Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:46

Dat mensen niet het verschil weten tussen 1.35m en 1.23m.
Met dus voor jandoedel drie uren in de auto heen en weer gekacheld.
Een opslag op de pony en wist dat ie veel te klein voor mijn doelstelling zou zijn.
Had zelf al zoiets op filmpjes die is geen 1.35m maar wel iets kleiner, Maar zoveel kleiner had ik niet verwacht.pffffffffff

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:49

0407Tamar schreef:
Mensen die zeggen: Koudbloeden kunnen niet springen, crossen of dressuuren. Want dat is echt de grootste onzin van heel bokt. Of: koudbloeden zijn zo braaf die kun je echt als eerste pony nemen echte beginnerspaardjes NOT

_/-\o_

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 05:56

0407Tamar schreef:
Mensen die zeggen: Koudbloeden kunnen niet springen, crossen of dressuuren. Want dat is echt de grootste onzin van heel bokt. Of: koudbloeden zijn zo braaf die kun je echt als eerste pony nemen echte beginnerspaardjes NOT

Ik heb zelf koudbloeden nadat ik jaarden sportpaarden heb gehad.
Toch vind ik die uitspraken wel kloppen hoor :D

Want een koudbloed die 140 spring parcoursen loopt?
Een koudbloed die GP dressuurt?
Geef eens wat voorbeelden?
Dat is wat er mee bedoeld wordt.
Niet die paar die ZZ- licht dressuur lopen of eentje die L springt.
Tegenover de duizenden warmbloeden in de echt hoge sport zoals GP.

En ja er zijn er een heleboel die je prima als eerste kinderpony kunt nemen, nee inderdaad een heleboel ook niet, maar ik denk als je het eens in procenten gaat omzetten dat het bij de koudbloeden nog altijd beter gaat dan bij de sport gefokte rijponys/paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:25

bruintje123 schreef:
0407Tamar schreef:

En ja er zijn er een heleboel die je prima als eerste kinderpony kunt nemen, nee inderdaad een heleboel ook niet, maar ik denk als je het eens in procenten gaat omzetten dat het bij de koudbloeden nog altijd beter gaat dan bij de sport gefokte rijponys/paarden.

Nee. Als ze niet te lam zijn om de ene poot voor de andere te zetten, zijn ze zo betrouwbaar als de gemiddelde terrorist.
Er zitten meer foute paarden in die hoek dan de adepten toe willen geven.

Het zijn namelijk net gewone paarden: zoveel verschillende karakters en aan de potentiele eigenaar de schone taak om dat juiste karakter eruit te vissen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:08

Ze lopen inderdaad niet in de sport omdat de opleiding nu eenmaal langer duurt. Daarnaast smijten ze natuurlijk niet zo met de benen.

Dat alles gezegd te hebben zal menig modern ruiter niet met ze klaar komen. Een atletisch gebouwd paard mag misschien met een rolkuur of weggedrukte rug nog een gp rond kunnen lopen. Dat kunnen de koudbloeden helaas/gelukkig niet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:48

Ik zou toch mijn kind liever op een koudbloed zetten dan op de gemiddelde warmbloed. Beiden gehad en gereden, en de gemiddelde koudbloed schrikt toch veel minder erg dan een warmbloed. Waar de koudbloed zal opzij lopen en wat snurken, hang je met de warmbloed al vaker in de rasters.

