[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daniweerd

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:58

Datzelfde begin ik me ook af te vragen....is ze niet wat blind?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:00

Hi Pien en Hengstveulen, dat heeft mijn vriend (ja lief hè IMJ, dat hij helpt) zich ook al eens afgevraagd. Ik heb bij de keuring de dierenarts haar reactie op zijn hand naar haar oog toe brengen gezien en dat was normaal. Ik heb wel een hele tijd haar maantop ingevlochten, zodat ze meer kon zien. Maar dat helpt niet tegen het schrikken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:49

Of zinktekort dat kan misschien ook de gevoeligheid van de hoeven verklaren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:16

Mijn Tinkermerrie van 17 vertoont hetzelfde gedrag, al haar leven lang, ziet prima. Haar dochter deed hetzelfde. En idd ook met zeiltje etc heel braaf... overigens vond ze een krakend boterhamzakje toen ik op haar reed ook niet zon succes...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 05:54

Wat ik op de beelden zie vind ik eigenlijk heel normaal voor een 4jarige!! Of ben ik nu de enige die zo denkt! Een jong paard heeft tijd en km nodig en een ruiter die leiding kan geven! Je kunt niet veel meer verwachten van een 4 jarige ( ik vind haar echt heel braaf gezien haar graad van africhting)..

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:04

Vind haar ook heel braaf eigenlijk, maar snap wel dat die kleine schrikjes een ontspannen rit minder ontspannen maakt.

En wat betreft belonen als ze schrikt, daarbij leer ze aan dan het goed is om te schrikken.
Het is beter om te belonen bij ontspannen na de schrik.

Maar goed, daar heb je nu niks meer aan...

Ik lees verder..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:07

Ik heb begin dit jaar ook een brave pony gezocht (en gevonden)
Daar kan geen topic mee gevuld worden!
Ik kijk nu heel anders naar Tinkers.
Ik hoop dat jullie een hecht stel worden en Callas kipmak, ik lees gespannen mee.. :j

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:10

Weet je, ijslanders rijden ze pas bij 4 jaar in (paar maanden?) en gooien ze dan nog een half jaar of jaar op de wei, om alles te verwerken en te "volgroeien", klinkt een stuk logischer voor zo'n dier om de wereld aan te kunnen. Ik vind wel dat je super bezig bent als ik het zo allemaal lees, maar kan haar koppie dit allemaal al verwerken?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:30

Ik vind haar sowieso te jong om zo vaak op te zitten.. ik werk veel meer vanaf de grond met een jong paard!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:32

Ik lees ook weinig vreemd gedrag voor zo'n jong paard dat al veel moet doen.
Waarom niet gewoon nog een jaartje weg zetten en daarna weer oppakken?
Lijkt me ook goed voor de mentale ontwikkeling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:17

Ach, ik heb een 25 jarige welsh die nog schrikt van putdeksels,witte steentjes, vreemde kratjes langs weg etc...
Het zijn en blijven dieren :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:51

ellepel schreef:
Ach, ik heb een 25 jarige welsh die nog schrikt van putdeksels,witte steentjes, vreemde kratjes langs weg etc...
:= Dag geeft de burger moet (maar niet heus }> )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:53

Ik hang nog steeds aan je lippen. Het is net een soap serie.
Maar goed, misschien achteraf geklets want ik weet nog niet waar je verhaal heen gaat maar wat ik zie is redelijk normaal gedrag voor een vierjarige. Nog ontzettend jong eigenlijk nog. Wat ik ook zie is vooral schrikreakties voor dingen achter haar. Eigenlijk ook heel logisch voor een vluchtdier die niet goed kan zien wat er achter haar kont gebeurt. Dan moet je even kijken natuurlijk. Niet altijd even handig maar wel dapper dat ze kijkt ipv in blinde paniek weg rennen. Wat ik ook zie is dat jij haar onbewust beloont voor dit gedrag. Ze kijkt om en schrikt en de baas zegt goed zo. Ze leert dus dat dit gedrag goed is. Ze heeft eigenlijk een baas nodig die zegt: stel je niet aan je gaat door. Meer een leider. De beloning komt dat op het moment dat ze wel braaf is. Om een leider voor haar te zijn ipv een vriendin kan grondwerk of horsemanship je misschien helpen. Ze moet jou 100% gaan vertrouwen dat jij precies weet wat eng is en wat niet. Het is ook niet niks als in je eerste weken op een nieuwe plek je al bent aangevallen door een vuilnisbak en een harkje

