Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Shenavallie schreef:Anna79 schreef:Ik weet niet of het al genoemd is maar waar ik me echt aan stoor is dat iedereen tegenwoordig maar een paard kan kopen. Of een hond, kat, konijn etc...
Ik heb met enige regelmaat meegemaakt dat ik als instructeur mensen moest vertellen hoe vaak hun paard naar de smid moest bijvoorbeeld. Of uitleggen dat 6 kg krachtvoer per dag misschien ietsje teveel is voor hun haflinger. Basiskennis ontbreekt vaak compleet. Kinderen krijgen een pony, ouders weten er de ballen van en de instructeur of pensionhouder mag ze vervolgens alles leren, dat vind ik raar.
Ik zou daarom voorstander zijn van een soort van een vaardigheidsdiploma voordat je een dier aanschaft waarin je aantoont dat je basiskennis hebt van de diersoort. (zou voor het krijgen van kinderen trouwens ook niet verkeerd zijn) Mooi puntje voor op de agenda van de PVDD.
Dat zie je ook op maneges: kind krijgt rijles, pa of moe staat verveeld met een telefoon langs de kant (of komt later na de les het kind ophalen), kind wordt bijna van de pony afgetrokken en moet direct mee naar huis, want er moet nog meer gebeuren. Pony moet maar door een paardenmeisje of medewerker afgezadeld worden en nazorg krijgen. Dit gedrag is overigens één van de vele punten waarom je mij niet meer op maneges ziet. Ik vind het intriest hoe er met de pony's wordt omgegaan, terwijl die beestjes keihard moeten werken (al dan niet met lichamelijk ongemak) voor een uurtje plezier van een mens.
Je kunt het nog zo vaak (willen) uitleggen, maar als er geen interesse bestaat vanaf de andere kant... Ik moet wel eens op mijn wang bijten om niet hardop te zeggen: zoek toch een andere hobby.
er in en moet je eens opletten.Koper schreef:Weet je hoe snel die rotzooi groeit. Even de uitlopers creatief aan elkaar verbinden (groene tie wrapjes vallen niet op en zijn ook binnen de kortste keren bedolven onder het groen) en dan kun je best een boog maken. Maak de "muren" en het "dak" van de boog een meter of 2 dik, her en der wat hooi of stukken plasticer in en moet je eens opletten.

superpony schreef:Maar sommige mensen hebben een recht stuk weiland dat vrij ligt. Daar kun je niet zomaar bomen/struiken gaan planten of een houtwal maken.
Daarbij geeft het niet genoeg beschutting als men een droge ligplaats wil. Onze paddocks liggen echt tegen/onder het bos dat begint met flinke oude eiken. Takken hangen helemaal over ( dus elke dag eikels ruimen in najaar en nu veel blad )
Daaronder blijft de merrie redelijk droog bij een normale bui. Maar de grond niet en ze gaat daar echt niet liggen en dan hebben wij mooi droog zand. Bij weidegrond wordt dat vaak nog natter en lastiger.
Ik denk dat er te weinig echte paardenmensen/hondenmensen in de politiek zitten. Als zij op een manege gaan rond kijken en naar verhalen luisteren van de eigenaar, nemen ze het al te gauw voor lief. Ze hebben slechte adviseurs. Maar is dat niet overal zo? Ze weten ook geen donder van de zorg bijvoorbeeld.
Koper schreef:Precies. Of je vlecht omheiningen van wilgentakken. Zo deed men dat 200 jaar geleden, het is dus traditioneel, mooi, functioneel en winddicht. Een aanwinst voor de gemeente, dacht ik zo.
en al die paarden er maar aan vreten
misschien leuk als je er eentje hebt maar toch niet als je meerdere paarden hebt! Creatief lijkt hier synoniem te staan voor onmogelijk! tess_84 schreef:superpony schreef:Maar sommige mensen hebben een recht stuk weiland dat vrij ligt. Daar kun je niet zomaar bomen/struiken gaan planten of een houtwal maken.
