blijkbaar zijn dikke mensen nog steeds het middelpunt om mee te spotten. Zoals zeggen dat ze alleen maar op de bank zitten en in hun auto door de McDrive gaan. Ik vind dat kwetsend ook al spreek je iemand er niet persoonlijk op aan, het komt zeer kwetsend over. Maar aannemen dat dikke mensen lui zijn en alleen maar op de bank zitten en een vette hap eten. Eigenlijk gewoon triest dat mensen nog zo over een ander kunnen oordelen tegenwoordig......
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij waren de opmerkingen die ik daarover gelezen had ironisch bedoeld en heeft niemand dat zo gezegd. Maar je zult je hele leven te maken hebben met aannames. Maar je hoeft je niet alles persoonlijk aan te trekken, je kunt ook zeggen 'ik vind het niet leuk dat je dit zegt, want zo voelt het alsof...' of zoiets.
Kwetsende opmerkingen maken over dikke/dunne mensen vind ik niet ok. Maar ik vind best dat er een discussie mag zijn aangaande of 'we' het ok vinden dat te dikke mensen op een paard gaan zitten. Hier hebben we het immers over de belangen van het dier. Stel iemand weegt 150 kilo: zonder een oordeel over de persoon zelf te hebben kun je wel vinden dat hij/zij niet op een paard moet stappen. Ik denk dat het juist goed is als daar wat bewustwording in komt.
En dat vind ik altijd zo lekker makkelijk weggezet: ik heb het niet tegen jou persoonlijk.
Maar uiteindelijk hebben ze het dan over niemand? Omdat niemand het persoonlijk aan moet trekken? Uiteindelijk hebben ze het over dikke mensen.....helaas val ik daar ook nog onder (inmiddels -15 en we gaan nog sterk door haha). Dus ik snap die opmerking nooit zo goed dat je het je niet persoonlijk moet aantrekken maar in de algemeenheid genomen gaat het dus over de groep mensen waartoe ik behoor....Dus het is altijd een beetje moeilijk bepalen zo Niet banketstaaf bedoeld, alleen zoals ik het opvat
In dit geval ging het over mijn gebruik van 'je' in berichten, dat niet 'jij' betekent maar 'men'. Want natuurlijk gaat het wel over 'de groep' en als ik het dus begrijp behoor jij daar ook toe. Maar daarmee heb ik natuurlijk nog niets gezegd over wat jouw positie en opvattingen zijn binnen die groep.
Avalanche
Geplaatst: 21-03-19 16:09
@ witchcraft: Ik vind het het echt superknap dat je zoveel al bent afgevallen!!! Damn, afvallen is al niet makkelijk, en zeker zoveel niet en jij doet dat gewoon!
Maar van mij uit is het zeer zeker niet persoonlijk, ik snap dat je het je aantrekt, maar 't gaat mij echt om het paard. Ik heb bijvoorbeeld een Engels Volbloed (voor een Arabiertje ben ik echt te zwaar, en ik hou van luxe paardjes) maar ook daar komt gewoon niemand boven de 75 kg op. En ik realiseer me dat dat best weinig lijkt, maar als je zadel en alles meerekent, zit je dan toch al wel snel boven de 85 in totaal. Wat gewoon heel simpel betekent dat als ik te zwaar word, ik er ook niet meer op stap. Dan maar gaan mennen met een sulky of zo. En afvallen.
Ik ben ben redelijk ehh..... vol gebouwd zeg maar Voor het mooi zou er bij mij eigenlijk nog 10 kg af moeten, en dan ben ik denk ik blij. Anderzijds heb ik gewoon het figuur wat ik heb, en minder dan een maat 40 zal het wel niet worden vrees ik, zeker bij mijn billen niet. Ik heb het met name over mezelf, maar ik zou me echt niet fijn voelen ook in een grotere maat op een paard, en dat is ook omdat ik in het verleden me daarover heb uitgesproken. Ik probeer echt altijd om het bij het onderwerp te houden en niet op de persoon, maar ik vind het soms ook lastig, want soms kan iets wat je niet kwetsend bedoelt, wel zo overkomen, omdat het gewoon een gevoelig onderwerp is. Maar ik denk echt wel dat als je maat 54 hebt, je niet meer op een paard moet gaan zitten maar daarom mag je om mij nog wel een rijbroek kopen hoor. Uiteindelijk heb ik er weinig controle op wat een ander doet, ik bepaal voor mijn eigen paard wie er wel en niet op komt, en dat is het dan. Maar van mij uit is het echt niet persoonlijk bedoeld, en ik wil echt niemand kwetsen.
Dioxide
Geplaatst: 21-03-19 16:14
Wat ik heel jammer vind aan de gewichtsdiscussie is dat er altijd twee extremen moeten zijn die de boventoon voeren, terwijl steeds meer zwaardere amazones/ruiters zich realiseren dat ze te zwaar zijn en hier dus aan werken.
In plaats van bekvechten samen de middenweg te zoeken door bijvoorbeeld het uit de wereld werken van stigma's en het open staan voor elkaars denkbeelden zouden de discussies al een stuk prettiger maken.
Ken je een combinatie die misschien qua gewicht/paard niet klopt? Informeer dan eens of diegene het misschien leuk vindt om iets actiefs te gaan doen naast de paarden - zónder direct negatieve opmerkingen en aannames te maken over gewicht of combinatie. Stel oprechte vragen aan de persoon in kwestie en toon begrip danwel misschien zelfs steun. Hiermee wil ik niet zeggen dat je nooit iets over gewicht mag zeggen, maar bedenk dat je dat ook tactisch kan doen waardoor iemand zelf gaat nadenken. Met een opmerking als "kom met je dikke reet van je paard af" schop je iemand onnodig een hoek in waar deze groep sowieso al in geduwd wordt door de maatschappij en het opent vaak de ogen juist níet. Angst om openbaar te sporten en eten, depressies en daardoor binge-eating zijn zéér reeël voor deze groep en laten die dingen nou net niet helpen op weg naar een gezond gewicht.
Ben je niet de lichtste en merk je dat je paard moeizamer loopt of anderzijds verzet toont, vraag je dan eens oprecht af of dat door jouw gewicht komt. Dat is confronterend en psychologisch een heel erg moeilijk proces omdat er voor je gevoel misschien een hobby afgenomen wordt, maar zie het als een doel waar jouw paard je dankbaar voor is. Zoek een leuk doel om met je paard te doen waarbij je er zelf naast staat en misschien nog aan je eigen fitheid kan werken. Verstop je niet achter smoesjes en durf jezelf en je gedrag eens kritisch te bekijken zónder direct jezelf te veroordelen. Vraag bijvoorbeeld hulp van die ene paardrijdende fitgirl die hartstikke aardig is en stel kleine gewichtsdoelen voor jezelf als je wil afvallen. Het gaat allemaal om lol vinden in beweging en gezond eten, dan komen de resultaten vanzelf.
Het klinkt allemaal zo simpel en misschien zelfs onnodig, maar uiteindelijk denk ik dat beide groepen het beste willen voor hun paard.
Het zou iedereen sieren om eens wat liever voor elkaar te zijn en dingen op een respectolle manier aan te kunnen kaarten. Begrip vanuit de slanke kant, minder "omg je bodyshamed me" vanuit de andere kant.
[Edit:] In het geval van dit topic is al duidelijk dat paardenkleding in maat 54 ook multi-purpose is en daarom waarschijnlijk ook gemaakt wordt.