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 10:00

Hallo allemaal, tja, wat ik al zei, hoe loopt een leven en wat gebeurt er. De grootste misser is denk ik dat ik me heb laten verleiden door een 3.5 jarige te kopen. Dat was juist absoluut niet wat ik wilde. Ik wilde niet moeten africhten of beleren. Ik wilde gewoon een bomvrij paardje en lekker urenlang buiten kunnen rijden. Lekker struinen door het bos, samen met mijn nieuwe paardje avonturen. Picknicken onderweg van die dingen.
Callas was beleerd en braaf. Zei men.
Dan ga je uit van een bepaalde start. Als dat niet werkt kun je een paar dingen doen.
-De fokker op zijn lazer geven en het paard terugdoen.
-Je kunt het paard in de verkoop zetten.
-Je kunt het paard een aantal jaren volwassen laten worden en een ander rijpaard kopen. Dat schreef ik al maar budgettair was dat geen optie voor mij.
-Je kunt alles vermijden en alleen daar werken en rijden waar ze niet schrikt.
-Of je kunt er het beste van proberen te maken. Dat laatste heb ik geprobeerd.

Over de schrikjes, "gelukkig" lees ik dat velen van jullie eerlijk vertellen dat jullie paarden dat ook doen. Vaker lees je op bokt veelal de rozengeur en manenschijn. Het lijkt wel of mensen niet snel durven vertellen dat hun paard schrikt en dat verwachtingen anders zijn uitgepakt.

En het lastige is het filmen wat er werkelijk gebeurt. Zelfs met de auto erbij voelt ze zich beter. Ze vindt het gewoon heel spannend alleen naar buiten te gaan. En de heftige schrikken zoals twee keer gebeurde met de auto, dat ze half steigert en vlucht, die staan dan net niet op camera. Ook het aan de kletter gaan hebben we niet op film.

Ik ga mijn verhaal weer vervolgen met updates. Morgen heb ik helaas de hele dag geen tijd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:00

Monique1963, maar is er ook gekeken naar de plaats van de ogen?
Mijn KWPNer kan ook zo achterlijk doen om niets. Wat blijkt, zijn ogen zijn ver uit elkaar geplaatst op het hoofd waardoor hij bar weinig ziet van voren. Als er dan "opeens" iets is heeft hij dat totaal niet zien aankomen en schrikt zich de pl**ris. Hij heeft een enorme dode hoek.

Voorbeeld: je kan een shawl om zijn oren binden en voor zijn ogen laten wapperen, niks aan het handje. Maar is hij aan het grazen en je bindt een lintje om het paaltje waar hij bij staat dan ziet hij dat pas bij het wegdraaien en is ie ook letterlijk weg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 10:32

Hoi Selka, nee, zo'n dergelijke oogmeting heb ik niet laten doen.

Vrijdag 29 jan 2016
Madammeke probeert me steeds vaker in de maling te nemen op onze ritjes. Dus de heenweg rijd ik op het halster en de terugweg op het bit en veel overgangetjes rijden kort achter elkaar om de aandacht vast te houden. Toch komen we na zo'n half uurtje nog drijfnat thuis. Er gaat zoveel meer in dat koppie om dan ze toont.

17 fevr 2016
Er is een omslag gaande. In negatieve zin. Ik weet niet waar het begonnen is, maar we zijn qua respect weer terug bij af. De afgelopen week heeft ze me weer omver gelopen. Ik was in de deuropening van de stallen en zij wilde naar de weide en of ik maar even wilde opr*tten. Ik ben heel erg boos geworden en dat hebben we even tien keer overnieuw geoefend en dan weet ze het weer. O ja. Ik mag niet zo lomp door anderen heen wandelen.
Maar de volgende dag gebeurde het zowat weer, als ik had staan suffen had ze me weer omver gelopen. Weer geoefend met tig keer naar het weiland gaan door die deuropening en O ja, ik weet het weer ik mag niet iemand lomp omver lopen. Maar het is alleen voor het moment. Ze heeft gewoon lak aan me de volgende keer.

