Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:14

Maar dan staan ze nog steeds niet uit de regen.
Ik ben dan waarschijnlijk ook wel een extreme, maar ik vind dat een paard uit de regen moet kunnen staan. En in de zomer weg insecten en dat gebeurd ook niet bij een hout/bramenwal.

Regen kan een paard slechter tegen dan gure maar droge wind.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:16

Maar hierin ligt ook een taak van de instructie, deze moet aangeven dat na een rijles nog wat taken zijn die vervuld moeten worden en dat de kinderen daarbij moeten helpen.

Het is vaak ontwetendheid van de ouders, ze betalen nl. voor een rijles, dus als dat afgelopen is kunnen ze weer gaan. Als de ouders weten dat er nog nazorg verleend moet worden komen ze de kinderen waarschijnlijk later ophalen. De meeste kinderen vinden het zelf nog leuk ook om langer te blijven. Ouders die geen paardenmensen zijn kun je niet dwingen mee te helpen. Gun het plezier dan in ieder geval aan de kinderen, in plaats van te roepen zoek een andere hobby.

Shenavallie schreef:
Anna79 schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is maar waar ik me echt aan stoor is dat iedereen tegenwoordig maar een paard kan kopen. Of een hond, kat, konijn etc...

Ik heb met enige regelmaat meegemaakt dat ik als instructeur mensen moest vertellen hoe vaak hun paard naar de smid moest bijvoorbeeld. Of uitleggen dat 6 kg krachtvoer per dag misschien ietsje teveel is voor hun haflinger :? . Basiskennis ontbreekt vaak compleet. Kinderen krijgen een pony, ouders weten er de ballen van en de instructeur of pensionhouder mag ze vervolgens alles leren, dat vind ik raar.

Ik zou daarom voorstander zijn van een soort van een vaardigheidsdiploma voordat je een dier aanschaft waarin je aantoont dat je basiskennis hebt van de diersoort. (zou voor het krijgen van kinderen trouwens ook niet verkeerd zijn :Y) ) Mooi puntje voor op de agenda van de PVDD.

Dat zie je ook op maneges: kind krijgt rijles, pa of moe staat verveeld met een telefoon langs de kant (of komt later na de les het kind ophalen), kind wordt bijna van de pony afgetrokken en moet direct mee naar huis, want er moet nog meer gebeuren. Pony moet maar door een paardenmeisje of medewerker afgezadeld worden en nazorg krijgen. Dit gedrag is overigens één van de vele punten waarom je mij niet meer op maneges ziet. Ik vind het intriest hoe er met de pony's wordt omgegaan, terwijl die beestjes keihard moeten werken (al dan niet met lichamelijk ongemak) voor een uurtje plezier van een mens.
Je kunt het nog zo vaak (willen) uitleggen, maar als er geen interesse bestaat vanaf de andere kant... Ik moet wel eens op mijn wang bijten om niet hardop te zeggen: zoek toch een andere hobby.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:17

Weet je hoe snel die rotzooi groeit. Even de uitlopers creatief aan elkaar verbinden (groene tie wrapjes vallen niet op en zijn ook binnen de kortste keren bedolven onder het groen) en dan kun je best een boog maken. Maak de "muren" en het "dak" van de boog een meter of 2 dik, her en der wat hooi of stukken plastic O:) er in en moet je eens opletten.

Overigens heeft mijn ruin veel liever windloze regen dan regenloze wind. Wind wordt hij echt chagrijnig van. Mijn merrie vindt allebei naar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:22

Koper schreef:
Weet je hoe snel die rotzooi groeit. Even de uitlopers creatief aan elkaar verbinden (groene tie wrapjes vallen niet op en zijn ook binnen de kortste keren bedolven onder het groen) en dan kun je best een boog maken. Maak de "muren" en het "dak" van de boog een meter of 2 dik, her en der wat hooi of stukken plastic O:) er in en moet je eens opletten.

Daar denk ik dan gewoon anders over :)

En met plastic ertussen moet je nog opletten dat je geen boete krijgt voor zwerafval lozen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:24

Ik vind het helemaal prima, gelukkig ben ik te creatief om het te laten.