Daarbij geeft het niet genoeg beschutting als men een droge ligplaats wil. Onze paddocks liggen echt tegen/onder het bos dat begint met flinke oude eiken. Takken hangen helemaal over ( dus elke dag eikels ruimen in najaar en nu veel blad )
Daaronder blijft de merrie redelijk droog bij een normale bui. Maar de grond niet en ze gaat daar echt niet liggen en dan hebben wij mooi droog zand. Bij weidegrond wordt dat vaak nog natter en lastiger.
Ik denk dat er te weinig echte paardenmensen/hondenmensen in de politiek zitten. Als zij op een manege gaan rond kijken en naar verhalen luisteren van de eigenaar, nemen ze het al te gauw voor lief. Ze hebben slechte adviseurs. Maar is dat niet overal zo? Ze weten ook geen donder van de zorg bijvoorbeeld.
Of van het onderwijs...
Voor de rest helemaal eens met je post.
Daarom hebben wij ook een stal met betonplaat gebouwd, maar daar heb je natuurlijk wel een bouwvergunning voor nodig. En dat is helaas niet overal mogelijk/toegestaan.
Op onze weides die buiten het bouwgebied liggen, mogen we gelukkig wel gewone schuilstallen zetten en daar zullen we dan klinkers inleggen, zodat ze toch droog kunnen staan indien nodig.
. Daarnaast mag ook best wel in de wet dat een paard elke dag een minimum aantal uren -denk aan minimaal 6 uur- naar buiten mag in een wei of paddock van bepaalde grootte naar de hoogte van het paard. Snap wel dat dit moeilijk is te handhaven, maar zij bieden wel goede richtlijnen
. bruintje123 schreef:Wat ik eerder al aangaf, hier vind de gemeente het niet goed als ik zomaar bomen of stuiken plant. Daar is echt vergunning voor nodig.
Van bramen kunnen ze natuurlijk minder snel wat zeggen lijkt me.
En ik denk dat wij vast niet de enige zijn met zulke gemeente.
Nu heeft mijn voorkeur nog steeds een echte stal.
Ik vind een 100% droge plek een moet bij 24/7 buiten paarden.
En dat heb ik gelukkig.

Benita schreef:Maar hierin ligt ook een taak van de instructie, deze moet aangeven dat na een rijles nog wat taken zijn die vervuld moeten worden en dat de kinderen daarbij moeten helpen.
Het is vaak ontwetendheid van de ouders, ze betalen nl. voor een rijles, dus als dat afgelopen is kunnen ze weer gaan. Als de ouders weten dat er nog nazorg verleend moet worden komen ze de kinderen waarschijnlijk later ophalen. De meeste kinderen vinden het zelf nog leuk ook om langer te blijven. Ouders die geen paardenmensen zijn kun je niet dwingen mee te helpen. Gun het plezier dan in ieder geval aan de kinderen, in plaats van te roepen zoek een andere hobby.Shenavallie schreef:
Dat zie je ook op maneges: kind krijgt rijles, pa of moe staat verveeld met een telefoon langs de kant (of komt later na de les het kind ophalen), kind wordt bijna van de pony afgetrokken en moet direct mee naar huis, want er moet nog meer gebeuren. Pony moet maar door een paardenmeisje of medewerker afgezadeld worden en nazorg krijgen. Dit gedrag is overigens één van de vele punten waarom je mij niet meer op maneges ziet. Ik vind het intriest hoe er met de pony's wordt omgegaan, terwijl die beestjes keihard moeten werken (al dan niet met lichamelijk ongemak) voor een uurtje plezier van een mens.
Je kunt het nog zo vaak (willen) uitleggen, maar als er geen interesse bestaat vanaf de andere kant... Ik moet wel eens op mijn wang bijten om niet hardop te zeggen: zoek toch een andere hobby.