In het dorpje zijn nog steeds alle veranderde dingen eng. Ze ziet werkelijk alles. Soms moet ik tien keer kijken wat ze dan ziet. Het zijn vaak dingen die er NIET meer zijn, hahaha, dat ziet zij dus ook. En dat vindt ze gek. Wel is het opzijspringen van schrik een heel stuk minder gelukkig, dat hebben we dan toch bereikt. Ze deinst nu voor enge dingen en we hebben veel rillingen, voor haar niet leuk dat ze het allemaal zo ervaart, voor mij een stuk beter beheersbaar. Maar nog steeds dat eng-level. Er waren weer een paar dingetjes, weet niet eens meer wat en erna zwaaide ik naar een bekende. Toen stond ze wel in een wip 10m verder. Het is wel enorm vermoeiend rijden zo. Je weet nooit wat er nu weer eng zal zijn.

Het kleine veldje waar ik de andere dagen op train aan de hand, is ook eng geworden. Er is ook altijd wat als ik daar met haar aan het trainen ben. Komt er zomaar een auto langs whoeah, of een meneer met een hond, whoeah, of de wind klettert takken tegen elkaar in de bomen, etc.

Op internet ben ik dagen aan het surfen geweest om ideeën op te doen. Ik las nu dat het verstandig is een paard een noodstop aan te leren. Men gaat uit vanuit de theorie dat een paard niet rechtdoor kan galopperen in paniek als hij wil omkijken. En dat omkijken kun je inprenten door HO en koekje. Ok, dat ben ik gaan oefenen. En ze wist na twee keer al wat ik bedoelde. Dus HO is nu omkijken voor een koekje en dus inderdaad stoppen. Of dat in een panieksituatie ook lukt geen idee, maar het is het proberen waard. In ieder geval kent ze er weer een oefening bij.

Maandag 22 februari 2016
We zijn buiten aan het trainen gegaan. Mijn vriend is zo lief om met me mee te lopen. Sowieso gaat het dan stukken beter. Hij gaat geluiden maken, takken breken en in de struiken gooien, stenen in de struiken gooien, allemaal achter haar, om haar te wennen aan enge dingen achter haar. Ook gooit hij dingen tussen haar benen en tikt met takken af en toe tegen haar benen. Ik heb haar een paar keer omgekeerd om naar het geluid te kijken en te laten zien dat er geen beren uit de bossen komen. En het lijkt te werken!
Op een tochtje van 30min staken we een grote beek over met een hoge oever. Ik wilde door de beek waden naar een laag opstapje. Springt ze gewoon die over op van 80cm! Superknap van haar! Had het totaal niet verwacht, lag er dan ook zowat af, maar goed. Dit vindt ze volgens mij leuk, krachtinspanningen en natuurlijke hindernissen. Ik was weer supertrots.

25 februari
Vanmorgen hebben we weer zo'n wandeling gemaakt met ons drietjes. Mijn vriend hat dit keer een plu meegenomen en dat ging allemaal supergoed. Ook takken breken en weggooien vond Callas minder eng. Blij!

9 maars 2016
In het dorpje is een oude waterpomp. Een wiel dat je moet draaien en dan komt er via een gat water in een granieten bak. Van oudsher denk ik voor paarden gemaakt. Maar het draaien aan het wiel geeft een ratelend geluid. Dat was natuurlijk heel spannend. Maar dit zijn dingen die ze kan overzien. Dit besluipt haar niet van achteren, dus haar laten ruiken en wat is ze dan lang! Helemaal uitgerekt aan dat rare ding snuffen en O lekker er komt koel water uit. Na 4x deinzen had ze het lekkere water haar angst overwonnen. Weer een overwinninkje! Knap paard!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 31-08-17 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:33

Wat vind ik dit eigenlijk enorm sneu, voor jullie beide maar vooral voor het paardje. 

Jij hebt ervoor gekozen om impulsief een paard te kopen wat niet aansloot bij je wensen (een 'kant en klaar' buitenrij paard) maar hebt vervolgens je wensen niet aangepast bij het paard wat je gekocht hebt. 

3,5 is echt nog zo ontzettend jong en jij verwacht van deze peuter dat ze in een vreemde omgeving met een vreemd mens alles zomaar doet en dan ook nog binnen een paar dagen? Dat is toch totaal onrealistisch? 

