[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 17:54

Hopend dat ik nog vele volgers heb wil ik even wat aan jullie voorleggen! Ik heb het volgens mij al eens eerder genoemd maar omdat ik het mijn paard het liefst zo comfortabel mogelijk maak ben ik wel heel benieuwd naar jullie mening.

Autan is superlief en braaf, maar is nog steeds iets nukkig op het been en loopt nog steeds met zijn mond open. Hij is ook niet super voorwaarts, al wordt dit wel beter. Inmiddels drie hoofdstellen, vijf bitten, 3 verschillende osteopaten/fysio's, 2 tandartsafspraken en 2 zadelpasafspraken verder ben ik wel benieuwd of er ook iets anders dan dat aan de hand kan zijn. Of wil ik gewoon te veel en moet het gewoon even tijd hebben omdat hij jong is? Zou het bijvoorbeeld een maagzweer oid kunnen zijn? Ik ben wel heel benieuwd of er bokkers zijn die iets hiervan herkennen.. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:08

Als je twijfelt kan een check-up bij de veearts nooit kwaad natuurlijk.
Verder niet te vergeten dat het nu wel weer tijd is van ruien is, Ik weet niet hoe en wat je voert, maar misschien heeft hij wat extra nodig. Hij is natuurlijk ook nog steeds een jong paard in de groei

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:10

Ketly schreef:
Hopend dat ik nog vele volgers heb wil ik even wat aan jullie voorleggen! Ik heb het volgens mij al eens eerder genoemd maar omdat ik het mijn paard het liefst zo comfortabel mogelijk maak ben ik wel heel benieuwd naar jullie mening.

Autan is superlief en braaf, maar is nog steeds iets nukkig op het been en loopt nog steeds met zijn mond open. Hij is ook niet super voorwaarts, al wordt dit wel beter. Inmiddels drie hoofdstellen, vijf bitten, 3 verschillende osteopaten/fysio's, 2 tandartsafspraken en 2 zadelpasafspraken verder ben ik wel benieuwd of er ook iets anders dan dat aan de hand kan zijn. Of wil ik gewoon te veel en moet het gewoon even tijd hebben omdat hij jong is? Zou het bijvoorbeeld een maagzweer oid kunnen zijn? Ik ben wel heel benieuwd of er bokkers zijn die iets hiervan herkennen.. :D

Ik zou ook als eerste beginnen bij de maag inderdaad. En anders de bovenlijn eens op de foto als je dit niet al hebt gedaan?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 18:14

Bedankt voor het meedenken. Hij heeft ook wel eens wat mestwater maar verder ziet zijn mest er goed uit. Ik geloof eigenlijk niet dat er wat in de bovenlijn zit. Afgelopen woensdag is hij hier nagekeken en hier waren geen gevoelige plekken. Ook is hij met opzadelen niet gevoelig en durft hij nu nadat hij normaal zijn houding wel wat vast zette nu ook meer zijn lichaam los te laten. Alleen het echte voorwaartse mist.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:45

Ketly schreef:
Bedankt voor het meedenken. Hij heeft ook wel eens wat mestwater maar verder ziet zijn mest er goed uit. Ik geloof eigenlijk niet dat er wat in de bovenlijn zit. Afgelopen woensdag is hij hier nagekeken en hier waren geen gevoelige plekken. Ook is hij met opzadelen niet gevoelig en durft hij nu nadat hij normaal zijn houding wel wat vast zette nu ook meer zijn lichaam los te laten. Alleen het echte voorwaartse mist.

Daar zou ik niet teveel van aannemen, soms hoeft een paard niks te laten zien verder. Voor nu zou ik het niet meteen oppakken maar houd het wel in je achterhoofd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:04

Heb je wel eens een bloedonderzoekje laten doen?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:20

Kan het een rijtechnisch probleem zijn?
Mijn jonge paard was in het begin wat achter de hand en niet aan het been. Die heb ik in het begin met een volledig losse teugel gereden en hem zo actiever voor het been gemaakt (eventueel met wat hulp van op de grond).
Dit heb ik wel enkele weken zo gedaan, totdat het beter was.
Daarna kon ik mijn teugel opnemen en heb ik hier nooit meer problemen mee gehad.
Wie weet helpt het bij jou ook...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 22:30

Nog niet Babootje, wel een goed idee!

Xxx88, ja dat kan zeker, hoe je het beschrijft klinkt het wel heel logisch en herken ik het ook wel wat. Ik heb de laatste paar keren zo gereden en toen was het al wel beter. Ik ben altijd extreem voorzichtig en wil niet constant maar doorzetten terwijl er misschien wel iets aan de hand kan zijn. Dit klinkt hoopvol!

