[volg] Mijn beste vriend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:42

Wat foto's van gister:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:33

Vandaag kennis gemaakt met iemand die me in het rijtechnische deel kan gaan helpen met revalidatie. Goede tips gehad en ook wel goed advies.

Ook gevraagd wat ze van m'n zadel vond qua ligging. Blijkt dus veel te lang (ruim over de 18de rib). En nog wel wat puntjes maar daar laat ik me niet te veel door leiden. Vooral het te lang zijn vind ik abnormaal slecht van de zadelmaker. Die zei tegen mij ja lijkt alsof ie te lang is, maar is niet zo. Dus wel. Ik ben dus niet blij. Hopelijk nemen ze het zadel terug tegen de aankoopprijs. Dan ben ik allang blij.

Maarja dan gaat de zoektocht naar een nieuw zadel ook weer beginnen. Heb gelukkig wel wat op het oog. Eerst maar go krijgen om het rijden weer op te pakken.

Over 2 weekjes komt de dierenarts weer en horen wel wel wat verder.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:48

Marije_1997 schreef:
Vandaag kennis gemaakt met iemand die me in het rijtechnische deel kan gaan helpen met revalidatie. Goede tips gehad en ook wel goed advies.

Ook gevraagd wat ze van m'n zadel vond qua ligging. Blijkt dus veel te lang (ruim over de 18de rib). En nog wel wat puntjes maar daar laat ik me niet te veel door leiden. Vooral het te lang zijn vind ik abnormaal slecht van de zadelmaker. Die zei tegen mij ja lijkt alsof ie te lang is, maar is niet zo. Dus wel. Ik ben dus niet blij. Hopelijk nemen ze het zadel terug tegen de aankoopprijs. Dan ben ik allang blij.

Maarja dan gaat de zoektocht naar een nieuw zadel ook weer beginnen. Heb gelukkig wel wat op het oog. Eerst maar go krijgen om het rijden weer op te pakken.

Over 2 weekjes komt de dierenarts weer en horen wel wel wat verder.

Dat inderdaad wel erg slecht, lijkt mij dat ieder met een beetje zadelkennis wel kan zien/voelen of een zadel te lang is of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 04:00

Ga je vanuit van wel. Hoop alleen dat ze het zadel terug nemen. Nieuw zadel word en sowieso eerst niet. En ga een niet passend zadel niet houden. Hij is voor mijzelf ook te grootz dus op een ander paard word en ook niet voor mij hahaha

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:55

Oef ja... zadels zoeken. Kan ook zo’n gedoe zijn.
Goed dat je er naar hebt lAten kijken!

Je bent goed bezig zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:36

Knert schreef:
Oef ja... zadels zoeken. Kan ook zo’n gedoe zijn.
Goed dat je er naar hebt lAten kijken!

Je bent goed bezig zeg!

Ik ga denk ik voor een zaldi via westeind. Zadels sluiten aan bij wat ik wil en zijn betaalbaar. En je kunt ze zowel met normale als korte kussens bestellen. Aangezien ik wel echt 17.5 inch nodig ben voor m'n kont, gaat m'n voorkeur naar korte kussens.

Wel jammer dat de vorige zadelmaker zo slecht is eigenlijk. Ze had dat gewoon niet mogen verkopen. Maar wss had ze goed door dat ik een leek was betreft zadels.

Heb al contact gehad met westeind, nu even de dierenarts afwachten, mogen we weer opbouwen, komt er eerst een nieuw zadel. Deze ga ik niet meer mee rijden. Hij is niet alleen te lang, maar helt ook achterover. Dus das ook niet fijn voor mijn rug.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:47

maar voor hetzelfde geld past een Zaldi helemaal niet op jouw paard. Ik zou niet van een bepaald merk uit gaan, maar een goede zadelpasser zoeken die niet aan een specifiek merk gebonden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:52

Kinke schreef:
maar voor hetzelfde geld past een Zaldi helemaal niet op jouw paard. Ik zou niet van een bepaald merk uit gaan, maar een goede zadelpasser zoeken die niet aan een specifiek merk gebonden is

Daarom zeg ik via westeind. Zij hebben een groot aanbod zadels. En hebben veel ervaring met barokke paarden.

Vertrouwen in zadelmakers is nu trouwens wel weg. Dat moet weer opnieuw komen. Sowieso is het vertrouwen in mensen lastig voor mij. Heb het gevoel dat ik wat leeggetrokken word, omdat ik makkelijk ben. Heel snel tevreden enzo. Dus dit keer moet ik echt goed mee kijken.

