Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:51

Maar je wil toch niet zeggen dat die manege zo ongeveer elke week slachtpaarden heeft staan en de handelaar er kind aan huis is. Dan is het nog erger dan ik me voor kan stellen.

Daarnaast blijft het driest als zo'n diertje nog in de les liep.
Zulke manege hoort aan de schandpaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:58

Daar geloof ik ook helemaal niks van, no way dat er een manege is waar die handelaar iedere week paarden kan ophalen. Mijn ervaring is dat handelaren eigenlijk nooit zeggen waar ze een paard vandaan hebben of aan wie ze hebben doorverkocht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:02

Waar is ie voor het laatst geënt? Meestal is daar nog wel wat aan te herleiden.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:13

Ik denk dat jullie de zoektocht gewoon beter kunnen laten. Karel is nu in goeie handen en natuurlijk word iedereen kwaad als je beseft dat er nog kindjes op hem gereden hebben. Maar nu is hij in goeie handen en ik betwijfel of de hele stal er zo uit ziet etc.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:20

Wat super goed van je! Arm dier. Ik heb niet alles doorgelezen, maar zijn er verder geen ontstekingen in de mond gevonden? Ik kocht 3 weken geleden een paard met een doorgegroeid kies in de onderkaak, die in de bovenkaak tegen bot was gegroeid, dit veroorzaakte een flinke ontsteking die uiteindelijk naar binnen is geslagen op de sinus en uiteindelijk zelfs op de hersenen. Waar ik haar naar 3 dagen moest laten inslapen wegens meningitis. Raar dat Kareltje dat dan niet heeft aangezien zijn gebit nog 10x erger is. Wat heeft hij al die tijd gegeten dan? Mijn merrie hield zich bij de vorige eigenaar wss op de been met mais, bij mij kreeg ze dat niet en was het dus zo einde verhaal. Heeft Kareltje nog wel een gebit waar mee hij iets kan malen?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:33

Karels gebit zal VOL ontstekingen. Bij de dierenarts liep het pus er bij aanraken al uit.
Hij heeft volgens mij antibiotica en er is veel getrokken.
De behandeling is nog niet klaar, dus wat er verder nog mis is zal dan ook wel worden behandeld.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:46

Ja dat las ik Indd, gelukkig is het bij hem dan nog niet naar binnen geslagen. Hopen dat ze er nog flink aan kunnen verbeteren bij hem.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:02

wat leuk, topic staat in de nieuwsberichten!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:03

SandravdB schreef:
Tja denk niet dat hij die naam vrij gaat geven omdat hij altijd daar paarden ophaalt voor de slacht. Dus verwacht niet dat hij iets daar over gaat zeggen, enige wat hij gezegd heeft is dat karel toen hij hem op ging halen op dat moment nog onder het zadel de les liep en dat hij uit breda komt.

Lekkere manege dan....
Klinkt niet echt als een officiele manege. Meer als een armoedig zootje.
Hij haalt daar "altijd" slachtpaarden op... geeft een beeld van een duistere manege haha.
Handelt die handelaar ook nog in gezonde dieren? Of koopt ie alleen de rotzooi op?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:23

Ik meng me normaal niet zo in topic's maar ik ben het er nu niet helemaal mee eens. Ik ken de handelaar in kwestie en heb ook wel eens een paard bij hem gekocht.. Hij is een echte handelaar, maar zeker geen slechte. Hij heeft ook tegen Sandra gezegd dat Karel er slechter uitzag. Maar hij heeft toch in overleg de pony naar Sandra toch om te kijken of het nog wat zou worden. Zoniet, dan zou hij alsnog naar de slacht gaan. Dit is allemaal heel snel gegaan, dus tijd voor besef is er niet zo veel geweest denk ik.
Tot Sandra het deken van Karel aftrok de volgende dag, na dit is er ook contact geweest tussen Sandra en de handelaar, waarbij ook hij even schrok. Toch is besloten het te proberen.

Het is een man van geld, maar niet zo erg als nu word geschetst! Hij neemt ook zijn verlies als het moet. Ik geloof absoluut niet dat hij met welke bedoeling dan ook het verhaal, de wereld in wil helpen als zo nu geschetst is.

Het is een beste man, fijne man om zaken mee te doen zoals ik om mij heen altijd hoor, maar wel een handelaar.

