Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:04

Die maken echt geen verlies .
Die kopen voor een paar honderd euro een pony. Dat heeft hij aan zijn lesjes al meerdere keren ingelost.
Aan een volgende pony betalen ze bij die handelaar niet meer.
Dus alles wat ze meer vragen voor die pony aan ts is inderdaad gebruik maken van de emotionele toestand van ts.
Dat mag jij zakelijk noemen, ik vind dat smerig.
Maar ieder zijn idee er natuurlijk over.

Bambolina

Berichten: 2096
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:41

Als je er een ethische kwestie van maakt is er inderdaad veel over te zeggen, maar again: wat heeft TS daar nu aan?

spatter schreef:
Nou, een kreupele pony in de les mee laten lopen , ja dat vind ik triest en kom je toch ook op maneges niet snel tegen.
Dan wordt zo'n dier op rust gezet of bij schade, opgeruimd.

En eerlijk, ik heb jaren op een manege gereden maar daar kwamen geen nieuwe dieren via de slacht .
Natuurlijk wel uit de handel, maar gezond en gingen ook tig jaren mee.


Er zit nog wel wat verschil tussen onregelmatig en kreupel (en per persoon weer verschil waar ze die grens leggen). Op mijn oude manege, die toch echt wel hoog aangeschreven staat en veel aan paardenwelzijn doet, werd dat afgedaan als 'gewoon een beetje stijf'. Natuurlijk als een pony echt kreupel loopt zetten ze 'm stil, dat zal op deze manege vast niet anders zijn. Ik weet zeker dat bij jou op de manege ook echt wel is een paard langer doorloopt dan verstandig is. En zo niet betekent dat voor een ander paard dubbel lopen. Word je ook niet heel vrolijk van. Dan hebben we het nog niet eens gehad over andere problemen dan kreupelheid/onregelmatigheid. Misschien zullen ze er wel zijn, maar ik ben nog geen manege tegen gekomen die iedere 3 maanden (of ooit) de osteopaat en de zadelmaker laat komen.

Lot is als het goed lees ook via een handelaar daar terecht gekomen, de manege weet misschien niet eens dat ze van het slachthuis af komt. Die zullen vast ook niet al te veel vragen heb gesteld over haar geschiedenis, zo makkelijk is het namelijk ook weer niet om makke ponies te vinden. En ook niet ieder paard dat naar een slachthuis wordt gebracht heeft per definitie een medisch probleem.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:45

Wat ts daar aan heeft?
Dat ze goed moet weten dat die manege niet de hoofdprijs gaat vragen.
Natuurlijk mag ze dat betalen, maar met deze weet lukt het haar misschien ook wel om hem voor een normale prijs te krijgen.
Dat is toch fijn er voor ts.

En waarom worden volgens jou paarden naar de slacht gebracht als ze in de handel duurder zijn?

Babootje

Berichten: 26549
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:58

spatter schreef:
Nou, een kreupele pony in de les mee laten lopen , ja dat vind ik triest en kom je toch ook op maneges niet snel tegen.


Breek me de bek niet open....

Bambolina

Berichten: 2096
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:37

bruintje123 schreef:
Wat ts daar aan heeft?
Dat ze goed moet weten dat die manege niet de hoofdprijs gaat vragen.
Natuurlijk mag ze dat betalen, maar met deze weet lukt het haar misschien ook wel om hem voor een normale prijs te krijgen.
Dat is toch fijn er voor ts.

En waarom worden volgens jou paarden naar de slacht gebracht als ze in de handel duurder zijn?



Niet ieder paard is in de handel meer waard dan de slachtprijs. Kleinere ponies bijvoorbeeld raak je soms aan de straatstenen niet kwijt. Een handelaar kan een pony naar de slacht brengen die hij niet verkocht krijgt. Daarnaast kan het ook een keuze van een eigenaar zijn omdat ze niet willen dat het paard de handel in gaat maar ook geen geld wil betalen of heeft voor een spuitje. Het gebeurt!