Ik zeg toch nergens dat je er grote vellen blauw plastic in moet stoppen :') Er ligt ook plastic over m'n hooi, dat heb ik daar dan zeker ook gedumpt ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:45

Ik vermoed dat plastic op hooi anders bekeken wordt dan plastic tussen struiken. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:49

Maar sommige mensen hebben een recht stuk weiland dat vrij ligt. Daar kun je niet zomaar bomen/struiken gaan planten of een houtwal maken.

Daarbij geeft het niet genoeg beschutting als men een droge ligplaats wil. Onze paddocks liggen echt tegen/onder het bos dat begint met flinke oude eiken. Takken hangen helemaal over ( dus elke dag eikels ruimen in najaar en nu veel blad )
Daaronder blijft de merrie redelijk droog bij een normale bui. Maar de grond niet en ze gaat daar echt niet liggen en dan hebben wij mooi droog zand. Bij weidegrond wordt dat vaak nog natter en lastiger.

Ik denk dat er te weinig echte paardenmensen/hondenmensen in de politiek zitten. Als zij op een manege gaan rond kijken en naar verhalen luisteren van de eigenaar, nemen ze het al te gauw voor lief. Ze hebben slechte adviseurs. Maar is dat niet overal zo? Ze weten ook geen donder van de zorg bijvoorbeeld.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:59

superpony schreef:
Maar sommige mensen hebben een recht stuk weiland dat vrij ligt. Daar kun je niet zomaar bomen/struiken gaan planten of een houtwal maken.

Daarbij geeft het niet genoeg beschutting als men een droge ligplaats wil. Onze paddocks liggen echt tegen/onder het bos dat begint met flinke oude eiken. Takken hangen helemaal over ( dus elke dag eikels ruimen in najaar en nu veel blad )
Daaronder blijft de merrie redelijk droog bij een normale bui. Maar de grond niet en ze gaat daar echt niet liggen en dan hebben wij mooi droog zand. Bij weidegrond wordt dat vaak nog natter en lastiger.

Ik denk dat er te weinig echte paardenmensen/hondenmensen in de politiek zitten. Als zij op een manege gaan rond kijken en naar verhalen luisteren van de eigenaar, nemen ze het al te gauw voor lief. Ze hebben slechte adviseurs. Maar is dat niet overal zo? Ze weten ook geen donder van de zorg bijvoorbeeld.

Of van het onderwijs...

Voor de rest helemaal eens met je post.

Daarom hebben wij ook een stal met betonplaat gebouwd, maar daar heb je natuurlijk wel een bouwvergunning voor nodig. En dat is helaas niet overal mogelijk/toegestaan.
Op onze weides die buiten het bouwgebied liggen, mogen we gelukkig wel gewone schuilstallen zetten en daar zullen we dan klinkers inleggen, zodat ze toch droog kunnen staan indien nodig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:42

Koper schreef:
Precies. Of je vlecht omheiningen van wilgentakken. Zo deed men dat 200 jaar geleden, het is dus traditioneel, mooi, functioneel en winddicht. Een aanwinst voor de gemeente, dacht ik zo.

Ik zie mezelf al gaan _O- en al die paarden er maar aan vreten :j misschien leuk als je er eentje hebt maar toch niet als je meerdere paarden hebt! Creatief lijkt hier synoniem te staan voor onmogelijk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:46

tess_84 schreef:
superpony schreef:

Of van het onderwijs...

Voor de rest helemaal eens met je post.

Daarom hebben wij ook een stal met betonplaat gebouwd, maar daar heb je natuurlijk wel een bouwvergunning voor nodig. En dat is helaas niet overal mogelijk/toegestaan.
Op onze weides die buiten het bouwgebied liggen, mogen we gelukkig wel gewone schuilstallen zetten en daar zullen we dan klinkers inleggen, zodat ze toch droog kunnen staan indien nodig.

Ja, onderwijs, zorg, de minima......Van de politiek moet je het niet hebben.

Eigenlijk zou je moeten proberen betonplaten te leggen onder een rij bomen met een dun laagje aarde/gras erover. Dan ziet niemand het.Het wordt wel nat en vies, maar ze kunnen niet diep wegzakken als je een flink aantal stevige platen goed neerlegt.

Ik hoop iets te vinden met een schuur die verbinding kan maken met buiten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:03

Wbt een creatieve oplossing voor een schuilstal/beschutting, ben ik toch aan het denken gezet door enkele hier.

