dat is hetzelfde foute idee als dat de aanhangers van Trump hebben: "Ik heb op Trump gestemd, maar het Biden geworden, dus moet het wel fraude zijn, want ik heb niet op hem gestemd."

Het is verder gewoon heel democratisch dat je als tegenstander van een verdere verbreiding van wolven lobbyt, je volksvertegenwoordigers aanspreekt en probeert daar wetgeving voor te laten ontwikkelen. De prowolf lobby is daar veel beter in geweest en dat betekent dat je als tegenstander van de verdere verbreiding van wolven er extra hard voor moet werken. Maar dat is gewoon je recht binnen een democratisch bestel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:09

Cambiar schreef:
Démocratie is verleden tijd, kijk naar België, wij zitten met een regering die de bevolking totaal niet verkozen heeft, dus woede alom, en ja, tot onze ontzetting is dat wel degelijk mogelijk. Het is eigenlijk algemeen geweten dat regeringen doen wat ze willen nadat ze verkozen zijn, ik dacht toch dat dat geen publiek geheim was :D

We hebben hier volgens mijn weten tot op de dag van vandaag nog steeds een democratie :P

Wat betreft het stemmen van de bevolking, we hebben hier het cordon sanitaire. Dat is ook niks nieuw. Bestaat al jaren.
Dat de bevolking dan massaal gaat stemmen op een partij waar de andere partijen niet mee in een regering willen stappen, is een probleem. En dus worden er andere constructies bedacht want het werd na anderhalf jaar wel eens tijd dat ons land weer een volwaardige regering kreeg :Y)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:09

Karl66 schreef:
Dat een regering niet jouw signatuur heeft maakt het niet dat de democratie verleden tijd is. Dat is hetzelfde foute idee als dat de aanhangers van Trump hebben: "Ik heb op Trump gestemd, maar het Biden geworden, dus moet het wel fraude zijn, want ik heb niet op hem gestemd."

Het is verder gewoon heel democratisch dat je als tegenstander van een verdere verbreiding van wolven lobbyt, je volksvertegenwoordigers aanspreekt en probeert daar wetgeving voor te laten ontwikkelen. De prowolf lobby is daar veel beter in geweest en dat betekent dat je als tegenstander van de verdere verbreiding van wolven er extra hard voor moet werken. Maar dat is gewoon je recht binnen een democratisch bestel.

Heb ik gezegd dat de regering niet mijn signatuur heeft?
Nee hoor, keer terug en goed lezen. Ik spreek over de bevolking, in naam van de Belgische bevolking.
Ik heb zelf voor de partij groen gestemd dus mij hoor je niet klagen, normaal zaten die niet mee in parlement, maar België heeft zelf de partij met meeste stemmen aan de kant gezet voor de Vivaldi regering.
Extreem rechts moet dus wijken, gelukkig maar, maar de bevolking is wel woest voor deze beslissing (groen is voor een humaan migratie beleid terwijl de NVA en Vlaams blok voor een streng beleid waren, daarom hadden zij grootste deel van de stemmen, groen zit dus ook mee in Vivaldi beleid die in feite niet democratisch verkozen is) .
Het is dus omgekeerd van wat jij zegt, ik hoorde bij degene die gekozen heeft voor de minderheid, mijn partij heeft dus op een heel bijzondere wijze toch zetels gekregen.
Een grote oorzaak van dit fenomeen is dat men massaal extreem rechts gaat kiezen, maar de politiek van Europa is binnenlaten van vluchtelingen, (want is ook handig kiesvee voor de huidige politiek om aan de macht te blijven) , net zo goed als de wolf, want dat is ook de reden waarom die ook beschermd wordt in België, als die uit vrije wil komt aangelopen in ons land, aldus minister Zuhal Demir, moet die ook bescherming krijgen.
Men gaat wolven niet zomaar afschieten, daar gaan zeer grondige redenen voor nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-11-20 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:22

Sorry Cambiar, je spreekt niet voor de bevolking, je spreekt voor jezelf, zie de reactie van Pandora boven je.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:30

Karl66 schreef:
Sorry Cambiar, je spreekt niet voor de bevolking, je spreekt voor jezelf, zie de reactie van Pandora boven je.