Hij gaat niet vertellen waar die pony vandaag komt en dat is zijn goed recht. Als hij dat niet wil, prima toch? (zeker niet openbaar). Het is maar een aannamen van mensen, dat als karel er zo uit zag, "dan zullen de andere er ook wel zo uit zien".. Hoeft nog niet zo te zijn.. Karel heeft het NU toch goed en daar draait het om!

Ik hoop dat jullie allemaal net als ik, duimen voor het herstel van Karel, wat dat is immers wat telt. En de rest een beetje laten rusten en over laten aan Mist. Ik begrijp dat zij er al achteraan gaat en dan is het toch goed zo?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:28

Bij bovenstaande mening kan ik me volledig aansluiten, al ken ik de handelaar niet.
Maar ik weet dat handelaars de bluts met de buil moeten nemen en ik begrijp dat dit bij Kareltje het geval was/is.
Hij heeft Kareltje een kans gegeven, goed wetende dat dit paardje er slechter uitzag dan hij dacht.

Een handelaar moet leven van zijn handel... Iedere handelaar...

Kareltje is NU op een prachtige plaats terechtgekomen, dat is wat telt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:32

Melissa1996 schreef:
Ik meng me normaal niet zo in topic's maar ik ben het er nu niet helemaal mee eens. Ik ken de handelaar in kwestie en heb ook wel eens een paard bij hem gekocht.. Hij is een echte handelaar, maar zeker geen slechte. Hij heeft ook tegen Sandra gezegd dat Karel er slechter uitzag. Maar hij heeft toch in overleg de pony naar Sandra toch om te kijken of het nog wat zou worden. Zoniet, dan zou hij alsnog naar de slacht gaan. Dit is allemaal heel snel gegaan, dus tijd van besef is er niet zo snel geweest denk ik.

Het is een man van geld, maar niet zo erg als nu word geschetst! Hij neemt ook zijn verlies als het moet. Ik geloof absoluut niet dat hij met welke bedoeling dan ook het verhaal, de wereld in wil helpen als zo nu geschetst is.

Het is een beste man, fijne man om zaken mee te doen zoals ik om mij heen altijd hoor, maar wel een handelaar.

Hij gaat niet vertellen waar die pony vandaag komt en dat is zijn goed recht. Als hij dat niet wil, prima toch? (zeker niet openbaar). Het is maar een aannamen van mensen, dat als karel er zo uit zag, "dan zullen de andere er ook wel zo uit zien".. Hoeft nog niet zo te zijn.. Karel heeft het NU toch goed en daar draait het om!

Ik hoop dat jullie allemaal net als ik, duimen voor het herstel van Karel, wat dat is immers wat telt. En de rest een beetje laten rusten en over laten aan Mist. Ik begrijp dat zij er al achteraan gaat en dan is het toch goed zo?

Ik heb van mijn 8 tot mijn 13 op zo'n manege gereden. Aanvankelijk wist ik niet beter, tegen het einde wel. Heb destijds zelfs nog gemeld wat er allemaal fout liep, maar daar is toen niets mee gedaan. De wedstrijdpaarden waren op en top verzorgd, de meeste lespaarden waren wandelende sceletten. Hooi kwam er niet in, gevolg, de meeste paarden knaagden de balk van hun deur kapot en aten van hun staldeur. Ik geloof dus echt niet dat Kareltje "slechts" een uitzondering is op die manege. En als die handelaar daar vaak komt, weet ie dat ook. En sorry hoor, een goed mens knijpt zijn of haar ogen niet dicht als je zoiets ziet.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:38

SVRL schreef:
Melissa1996 schreef:
Ik meng me normaal niet zo in topic's maar ik ben het er nu niet helemaal mee eens. Ik ken de handelaar in kwestie en heb ook wel eens een paard bij hem gekocht.. Hij is een echte handelaar, maar zeker geen slechte. Hij heeft ook tegen Sandra gezegd dat Karel er slechter uitzag. Maar hij heeft toch in overleg de pony naar Sandra toch om te kijken of het nog wat zou worden. Zoniet, dan zou hij alsnog naar de slacht gaan. Dit is allemaal heel snel gegaan, dus tijd van besef is er niet zo snel geweest denk ik.