Het is voor een paard best een hele stap om alleen naar buiten te gaan. Een stap die zeker niet voor elk paard weg gelegd is, zeker niet in een vreemde omgeving. Van onze kudde van 6 is er maar 1 waarmee ik onder het zadel helemaal vertrouwd en met wederzijds plezier naar buiten kan. Ik ben er een jaar mee bezig geweest om dit in hele kleine stapjes voor elkaar te krijgen. De anderen kunnen aan de hand wel alleen mee maar onder het zadel vinden ze het enorm spannend wat ook leidt tot raar gedrag en vervelende schrikmomenten. Je vraagt nogal wat door een jong paard in een vreemde omgeving weg van haar kudde in haar eentje mee te nemen... Ik vind het niet raar dat ze angstig wordt. En blijkbaar kun je haar niet voldoende steun bieden om ervoor te zorgen dat ze meer vertrouwen krijgt. In plaats daarvan wordt ze alleenmaar angstiger, niet raar want ze wordt dag in dag uit in stressvolle situaties gebracht zonder de tijd te krijgen om dit te verwerken. Niet alleen het werk wat je van haar vraagt is enorm veel en stressvol ook de situatie waarin ze gehouden wordt is stressvol.

Nou lees ik absoluut het verhaal van een enorme doorzetter met hart voor haar paard.  Je schrijft fijn en ik lees er zeker liefde voor je paard in terug, dat moet ook wel want anders had je niet volgehouden maar ik vind het echt enorm sneu voor jullie beide. 

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:35

Jemig Selka, zoals ik al zei heeft mijn Tinker ook dit soort gedrag, en haar dochter voorheen ook. Dochter leeft helaas niet meer, moeder wel, en dit kan nog wel aan de orde zijn. Verklaard ook het vaak met stelling willen lopen buiten... bizar... hoe weet je zoiets zeker?

Goh swift, vraag me af wat jij voor halve zolen in de wei hebt, hier kan werkelijk ieder paard alleen mee naar buiten, en ik woon niet bepaald afgelegen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:37

Ik zeg dat er maar 1 is waarmee het helemaal vertrouwd en met wederzijds plezier kan. De anderen doen het uiteraard wel als dat van ze gevraagd wordt maar ze vinden het niet leuk, enorm spannend en schrikken dan dus ook veel vaker.
Voor mij is het erg belangrijk zowel paard als ik het leuk vinden wat we aan het doen zijn dus degene die het spannend vinden gaan mee in een groepje of er loop of fietst iemand mee. Of ik rij niet en ga wandelen of grondwerken.
De noodzaak om het ze te leren is er hier ook niet want we gaan toch meestal als gezin op pad en als ik alleen ga neem ik mijn ijslander mee die het fantastisch vindt om alleen op pad te zijn.
Mijn punt was meer dat alleen op pad gaan niet persé is wat er zomaar inzit bij een paard omdat het in principe natuurlijk tegen zijn natuur/kudde gevoel in gaat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:49

Caily, de dierenarts merkte zoiets op en heeft daarna eens de afstand gemeten en wat testjes met voorwerpen gedaan. Ondanks dat mijn Shire een veel groter hoofd heeft staan zijn ogen dichter bij elkaar.
Zou er geen DA voor laten komen, je kunt er toch niks aan veranderen maar nu ik dit weet heb ik meer begrip voor zijn reactie.
Grappig vond ik wel dat het een van de eerste dingen was die de osteo zei. Haar viel het meteen op.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:10

Je mist nog steeds het punt dat de meeste mensen hier duidelijk willen maken denk ik.
Het is niet de schuld van de fokker, noch van het paard. Je verwacht gewoon teveel van een kleuter...
Dat maakt dat haar emmer standaard 3/4 vol zit, en dus snel overloopt.
Wat niet wil zeggen dat mijn jonge paarden nooit schrikken, maar ik vraag minder en verwacht minder....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:15

ClauH.
TS schrijft dit in het verleden. Inmiddels zal het paard 5 zijn. In dit geval kan het tij niet gekeerd..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 11:51

14 maart 2016
Tussendemiddag hebben we met mijn vriend weer een wandeling gemaakt. Ze was behoorlijk fris, maar het ging allemaal fijn. Totdat er in de verte het geluid van crossmotoren doordrong. Koppie omhoog, spanning. Uiteraard, na de vorige ervaring snap ik dat helemaal. Maar we moeten doorzetten anders wennen we er nooit aan. En mijn vriend was erbij, dat scheelt de helft. We wandelen in feite om ons terrein heen en waren vlakbij huis, dus we konden ook naar huis doorsteken in geval van nood.
We bereikten het bergplateau en de motoren klonken dichterbij, maar ze waren niet in beeld. Wij konden horen dat ze ergens een helling aan het oefenen waren. Vanwege haar onrust, en de mijne natuurlijk want dat transponeer ik natuurlijk ook op haar en zij op mij, hahaha, lekker stel, had ik haar al op het bit genomen.