Begin nu te twijfelen of ik scheef lees, maar de afspraak is toch dat Lot wordt verkocht voor de prijs van de vervanger? Dus als TS een geschikte pony kan regelen voor een prijs waar zij het mee eens is, dan is het toch goed? Of gaat de manege zelf op zoek naar een vervanger? Dan heb je bedenk ik me nu inderdaad wel het risico dat de manege de vrijheid neemt om meer uit te geven dan ze normaal zouden doen. Dan moet TS eigenlijk even een maximaal bedrag af spreken met de manege. Maar dan nog heeft niemand er wat aan om die manege te bashen en het emotionele chantage te noemen, uit de informatie die wij er over hebben kan je namelijk niet concluderen wat hun intentie is, alleen welke afspraak ze hebben met TS.

Wat betreft dat hele Penny verhaal - misschien kan dat wel in samenwerking met de manege? Een leuk stukje promotie voor de manege kan je misschien weer van de prijs af tikken.

Melissaaxo
Berichten: 325
Geregistreerd: 24-04-14

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:33

Jeetje TS wat een mooi einde, natuurlijk niet optimaal dat ze nog in lesjes moet lopen, maar als ze d'r nog plezier in heeft zal dat echt niet zo'n ramp zijn. Zo te horen doe je er alles aan om haar zo snel mogelijk een fijn pensioen te geven! Ik gun het jou en lotje enorm!

Ik hoop dat er snel een vervanger gevonden wordt voor lotje!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:44

Wow TS wat een verhaal... Kippenvel en tranen in m'n ogen :oo Ik had dit hele topic nog niet gezien dus nu doorgelezen.

Ik kan het toch niet laten even op de discussie te reageren. Waarom moeten mensen áltijd hun mening en oordeel geven en soms op een manier dat ik denk... In het begin de reacties al van; het is jouw pony niet meer en het is aso om door te vragen... Serieus? Het gaat hier wel om dierenwelzijn én om respect. En blijkbaar ook nog om liegen. En dan heb ik het nog niet eens over de emotionele band die je nog voelt met je vorige pony. En Ts weet heus ook wel dat het nu geen ideale situatie is, hoeft er toch niet 20x in worden gewreven? En dan Goof die aankomt met een vergelijking met een auto kopen vanwege een eventuele doneeractie? Word er bijna misselijk van. Gun een ander eens wat en helemaal in zo'n situatie. Zo ja, dat is dan ook mijn mening. Nouja laat ik maar stoppen met me erover op te winden want ja dat doe ik.

Naar Ts dan toe; Super veel respect hoe je bezig bent en hoe je op andere bokkers reageert. Ook de manier waarop je je verhaal vertelt en dat je zoveel bokkers pb's hebt terug gestuurd.
Kunnen een hoop nog wat van leren. +:)+

Wat je nu ook doet ik ben ervan overtuigd dat het hoe dan ook goed gaat komen en jij weet prima wat je doet. Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. En ja een pennyverhaal is het wel, dus daar kan je zeker wat voor inzenden :))

vayake
Berichten: 261
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 03:04

Bambolina schreef:
je kan er van alles van vinden, maar een bedrijf is een bedrijf. Het is toch doodsimpel? Pony moet vervangen worden, dat kost geld. Als ze Lot gratis of goedkoop weg doen en er een duurdere pony voor terug moeten kopen draaien ze verlies. Het is gewoon een zakelijke overeenkomst, om dat nou emotionele chantage te noemen..
Je kan het een oneerlijke transactie vinden en allemaal ethische zaken erbij halen maar wat heeft TS daar aan? Er is een afspraak gemaakt, TS is bereid te betalen, de verstandhouding is goed, als TS nu opeens andere eisen gaat stellen gooit ze haar eigen ruiten in. Niemand heeft er nu wat aan om die manege te gaan bashen en hoe slecht en triest en zielig het wel niet is, het enige wat je daarmee bereikt is TS een schuldgevoel aan praten omdat ze er mee in zee gaat.
Vinden we het allemaal opeens zo schokkend dat een manege z'n omzet op de eerste plaats zet? Dan is iedere manege per definitie slecht, want een manege is een commercieel bedrijf en dus zal er altijd een afweging moeten worden gemaakt tussen winst en paardenwelzijn. Om die reden zal ik ook nooit meer manege klant zijn, maar als ik in de situatie van TS zat en ik wilde koste wat het kost die pony terug weet ik niet of ik een betere oplossing zou kunnen verzinnen.