Ik heb van mijn 8 tot mijn 13 op zo'n manege gereden. Aanvankelijk wist ik niet beter, tegen het einde wel. Heb destijds zelfs nog gemeld wat er allemaal fout liep, maar daar is toen niets mee gedaan. De wedstrijdpaarden waren op en top verzorgd, de meeste lespaarden waren wandelende sceletten. Hooi kwam er niet in, gevolg, de meeste paarden knaagden de balk van hun deur kapot en aten van hun staldeur. Ik geloof dus echt niet dat Kareltje "slechts" een uitzondering is op die manege. En als die handelaar daar vaak komt, weet ie dat ook. En sorry hoor, een goed mens knijpt zijn of haar ogen niet dicht als je zoiets ziet.
Dat karel niet de enige zou zijn heb nergens gezegd.. Maar laat het rusten, laat het aan TS over.. Als zij Bokt nodig heeft horen we het van zelf, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:44

Als die handelaar enig fatsoen heeft, maakt hij het Mist gemakkelijk en laat hij via Sandra weten om welke manege het gaat zodat er ook voor de andere dieren die het slecht hebben een oplossing kan komen. Ik ben blij dat Kareltje gered is, maar dat maakt het niet ok dat hij niet wil zeggen over welke stal het gaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:50

Een manege die zulke pony nog laat lopen hoort geen bestaansrecht te hebben.
Ook al zou kareltje "maar" de enige zijn die er zo uit zou hebben gezien.

Maar eerlijk kan ik me niet voorstellen dat als je dit bij een pony kan dat de rest er dan zo goed bij zal staan.

En klanten moeten zich ook kapot schamen.
En de handelaar ook als hij hier vaker zaken doet. En er dus ook van weet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:54

SVRL schreef:
Als die handelaar enig fatsoen heeft, maakt hij het Mist gemakkelijk en laat hij via Sandra weten om welke manege het gaat zodat er ook voor de andere dieren die het slecht hebben een oplossing kan komen. Ik ben blij dat Kareltje gered is, maar dat maakt het niet ok dat hij niet wil zeggen over welke stal het gaat.

Bedrijf praat niet over zijn klanten, of dat nu een fysio is, een kapper of een handelaar. Iets met privacywetgeving en sociale regels. Het zou hem ook klanten kosten en daarmee zijn inkomen. Als iemand al iets kan doen mochten er inderdaad meer dieren daar staan in slechte staat, dan is het de handelaar zelf die naar de politie moet stappen.

Het is ook mogelijk dat die manege niet de middelen heeft om zoveel extra in 1 pony te investeren en daarom inderdaad hem met de handelaar heeft meegegeven. Kareltje kan net zo goed de uitzondering zijn geweest, omdat die als enige door een slecht gebit niet op gewicht kon blijven op hooi en een beetje brok. Neemt niet weg dat het absoluut beter was geweest als ze dat al veel eerder gedaan hadden ipv hem zo ver te laten vermageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:18

tamary schreef:
SVRL schreef:

Bedrijf praat niet over zijn klanten, of dat nu een fysio is, een kapper of een handelaar. Iets met privacywetgeving en sociale regels. Het zou hem ook klanten kosten en daarmee zijn inkomen. Als iemand al iets kan doen mochten er inderdaad meer dieren daar staan in slechte staat, dan is het de handelaar zelf die naar de politie moet stappen.

Het is ook mogelijk dat die manege niet de middelen heeft om zoveel extra in 1 pony te investeren en daarom inderdaad hem met de handelaar heeft meegegeven. Kareltje kan net zo goed de uitzondering zijn geweest, omdat die als enige door een slecht gebit niet op gewicht kon blijven op hooi en een beetje brok. Neemt niet weg dat het absoluut beter was geweest als ze dat al veel eerder gedaan hadden ipv hem zo ver te laten vermageren.

Helemaal in het begin van mijn loopbaan werkte ik in een rusthuis. 1 van onze mannen was een pedofiel, die nooit een kind misbruikt zou hebben, maar wel al heel zijn leven aan kindjes vroeg om op zijn schoot te komen zitten in ruil voor een snoepje. Ik heb ooit 2 kleine kindjes uit zijn kamer gaan halen die hij had meegelokt. Volgens mijn beroepsgeheim, zou ik daar ook verder over moeten zwijgen. Mooi niet, ik laat zo'n zaken niet gebeuren. Al mijn collega's heb ik op de hoogte gebracht, ook de directie en de man heb ik laten weten dat ik alle families voor hem zou waarschuwen indien hij ooit nog eens een kind zou mee lokken tijdens mijn schift. Dus nee, ik snap niet hoe mensen leed, of het nu dieren of medemensen zijn, kunnen negeren en zich daarbij verschuilen achter hun beroepscode. Ik heb dat nooit gedaan en zal dat ook nooit doen, al kost het mijn job.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:22

