[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:09

En toch zou ik (al dan niet zelf maken met prikpaaltjes) de bak een stuk kleiner maken. Als ie nu losschiet heeft ie de hele bak.

Doe je dit alleen of onder begeleiding?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 12:21

Es_ther schreef:
En toch zou ik (al dan niet zelf maken met prikpaaltjes) de bak een stuk kleiner maken. Als ie nu losschiet heeft ie de hele bak.

Doe je dit alleen of onder begeleiding?

Misschien beter even lezen?
Dit filmpje is van augustus waar er dus helemaal niks mis ging.
Ik ben ook voorlopig niet van plan om er nu meteen terug een zadel op te leggen.

En in mijn vorige post kon je ook lezen dat dit onder begeleiding van de stalinstructrice gebeurde. Zowel het opzadelen in de bak als het laten loslopen met zadel en stijgbeugels los.

Inmiddels heb ik voorbij week de bak afgezet met hindernissen om te longeren, maar heb er véél te weinig om een cirkel af te zetten en prikpalen blijven niet in de zand steken. Tevens heeft Limoncello ervaring met prikpalen (door op de wei bij mijn kennissen) en wéét hij dat deze gemakkelijk breken en hij erdoorheen kan rennen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:16

Ik denk dat je je paardje beter naar een kundig persoon weg kunt brengen om zadelmak te maken.
Ik twijfel ernstig of je instructrice de juiste hulp is. En ik denk dat je zelf ook de ervaring daarvoor nog mist.

Persoonlijk ben ik fel tegenstander van een paard zo in de bak los te laten met zadel. Ik weet dat meer mensen dat doen, maar je kunt ook helmaal niets meer als ze bang worden.

Ik heb gelezen dat je nu een tijdje niets meer wilt doen betreft zadel, maar daar leert hij niets van. Deze ervaring heeft hij nu. En hij zal weer meerdere goede moeten krijgen om het weer op te lossen.

Persoonlijk zou ik weer beginnen met de longeersingel.
Dan een zadel met een elastische dekensingel over de zweetbladen heen zodat ze niet klapperen.
Of je moet een zadel hebben waar je ze mee vast kunt leggen.
Dat klapperen wel oefenen als jij hem vasthoud en een ander rustig klappert.
En gaat dat echt helemaal goed. Dan pas eens met beugels.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:26

bruintje123 schreef:
Ik heb gelezen dat je nu een tijdje niets meer wilt doen betreft zadel, maar daar leert hij niets van. Deze ervaring heeft hij nu. En hij zal weer meerdere goede moeten krijgen om het weer op te lossen.

Persoonlijk zou ik weer beginnen met de longeersingel.
Dan een zadel met een elastische dekensingel over de zweetbladen heen zodat ze niet klapperen.
Of je moet een zadel hebben waar je ze mee vast kunt leggen.
Dat klapperen wel oefenen als jij hem vasthoud en een ander rustig klappert.
En gaat dat echt helemaal goed. Dan pas eens met beugels.

:j
Hij leert inderdaad niets als je nu het zadel achterwege laat.
Ga dat gewoon aanpakken, maar wel in rust en op een juiste manier. Beugels eraf, niets laten klapperen en niet meer domweg losgooien, daar leert hij sowieso niets van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:00

Kan het wel terug opnemen maar heb even meer nood aan het versterken van zijn vertrouwen.
Hij komt wel als ik roep en laat zich overal aanraken. Maar wil toch eerst die connectie weer op orde hebben voor ik weer begin met een zadeldekje om zo stapje voor stapje tot zadel te gaan. Al moet ik een tussenstap bedenken om de overgang van dekje naar zadel te verkleinen (qua gewicht).

bruintje123

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:13

Meestal is het gewicht niet het probleem. Maar eventueel pasvorm en het klapperen. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:19

Maar kijk dan even naar het filmpje.... Hij maakte totaal geen probleem van het klapperen van de zweetbladen. Ik heb dat balkje daar gelegd zodat het zadel extra op de rug zou gaan bewegen bij de extra bewegingen die hij dan moet maken.

Dit zadel was wel lichter. Maar ook bij het longeren met zijn huidige zadel heeft hij nooit problemen getoond op de klapperende zweetbladen. Waarom dan nu plots wel?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:21

Misschien nare ervaring toch een keer gehad?
Of uittesten of lichamelijk ongemak?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:22

Art_Ificious schreef:
Maar kijk dan even naar het filmpje.... Hij maakte totaal geen probleem van het klapperen van de zweetbladen. Ik heb dat balkje daar gelegd zodat het zadel extra op de rug zou gaan bewegen bij de extra bewegingen die hij dan moet maken.

Dit zadel was wel lichter. Maar ook bij het longeren met zijn huidige zadel heeft hij nooit problemen getoond op de klapperende zweetbladen. Waarom dan nu plots wel?