Ik kan met ook helemaal vinden in wat jij neerschrijft.
NIETS is gratis in deze wereld!!!

TS haar bedoeling was om haar pony een goede oude dag te bezorgen bij die vrouw maar die heeft haar bedrogen jammer genoeg.

Voor alle paardeneigenaren: GEEF NOOIT UW PONY/PAARD GRATIS WEG!!!
Er zijn zoveel mensen die goede bedoelingen hebben maar er zijn er minstens evenveel die geen goede bedoelingen hebben!

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:21

saskiakefie schreef:
Wow TS wat een verhaal... Kippenvel en tranen in m'n ogen :oo Ik had dit hele topic nog niet gezien dus nu doorgelezen.

Ik kan het toch niet laten even op de discussie te reageren. Waarom moeten mensen áltijd hun mening en oordeel geven en soms op een manier dat ik denk... In het begin de reacties al van; het is jouw pony niet meer en het is aso om door te vragen... Serieus? Het gaat hier wel om dierenwelzijn én om respect. En blijkbaar ook nog om liegen. En dan heb ik het nog niet eens over de emotionele band die je nog voelt met je vorige pony. En Ts weet heus ook wel dat het nu geen ideale situatie is, hoeft er toch niet 20x in worden gewreven? En dan Goof die aankomt met een vergelijking met een auto kopen vanwege een eventuele doneeractie? Word er bijna misselijk van. Gun een ander eens wat en helemaal in zo'n situatie. Zo ja, dat is dan ook mijn mening. Nouja laat ik maar stoppen met me erover op te winden want ja dat doe ik.

Naar Ts dan toe; Super veel respect hoe je bezig bent en hoe je op andere bokkers reageert. Ook de manier waarop je je verhaal vertelt en dat je zoveel bokkers pb's hebt terug gestuurd.
Kunnen een hoop nog wat van leren. +:)+

Wat je nu ook doet ik ben ervan overtuigd dat het hoe dan ook goed gaat komen en jij weet prima wat je doet. Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. En ja een pennyverhaal is het wel, dus daar kan je zeker wat voor inzenden :))


Heel erg bedankt voor je bericht! Ik vind het super lief. :)

Verdere update:
De pony die ik had gevonden is helaas al verkocht. Gelukkig heeft deze persoon nog een staan die eventueel interessant voor de manege is. Helaas is die wel duurder dan de vorige maar dat ter zijde.

Ook is de bokker die Lotje herkend heeft weer naar stal geweest. De eigenaar zei uit zichzelf dat zodra hij een vervanger heeft, Lotje zeker naar ons toe kan. Dat geeft mij wel meer zekerheid dat zij toch wel begrip hebben voor de situatie :) .

Bedankt allemaal voor de steun die jullie geven! Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 23-07-17 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast.

Anoniem

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:25

Heb je nu al gevraagd wat het bedrag voor lotje is? Betaalt de manege de nieuwe pony?

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:29

Shanna schreef:
Heb je nu al gevraagd wat het bedrag voor lotje is? Betaalt de manege de nieuwe pony?


Ik heb aan hun gevraagd of ze mij een richting kunnen geven welk bedrag ik zou moeten verwachten. Aangezien ik Lotje nu zelf moet betalen en als student aan een bepaald bedrag komen gaat niet snel.

Ze hebben gezegd dat ik aan een bedrag van €1500 moet gaan denken.