En oké, het kan andersom zijn, maar het is toch eerder in deze vorm dat het het ziet

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:07

bruintje123 schreef:
0407Tamar schreef:

140 springparcoursen loopt ook geen gemiddelde warmbloed, maar mijn verzorgfjord sprong met gemak 1 meter en mn huidige vp ook een koudbloed hetzelfde verhaal.
GP denk aan super Guus en er zijn best wat haflingers in het Z en laatst heb ik een friese hengst in de GP ring zien rondsjouwen.
In verhouding doen ze dit indd minder, dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen. Menig eigenaar schaft daar ook niet een koudbloed voor aan, omdat dat hun doel niet is. Er zijn heel erg veel paarden ook warmbloeden niet geschikt voor de hogere sport. Het is dus regelrechte onzin dat koudbloeden dit helemaal niet zo zouden kunnen. Het is een handjevol maar ze zijn er wel! :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:43

The_Cat schreef:
Ik zou toch mijn kind liever op een koudbloed zetten dan op de gemiddelde warmbloed. Beiden gehad en gereden, en de gemiddelde koudbloed schrikt toch veel minder erg dan een warmbloed. Waar de koudbloed zal opzij lopen en wat snurken, hang je met de warmbloed al vaker in de rasters.

En oké, het kan andersom zijn, maar het is toch eerder in deze vorm dat het het ziet

Verkeerd paard uitgezocht.

Er staat bij ons een koudbloed (tinker) op stal, daar durf ik niemand mee het bos in te sturen maar ik stuurde iedereen het bos in met mijn KWPN-er en gaf daar de schriftelijke garantie bij dat ze gezamelijk en heel terug kwamen. Een kind van drie kon dat dier uit de wei halen of erheen brengen, gebeurde absoluut helemaal niets. Meerdermalen gedaan, namelijk, met de dochter van bijrijder.

En om het iets subjectief te brengen: ik ken meer sportpaarden waarop je die garantie af kunt geven dan koudbloeden.......

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:54

Darko
Ik gruwel net zo als jij van de de voorbeen gooiers als jij.
Maar gelukkig doet niet iedereen in de GP Gal na.

Nee een gemiddelde warmbloed loopt inderdaad geen gp.
Maar de gemiddelde koudbloed nog minder.
En Z is geen top sport maar basis sport en ja dat is voor veel koudbloeden al moeilijk genoeg.
En natuurlijk komt dat door opleiding.
Maar waarom mag er niet toegeven worden dat dit ook door bouw en karakter komt?
Alsof ze dat minder maakt.

Het maakt ze anders.
Voor veel mensen juist veel waardevoller. :)
Voor mij nu ook.

Ik heb ook met reden de warmbloed omgeruild tegen de koudbloed en zou niet meer anders willen.
Maar aub ga aub niet doen of het DE sportpaarden zijn. :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:39

Begrijp me niet verkeerd. In de dressuur sport zijn het niet DE paarden. In de mensport word3n goede resultaten behaald met koudbloed combinaties.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:42

ikke schreef:
The_Cat schreef:

Verkeerd paard uitgezocht.

Er staat bij ons een koudbloed (tinker) op stal, daar durf ik niemand mee het bos in te sturen maar ik stuurde iedereen het bos in met mijn KWPN-er en gaf daar de schriftelijke garantie bij dat ze gezamelijk en heel terug kwamen. Een kind van drie kon dat dier uit de wei halen of erheen brengen, gebeurde absoluut helemaal niets. Meerdermalen gedaan, namelijk, met de dochter van bijrijder.

En om het iets subjectief te brengen: ik ken meer sportpaarden waarop je die garantie af kunt geven dan koudbloeden.......

Goh, het is ook een generalisatie van mij, want ik ken ook koudbloeden die zo hevig zijn dat je er liever niet inderdaad een kind bij in de buurt hebt.

Maar het is toch 'meestal' zo (en dan bedoel ik meer als de helft) dat je vaker hevigere reacties zal krijgen uit een warmbloed als uit een koudbloed. Maar veel hangt inderdaad ook gewoon af van het karakter/opvoeding etc :)

Maar ik ken bv ook (om dan even de discussie te nemen van hierboven) iemand met een haflinger met supermooie gangen, die echt de meeste warmbloeden op wedstrijden nog het nageven geeft, is ook super hevig in gedrag en heel vooruit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:18

The_Cat schreef:
Goh, het is ook een generalisatie van mij, want ik ken ook koudbloeden die zo hevig zijn dat je er liever niet inderdaad een kind bij in de buurt hebt.