Maar ik denk wel dat zaldi goed gaat komen. Deze zadels kunnen met korte kussens besteld worden, en dat heeft die van mij nodig. Voor de rest is hjj vrij makkelijk.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:38

Het gedoe van paarden professionals die zeggen dat ze meer kunnen dan ze daadwerkelijk kunnen is wel echt uitermate frustrerend.
Naar mijn ervaring is het enige dat helpt (naast wast geluk om de juiste professional te vinden ;) ) om zelf heel veel te leren over paarden. Dus leer waar bij jouw paard de laatste rib eindigt, leer hoe breed bij jouw paard de lange rugspier is die de zadel kussens kunnen dragen, zoek uit hoe je als eigenaar zelf een zadelpasser kan controleren en vraag alles aan je professional zodat je echt meegenomen wordt in het proces.

Dit is sws mijn tip voor elke eigenaar op elk vlak die belangrijk is voor het paard, dus verdiep je in hoeven, in voeding, in de biomechanica en in zadels, uiteindelijk gaat je paard er blij mee zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:55

Cera_D schreef:
Het gedoe van paarden professionals die zeggen dat ze meer kunnen dan ze daadwerkelijk kunnen is wel echt uitermate frustrerend.
Naar mijn ervaring is het enige dat helpt (naast wast geluk om de juiste professional te vinden ;) ) om zelf heel veel te leren over paarden. Dus leer waar bij jouw paard de laatste rib eindigt, leer hoe breed bij jouw paard de lange rugspier is die de zadel kussens kunnen dragen, zoek uit hoe je als eigenaar zelf een zadelpasser kan controleren en vraag alles aan je professional zodat je echt meegenomen wordt in het proces.

Dit is sws mijn tip voor elke eigenaar op elk vlak die belangrijk is voor het paard, dus verdiep je in hoeven, in voeding, in de biomechanica en in zadels, uiteindelijk gaat je paard er blij mee zijn :o

Ik heb zojuist de zadelmaker gesproken, maar het zadel wat ik heb draagt aan de achter kant niet (ik heb hier heen verstand van natuurlijk. Dus heb ook een mail gestuurd) dus het lijkt alsof hij over de 18de rib komt (nah ja is ook zo maar dat zijn de kussens) maar de boom loopt omhoog ofzo. Stelt me wel gerust. Maar aangezien het zadel ook weer achterover ligt, gaan we na de da wel een afspraak maken om eventueel te kijken naar aanpassen of een ander zadel.

Weet alleen nog niet of ik dan een nieuw zadel bij hen koop, of bij westeind.

Maar ben wel weer gerustgesteld. Door de juiste personen. Zadelmaker heeft verstand van zadels. Instructeur van rijden. Klaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:07

ohhh was het maar zo simpel. Dan bestonden er geen verhalen over slecht passende zadels, paarden die niet doen wat we willen etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:10

Kinke schreef:
ohhh was het maar zo simpel. Dan bestonden er geen verhalen over slecht passende zadels, paarden die niet doen wat we willen etc. etc.

Ik denk dat de zadelmaker heel goed weer welk zadel ik heb en of deze past ja of nee. Maar omdat deze ook weer achter over is gaan liggen, en toch wat te groot is voor mij ga ik de keuze maken om naar een ander zadel te kijken.

Zadel past dus wel, alleen moet weer even aangepast worden. Mogelijk alleen boom verstellen (heb een verstelbare boom). Maar kan er nog prima mee weg rijden. Hij vertoont verder ook geen gek gedrag (of nah ja vertoondez heb al 7 weken niet gereden bijna.)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:38

Als de kussens over de 18e rib komen is het zadel helaas gewoon te lang. Dus goed dat je je gaat oriënteren op een ander zadel. Helaas geven paarden niet altijd aan of een zadel past of niet. Ik heb een paar jaar lang met een te smal zadel gereden maar paardlief heeft nooit iets laten merken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:47

LiannePuthzy schreef:
Als de kussens over de 18e rib komen is het zadel helaas gewoon te lang. Dus goed dat je je gaat oriënteren op een ander zadel. Helaas geven paarden niet altijd aan of een zadel past of niet. Ik heb een paar jaar lang met een te smal zadel gereden maar paardlief heeft nooit iets laten merken

Ik heb de zadelmaker hier over gesproken. En dus ook m'n twijfels duidelijk gemaakt door de woorden van een ander. Zadelmaker zei dat het zadel niet te lang is. Zij heeft er immers voor geleerd en jaren lange ervaring.

Mijn paard geeft trouwens wel duidelijk aan wanneer iets niet goed is. Zo ging hij staken en stil staan toen het zadel teveel achter over lag en ik meer op de lepel werd gezet. Maar er moet sowieso een nieuw zadel komen, ik ben 10 kg kwijt, en dus ook aardig wat kont. Dus moet echt een 17.5 hebben nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:27

Ik heb contact gehad met het pre stamboek. Zij hebben [***] gevonden en hebben me verteld dat hij uit midden Spanje komt en nog maar 3 jaar!!! Blijkt te zijn.