Je opmerking raakt kant noch wal. Waar heb ik gezegd dat ik voor de bevolking spreek? De bevolking kan mij nu eens echt geen reet schelen.
Mijn stelling is dat démocratie utopie is. Goed lezen, dan antwoorden en mij geen dingen in de mond leggen omdat het je goed uitkomt. Doorzichtige politiek wat je doet :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:53

Het referentiekader van politici is inderdaad niet in overeenstemming met een groot deel van de bevolking en dat wrikt steeds meer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:01

Je eigen woorden:

Cambiar schreef:
Nee hoor, keer terug en goed lezen. Ik spreek over de bevolking, in naam van de Belgische bevolking.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:11

tamary schreef:
Het referentiekader van politici is inderdaad niet in overeenstemming met een groot deel van de bevolking en dat wrikt steeds meer.

En soms snap ik dat ook nog als ik dagelijks op de journaals en de kletsprogramma's de enorme hoeveelheden dreinende kleuters zie die Nederland rijk is :(:)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:42

Citaat:
Dus als je paard aan de kletter gaat door wolven dan zul je moeten zorgen dat dat niet gebeurt, of het alternatief is stoppen.

De wolf is levensbedreigend voor vee/weidedieren, dus zij reageren uit levensbehoud met vluchten.

Als iemand op jou afkomt met een mes om je om zeep te helpen ren je voor je leven toch?
Als dat vervolgens gevaar oplevert voor je omgeving (je rent een drukke straat op --> gevolg: zwaar ongeval) is dan je logische reactie dat je jezelf dan maar beter had moeten beschermen tegen die idioot met dat mes (aldus, thuisblijven en niet meer buiten komen)?

Omgekeerde wereld.

En natuurlijk kunnen we er ook geen issue van maken ;)
En idd met lede ogen toezien, dat vee/weidedieren worden aangevallen en gedood.
Maar he, het moment komt vanzelf dat ook de mens het slachtoffer wordt he, iemands kind misschien wel (lekker formaat hapje voor de wolf). Niet meer aan kinderen beginnen dan maar??

Denk dat we wel degelijk aan de bel mogen trekken voor een stuk bewustwording van de gevolgen en ik ben blij dat er in Duitsland in ieder geval langzaam wat ogen open gaan.
De enige wolf die zich braaf gedraagt zit in het sprookje van Roodkapje.

Wolf prima, maar hou er een strenge limiet op het aantal en laat geen ongelimiteerde groei toe.
We gaan in no-time terug naar een paar eeuwen geleden op die manier.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:49

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:23

Mirranda schreef:
Overzichtje op Platform Nowolves:
Finland 200 wolven
Zweden 300 wolven
Noorwegen 56 wolven
Yellowstone park 94 wolven
Duitsland 1.800 wolven

En wat aanvullende cijfers :
Finland (200 wolven) :
Oppervlakte 336.855 km², (9,4% water)
Inwoners 5.571.665 (2020) = (16,5/km² (2020)
Zweden (300 wolven):
Oppervlakte 450.295 km², (8,67% water)
Inwoners 10.202.491 (2020) - (22,7/km² (2020)
Noorwegen (56 wolven):
Oppervlakte 323.787 km², (5% water)
Inwoners 5.367.580 (2020) = (16,6/km²)
Duitsland (1.800 wolven):
Oppervlakte 357.121 km² , (2,3% water)
Inwoners 80.159.662 (2020) = (224,5/km² (2020)
Yellowstone (94 wolven):
Oppervlakte 8983 km²
Bezoekers 2.835.651 (in 2005)

Nederland (schatting 6-20 wolven?):
Oppervlakte 41.543 km², (ruim 18% water)
Inwoners 17.280.397 (2020) = (416/km² (2020)
Belgie (aantal wolven ?):
Oppervlakte 30.528 km² [4] (6,2% water)
Inwoners 11.720.716 (2020) = (383,9/km² (2020)