SVRL schreef:

Nu ben ik niet pro mensen die in dieren handelen (in welke vorm dan ook )maar deze handelaar heeft echt wel heel fatsoenlijk gahandeld in deze. (Zieandere topic over Kareltje).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:27

SVRL schreef:
Helemaal in het begin van mijn loopbaan werkte ik in een rusthuis. 1 van onze mannen was een pedofiel, die nooit een kind misbruikt zou hebben, maar wel al heel zijn leven aan kindjes vroeg om op zijn schoot te komen zitten in ruil voor een snoepje. Ik heb ooit 2 kleine kindjes uit zijn kamer gaan halen die hij had meegelokt. Volgens mijn beroepsgeheim, zou ik daar ook verder over moeten zwijgen. Mooi niet, ik laat zo'n zaken niet gebeuren. Al mijn collega's heb ik op de hoogte gebracht, ook de directie en de man heb ik laten weten dat ik alle families voor hem zou waarschuwen indien hij ooit nog eens een kind zou mee lokken tijdens mijn schift. Dus nee, ik snap niet hoe mensen leed, of het nu dieren of medemensen zijn, kunnen negeren en zich daarbij verschuilen achter hun beroepscode. Ik heb dat nooit gedaan en zal dat ook nooit doen, al kost het mijn job.

Dat is binnenshuis veiligheidsmaatregelen nemen op je werkplek, dus niet bij zijn buren, de krant, etc. Niks buiten je beroepscode stappen wat je gedaan hebt, enkel de man zelf aangesproken en ervoor gezorgd dat je collega's ook wisten waar op te letten. Dat is iets anders dan een handelaar vragen om naar een derde partij informatie te geven.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:29

Ik zou mezelf niet meer recht in de spiegel durven aan te kijken, zelf zou hij er ook melding van kunnen maken bij de desbetreffende instanties... Maar goed, ik ben een meisje van 18 dat elke spin nog buitenzet :P

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:30

Mensen laat het met rust, ts heeft niks aan al jullie gediscusseer. Laten we genieten van alle liefde die kareltje nog krijgt op zijn oude dag!!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:36

Ik hoop dat TS haar pb box uitpuilt van mensen die dan misschien wel te laat maar dan nu alsnog durven uit te spreken waar kareltje heeft gestaan zodat er zoveel mogelijk bewijs komt tegen deze manege.
Zodat er daar nooit meer een Kareltje de tweede komt.

En dan nu inderdaad genieten van die kleine man :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:56

_Jody_ schreef:
Mensen laat het met rust, ts heeft niks aan al jullie gediscusseer. Laten we genieten van alle liefde die kareltje nog krijgt op zijn oude dag!!!

TS is voorzover ik heb gelezen gelukkig zelf ook iemand die niet de kop in het zand steekt en juist wel verhaal wil gaan halen.
Ze is nu druk zat met deze kleine smurf, maar gaf aan zeker uit te zoeken waar hij vandaan komt.

Het is wat mij betreft onbegrijpelijk dat mensen hier adviseren je ogen daarvoor te sluiten.
Bedrijven die zo omgaan met hun dieren hebben geen bestaansrecht en mogen zsm op het matje groepen worden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:03

eclair98 schreef:
Ik zou mezelf niet meer recht in de spiegel durven aan te kijken, zelf zou hij er ook melding van kunnen maken bij de desbetreffende instanties... Maar goed, ik ben een meisje van 18 dat elke spin nog buitenzet :P

Zo ben ik ook! :D Bij ons zitten er af en toe spinnen in bad. Mijn ouders spoelen ze gewoon door. Maar als ik ze zie zet ik ze ook meteen buiten :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:25

Kinke schreef:
Daar geloof ik ook helemaal niks van, no way dat er een manege is waar die handelaar iedere week paarden kan ophalen. Mijn ervaring is dat handelaren eigenlijk nooit zeggen waar ze een paard vandaan hebben of aan wie ze hebben doorverkocht.

Nee, klopt.
Maar ik denk ook niet dat mensen er om staan te springen dat een handelaar hun gegevens doorgeeft. Kun je rare dingen van krijgen. Stel dat de oorspronkelijke eigenaar Kareltje goed verzorgde, en in goed vertrouwen Kareltje in bruikleen heeft gegeven aan een andere manége, en de oorspronkelijke eigenaar krijgt dankzij een praatgrage handelaar (die nooit àlles kan weten) een kwaaie Dierenpolitie over de vloer...