[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:11

Pfff pittig hoor -O- :(:)

Want begrijp ik nou dat hij al meerdere keren van eigenaar is gewisseld? Hoe oud is hij dan precies? Toch gek dat het dan niemand is opgevallen eerder :(

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 13:29

Gimme_Joy schreef:
Pfff pittig hoor -O- :(:)

Want begrijp ik nou dat hij al meerdere keren van eigenaar is gewisseld? Hoe oud is hij dan precies? Toch gek dat het dan niemand is opgevallen eerder :(

Hij heeft tot zijn (ruim) derde bij de fokker gestaan en vanaf toen is hij eerst naar een trainer verhuisd (zeer waarschijnlijk is daar het zadel probleem ontstaan), daarna verkocht aan een leuke eigenaresse. Zij heeft eigenlijk nooit wat met hem gedaan. Gewoon laten staan en af en toe wandelen. Daarna heeft zij hem naar de stichting gebracht of verkocht waar ik hem vandaan heb. Toen was hij 4 of net 5. Daar heeft hij gestaan tot maart 2018. Toen hij bijna 9 was kwam hij bij mij.

Bij de stichting deden ze ook niets met hem. Hij was natuurlijk een beetje raar en angstig, dus niet echt tijd om echt met hem aan het werk te gaan. Tot ongeveer een maand terug deed ik ook niet echt veel met hem. Pas toen ik hem echt aan het werk ging zetten, begon hij te kreupelen in draf. Toen heb ik hem op de foto gezet en vonden we een oude fractuur.

Waarschijnlijk komen we er nu pas achter omdat hij voor het eerst in zijn tienjarige leven écht aan het werk gaat. Dan komt de pees met meer kracht langs het botje wat voor problemen zorgt. Met het lichte werk dat hij altijd gedaan heeft, had hij geen last. Maar het is gissen. Iig is de breuk oud, dat zag de dierenarts aan de botstructuur.

Hij is nu 10 trouwens.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:50

Is een logisch verhaal zo te lezen.

Doet me denken aan een vergelijkbaar verhaal over een fries op een vorige stal waar ons paard stond. Paardje had in haar opfokjaren een bekkenbreuk opgelopen, die zo te zien goed hersteld was en waar ze verder geen last van had... Totdat ze gekocht werd door een ruiter die lekker met haar ging rijden en trainen. Toen ging het mis. Helaas werd dat heel plotseling duidelijk en toen was er niets meer aan te doen. Paardje kon in stal niet meer opstaan en is ingeslapen.

Ik hoop dat het voor Joep meevalt.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 13:58

Wat sneu!

Joep gaat eigenlijk best lekker. Loopt zeker in stap niet kreupel.

Ik had hem een paar dagen geleden met zijn maatje in de bak gezet. 35 graden. Ze bleven eerst heel braaf grasjes eten. Van het ene op het andere moment gingen ze allebei helemaal uit hun stekker. Inschattingsfoutje _O- Toen ik hem probeerde te vangen liep hij ook niet slecht gelukkig. Maar ik was niet zo blij. Toen ik hem eenmaal had bleef hij nog gaan _O-

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:10

Ja, zo sneu. De dag ervoor reden we samen in de bak en zij reed voor me waarbij me opviel dat het bekken van haar paard zo enorm scheef stond.

Vergeet niet dat Joep vooral zo doet nu omdat hij echt paard kan zijn bij jou. Het zou super jammer zijn als je hem dat nu (deels) zou willen ontnemen omdat hij een botstukje heeft op een rotplek.

Lastig. Ik hoop dat er een oplossing is.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 17:02

Ik hoop zeker dat ik hem niets hoef te ontnemen, maar als het moet om hem pijnvrij te krijgen, doe ik dat wel.

Gelukkig gaat het een stuk beter. Gisteren draafde hij voor het eerst vrijwillig achter mij aan. Vanmorgen zette ik hem in de kudde en liep hij los mee. Toen hij aan het treuzelen was bij het enige plukje gras op onze route floot ik hem. Toen kwam hij toch met een rot gang op me af. _O-

Ik hou hem en Rimska (mijn eveneens kreupele fjord) met vrijheidsdressuur. Dat vinden ze super leuk.
Afbeelding

Hij sloeg haar wel een keer met zijn hoepel. Toen vond ze dat jonge grut een stuk minder grappig. :+

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 19:24

Jut en Jul ....

Voor je het weet krijg je een klap van de hoepel. Is weer eens wat anders dan de molen. :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:41

Malik sloeg zijn shettevriend met een stok.. :')
Kan Joep al echt hoepelen om zijn buik? :))
Wel fijn dat hij wel al wat beter loopt!

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:30

Mooie foto, die blik van beiden :+

Wat ontzettend jammer dat het mis ging met Joep aan het werk zetten. Hopelijk komt er een bruikbare oplossing voor jullie!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 10:19

@Maflinger - ja, zo kom je nog eens ergens als paard. :+

@Miranda - Hoepelen om zijn buik kan nog niet. Daar moeten we nog mee oefenen! :')

@Selima - ik hoop het ook!

