Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:39

Laurakeuh schreef:
Enneh, wie kan eigelijk bewijzen dat paarden het haten van op stal te blijven staan?? dit is toch echt geen feit? of ben ik nou helemaal verkeerd ...

Ik denk dat je zelf ook wel kan bedenken dat het niet gezond voor ze is om 48 uur in een box te moeten staan, of niet? Maar nogmaals, dit topic gaat niet over weidegang, maar over het de box uitkomen. Als jij gewoon rijdt of op een andere manier beweging geeft op een dag dat ze niet het land op kunnen, is er toch niets aan de hand en heeft 'ie toch lekker z'n loopje gehad?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:25

Lovely"]
Wij mensen breken ook wel eens omdat we iets doms doen, een risicovolle sport ofzo. Maar we breken zelden iets omdat we blij en fijn door de wei springen?
[/quote]
nee maar wij kunnen zo vaak vrij lopen als we willen dus maken we er geen vreugdesprongen over. Sowieso heeft verstappen toch niks met verstand te maken..?

[quote="lot schreef:
Nou, je hebt net wel het bewijs geleverd dat wij kennelijk best héle domme wezens kunnen zijn...maar dat heeft niks met botten breken te maken!
Ehm.. wat heb ik gezegd dan Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:29

Het is wel zo dat een paard niet kan denken dat op stal staan slecht voor hem is.
Dat hij daar koliek van kan krijgen, spieren die minder gaan werken enz enz.
Dus dan lijkt het misschien dat hij het niet erg vind.

Als jij hem 10 kg brok voert eet hij het ook op met veel plezier, maar jij als baasje weet dat hij dan koliek krijgt, dus geeft hem het niet.

Jij als baasje weet ook dat je paard problemen kn krijgen door dat hij geen beweging heeft gehad.
Dus jij als baasje geeft hem dat.
Dit omdat je paard idd te dom is om dat zelf te weten.

En tja al wist hij het zelf wel, met de deur op slot heb je weinig te te willen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:30

Van nature eet en loopt hij de hele dag.....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:35

Juist, dus we doen al veel onnatuurlijk, maar door hem een dag in de stal te laten, maak je het wel heeeeeel erg onnatuurlijk.
Maar sommige mensen zijn zo gek op hun paard, dat ze hem graag morgen bij de slager zien of zo..?

Oei nu ben ik weer niet aardig en dat mocht ook al niet had ik gelezen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:42

Lenn"]
[quote="Lovely"]Wij mensen breken ook wel eens omdat we iets doms doen, een risicovolle sport ofzo. Maar we breken zelden iets omdat we blij en fijn door de wei springen?
[/quote]
nee maar wij kunnen zo vaak vrij lopen als we willen dus maken we er geen vreugdesprongen over. Sowieso heeft verstappen toch niks met verstand te maken..?

[quote="lot schreef:
Nou, je hebt net wel het bewijs geleverd dat wij kennelijk best héle domme wezens kunnen zijn...maar dat heeft niks met botten breken te maken!
Ehm.. wat heb ik gezegd dan Bloos
[/quote]
Jij denkt zeker ook dat wanneer je paard stil staat vanwege een kreupelheid en je hem dan losgooit, je paard uit zijn dak gaat, dat hij DUS wel geen pijn zal hebben, anders deed hij niet zo????

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:47

Laurakeuh"]
Enneh, wie kan eigelijk bewijzen dat paarden het haten van op stal te blijven staan?? dit is toch echt geen feit? of ben ik nou helemaal verkeerd ...
[/quote]

Als je je bedenkt dat een paard van nature nóóit in zo'n klein hokje zou gaan staan, 16 uur per dag eet en ettelijke kilometers per dag 'wandelt' dan weet jij zelf vast het antwoord wel.

[quote="Laurakeuh schreef:
Maar ik probeer wel zo veel mogelijk van hen op de wei te zetten hoor ..
ook in de winter !! alleen kunnen ze dan niet zo lang buiten blijven!