Ik heb toch het gevoel dat jij subtiele signalen echt mist. Hoe vaker het zo echt mis gaat hoe moeilijker het gaat worden en je stalbaas werkt normaal dus met overdonderen en dat lukt met limo niet. Zadel ligt ook niet optimaal trouwens zo te zien.
Ik zou toch overwegen echt heel regelmatig goede les te nemen of hem weg te brengen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:31

Azmay schreef:
Art_Ificious schreef:

Ik heb toch het gevoel dat jij subtiele signalen echt mist. Hoe vaker het zo echt mis gaat hoe moeilijker het gaat worden en je stalbaas werkt normaal dus met overdonderen en dat lukt met limo niet. Zadel ligt ook niet optimaal trouwens zo te zien.
Ik zou toch overwegen echt heel regelmatig goede les te nemen of hem weg te brengen.

Zadel uit filmpje had ik al vermeld dat die niet optimaal lag. :roll:
Citaat:
omdat dit kunststof zadel wat op het filmpje te zien is niet optimaal lag en inmiddels ook verkocht is.

Over wegbrengen heb ik nagedacht maar hij went zo moeilijk op nieuwe plaatsen dat die vast 3-4 maanden weg moet blijven. En dat wil ik niet. Ik zou zelfs niet weten naar waar aangezien twee trainers al, gemeld hebben zulke "angstige/gevoelige" paarden nog niet te hebben gehad. Nja dan wordt het lastig aangezien ik wel de mogelijkheid wil hebben er geregeld bij te kunnen zijn om zelf bij te leren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:41

Op dat filmpje is geen enkele ontspanning.
Kan ook niet.
Het gesnok aan de lijn om aan te draven is daar al een begin van.
Je staat continue op de hoogte van de schouder ipv op hoogte van de kont.
Dus zowel de spanning als het verkeerde staan is waarom hij niet voorwaarts draaft.
Zorg eerst eens dat hij lekker ontspannen loop. Het hoofd wat laat zakken. nee daar zijn geen hulpteugels voor nodig, dat kan prima zo, :)

Deze spanning kan al genoeg zijn om later echt te exploderen omdat hij het hier over zich heen laat komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 19:28

bruintje123 schreef:
Op dat filmpje is geen enkele ontspanning.
Kan ook niet.
Het gesnok aan de lijn om aan te draven is daar al een begin van.
Je staat continue op de hoogte van de schouder ipv op hoogte van de kont.
Dus zowel de spanning als het verkeerde staan is waarom hij niet voorwaarts draaft.
Zorg eerst eens dat hij lekker ontspannen loop. Het hoofd wat laat zakken. nee daar zijn geen hulpteugels voor nodig, dat kan prima zo, :)

Deze spanning kan al genoeg zijn om later echt te exploderen omdat hij het hier over zich heen laat komen.

In vrijheid loopt hij ook steeds met hoofd omhoog, ook op de wei.

Op mijn recente longeerfilmpje (moet ik nog uploaden) begint hij zo af enen toe zijn hoofd omlaag te doen. Maar volgens mij zijn de rugspieren te strak om dat al dravend te kunnen doen. In stap doet hij het namelijk wel al vaker. Niet neusje aan de grond (zoals ze het stofzuigen noemen) maar wel hoofd op boeghoogte en daar mag ik blij mee zijn aangezien hij eerst ook hoofd in stap hoog hield.
Ontspanning moet hij gewoon leren is mij in een ander topic gezegd geweest.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:54

De spanning uit zich niet alleen in de hoofdhouding maar is zichtbaar in zijn hele lijf. Hij maakt korte, krabbelige pasjes, strak in zijn lijf en er is geen souplesse in zijn bewegingen.

Qua wegbrengen, in Nederland zit Featherlight Horsemanship. Daar had ik de mijne heen gebracht als ik niet een ander aanbod had gekregen. Over verplaatsen zou ik me niet teveel zorgen maken, vaak is het voor het baasje erger dan voor het paard. Daarbij weten ze op een goede (!) trainingsstal daar mee om te gaan.

Je paard is geen uitzondering. Hij is niet het enige paard dat angstig/ onzeker is. Hij heeft gewoon een duidelijke begeleiding nodig door iemand die ervaring heeft met dergelijke paarden. De stallen / personen die je noemt die dat niet zeggen te hebben, zou ik dus niet eensin overweging nemen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 19:58

Feather light laat mijn budget niet toe (700€/mnd)
En zoals ik zei wil ik mogelijkheid tot erbij zijn om zelf ook bij te leren. FLH is véél te ver voor mij, had anders idd oon mijn voorkeur.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:12

En wat is met elise buiten? Als ze tijd heeft tenminste

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 20:48

hagelslag schreef:
En wat is met elise buiten? Als ze tijd heeft tenminste
vriendelijk bedankt. Heb dezelfde problemen qua bedrag (ook weer 650/maand) en afstand is 225km dus zónder files 2u20min rijden.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:05

Ts op deze manier ga je er echt niet komen, sorry. Het beleren van paarden is nu eenmaal een vak apart. En inderdaad hoe vaker het mis gaat hoe erger het word. En het is eigenlijk altijd eigenaar en niet het paard. Waarom denk je dat de meesten ze het liefst uit het land hebben, eigenaren verpesten het en hun kunnen het opknappen. Iedereen denkt altijd wel zo makkelijk over zadelmak maken. En ja het kost geld maar dat weet je als je een jong paard koopt. Je bent gewoon niet geschikt voor dit dier, wanneer ga je dat inzien? Breng dier weg en met een maand heb je al een heel ander paard.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:07

Ik zou het dier ook wegbrengen dan zelf aan rommelen.