Boomstammen zijwanden met een gewoon houten dak bedekt met zeil en daaroverheen takken voor een natuurlijke uitstraling.
Hmmm....ik vind het zo gek nog niet.
Staatsbosbeheer struikelt met name over de onnatuurlijke look binnen een beschermd gebied ( in mijn geval dan).
Ik ga maar weer eens tekenen en nadenken want een schuilmogelijkheid in de vorm van ( in ieder geval kwa uiterlijk) natuurlijke materialen uit de omgeving bied misschien weer perspectief....

Oke en nu hou ik erover op!

Maar een wel gemeende dank voor het idee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:45

bruintje123 schreef:
Ik vermoed dat plastic op hooi anders bekeken wordt dan plastic tussen struiken. :)

Na een paar weken kun je het helemaal niet meer bekijken ;)

cissie als je die boomstammen verticaal doet is het helemaal extra natuurlijk :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:57

Jij hebt duidelijk een ander ras bramen dan ik hier :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:57

Zou kunnen, er staan twee verschillende soorten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:02

Echt waar ja? Het was eigenlijk als grapje.
Maar dan begrijp ik misschien het verschil in denkwijze wel. Want die hier staat kan ik echt geen plastic tussen duwen zodat je het niet meer ziet.
En in de slootkant overwoekert het best wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:04

Dan pak je toch een ander soort struik :roll: Het was maar een voorbeeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:08

Wat ik eerder al aangaf, hier vind de gemeente het niet goed als ik zomaar bomen of stuiken plant. Daar is echt vergunning voor nodig.
Van bramen kunnen ze natuurlijk minder snel wat zeggen lijkt me.
En ik denk dat wij vast niet de enige zijn met zulke gemeente.

Nu heeft mijn voorkeur nog steeds een echte stal.
Ik vind een 100% droge plek een moet bij 24/7 buiten paarden.
En dat heb ik gelukkig.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:09

Ik vind het toch tijd dat er regels komen voor het huisvesten van paarden, bijvoorbeeld naar Zwitsers model. In de landbouw zijn ontzettend veel regels om het dierenwelzijn te waarborgen, daarom is het maar raar dat dit voor paarden niet geldt. Koeien, kippen en varkens leven in groepshuisvesting, maar paarden mogen nog gewoon apart in kleine boxen worden gezet waar ze als ze mazzel hebben niet de hele dag instaan en dan vinden eigenaren het ook nog raar dat hun paard fel is bij het rijden :') . Daarnaast mag ook best wel in de wet dat een paard elke dag een minimum aantal uren -denk aan minimaal 6 uur- naar buiten mag in een wei of paddock van bepaalde grootte naar de hoogte van het paard. Snap wel dat dit moeilijk is te handhaven, maar zij bieden wel goede richtlijnen :D .

Daarnaast mag er ook kritisch worden gekeken naar de paardensport an sich en moet je je afvragen of wedstrijden waar paarden maximaal moeten presteren nog wel moeten worden gehouden. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan eventing. Het paard dient voorop te staan en niet de hobby van de ruiter.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:04

bruintje123 schreef:
Wat ik eerder al aangaf, hier vind de gemeente het niet goed als ik zomaar bomen of stuiken plant. Daar is echt vergunning voor nodig.
Van bramen kunnen ze natuurlijk minder snel wat zeggen lijkt me.
En ik denk dat wij vast niet de enige zijn met zulke gemeente.

Nu heeft mijn voorkeur nog steeds een echte stal.
Ik vind een 100% droge plek een moet bij 24/7 buiten paarden.
En dat heb ik gelukkig.

Bij gebruik van bramenstruik mag je wel hele goeie handschoenen aantrekken :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:00

Qua vergunningen zou Nederland wel soepeler mogen.

We zouden het liefst een wolkenveld nog in rechte percelen verdelen...

Nee het landschap moet open blijven, de treinen waaien zowat uit de rails, maar hou maar lekker open.

Tuurlijk hoeft het geen bonte rommel te worden, maar juist doordat mensen dan maar creatief met regels om gaan wordt het vaak niet fraaier.