Het plateau

Afbeelding

Op het plateau is het het omkeerpunt van de rit. Vanaf daar is het huiswaarts. Volgens mij gebruikte ze het geluid als excuus om ervandoor te gaan. Dus niet! Ik was op alles voorbereid. En maar goed ook, want er volgde weer een compleet rodeo waarbij ze aan het eind van een serie bokken met ronde rug weg wilde galopperen. Ik had haar vrij direct te pakken op een cirkel. En kon haar stoppen. Dat ho-trucje, kwam niet bij me op overigens. Denk ook niet dat dat had uitgemaakt.
Mijn vriend was laaiend op Callas. 'Als het toch mijn paard was' zei hij. Ik snap wel wat hij bedoelde hij zou haar alle kanten van het plateau hebben laten zien. Maar ik geloof niet in geweld, zeker niet met een jong paard dat aan het puberen is, volgens mij werkt dat averechts.
Helaas hadden mijn easyboots het bokken weer niet overleefd. Ze stapt dus met haar achtervoeten op de boots en de stof scheurde net als vorige keer af van de schoen. Weer een paar naar de grootjes. Weer nieuwe reparatiesets bestellen. Merde!
En wat is het dan moeilijk om niet de rest van de weg terug boos te blijven. En wat is het moeilijk om de dingen die ze wel weer heel goed, toch uitbundig te belonen terwijl een mopperende vriend je begeleidt.

18 maart 2016
Vandaag was mijn vriend weer mee op een rit. Aangezien hij wandelt, draaf ik ook niet en was het een fijne staprit van een uur. In het bos ging het best heel goed, maar aan het eind zit een huis dat boven op een talud staat. Daar was een meneer in de tuin en die kwam een praatje met ons maken. Dat was mega-eng! Een meneer die van hoog boven je praat! Callas was beslist niet van plan daar langs te gaan. Ook niet toen de meneer wat naar achteren ging staan zodat zij hem niet meer zou zien. Duh, ze wist heus wel dat hij daar nog stond. Mijn vriend nam haar bij het halster om haar te begeleiden. Echt niet! Geen enkele van haar prachtige haren, niet de zwarte niet de witte, piekerde er ook maar over door te gaan. Ze had dit keer geen omkeer en vluchtneigingen immers ons huis was nog maar 5 minuutjes rechtdoor. Rechtdoor vluchten was ook geen optie want je weet nooit of die meneer er nog was.
Ik dreef haar uiteraard voorwaarts. Begon ze te slaan! Iedere keer als ik dreef mepte ze naar achteren. Mijn vriend heeft nog gekeken of er geen tak in haar staart hing of wat ook. Maar nee, het was echt puur verzet tegen mijn kuit. Naarmate ik meer aandrong begon ze zelfs een klein bokje te geven! Terwijl mijn vriend haar vast had. Na een heel grote mond van mij, liep ze ineens wel door alsof er niets aan de hand was geweest! Moet ik dan toch vaker zo boos zijn? Dat zit zó niet in mijn natuur!

21 maart
Gisteren heb k haar eens helemaal gewassen, een lente schoonmaakbeurt zeg maar. En ze vond het allemaal best, behalve haar voet in de emmer dat heeft wel een tijdje gekost eer ze het liet staan en was daarna superbraaf en wat is ze een schoonheid!

Afbeelding

Afbeelding

Daarna mocht ze lekker naar de wei. Tegenwoordig neem ik vaak allevier de paardjes tegelijk mee en ze was zo enthousiast ze wilde niet achter me blijven. Toen ik volhield dat ze wél achter me moest blijven, steigerde ze! Jawel we puberen lekker door.