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 01:37

Een medisch probleem moet je natuurlijk altijd (proberen) uitsluiten.
Maar ik mijn ogen doe je je best daarvoor.
Ik herkende je verhaal, vandaar mijn reactie.
Ik stond met mijn net zadelmak paard wel altijd onder begeleiding hierdoor hebben we dit kunnen aanpakken voordat er problemen ontstonden.
Als je meer voorwaartse drang hebt gaan volgens mij een groot deel van je “problemen” opgelost zijn.
Dus ik zou zijn teugels volledig los laten zodat hij geen steun heeft of achter het bit kan kruipen en hem actiever aan je been maken.
Eventueel kan je er wat instructie bijhalen om je te helpen.
Veel succes maar ik heb er alle vertrouwen in ;-)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:02

Meelezer hier! Ik zal wel echt even kijken of je zijn maag ondersteuning kunt bieden. Het kunnen wel symptomen zijn van een maagzweer. Als je dat straks kunt uitsluiten, zal ik naar het rijtechnische gaan kijken.
Nukkig op het been en traag vind ik namelijk wel klinken naar een eventuele maagzweer/gevoelige maag.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:13

Maagzweer? Gevoelig links bij singelgroeve en schoft? Dikke darm rechts voor lies gevoelig?

Voor eerste kan je tijdje mastic horse proberen en voor tweede voer ik kaatje nu https://www.rwdh.nl/agrobs-alpengrun-mash/

T is wel altijd lastig met dit soort dingen...

amazaballss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:39

Inney schreef:
Meelezer hier! Ik zal wel echt even kijken of je zijn maag ondersteuning kunt bieden. Het kunnen wel symptomen zijn van een maagzweer. Als je dat straks kunt uitsluiten, zal ik naar het rijtechnische gaan kijken.
Nukkig op het been en traag vind ik namelijk wel klinken naar een eventuele maagzweer/gevoelige maag.

Hier ben ik het mee eens! Ik zou evt ook een check upje laten doen van z’n maag, dat kan nooit geen kwaad en stel het is het niet, dan heb je dat toch weer uitgesloten en kun je verder kijken naar wellicht een rijtechnisch probleem of misschien wat missen in de voeding oid, wat hierboven ook benoemd is!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:58

Bedankt voor alle tips! Gelukkig hebben we goede instructie waar ik ontzettend blij mee ben en zonder waren we al niet zover als we nu zijn. Ik ga kijken of het mogelijk is om eens een bloedonderzoek te doen en of er eventueel maagzweren aanwezig kunnen zijn.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:38

Ik stuit nu op je topic, waar je ook rekening mee moet houden dat het een paard kracht en energie kost om voorwaarts te gaan.
Mijn paard was tot een of 6 jaar ook niet echt voorwaarts en nu gaat ze als de brandweer :D (inmiddels 10).

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 23:37

Omdat het een volgtopic is, vind ik dat je niet alleen de goede momenten moet delen maar ook zeker de wat minder goede momenten.

Autan is een droompaard en als ik dan een buitenrit kan maken zonder zadel op zo’n jonkie dan ben ik onwijs trots. Maar steeds meer slaat de twijfel toe. Of ik de goede keus heb gemaakt. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat hij perfect is, maar toch mist er op dit moment wel een bepaald gevoel bij mij. Hij is erg makkelijk en dat begin ik steeds meer te merken en ergens denk ik dat hij als familiepaard het misschien veel beter zou doen. Ik begrijp ook dat veel mensen mij voor gek zouden verklaren en er zijn ook al wel mensen bij die dat doen, maar na alles met mijn merrie wil ik zo graag genieten en toch mis ik iets.

Op dit moment weet ik nog niet wat ik wil en wil ik niks overhaasten, maar ik vind dat ook dit er bij hoort en dat het ook wel fijn is om even mijn hart te luchten.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:36

Hé Marianne ik heb zoveel respect voor jou! Jij denkt niet alleen in je eigen belang maar ook écht in het belang van het paard en dat vind ik zo mooi!
Het is natuurlijk ook wel heel iets anders dan Garola, als ik het zo kan inschatten :Y) Heb je een idee wat je graag zou willen wat je (nog) niet met Autan kan? Wat zou je in een ander paard zoeken wat hij niet heeft?
Moeilijke keuze! Maar het is allemaal goed als jij je er goed bij voelt! :(:)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 09:56

Bedankt Berber <3 Heel lief van je. Dat vind ik ook het lastige, want als ik zelf merk dat ik te kort kom dan vind ik ook dat ik het paard te kort doe want dan voelt het alsof ik hem te weinig kan bieden. Het voelt zo ontzettend dubbel en ik wil geen overhaaste beslissingen maken maar de twijfel is er zeker.

