Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isabel_k schreef:Ik denk dat je gewoon heel trots op jezelf en op Zara mag zijn. Jullie komen van ver en dan mag er écht wel een terugval zijn. Mijn paard is ook heel sensibel en ik merk ook dat hij mij niet altijd moet hebben. Bijvoorbeeld als ik moe of chagrijnig ben. Dat is heel menselijk en dan mag je ook wel samen beslissen even rustig aan te doen.![]()
En je schuldig voelen hoeft niet. Ik heb dat ook vaak, maar daar help je niemand mee. Dat je onredelijk bent geweest is niet fijn natuurlijk, maar het is het belangrijkste dat je dat herkent en er naar handelt.
Maflinger_S schreef:Wat heb je weer veel geleerd!
Da's een beetje het nadeel als het even niet zo goed gaat: je leert er over het algemeen meer van dan wanneer het goed gaat.
Boos en/of onredelijk worden op een paard heeft niet zo veel zin, een paard snapt dat niet. Als het je dan toch overkomt, maak dan ook je excuses naar het paard en blijf er niet in hangen.
Overigens is mijn merrie ook meer in zichzelf gekeerd en kan minder van mij hebben als ze hengstig is. Ik moet haar dan ook niet lastig vallen met nieuwe dingen, zowel fysiek als mentaal maar gewoon een beetje met haar mee gaan in de flow. Het is tenslotte geen mountainbike. Als ze zo is, doet ze ook lelijk naar me als ze ligt te rusten en ik denk - lekker penny - er even bij te gaan zitten. Dan krijg ik een lelijke blik en gaan die tandjes mijn richting uit.
Maflinger_S schreef:Zo leuk om weer te lezen. Jullie worden echt een mooie combinatie.
Hier een beetje hetzelfde traject. Arabierig typje heeft momenteel 2 standen: de uitstand en de wakkerstand. Het verschil is dat ze in de uitstand stil staat en in de wakkerstand stapt...
Als het een beetje spannend wordt zoekt ze bij de mij de kant op die het minst spannend is. Meestal onder het motto: "als het toch gaat bijten komt het eerst jou tegen". Dat betekent ook dat we op straat nu relaxt kunnen lopen met een los touwtje. Ze loopt dan links, rechts of achter me, zo lang dat niet gevaarlijk is ivm ander verkeer.
Maartje_M schreef:Ik vind het zo knap wat jullie samen bereiken! Volgens mij gaan jullie veel meer plezier van elkaar hebben dan je een tijdje gedacht hebt
Sammiex2000 schreef:Welsh zijn wel heet maar vaak wel werkwillig. Denk dat het probleem vooral zit in de kruising tussen koudbloed en warmbloed types. Hoor wel vaker dat die explosief/onvoorspelbaar kunnen zijn, ook bij arabofriezen, Arabier x Fries. En die combinatie zit ook in die van jou
Maflinger_S schreef:![]()
![]()
![]()
Weer een mijlpaaltje bereikt. Had je dit van tevoren zo bedacht of was het een spontane actie? Zonder zadel voor het eerst naar buiten is mij te spannend dus ik vind je superstoer.
Isabel_k schreef:Ik heb dat ook wel eens. Meestal ga ik er dan gewoon bijzitten en een beetje knuffelen. Soms (of eigenlijk heel vaak) wordt Joep zo enthousiast van het idee dat er ook maar iets leuks staat te gebeuren dat hij mij uit gaat dagen om dingen te doen. Omdat hij dan zelf kiest wat hij wil doen, is hij gegarandeerd enthousiast en dan ben ik daarna vaak ook.
Maflinger_S schreef:Dat kan inderdaad de anticlimax zijn van een hele tijd gefocussed bezig zijn met je paard. Ik had het na een paar maanden coronacrisis waarin mijn enige uitje elke dag naar stal fietsen was en daar iets met paard doen. Mijn echtgenoot mocht niet mee, er mocht maar 1 begeleider per paard op het erf, dus ik deed alles zelf (uitmesten en met paard werken). Op een gegeven moment, toen er weer wat meer mocht, sprak ik af met een vriendin om een wandeling te maken. We spraken af op stal, daar fietst ze langs op weg naar het strand, waar we zouden gaan wandelen. Ik had geen zin om iets met paard te doen, die stond toch op de wei, dus stal schoon gemaakt en lekker gaan zitten wachten. Daarna dus die strandwandeling gemaakt en op de terugweg naar huis op stal paard nog een appeltje gegeven. Heerlijk! Een middagje vrij! Een leeg en ontspannen hoofd waar even geen paard in zat.
Af en toe een rustdag doet wonderen voor de balans en is helemaal niet erg maar is goed voor paard en mens. Kan je daarna, zoals Isabel_k ook aangeeft, weer lekker samen aan de slag. Of nog even niet. Is ook OK. Als je het leukste paard van Nederland hebt, en dat heb je, komt de zin om er iets mee te doen vanzelf weer.
Kimmie25501 schreef:Meelezer komt ook even binnenvallen. Ik heb dit ook gehad na een flinke trainingsperiode met mijn paard! Toen ben ik alleen even dingen gaan doen waar ik echt zin in had, bijvoorbeeld poetsen, losgooien, samen zitten of vrijheidsdressuur/grondwerk. Mijn motivatie kwam daarna vanzelf weer terug om meer te doen. Mijn paard vond gelukkig alles goed (behalve opstappen/rijden dan haha, maar daar oefenden we veel mee), dus dat hielp wel erg mee.