Dinsdag 22 maart 2016
Dit moet ook in mijn logbook. De eerste keer dat we nergens van zijn geschrokken! Geen enkel woord negatief. Het was het perfecte bosstapritje, we waren nergens bang voor en wat luistert ze verschrikkelijk goed naar mijn stemcommando's Zo trots en blij!

28 maart 2016
Ik heb dit weekend twee keer in het bos gereden, behalve een mountainbiker die eng was, was alles goed beheersbaar. Was wel grappig, nadat ze gezien had dat het een mens was op een ding, wilde graag ze achter de mountainbiker aan! Leuk gezellig een mens, hé waar ga je heen, gaan we niet praten en aaien? Ze was wel helemaal opgewonden ervan, maar we konden er uiteraard niet achteraan en zeker niet in het tempo dat die man door het bos kan over alle rotsen. Dat is veel te link met een paard. Ik heb haar wel op het bit moeten tegenhouden, wat een draf op de plaats opleverde, maar toen hij eenmaal buiten zicht was en ook buiten gehoor, kalmeerde ze weer.

Vandaag heb ik gewoon maar eens in de zon in het weiland naar de kudde zitten kijken. Poupette is nog steeds de underdog. Shadow is de leider. Callas volgt hem overal en Bubbles houdt ze heel goed in de gaten want het is wel haar ruintje. Toen kwam Callas eens kijken wat ik aan het doen was. En warempel ineens was ze heel aanhankelijk! En kwam volgens mij om een knuffel vragen. Nou die voorraad gaat nooit op, dus graag!

31 maart
De afgelopen dagen heb ik niet kunnen rijden en ik heb de paardjes in een stukje boomgaard gezet waar nieuw gras stond. Zo! Dat geeft wel energie aan de jonge dame. Het stilstaan en het gras.
Dus toen ik vandaag ging rijden, was ik nog een 100m van huis of ze begon met haar hoofd te zwaaien. Niet knikken maar zwaaien. Shadow is laat geruind en toen hij nog hengstje was, deed hij dat altijd als hij het ergens niet mee eens was.
Voor de zekerheid maar extra strikt geweest en op het bit gaan rijden want ze wilde eigenlijk wel gelijk galopperen. Dude! Dit is asfalt! Heb ik nou een Gypsy of een arabier?
Toch luisterde ze goed naar het rijden van de overgangen wat ik maar gelijk ben gaan doen. Komen we in het bos, dat is onderaan ons land, is er een boom gevallen over het pad. Als in een heule grote boom, waar we niet overheen konden. Omheen ging ook lastig, dus moest ik terug een ander pad zoeken. Joepie, we gaan terug, hop knetteren! Dus niet. Ik kon haar gelijk op de cirkel zetten en met overgangen rijden ben ik maar weer terug naar huis gegaan. Kortste rit ever. 10 minuten. Toch weer wat bereikt denk ik, ze heeft er niet vandoor kunnen gaan.

1 april
Ook in Frankrijk een grapjesdag en een wegbeheerder had van die driehoeken neergezet met werk in uitvoering erop.
Is dit een 1-aprilgrap, vrouwtje? Die waren er vorige keer niet.
Nee, Callas die waren er vorige keer niet.
Die zijn heel erg geel.
Ja, Callas die zijn heel erg geel.
Ze zijn wel heel erg geel vind je niet, vrouwtje?
Valt wel mee hoor Callas.
Ik weet het niet vrouwtje, ik geloof niet dat ik...
Jawel Callas, vrouwtje weet het wel, die doen je niets, toemaar je kunt er best langs.
WHOEAH, aan de achterkant zijn ze grijs! Dat had je me niet verteld vrouwtje.
Zucht.

Gelukkig was ze met alle auto's die langskwamen heel erg goed. Ik keerde haar telkens naar de auto toe, ging stil staan, maakte met mijn handen gebaren van rustig rijden naar de auto's en het ging netjes.