Persoonlijk denk ik dat de stap misschien net iets te groot is geweest. Ik ben van een zenuwpees waar ik niet normaal de bak mee rond kwam naar het meest safe paard ooit gegaan. Hij vergeeft mij alles, hij zal nooit gemeen zijn en is overal zo makkelijk in. Hij heeft mij het vertrouwen gegeven maar op dit moment voelt het alsof ik mijn droom om te starten en eventueel een paar klasses hoger te komen op zou moeten geven. Niet omdat hij het niet kan denk ik, maar ik weet niet of het een paard is die ik plezier doe met straks 4/5 keer in de week dressuurmatig trainen.

Mijn gevoel gaat alle kanten op dus kan ook weer zo veranderen, maar dit is helaas wel het gevoel wat de laatste tijd wat heerst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:16

Maar waarom zou je 4 of 5 dagen dressuurmatig moeten trainen? In de lagere klasses is dat helemaal niet nodig en zelfs de hogere basisklasses niet. Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van wat nodig is.

Wat doe je nu in een week dan?

Ik ben trouwens meelezer, maar wilde hier echt even op reageren. Die twijfel kan, maar heel eerlijk moet je wel kijken of het idee dat jij hebt wel echt nodig is. Als je nu 2 dagen buiten rijdt, dan kan je dat gewoon blijven doen, juist alleen maar goed. Ik heb met alle paarden maar 2 of soms 3 dagen serieus getraind. De andere dagen waren rustige trainingen die ook gewoon buiten konden zijn. Echt heel simpel loswerken en klaar, of balkjes of gewoon een beetje spelen. Of gewoon op vakantie en daar 2 weken alleen maar buiten rijden aan lange teugel, in die 2 weken 1 keer wat opgepakt buiten en dan belangrijke wedstrijd starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:22

Luister naar je eigen gevoel, als jij denkt dat dit niet het paard is voor jou en jij niet het baasje voor hem moet je verder kijken.
Maar neem vooral geen overhaaste beslissing.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 10:32

MyWishMax Dit was als voorbeeld bedoeld, kijkend met het doel als we eventueel wel in de toekomst wedstrijd zouden kunnen rijden. Ook al is het twee of drie keer, dan nog vind ik dat het bij een paard moet passen. Het gaat niet om het aantal trainingen, maar de twijfel of de match helemaal goed is. Het stomme is dat ik er niet helemaal de vinger op kan leggen en dat het lastig in woorden uit te leggen is en de mensen waaraan ik het vertel zijn ook allemaal verbaasd omdat ik denk dat velen misschien wel het perfecte paard er in zien. Alleen de twijfel is er bij mij of hij het wel voor mij is..

Zonnebloem92 Bedankt voor je reactie, ik vind het na alle ellende met mijn merrie zo belangrijk om te kunnen genieten! Het is niet dat ik helemaal niet geniet van dit paard, maar mijn eigen gevoel vind ik wel belangrijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:41

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, ik had een bijrijdpaard. Super leuk en lief ding waarmee ik m’n vertrouwen weer terug heb gekregen. Iedereen vond het helemaal leuk dat ik dat gekke ding aan het lopen kreeg. Toen z’n eigenaresse mij vroeg of ik hem wilde kopen heb ik lang nagedacht. Ik miste ergens een klik met hem. Hij was zo stoïcijns dat ik een band miste ofzo. Hij was best lief maar niet zoals met kaatje zoiets van die is blij om me te zien.

Met kaatje is het 100% anders, ze is wel braaf maar niet zo braaf dat ik soms even zeilen bij moet zetten. Vind het ook wel fijn om soms dingen samen te onderzoeken en dat was met de ruin niet zo die deed t gewoon braaf _O-

Dus ja snap je denk ik wel..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 10:51

Dat is precies het gevoel Marjan :D Het voelt zo dubbel want ik hoor zo vaak dat hij zó leuk is en ik kan letterlijk met storm terwijl de dakpannen ons nog net niet om de oren vliegen gewoon gaan rijden :+ Hij is echt heel braaf en dat was ook precies wat ik nodig heb, maar nu ik het vertrouwen weer terug heb mis ik toch iets. Ik kan niet zeggen of het nog komt, maar zoals ik zei is dit een volgtopic en vind ik dat niet alleen alle positieve verhalen hier horen. Ik durf bijna mijn twijfels niet uit te spreken want iedereen is in shock als ik het noem, en ook begrijpelijk want ik denk dat er veel een beetje nuchterheid van Autan zouden willen hebben. Maar als we dan samen een blok om zijn en dat hij dan lekker de oortjes erop heeft, dan denk ik, zou het niet gewoon een leuker zijn als hij bij iemand terecht komt die lekker veel naar buiten gaat en misschien met enige regelmaat een proefje met hem gaat lopen? Ik weet van mezelf dat ik na 6 jaar met mijn merrie zó graag een beetje meer wil, is het dan eerlijk tegenover hem dat als bijvoorbeeld de B en L gepasseerd wordt om hem dan door de M en Z te slepen terwijl hij nét die power wat mist? Ik weet dat ik nog lang niet zo ver ben en weet niet of ik ooit zo ver kom, maar het is wel een doel dat ik voor ogen heb en waar ik wel de eventuele mogelijkheid voor zou willen hebben. Het klinkt zo egoïstisch als ik het zo zeg, maar het is echt met goede bedoelingen richting Autan bedoeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:03