OK dan!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:35

Lovely schreef:
Jij denkt zeker ook dat wanneer je paard stil staat vanwege een kreupelheid en je hem dan losgooit, je paard uit zijn dak gaat, dat hij DUS wel geen pijn zal hebben, anders deed hij niet zo????

nee, dan vergeet hij die pijn in zn opwinding, maar toch vind ik het geen 'domme dieren'. Ik vind niet dat je dieren dom kunt noemen, ze denken gewoon heel anders.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:25

ik vind het een klein beetje onzin hoor hoe je het omschrijft, mijn paard kan namelijk prima tot rust komen in zijn stal en is het dus best wel eens goed voor hem om niet altijd buiten te komen, buiten wil hij echt alles in de gaten houden, binnen neemt hij altijd volledige rust. vooral na een wedstrijd weekend of zware training merk ik dit erg goed aan hem. en om mijn paard nou in stromende regen buiten te zetten, zie ik niet zo zitten.

en wat dacht je van snee en ijs dan levens gevaarlijk om je paard dan buiten te zetten.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:48

Oh ... wat zijn de echte "natuurpaarden" zielig Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:33

marloezzke schreef:
en wat dacht je van snee en ijs dan levens gevaarlijk om je paard dan buiten te zetten.

[ITP] Ustinov en Genki aan het spelen in de sneeuw
Heb ik weer geluk dat ze het overleefd hebben vorige week Haha!
Alleen bij hele erge ijzel blijven ze binnen, dat is in de 18 jaar dat we op Hoog Buurlo wonen 2x gebeurd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:46

en wat heeft Morrie dan een mazzel dat ie nog leeft...... hij heeft voor hij bij mij kwam in Oostenrijk voor de slee gelopen Scheve mond

Maar ik blijf erbij, waar een wil is, is een weg.

De boer waar ik sta strooit nooit, maar wat let je om een zak strooizaout te halen bij de Welkoop of de Boerenbond (ong 3 euro) en zelf een paadje te strooien?

Je hebt allerlei soorten sneeuwbeslag en als je paard geen ijzers onder heeft, is er al helemaal geen probleem met sneeuw.

Ijzel heb ik al in geen jaren meegemaakt, maar met dat strooizout duurt het echt geen uren voor het opgelost is, je strooit, loopt er achteraan en het is al weg.

En mijn paard doe ik er geen plezier mee om hem binnen te laten staan, dan verbouwt hij zijn hele box.......

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:24

Ilindra"]
[quote="marloezzke schreef:

[ITP] Ustinov en Genki aan het spelen in de sneeuw
Heb ik weer geluk dat ze het overleefd hebben vorige week Haha!
Alleen bij hele erge ijzel blijven ze binnen, dat is in de 18 jaar dat we op Hoog Buurlo wonen 2x gebeurd.
[/quote]
Het scheelt wel of ze ijzers hebben of niet. Met ijzers en als het vriest met de sneeuw krijgen ze klompen Scheve mond

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:30

niet met sneeuwbeslag, er zitten een soort rubberringen tussen het ijzer en de voet en de sneeuw stapelt niet in de hoef!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:51

Ook met de stromende regen staat mijn paard te grazen. Die zeurt nooit om "fijn" op stal te mogen behalve als ze honger heeft. Als het veel regent heb ik wel een Rhino-deken voor haar. In de winter huur ik dan een stal maar ik zal blij zijn als het half april is dat ze 24/7 de wei in kan. Ik kan niet over alle rassen oordelen maar een tinker hoort echt geen dagen op stal. Die moet naar buiten, de frisse lucht in. Wat moet een paard nou dag en nacht in een box van 3x3?? Stalbenen kweken? Lucht gaan zuigen en gaan weven? Al zijn stro opeten, als hij dat al krijgt? Hoefproblemen ontwikkelen, of ernstige beenproblemen door het lange stilstaan. Een paard is een grazer van origine. Die loopt van nature wat af hoor.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:34

Ik denk niet dat de bokkers ooit hierover dezelfde mening krijgen.
Maar het blijft me verbazen hoeveel mensen hun paard met gemak een dagje op stal laten staan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:41