Dit is wel een beetje een shock voor mij, en deels ook schuld gevoel. Maar nu weet ik z'n gedrag wel te verklaren. En kan ik dus aan de slag zoals het hoort met een 3 jarige Spanjaard.

Dus geen 6 jaar, maar 3 jaar en waarschijnlijk gaat ie nog lekker groeien. Opzich wel blij mee, jammer dat ie nu al zo "verpest" is. Maar ik ga me er hard voor maken dat het goed gaat komen. Links of rechts km, we gaan we komen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:31

Nou, in dat geval zou ik m lekker een jaar op t land gooien en paard laten zijn. Lijkt me dat tie dat dan wel heeft verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:34

Rambogirl schreef:
Nou, in dat geval zou ik m lekker een jaar op t land gooien en paard laten zijn. Lijkt me dat tie dat dan wel heeft verdient.

Dat gaat helaas niet ivm revalidatie door peesblessure en atrose. Dus ga lekker om de grond aan de slag. Eventueel zodra alles goed is nog even het land op. Maar zodra het kan ga ik em niet meer dagelijks pakken. Laat em dan wel wat vaker staan en doe wat simpel grondwerk en longeer werk.

Heel veel gedrag, de bouw etc is nu te verklaren. Daar ben ik al zo blij mee dat hij niet zo schraal gaat blijven en nog gaat groeien.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:37

Dat is wel een enorm verschil zeg! Is dat niet aan de tanden te zien dan?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:38

Ach wat ontzettend sneu voor jou en hem dat er zo met dit paard gerommeld is !!
Ik ga duimen voor jullie dat hij er uiteindelijk gewoon goed gezond en hopelijk ook ooit bruikbaar uitkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:39

Taucha schreef:
Dat is wel een enorm verschil zeg! Is dat niet aan de tanden te zien dan?

Dierenarts tevens tandarts schatte hem op 5. Wat volgens paspoort wel klopte. Hij was toen tijdens die controle dan bijna 3. Scheelt toch wat.

Volgende week komt er toch een dierenarts dus ga die even vragen wat die zegt. Als je er dan toch is hahaha sowieso ga ik de kliniek hiervan ook inlichten. Want ja nu kloppen de gegevens niet meer natuurlijk. Zodra ik alles binnen heb ga ik ook correctie van het paspoort aanvragen en gelijk op mijn naam zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:41

little_birdy schreef:
Ach wat ontzettend sneu voor jou en hem dat er zo met dit paard gerommeld is !!
Ik ga duimen voor jullie dat hij er uiteindelijk gewoon goed gezond en hopelijk ook ooit bruikbaar uitkomt

Bruikbaar word hij wel! Atrose is prima te "behandelen" en de peesblessure hersteld ook goed en beide krijgen nu natuurlijk tot sowieso na de winter de tijd om te herstellen. Ik ga wel gewoon door met grondwerk, hij vind het leuk en doet graag wat. Alleen ga ik de sessies wel korter en speelser maken zodat het past bij een 3 jarige.

Z'n bijterige gedrag is nu ook verklaard. Dacht dat het misschien door de late castratie kwam. Maar dat blijkt dus ook anders.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:01

Schrik er wel een beetje van dat een paard met 3 jaar al Atrose blijkt te hebben |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:04

silvia58 schreef:
Schrik er wel een beetje van dat een paard met 3 jaar al Atrose blijkt te hebben |(

Niet zo gek als ie wss als 2 jarige al bereden is. "toegetakeld" is in Spanje. En dan ook nog een scheve hoef heeft. Dan heb je snel overbelasting, waardoor atrose ontstaat. Dus ik ga nu gwn voor een goed herstel en geef hem de kans en ga er zeker het geld instoppen. Wou ik sowieso al hoor! Maar nu helemaal

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:09

Arm paard |( hij heeft in iedergeval geluk gehad dat jij m hebt gekocht, want er zullen ook zat mensen zijn die niet op onderzoek uit gaan

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:25

Ik snap aan de ene kant wel dat je m bezig wil houden, maar omdat hij dus echt wel minimaal een jaar opgroei heeft gemist zou ik t toch overwegen.
Peesblessures helen ook in het land. En met die artrose zou ik me minder zorgen maken omdat hij gezien zn jonge leeftijd genoeg zal bewegen in t land. Tevens maak je daarmee kans dat hij wel nog kan groeien in breedte en hoogte.