En er worden dus wel wolven afgeschoten ivm gevaar voor vee, etc. in landen met een fors lager aantal mensen per km2, maar hier waar alles veel dichter op elkaar zit zou alles wel goed gaan? Wolf kan in een dichtbevolkt land eigenlijk niet anders dan in contact komen met mensen, hun vee/huisdieren en verkeer. De aantallen nodige prooien voor een roedel hebben zelf ook een bepaald oppervlak nodig om te eten en zich voort te planten. Gevolg daarvan is dat zo'n roedel fors meer ruimte nodig heeft dan er veilige aaneengesloten gebieden zonder snelwegen, veehouderij, etc. bestaan in een land als Nederland.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 15:29

Cambiar, ik hoop dat je snel je plekje gevonden krijgt waar jij en je dieren op jouw manier kunnen leven. Maar gun ons ook onze kijk op het leven.

Karl, precies dat, we zullen hard moeten werken om antwoorden te krijgen op bv wat als het aantal te groot wordt of wat met probleem wolven. Als ze daar pas aan beginnen zodra het uit de hand loopt zijn we te laat.

Miranda, ja ongelooflijk die aantallen toch. Scandinavie houd het aantal in de hand door jacht, daar blijven ze ook redelijk schuw. Door protesten/rechtszaken die gelukkig ongegrond verklaard zijn mogen ze nu weer proberen om de leider vd Rodelwald roedel te schieten, dit heeft al 50.000,- euro gekost, zonder resultaat. Hopelijk lukt het nu wel en schakelen ze jagers uit die regio daar voor in.

Tamary, dank je wel +:)+ ik doe het via mijn gsm en dan is vertalen lastig. Super!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 15:46

https://www.facebook.com/24616866928994 ... 855856051/

Hier een link naar een wolvenliefhebbber die wel de problemen ziet en al zag.

Oké ik doe weer iets fout zal de tekst proberen te kopiëren.

ik ben een Wolven-Liefhebber en zeg Cultuurlandschap Nederland is niet geschikt voor Wolven (jammer maar helaas)(was trouwens ook een reactie van Annie Schreijer op een bericht van mij .. op deze pagina in het Belang van de Wolf) .. in 2018 heb ik een gesprek gehad in het Provinciehuis te Arnhem met Engelina van Steenbrugge-Spiering .. zie de beschrijving van de video .. opmerkelijk vond ze het dat ik zei in Zweden houden ze de populatie op 300 Wolven de rest wordt afgeschoten, terwijl Ecoloog Glenn Lelieveld van de Zoogdiervereniging zegt dat er in Nederland ruimte is voor 30 Wolvenroedels (ps Zweden is 11x groter dan Nederland), waarop een Wolvenkenner in Zweden zegt dat dat een bloedbad gaat geven, verder zegt die Wolvenkenner uit Zweden dat ik helemaal gelijk heb, wat betreft dat Nederland niet geschikt is voor de Wolf .. ik denk dat Nederland niet meer dan 30 Wolven aan kan, conclusie afschot Wolven zal spoedig plaats vinden ondanks de beschermde status, die de Wolf spoedig zal verliezen .. ik ben al een aantal jaren bezig op facebook/ twitter zie @wolfactivist om de mensen bewust te maken van het feit dat de Wolf het niet gaat redden in Nederland, mijn mening wordt vaak genegeerd het zegt mij dat Nederland slaapt en dat ze er nog wel achter komen wat er de Wolf staat te wachten in Nederland maar dan is het te laat .. met vriendelijke Groet Rik Bakker Whistler for Wolves. beheerder van deze pagina .. https://www.facebook.com/wolveninhetbel ... 280321076/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:22

Mirranda schreef:
Citaat:

De wolf is levensbedreigend voor vee/weidedieren, dus zij reageren uit levensbehoud met vluchten.

Als iemand op jou afkomt met een mes om je om zeep te helpen ren je voor je leven toch?
Als dat vervolgens gevaar oplevert voor je omgeving (je rent een drukke straat op --> gevolg: zwaar ongeval) is dan je logische reactie dat je jezelf dan maar beter had moeten beschermen tegen die idioot met dat mes (aldus, thuisblijven en niet meer buiten komen)?