Citaat:
Maar het blijft me verbazen hoeveel mensen hun paard met gemak een dagje op stal laten staan.

daar verbaas ik met in het echte leven dagelijks over......maar ik waag me er niet meer aan om er iets over te zeggen Lips are sealed

Ik doe maar gewoon wat mij het beste lijkt:
iedere dag eruit, weer of geen weer!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:16

als de mijne hoort dat het regent, wil ze anders niet graag de stal uit. Dan moet je echt aandringen. Ze haat regen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:38

Een paard kan niet haten volgens mij Knipoog
En het zijn van origine buitendieren. Je leest en hoort trouwens vaak dat ze niet eens in een schuilstal gaan staan maar gewoon in het volle hemelwater. Maar ik ben vanochtend wel de regendeken om gaan doen...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:17

Lieke schreef:

mij ook.. en niet alleen op bokt, ik zie het overal wel eigenlijk!
m'n ponytje komt er dan ook echt elke dag uit, al is het maar een half uurtje in de paddock staan of een klein stukje wandelen (ik probeer natuurlijk zo veel mogelijk beweging te geven, maar zo af en toe gaat het niet anders). ze heeft vorig jaar 1 keer binnen moeten staan omdat het stormde en de dakpannen echt naar beneden kwamen, ik mocht er niet eens uit van de stalhouder Knipoog was ook veel te gevaarlijk, maar ik voelde me wel schuldig dat ze op stal moest blijven..

mijn pony is helemaal niet van het type dat haar stal afbreekt als ze lang binnen moet staan, maar ik merk wel dat ze het prettig vind om er eventjes uit geweest te zijn, zelfs als het heel hard regent.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:36

Er zijn echt wel dieren die een hekel hebben aan regen!!! Mijn ponymerrie die nu al een jaar weg is had zo'n hekel aan de regen dat ze ernaar ging bokken en trappen en erg gemeen 'r oren ging leggen en erg lelijk kijken daarbij!!! Ze hield niet op met trappen tot ze kon schuilen Bloos ... Het gevoel "haat" kennen ze misschien niet, maar ze kunnen echt wel een hekel hebben aan iets

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:39

ik heb mijn paard ook liever buiten, maar onze stallen liggen aan de wei en staan open. De paarden kunnen alletwee zelf als ze willen de stal op. Bij koud of warm weer of veel regen staan ze nogal vaak liever binnen dan buiten. Maar als het onweerd of het stormt hard heb ik liever dat ze binnenstaan, hoewel ik toch probeer om ze die dag zolang mogelijk buiten te houden dan.

maar ja een paard als mijn Evita, raak daar maar eens aan uit Frusty . 's morgens kom ik af, staat ze ongeduldig met haar voet te schrapen dat ze naar buiten wil. Ja dan laat ik haar uit, wandelt ze naar buiten, wandelt ze een rondje , ondertussen ga ik de kruiwagen halen voor de mest op te scheppen in haar stal, kom ik met de kruiwagen af, en een meter voor mij loopt ze terug de stal in..
Dus ik terug vasgenomen, hupla terug die deur uit. Wandel ik weer naar mijn kruiwagen die ik een meter verder hebt staan, ja hoor ik heb mn rug gedraait en hopla mevrouw staat alweer in haar stal.
Dus voor de tweede keer eruitgejaagd, en dan vlug voor haar de kruiwagen in de stal en deur toe.
Dan wil ik terug naar buiten, sta ik met de kruiwagen aan de ene kant van de deur, zij met haar voorbenen en een gezicht van"nou moe, laat mij eens door" aan de andere kant van de deur. Ga ik met de kruiwagen door, sloft zij terug haar stal in. En dan staat ze daar op haar dooie gemakje. Maar als ik dan 's avonds de deur terug dicht doet, dan staat ze weer ongeduldig te wachten dat ze weer naar buiten wilt Verward Verward

wat moet je nu met zo een merrie Haha! Gelukkig is Prima duidelijker, die blijft het liefste buiten staan, weer of geen weer

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:05

Sonja"]
Ik vind dat alle eigenaren die hun paard een dag in de box laten staan, die dag zelf niet mogen eten en drinken. Daar ga je namelijk ook niet dood van.