Maar dat ik dat vind neemt niet weg dat het een excuus is om een paard op een wei te laten lopen zonder beschutting.
Dat Nederland streng is en de mogelijkheden niet groot, weet je van te voren.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:35

Tuurlijk is alles in de paardensport of uberhaupt alles met dieren 'egoistisch'.
Is egoïstisch zijn dan per se slecht? Nee, vind ik niet.
Het zou misschien wel 'het beste zijn wat het paard overkomt' om niet meer in de paardensport mee te draaien. Dan mogen ze lekker worden gehouden als slachtvee! :')
Denk dat mijn fjord die lekker altijd buiten staat en met zijn vriendjes staat om elke dag een uurtje of paar uurtjes bezig te zijn een prima leven heeft hoor.
Hier ook een deel vd. borst en buik geschoren omdat meneer door alleen maar staan al ging zweten.
TS dravers krijgen naar mijn weet ook een stuk minder vacht dan zo'n wollige teddybeer als mijn fjord :=

Dat terzijde.. Regels zouden inderdaad strenger moeten worden. Een recreatieruiter is m.i. niet per se beter. Of iemand zijn paard nou goed traint(zodat hij lekker en fit in zijn lijf loopt) of iemand die het 'beter' doet door af en toe wat aan te rommelen en een buitenritje te maken. Tja het is maar net hoe je het ziet?
Wil hier geen oordeel vellen over een van beiden. Dat zou best hypocriet zijn gezien ik ook gewoon een paard heb en ook weleens oneerlijk ben geweest. ;P

En zoals hier eerder gezegd word, ik zie persoonlijk liever een paard in een ruime paddock dan in een groot stuk land wat alleen maar uit blubber bestaat zonder schuilmogelijkheden. Maar ach, dat is mijn mening.

Ik zal het zeker meelezen, vind het wel interessant wat iedereen vind.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:16

Maar dan denk ik, als gemeentes geen rommelige zooi willen kunnen ze toch met een standaard komen. Zo en zo moet je schuilstal eruit zien en dan mag het. Dan blijft het allemaal een beetje strak en gaat men minder snel creatief rommelen (al vind ik zo'n braamstruikhol wel interessant). Als een slimme stallenbouwer hier nou leuk op inspringt heeft ie goud in handen.
Overigens heeft de gemeente hier wel heel rare ideeën over wat een goede paardenweide is. Hebben ze een volkstuincomplex omgelegd, er gewoon overheen geploegd, in vier stukken verdeeld en het paardenweide genoemd. Ja, er staat nu een soort van gras. Over het glas, de stokken en stenen. En de waterplassen. Zoals een kennis het zo leuk zei na een zomerbuitje:"Daar moet je geen paarden op zetten, daar moet je nijlpaarden fokken!". Is ook niet gek dan dat er na dik twee jaar nog niemand staat.

Maar om op regels en richtlijnen terug te komen. Zou het niet gewoon een veel beter idee zijn om te beginnen met dat rare sterrensysteem op de schop te nemen? Geef sterren aan maneges waar redelijk tot bijzonder goed aan het paard wordt gedacht en promoot dat leuk. Zo krijg ik ook al jaren zo'n vodje omdat ik ooit een ruiterbewijs heb gehaald. Zet daar meer in over welzijn en promoot geen maneges die vijf springtuinen hebben maar geen fatsoenlijk lapje grond om de dieren te laten grazen. Kweek behoefte aan paardvriendelijke stalling, dan moeten stallen wel als ze zichzelf niet uit de markt willen prijzen. Daarnaast krijgt de doorsnee en beginnende ruiter dan eerder een beter beeld van hoe het zou moeten horen.
En zo kun je ook met wedstrijden dingen aanpassen. Ik meen in Zwitserland (of Zweden, dat weet ik niet meer, in ieder geval een land met een Z) hebben ze geen reining wedstrijden meer voor driejarigen. Daardoor wordt het een stuk minder interessant om een tweejarige zich een versuffing te laten spinnen. Kun je ook doen met dressuur en springen en zo. De leeftijdsgrens iets verhogen zodat het zinloos is om ze vroeg op te starten.
Is makkelijker te controleren dan dat je met een meetlint en een stopwatch langs letterlijk elke stal moet om te zien of men zich wel aan de regeltjes houdt.