Omgekeerde wereld.

En natuurlijk kunnen we er ook geen issue van maken ;)
En idd met lede ogen toezien, dat vee/weidedieren worden aangevallen en gedood.
Maar he, het moment komt vanzelf dat ook de mens het slachtoffer wordt he, iemands kind misschien wel (lekker formaat hapje voor de wolf). Niet meer aan kinderen beginnen dan maar??

Denk dat we wel degelijk aan de bel mogen trekken voor een stuk bewustwording van de gevolgen en ik ben blij dat er in Duitsland in ieder geval langzaam wat ogen open gaan.
De enige wolf die zich braaf gedraagt zit in het sprookje van Roodkapje.

Wolf prima, maar hou er een strenge limiet op het aantal en laat geen ongelimiteerde groei toe.
We gaan in no-time terug naar een paar eeuwen geleden op die manier.

Ja klopt, jij hebt de verantwoordelijkheid. Als je die niet aankan moet je geen paarden houden.
Hier in de buurt waren draden opengeknipt van de kudde van een kennis die er meer dan 70 paarden staan had door vandalen, wat ga je dan doen? Je dient de voorzorgsmaatregelen te treffen die nodig zijn en je te verzekeren tegen ongevallen met derden. Het gevaar kan zowel van mens als dier komen.
Mijn paarden lopen in een natuurdomein, als ze met gans de kudde aan de kletter gaan door de omheining dan ben ik ook verantwoordelijk. Aanvallen door wolven zijn nog altijd minder dan aanvallen door honden op vee.
Gisteren gingen honden hier voor 2e keer tekeer, geen wolf. Grootste aantal slachtoffers op landbouwdieren komt nog altijd door honden:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/764572/E ... machteloos.
Ik vind dit geklaag dan ook overdreven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:25

jobamara schreef:
Cambiar, ik hoop dat je snel je plekje gevonden krijgt waar jij en je dieren op jouw manier kunnen leven. Maar gun ons ook onze kijk op het leven.

Karl, precies dat, we zullen hard moeten werken om antwoorden te krijgen op bv wat als het aantal te groot wordt of wat met probleem wolven. Als ze daar pas aan beginnen zodra het uit de hand loopt zijn we te laat.

Miranda, ja ongelooflijk die aantallen toch. Scandinavie houd het aantal in de hand door jacht, daar blijven ze ook redelijk schuw. Door protesten/rechtszaken die gelukkig ongegrond verklaard zijn mogen ze nu weer proberen om de leider vd Rodelwald roedel te schieten, dit heeft al 50.000,- euro gekost, zonder resultaat. Hopelijk lukt het nu wel en schakelen ze jagers uit die regio daar voor in.

Tamary, dank je wel +:)+ ik doe het via mijn gsm en dan is vertalen lastig. Super!!

Gauw? Ik heb net iets gekocht voor mijn paarden, ik zoek dus op mijn gemak.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:09

@ Cambiar: Lees het stuk nog eens goed: Een expert van wolvenmeldpunt BIJ12 was hier om uit te sluiten dat het een wolf was. Hij vermoedt dat het het werk van een hond is,

Er staat nergens dat de aanval ook daadwerkelijk door honden is gedaan.
Dat is nog niet bekend. En een dag later was de expert er alweer.

Weet je, dat jij het gezeur vind, dat is wel duidelijk.
Wij vinden dat niet en willen graag de problemen onder de aandacht brengen, want die zijn er.

Je kunt je weidedieren nooit, maar dan ook nooit voor 100% veilig stellen. Net zoals je je huis nooit voor 100% tegen inbrekers kunt wapenen. Eigen schuld dan maar dat ze toch bij je binnen komen??
Iets met victim blaming?

@ Tamary: Dank voor je waardevolle aanvulling +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:21

Mirranda, dat stuk met als iemand met een mes op je af komt rennen vind ik een goede.
Ik zou ook hard voor mijn leven gaan rennen maar kan niet weg komen omdat er een hek om mij heen staat.