Ik wil voordat mijn grut beleerd gaat worden zelf weer gaan lessen en dan tegen de tijd dat hun er klaar voor zijn het zelf of met iemand anders gaan oppakken.

Ts het zou zonde wezen als het paard straks nare ervaringen krijgt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:10

Joy gaat ook beleerd worden, maar dan wel op de stal waar ik sta. Gelukkig sta ik op een stal met genoeg expertise en kan ik er dus bijblijven. Maar ik ga het zeker niet alleen doen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 13:23

Ik heb véél vertrouwen in mijn stalinstructrice. Alle paarden die ze opgeleerd heeft doen het allemaal erg goed in de sport. Ook de wat angstige paarden heeft ze al gehad. Ene daarvan is van een vriendin van mij. Paardje gekocht maar was best angstig voor vreemden. Is toch zadelmak gemaakt binnen de week zateens de bazin erop.
Ik zie haar ook wekelijks bezig en daarom heb ik vertrouwen in haar.

Maar limo is van de ene dag op de ander totaal omgeslagen qua karakter. Ik gaf de verstoorde hormoonbalans de schuld ivm de castratie. Paardje was namelijk nóg rustiger vóór de castratie, kon hem toen gemakkelijk opzadelen op de poetsplaats geen problemen gehad. Ik legde zo nu en dan ook een deken op of gewoon een borstel op de rug en soms viel dat maar meer dan eens even schrikken deed hij niet.

Na de castratie ben ik alleen gaan wandelen en spoelde de wonden bijna dagelijks af. Liet hij allemaal goed toe.

Heb tevens gemerkt dat de longeersingel óók plots te groot is (mijn hele hand kan ertussen als die volledig aangesingeld is) en schuift makkelijk naar achter op het midden van zijn rug. Dit was eerst niet het geval.
Paardje kan toch niet gekrompen zijn? Hooguit gegroeid maar dan zou dat toch nog niet mogen dat die singel zovéél te groot is ineens?

Of limo moet hard afgevallen zijn/spieren ingeleverd hebben door de castratie.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:26

Als ze in hoogte groeien, worden ze in de omvang vaak smaller. Bij ons jonkie kun je dat duidelijk zien; eerst is ze vrij rond, dan schiet ineens de achterhand een stukje omhoog en verdwijnt dat ronde. Vervolgens komt het ronde weer langzaam terug en schiet ze aan de voorkant wat omhoog en verdwijnt het ronde weer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 13:31

Hilary schreef:
Als ze in hoogte groeien, worden ze in de omvang vaak smaller. Bij ons jonkie kun je dat duidelijk zien; eerst is ze vrij rond, dan schiet ineens de achterhand een stukje omhoog en verdwijnt dat ronde. Vervolgens komt het ronde weer langzaam terug en schiet ze aan de voorkant wat omhoog en verdwijnt het ronde weer.
dan groeit limo gelijk want achterhand heeft niet echt hoger gestaan. :)

Maar omdat een stalgenoot aan groeien ook dacht ivm de longeersingel heb ik hem gemeten. Blijft echter op 1m47 uitkomen net als enkele maanden terug.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 15:32

Ben op stal. En nu ik hem beter heb staan op de poetsplaats is de kont tóch ietsje hoger.

Afbeelding

Zadeldekje toch nog eens opgelegd. Máár op poetsplaats ipv in de bak.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 16:04

En in vrijheid in de bak rondlopen. Begon hij mij wat uit de dagen want ik jaag hem niet op.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:34

Eigenlijk heb je een enorm lief en braaf paard... jouw lichaamstaal verteld continue dat er iets heel engs gaat gebeuren. Je bent heel terughoudend, afwachtend, onzeker, dwaalt maar wat rond en je doet maar wat (met name in je lichaamstaal dus). Daarnaast beloon je hem voor verkeerde dingen en op het verkeerde moment. Je wilt hem op zij zetten en hij duwt juist terug (zet zelfs een stap jouw richting op), jij haalt de druk weg en beloont hem... wat heb je hem nu geleerd? Dat ie op druk tegen moet drukken ipv opzij te gaan en te wijken voor druk (wat ze moeten leren, want van nature zal een paard altijd tegen duwen). En zo zijn er nog zoveel meer dingen.

Je hebt geen heel gevoelig en angstig paard, maar dit is hem aangeleerd. Een echt angstig en gevoelig paard had 100x erger op deze (kleine) signalen gereageerd.

En los in de rijbaan met losse beugels, sorry maar dan heb je echt geen flauw idee waar je mee bezig bent. Levensgevaarlijk en ze leren er echt niets van, behalve heel veel angst. Je kan niet ingrijpen, ze niet sturen, helemaal niets.