En toch vind ik dat het heel langzaam wel een beetje de goede kant opgaat. Dik twaalf jaar geleden, toen ik net mijn vzpaard had, reageerden ze op de plaatselijke manege nogal geschokt toen ik vertelde dat ze hartje winter ook gewoon buiten kwam. Tegenwoordig is men hooguit benieuwd of ze dan een dek op heeft, of ze nog op gras staat en hoe je modder te lijf gaat.
Zelfde met zadelpasservice. Toen de eigenaresse van mijn vorige vzpaard een nieuw zadel wilde kwam er een mevrouw met een busje om zadels te passen. Dat vond men op de manege ook erg bijzonder en dat was vast iets westernerigs want een gewoon zadel haalde je gewoon uit de winkel en als ie niet helemaal paste deed je er een bontje onder. Als je eigen kont maar goed paste. Nu een kennisje van me een jong ding heeft waar ze straks een zadel voor gaat zoeken vindt niemand het meer gek dat ze er niet zomaar een lap leer op wil kwakken. Dat ze het bijna driejarige dier ook nog lang niet wil belasten werd ook geweldig gevonden terwijl het vroeger normaal was om er klokslag drie jaar op te gaan zitten. En dan is dat iemand die ik toch nog best wel 'traditioneel' vind.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:19

Benita schreef:
Maar hierin ligt ook een taak van de instructie, deze moet aangeven dat na een rijles nog wat taken zijn die vervuld moeten worden en dat de kinderen daarbij moeten helpen.

Het is vaak ontwetendheid van de ouders, ze betalen nl. voor een rijles, dus als dat afgelopen is kunnen ze weer gaan. Als de ouders weten dat er nog nazorg verleend moet worden komen ze de kinderen waarschijnlijk later ophalen. De meeste kinderen vinden het zelf nog leuk ook om langer te blijven. Ouders die geen paardenmensen zijn kun je niet dwingen mee te helpen. Gun het plezier dan in ieder geval aan de kinderen, in plaats van te roepen zoek een andere hobby.

Shenavallie schreef:

Dat zie je ook op maneges: kind krijgt rijles, pa of moe staat verveeld met een telefoon langs de kant (of komt later na de les het kind ophalen), kind wordt bijna van de pony afgetrokken en moet direct mee naar huis, want er moet nog meer gebeuren. Pony moet maar door een paardenmeisje of medewerker afgezadeld worden en nazorg krijgen. Dit gedrag is overigens één van de vele punten waarom je mij niet meer op maneges ziet. Ik vind het intriest hoe er met de pony's wordt omgegaan, terwijl die beestjes keihard moeten werken (al dan niet met lichamelijk ongemak) voor een uurtje plezier van een mens.
Je kunt het nog zo vaak (willen) uitleggen, maar als er geen interesse bestaat vanaf de andere kant... Ik moet wel eens op mijn wang bijten om niet hardop te zeggen: zoek toch een andere hobby.

Waar ik lesgeef lopen de pony's max 2 uur achter elkaar, als je het eerste uur rijdt moet je je pony uit de stal/wei halen poetsen, opzadelen en de poetsplek aanvegen. Als je in het laatste uur rijdt moet je je pony afzadelen, naborstelen, tuig naborstelen, bit schoonmaken en de pony op stal/wei zetten.
Kinderen die net beginnen krijgen les in de omgang.
Toch zie je verschil tussen kinderen die alleen voor het rijden komen, die klagen en zeuren als ze bijvoorbeeld een stukje moeten vegen. Terwijl anderen het heerlijk vinden om alle stallen op te strooien. Die laatsten zijn de echten moet je maar rekenen :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:37

Ik ben al wat meer jaartjes actief dan de 12. Maar het zadel wat ik hier thuis heb liggen nieuw uit 94 is gewoon gepast met een busje. En dat was geen nieuwe uitvinding toen.
En paarden buiten hadden vroeger zware canvas dekens op. Later zijn pas (gelukkig) de dekens van nu gekomen.
Dus dat herken ik beide compleet niet.

Wel ben ik het met je eens dat het sterrensysteem totaal op de schop moet.
Maar dat doen ze niet uit financieel belang. Nu kan elke dier onvriendelijke plek lid worden en betalen.

Betreft gemeentes.
Ook al zou het mij persoonlijk ook beter uitkomen als ze schuilstallen zouden toestaan.
Toch hoeft het van mij niet.
Beter handhaving op de rommel van nu.
Nieuw hoeft van mij niet er staat al zoveel bebouwing in Nederland. Laat aub wat onbebouwd in het buitengebied.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:32

Inderdaad, Anna79, je pikt de echte paardenmeisjes er zó uit! :D Vaak zijn dat ook de typetjes waarvan de ouders weten dat ze niet direct opgehaald hoeven te worden. :')