Nu hoop ik dat het minder gaat zijn als de nieuwe pony ook minder gaat kosten. Bovendien hoop ik dat ze realistisch meedenken over het feit dat de nieuwe pony jonger en gezond zal zijn en dus veel meer waard is dan Lotje. Want aan die €1500 komen is erg moeilijk... Zeker omdat ik het zelf moet betalen :( .

Anoniem

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:34

Je beseft ook dat 1500 bizar veel is? Ik zou het niet eens overwegen. Je wordt echt flink genaaid en zelf hebben ze niet meer dan een paar honderd voor haar betaald. Ik denk dat ze met 800 al heel blij moeten zijn want ook dat is al veel te veel geld, daarvoor gaan een stuk jongere papierloze maar wel bereden haflingers zo'n beetje weg.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:35

En dan zijn er nog mensen die durven zeggen dat de manege er geen slaatje uit slaat?

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:37

Shanna schreef:
Je beseft ook dat 1500 bizar veel is? Ik zou het niet eens overwegen. Je wordt echt flink genaaid en zelf hebben ze niet meer dan een paar honderd voor haar betaald. Ik denk dat ze met 800 al heel blij moeten zijn want ook dat is al veel te veel geld, daarvoor gaan een stuk jongere papierloze maar wel bereden haflingers zo'n beetje weg.


Ik ben het zeker met je eens. €1500 is zeker weten te veel voor een pony als Lotje. En ik weet dat ze echt makkelijk zelf een pony kunnen kopen voor de helft ervan. Zeker van een handelaar zoals met Lotje. Ik hoop daarom ook dat de prijs verlaagd zal worden als er een pony gevonden wordt voor minder.

Ik krijg van veel mensen de tip om gewoon een bod te doen. Maar nu ze een bedrag van €1500 verwachten, zal mijn bod wel erg belachelijk zijn denk ik...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:39

Niet geschoten is altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:40

Niet geschoten is altijd mis, en ik denk dat jou bod realistischer is dan hun vraagprijs. Zelf weten ze ook wel dat die pony dat echt niet waard is, en jou bod zal hoger zijn dan de waarde van Lotje omdat jij emotionele waarde bied. Maar 1500 moet je echt niet doen hoor!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:42

Je moet niet vergeten dat zij retezakelijk zijn en waarschijnlijk veel hoger inzetten dan realistisch is. Als jij nu met een heel laag bod komt zou er misschien ergens tussenin een overeenkomst kunnen komen. Al blijft het probleem dan een beetje dat zij Lotje niet perse kwijt willen dat maakt het moeilijker.

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:45

Shanna schreef:
Niet geschoten is altijd mis, en ik denk dat jou bod realistischer is dan hun vraagprijs. Zelf weten ze ook wel dat die pony dat echt niet waard is, en jou bod zal hoger zijn dan de waarde van Lotje omdat jij emotionele waarde bied. Maar 1500 moet je echt niet doen hoor!


Ja in ben het zeker met je eens! Ik vraag me af wat ze zouden doen als ik een bod uit zou brengen van een bedrag die bestaat uit: de slacht waarde + een extra bedrag als dankbaarheid voor het redden van de slacht + een extra bedrag ter vergoeding van een maandje lessen zodat ze zeker tijd hebben om zelf een vervanger te vinden.

Mij lijkt dit gewoon realistisch en best netjes als ik het aan zou bieden. Zij kunnen zeker weten een vervanger vinden. Als ik het doe dan is het lastig. Want als ik reageer op een advertentie, tegen de tijd dat de manege op mijn mail reageert, is de pony al verkocht. En zo kunnen we blijven doorgaan. Ik kan geen pony kiezen voor hun, zij moeten het doen. En dat is het lastige...

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:50

Tja, en toch staan maneges niet te springen om geliefde pony's te verkopen. Op een manege waar ik vroeger reed stond een pony waar meerdere goede boden op geweest zijn, maar het dier was echt niet te koop.