-----

Ondertussen ga ik even Joep achter het behang plakken. :+ Een kapotte pees vond hij denk ik niet genoeg. Gisteren haalde ik hem uit de track met een prachtige snee in zijn been. Weer precies hetzelfde been als waar hij al twee keer eerder een flinke plek op heeft gehad. Een derde litteken misstaat vast niet. _O- Hoe hij dat toch elke keer doet vraag ik mij nog steeds af. Het is altijd aan de binnenkant van het been. Heel raar. Maar goed vanmorgen zag het er keurig uit. Niet meer dik of warm alleen dus kapot. Maar hey, dat is niets nieuws. >;)

Spoiler:
Afbeelding

Gisteravond
Spoiler:
Afbeelding

Vanmorgen

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:28

Joep is toch een brokkenpiloot hoor. :(:)
Die kop van hem... :') _O-

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 10:31

Moe wordt ik er van :')

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:34

Ik kan het me voorstellen... :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:11

Joep vindt het wel humor zo te zien. Hij begrijpt het nog niet zo goed ...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:50

Dompie.. :(:)
Hebben jullie niet zo'n schuine omheining, daar stappen ze wel eens in..

Misschien wel een grotere hoepel aanschaffen dan anders zit het straks klem bij zijn buik..
Mooie foto! :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 14:18

Hij vind wel meer dingen leuk die ik niet zo fantastisch vind. Mensen terugkriebelen met tanden bijvoorbeeld. Of onschuldige broertjes aan de rits trekken. _O-

Nee, geen schuine omheining. Ik gok dat hij het zelf doet. Een vlieg hard wegslaan en hij heeft nu iets scherpere hoeven omdat ik ze niet echt op de straat af kan slijten. De andere keren was het toen er droes op stal was, toen konden we ook niet naar buiten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:19

Ff de vijl erlangs halen dan maar voordat er geen vel meer opzit.. :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:27

Inderdaad, ff de scherpe kantjes eraf.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 15:29

Ja, dat ga ik inderdaad maar doen. :') Meestal hou ik het goed bij, maar nu dacht ik hem te sparen door die pees. Zo leuk vind hij het niet als zijn voetje opgetild moet worden.

Gisteren heb ik mijn fjord wel direct even behandeld. _O-

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 09:14

Woensdag is een spannende dag. Dan gaan we naar de kliniek om te kijken wat we nog kunnen doen. Ik ga duimen :)F

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:02

Ohh zeker spannend, succes alvast, ik zal voor je duimen.
Ik ben dan jarig. :P

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:09

Ik zal ook voor je duimen!
Is het ver weg de kliniek? Wel een rotdag qua temperatuur om op pad te moeten :(:)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:54

Hoe is het gegaan?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 15:15

Hier ben ik met nieuws uit de kliniek

Gisteren was het dan zo ver. We gingen inclusief een hoop voorzorgsmaatregelingen naar de kliniek. Ik sleepte al een dag 12 liter water op en neer van huis naar stal en Joep kreeg extra zout. Om 8 uur laden en om 9 uur stond hij al inclusief zijn natje en droogje in de schaduw van het stallenblok. Wij lieten hem achter en gingen om precies 12 uur weer een uur in de auto (zonder airco) weer terug naar de kliniek voor het daadwerkelijke onderzoek.

We begonnen met een kreupelheidsonderzoek waar natuurlijk uit naar voren kwam dat hij kreupel was. Maar die conclusie hadden wij ook getrokken. Daarna gingen we weer terug naar de binnenruimte om daar het eerste gedeelte (waar het botfragment zit) uit te verdoven. Hij was erg braaf. Het kon zelfs zonder praam of dergelijken gebeuren. Maar na een paar minuten in de witte, saaie ruimte begon hij toch wel wat irritant te worden. :') Hij begon rondjes te lopen waarna hij een paar keer met zijn billen bijna tegen allerlei dure aparatuur kwam. Gelukkig kwam daarna de dierenarts voor het tweede onderzoek. Helaas liep hij toen nog kreupel waardoor de conclusie was dat het fragmentje niet voor de problemen zorgde. -O- Maar iets anders wel. Dus we gingen verder verdoven. Toen liep hij wél goed.

Dus hop naar de peesscan. Daar was het idee om hem niet een roesje te geven, maar dan moest hij wel doodstil blijven staan. Hoewel hij heel erg braaf was, had hij het ook wel gezien in die witte ruimte. Hij mocht nergens aanzitten (dure aparatuur) en de duwen tegen de dierenarts of het baasje mocht ookal niet. :') Maar met 30 graden is het niet écht heel fijn om aan de slag te gaan met sedatie, dus we gingen het proberen. Met handenvol brokjes kon ik hem het eerste gedeelte heel braaf stil laten staan. En toen waren mijn snoepjes op. De wortels lagen nog in de auto en de dierenarts was juist op het punt waar ze eindelijk iets had gevonden. Stoppen kon dus niet. Het enige wat mijn moeder nog in haar tas had zitten was een musliereep van Verkade. Die ging ook op. Lekker dat hij het vond. _O-

Helaas moest er wel een heel erg zure conclusie getrokken worden. Toen hij erg jong was heeft hij iets gedaan waardoor hij een heel bandje in zijn been aan gort getrokken heeft. Aan de ene kant een stukje bot los en aan de andere kant littekenweefsel van een oude peesblessure. Het resultaat is een paard dat niet belast kan worden. In de praktijk betekend dat voor Joep dat hij een gezellig weidepaard gaat worden. Of professioneel feestbeest - dat klinkt een stuk leuker.

De verwachtingen zijn goed. Hij kán weer pijnvrij worden en dat is dan ook mijn enige voorwaarde. Waar er daarnaast, daarna of daarmee gebeurd moet de tijd gaan uitweiden. En dat is poedersuiker.

Afbeelding

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:24

Gatver wat klote nieuws zeg! :(:)

Fijn dat de onderzoeken wel goed gingen en dat er iets gevonden is maar jeetje zeg echt naar