3 avril
Vandaag naar aanleiding van eergisteren heb ik in de weide een groot stuk oranje plastic in de wei gelegd. Met hooi erop. Ik wist niet of hooi lekkerder zou zijn dan gras, maar het is het proberen waard. Het plastic waarmee ik in de stal oefende was zwart, dus feloranje plastic is misschien weer een andere uitdaging. De shetten kwamen meteen aanlopen hop zo over het plastic naar het hooi. Bubbles met haar jarenlange mensenervaring deed het ook. Maar Callas. Ach, wat een innerlijke strijd moest ze overwinnen. Er was hooi. Heerlijk hooi. En er waren drie andere paarden die haar hooi stonden o op te eten. Want al het eten is van Callas. Haar vraatzucht hielp haar en na een paar minuten rond het zeil cirkelen, stond ze ook rustig ervan te eten. Braaf paard!
Ik verplaats het zeil slepend met hooi erop naar een andere plek. Shadow was niet van plan van het zeil af te gaan, dus die moest ik ervanaf duwen, anders had ik hem mee kunnen slepen. Callas vond het heel spannend. Bewegend hooi! Zodra het zeil stil lag, stonden de andere drie er al weer op om hooi te eten. Callas stond weer te ijsberen om haar angst te overwinnen. Het was hier beslist toch een veel enger zeil dan daarstraks, misschien zat er wel een bergleeuw onder. Dat die andere paarden dat nou niet zagen hoe eng dat was! Weer naar een paar minuten was het ok. De vierde keer van het slepen was het goed en stond zij er oo meteen bij.

Woensdag 6 avril 2016
Feestje! Vandaag is Callas een half jaar bij ons. En tjee wat een half jaar is het geweest!
Ik wilde met haar die dag weer eens door de tunnel en dan door het bos terug. Het waaide behoorlijk en om een uur of 4 ben ik lekker gaan rijden. Nou ja, lekker. Veel wind, er bewoog van alles, dus ze was vanaf het begin onrustig. Maar gelijk op het bit gaan rijden.
Diverse auto's passeerden ons, geen probleem. Kom ik op het recreatiepad naar de tunnel, zit daar een meneer op een bankje met zijn hondje op schoot. Dat was heel verschrikkelijk eng! Dus ik voelde al dat ze er eigenlijk niet langs wilde en wilde vluchten. Ik begon al van ver tegen de oude meneer te praten, zodat ze kon zien dat het een mens was en niet een tweekoppig monster halfhond/halfmens. De meneer wist wel het een en ander van paarden dus uitgelegd dat het een jong paard is dat veel indrukken moet opdoen en hem daarom nog een beetje eng vond met dat hondje op schoot. Dus hij is gaan staan en kwam haar aaien. Ging gelijk uiteraard een stuk beter.

Maar aan de andere kant van het recreatiepad stond een mevrouw een paard te poetsen! Ik had die vrouw noch het paard nog nooit gezien, dus een aangename verrassing. Er lopen wel paarden in de buurt in het land, maar die worden niet bereden. Callas vond het prachtig een ander paard!

Vol energie, zijn we een lekker stuk gaan draven. Tot er een jogger staat te bellen. Met zijn hoofd gebogen en zijn phone met zijn hand beschermend tegen de wind die het geluid verwaaide denk ik. Ik kan dat allemaal beredeneren natuurlijk maar Callas niet. Die begreep niet wat het was. In stap overgegaan en rustig haar pratend naar de man toegedreven. De man hoorde ons en draait zich om. Dat was voor Callas de druppel.
Ik heb wel eens op een spinnende quarter gezeten, maar dan verwacht je het. Deze spin zag ik niet aankomen. Ik verlies mijn balans. Callas gaat er in paniek vandoor. Ik hang aan de linkerkant van het zadel. Ze bokt en racet weg. Ik voel dat ik ga vallen. Ik val. Mijn linkervoet blijft haken in de beugel. Ze gaat in volle rengalop ervandoor. Ik word meegesleept. Een paar galopsprongen verder gelukkig valt mijn voet uit de beugel en kom ik glijdend tot stilstand op de grond. G*dverd*mme. Ik zie haar hoefschoenen door de lucht vliegen. Ik sta op om achter haar aan te rennen. Maar mijn rechterschoen zit los. Bungelt half van mijn voet af. Ik buk om hem aan te trekken. Dan zie ik dat mijn schoen wel degelijk gewoon nog goed aan zit, maar dat het mijn voet is die los bungelt van mijn been...
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 31-08-17 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:58

Oh my.... doe alsjeblieft je update nu plaatsen :oo
Dat laatste is niet best...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:02

Mondy schreef:
Oh my.... doe alsjeblieft je update nu plaatsen :oo
Dat laatste is niet best...

Precies dit! :oo