Maar wat ik bedoel, je redeneert nu met dingen die je helemaal niet weet. Je weet niet of hij wat mist voor de hogere niveaus. Want hij is nog heel jong en natuurlijk mist hij nu nog wat. Dat is heel normaal

Je kan best vinden dat hij wat te braaf is voor jou en dat is geen schande. Maar als jij het juist fijn vindt dat hij zo braaf is moet je niet al gaan denken over wat als. Juist die jonge dieren kunnen je echt nog verbazen hoe ze ontwikkelen in het werk. Ik heb een extreem brave merrie, waarvan ik dacht dat ze te tam zo zijn om hogere niveaus aan te kunnen. Omdat ik graag iets heters heb. Nu 4 jaar later is het een veel heter paard, die nog steeds zo braaf buitenritten kan maken, maar ook heet genoeg te rijden is en ineens veel krachtigere is. Zij was iets ouder toen ik haar kocht, maar kort onder het zadel. Het 1e jaar was ze vooral heel braaf, maar wat kort en tam en geen sterk achterbeen. Dat is het nu echt niet meer.

Want als je echt bang bent dat hij dat niet kan, dan hoeft je nu ook nog niet te beslissen. Dat kan je ook zodra je op dat punt komt. Dat is absoluut niet egoïstisch. Maar de M en Z is ook weer niet zo zwaar, als je nu subtop zou willen rijden is het anders. Dus te braaf voor jou kan, dat weet jij alleen. Maar niet iets willen beslissen op basis van een gok die je helemaal nog niet kan weten.

Edit, gaat mij trouwens meer erom dat je geen spijt krijgt. Ik heb te veel mensen meegemaakt die dat brave paard wegdeden, omdat zij dachten dat die wedstrijden niet zouden lukken. En dan een nieuw, veel sensibeler en lastiger, paard terug kochten en weer terug bij af waren. Terwijl die brave echt alles had gekund wat ze wilden, behalve die 8en voor gangen dan.

Dus iets missen nu, dat kan en dan is het aan jou om te beslissen of je daarmee kan leven. Maar probeer dus geen redenen te bedenken die je nog niet kan weten om het voor jezelf 'goed' te praten. Je mag gewoon vinden dat je niet de klik hebt die je wilt hebben en wat uitdaging mist. Dat is iets wat je nu kan weten, al die andere dingen niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:31

Ik denk dat je je gevoel los moet zien van je ambities. Die gekke spikkel had ik nu al op concours kunnen rijden en denk dat hij het nog best grappig gedaan had ondanks zijn beperkingen als dressuurpaard.

Kaatje is juist echt een dressuurpaard qua gangen inzet enz. Maar daar heb ik helemaal niet het gevoel bij van ik moet op concours. Juist de weg om haar weer fijn te krijgen is zo leuk dat die wedstrijd nu niet meer zo belangrijk is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 11:36

Ik snap het ook helemaal wat je zegt, maar het stomme is dat het ook een gevoel is en ik ben wel nuchter genoeg om me daar niet door te laten leiden, maar het gevoel is inmiddels na enkele weken nog steeds aanwezig en vandaar dat ik het hier ook maar gewoon deel. Zoiets is ook niet fijn om voor jezelf te houden want het knaagt constant en heb er al meerdere slapeloze nachten op zitten.

Het gevoel wat overheerst is dat ik misschien blijer wordt van een kleine merrie/ruin met net wat meer pit en die mij ook wat uitdaging kan geven. Ik ben eigenlijk nooit een bange ruiter geweest een deed altijd alles met mijn paarden, maar met mijn KWPN merrie is die angst er wat ingeslopen. En op dit moment voelt alles heel vlak. Het gaat over het algemeen wel goed, ik stap ook altijd wel tevreden af maar ik mis gewoon hét gevoel. Dat het gewoon eens wat mis gaat, of juist kneitergoed. Hoe meer ik zulke dingen schrijf hoe stommer het klinkt, want ik denk dat 90% van de ruiters juist het tegenovergestelde wel zou willen.

Het paard ligt het echt niet aan, maar ik mis ergens een bepaald gevoel waardoor ik het idee heb dat ik toch weer minder geniet van het rijden.