Zo, kijk maar wat je d'r mee kan. Reageren mag.... Haha!
[/quote]

Mijn paard staat iedere dag hoe dan ook 4 uur buiten, weer of geen weer.. Een avondje binnen houden omdat het buiten giga plenst mag dus best.. Tong uitsteken

Maar als ik deze luxe niet zou hebben dan zou ik hem losgooien of longeren.. Enne, wij hebben "alleen maar" een buitenbak Haha!

[quote="MarijeR schreef:
Ik zou niet weten of mijn pony's naar binnen hadden gewild gisteren.
Ze stonden er 's avonds nog toen ik in de storm ging voeren en vanochtend waren ze ook nog niet weggewaaid.
Leven is hard als je dag en nacht buiten staat. Hoeveel bokkers krijg ik nu wel niet over me heen dat ik de arme paardjes buiten in de storm laat staan...?

Ik heb een fjord, die smelt niet van water Haha! en die heeft deze hele winter geen deken gezien, dat scheelt ook

en even voor de goede orde, ik ben geen bikkel, maar als ik echt vind dat hij moet lopen dan gebeurd dat, weer of geen weer.. Tong uitsteken Vanavond ook in de regen gereden, thuis onder de douche en je voelt er niets meer van Lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 03:38

mijn paard staat in principe elke dag een paar uur buiten, hij staat bij mensen aanhuis die hem 100 % verzorgen, wanneer ik geen tijd heb om te komen vanwege mijn werk dan weet ik dat hij toch super verzorgd wordt.
maar als het gigantisch hondeweer is blijft hij op stal en ook als er sneeuw ligt, want hij heeft ijzers en dat vinden wij te gevaarlijk.
dus als hij een dagje op stal staat dan is dat puur uit voorzorg voor blessures.
als je paard de hele dag buiten staat, is hij ws niet zo dol in de wei als mijn paard die echt lekker zijn benen wil strekken.
ik denk dat iedereen zelf moet beslissen hoe hij met zijn paard omgaat. en gelukkig sta ik bij mensen op stal die er hetzelfde over denken als ik, dus wanneer mij verteld wordt dat hij niet buiten is geweest vanwege het weer dan komt dat zelden als verassing, omdat ik hem, als hij bij mij thuis had gestaan, ook niet buiten had gehad.
vaak pak ik hem wel in de trailer om ergens binnen te gaan rijden met slecht weer, dus dan heeft hij toch zijn beweging gehad, maar het komt ook voor dat hij dus een hele dag niet uit stal komt.
Big deal!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:46

Mijn pony's gaan ook elke dag naar buiten. Ook ik beschik op het moment alleen over een buitenbak. Laatst was de bak voor 90% water, en dan heb ik het niet over een natte bak, maar een bak waar 10cm water bovenop ligt. Ik gooi ze toch even buiten om alleen maar de benen te kunnen laten strekken. Al is het maar een half uurtje, maar de benen zijn wel gestrekt... Soms kunnen ze niet in de bak omdat er de paarden van een stalgenoot in staan (mag ze niet binnen of buiten zetten Boos! ) dan haal ik ze eruit, en ga aan de hand maar even over de straat/plein stappen, maar beweging krijgen ze dus bijna altijd. Ik heb ze een keer met tegenzin binnen laten staan omdat de bak bevroren was, en er ijs op het plein lag ivm sneeuw de vorige dag. Darwin kan het best hebben om een dag niet buiten te komen, leuk vindt ie het niet, maar goed. Igor daarin tegen, ook arabier, MOET elke dag eruit om zijn benen te kunnen strekken. Daar houd ik dus ook zoveel mogelijk rekening mee. Die is anders de volgende dag niet te genieten!
Ik ben het dus eigenlijk wel eens met de stelling van Sonja...