Drx

Berichten: 123
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:53

Wat een bijzonder verhaal zeg!
ik volg even mee want ben nu wel benieuwd hoe het afloopt.

1500 is natuurlijk veel te veel, maar ik snap wel dat je het er echt voor over hebt!
Zo verhuis ik met mijn paard naar het zuiden van zeeland, en wil ik het mini hengsje waar ik alles mee deed en voor heb gedaan niet achter laten. Hij is alweer 30 en echt mn maatje.
Ben ook vollop bezig om hem mee te krijgen, die mensen laten hem ook aan hun lot over en kijken er niet meer naar om. Maar weten nog niet of ze hem willen meegeven, omdat hun kinderen er 1 x in het half jaar komen...

Ik zet er ook alles op alles op. Moet op mn nieuwe stalling de volle pond betalen, daarvoor kan ik ook een leuke jonge pony/paard stallen omdat die van mij al op leeftijd is.
Maar als je eenmaal een band met een dier hebt en er zo gek mee bent, is geen prijs te hoog.

ik ga keihard voor je duimen dat je lotje weer bij je kan hebben! En dat t echt een happy ending krijgt voor jullie!

ik zou wel aangeven dat je het bedrag aan de hoge kant vind, en het niet heb. Ookal heb je het er wel voor over. En dan gewoon een bod doet, wie weet verlagen hun de prijs wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:53

Ik denk dat dat meer dan realistisch is en dat de manege zich in hun handjes mag knijpen met dat bod. Zelf zou ik nog later gaan zitten zodat je nog onderhandelingsruimte hebt. Zet je zo hoog in maak dan ook duidelijk dat dit je enige en laatste bod is en accepteer dan dat lotje op een manege staat waar jij een fijn gevoel bij hebt. Tegen de tijd dat ze te erg gaat kreupelen zal de manege jou wel weer contacteren omdat jij meer dan de slachtprijs bied en dan kan jij dr laten inslapen of slachten als je dat nog wilt. Maar een pony die al met minimaal 1 been in het graf staat is echt geen 1500 waard. Nog niet eens de helft.
Sorry dat ik zo hard ben, maar de waarheid is niet altijd alleen maar zacht en ik gun jou ook het beste, ook financieel gezien, want de aanschaf van Lotje zullen niet haar enige en laatste kosten zijn.

mvdende

Berichten: 5758
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:56

Heel hard, maar gewoon wachten tot de winter? Nog een maand of 3 en het weer wordt slechter, en waarschijnlijk Lotje ook... Dan denk ik dat Lotje ineens wel voor slachtprijs weg mag. Natuurlijk zeker niet ideaal, maar 1500 is echt veeel te veel voor een kapotte pony. Houd je ook rekening met dierenarts kosten als ze weer bij jou staat?
Ik denk namelijk dat die manege heel goed binnen een paar dagen een andere pony kan aanschaffen, maar dat ze het wel best vinden met Lotje. Zodra Lotje echt niet meer in de lessen kan lopen, is er namelijk wel snel vervanging geregeld.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:46

:oo :oo :oo :oo :oo :oo 1500euro :oo :oo :oo :oo 8)7 8)7 8)7
Het is nog erger als ik dacht, ze hebben Lotje voor iets van 200/500 euro gekocht en dan meer als het 3 dubbele te durven vragen voor een manke pony die kwa leeftijd ook aan haar eindje zit.

Ik vind het echt schandalig -:(-

Voor dat geld kopen ze minstens 2 veel betere pony's als Lotje is.

TS ik zou op zoek gaan naar een goede onderhandelaar en max 800 euro bieden, dat is al ver boven de waarde die Lotje heeft.

Cinnepin

Berichten: 8981
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:08

jeetje 1500..ik schrik hier toch wel van...

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:46

kom even binnenvallen en ik weet niet of het al gezegd is, maar heb je dit ook zwart op wit gezet en laten ondertekenen? straks heb jij een nieuwe pony gekocht en geven ze Lotje alsnog niet mee. Dan heb jij geen poot om op te staan.