Maar het is toch 'meestal' zo (en dan bedoel ik meer als de helft) dat je vaker hevigere reacties zal krijgen uit een warmbloed als uit een koudbloed. Maar veel hangt inderdaad ook gewoon af van het karakter/opvoeding etc :)

Maar ik ken bv ook (om dan even de discussie te nemen van hierboven) iemand met een haflinger met supermooie gangen, die echt de meeste warmbloeden op wedstrijden nog het nageven geeft, is ook super hevig in gedrag en heel vooruit.

Conclusie: gedrag is niet te koppelen aan ras. It all depends on individual personality.......

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:09

Natuurlijk is dat er wel aan te koppelen.
Uiteraard heeft elk paard zijn eigen karakter en zul je elk paard als individu moeten zien.
Maar als ik een bomproof buitenrij paard zoek gebruik ik als zoek term geen jazz op mp. Terwijl ik weet dat er bomproof jazzen bestaan.
Wil ik hogere dressuur/spring sport (dat is dus na de Z)pak ik als zoekterm ook geen tinker want dan krijg ik ook zo weinig hits.

Ik merk altijd dat mensen dat als negatief oppakken als er gezegd wordt koudbloeden zijn geen springpaarden.
Dat is wat ik nou nooit begrijp. Wat is er nu negatief aan?
Het zijn heerlijke veelzijdige dieren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 06:26

Ik ben het met je eens. Springen is zeker niet de sterkste kant en zelfs slecht voor de echte zware rassen. Elk ras heeft zo zijn te kort komingen.

Het enige punt wat ik jammer vind is dat er niet eerlijk gekeken wordt. Als er een dressuurproef netjes gereden wordt en dressuurmatig correct volgens de FEI richtlijnen. Dan moeten er winstpunten volgens tot en met de Z klasse. Of dit nu een kwpn is, arabier, belgisch trekpasrd of Shetlander. Helaas is dit niet het geval.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:33

Ben ik niet (geheel) met je eens. Ik zie zat koudbloeden op wedstrijd prima punten scoren. Dat zijn vaak wel ruiters/amazones die kritisch zijn en hard werken.

Ik zie ook paarden (koudbloed en warmbloed) die een beetje rondgestuurd worden. Bij verruimingen worden ze niet ruimer, maar sneller.

Bij buigingsoefeningen buigen ze net niet helemaal in en gaat en oefening niet lekkersoepel.

Kun je de jury wel boos aankijken, of je kijkt naar de beperkingen in je eigen rijden.En ja, heb je een paard met een bepaalde beperking in zijn lichaam, zul je daar misschien harder aan moeten werkendan bij een paard dat die beperking niet heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:24

Van de paniek bij ruiters als wij met de koets de bak in komen of op het ruiter/menpad ruiters tegemoet komen. :D
Het zijn meer de ruiters die paniek maken, dan dat paarden er van schrikken.

Bij ons op de club rijden koetsen gewoon in de bak bij de ruiters en dat gaat prima. Niets geen paniek gewoon paarden die hun werk doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:30

janouk schreef:
Van de paniek bij ruiters als wij met de koets de bak in komen of op het ruiter/menpad ruiters tegemoet komen. :D

Bij ons op de club rijden koetsen gewoon in de bak bij de ruiters en dat gaat prima. Niets geen paniek gewoon paarden die hun werk doen

Een ex van me had een Haflinger voor de kar die andere aanspanningen doodeng vond.
Is nooit goed gekomen.

Als paarden het echt eng vinden is dat meestal het rammelen van de kar. Je moet je paard natuurlijk wel de kans geven om er vertrouwd mee te worden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:49

Het is niet perse iets om te doen, maar vriendinnen die ik heb, die niks met paarden hebben, snappen niet dat paarden ook gevoelens hebben. Of ze denken dat het mij niks doet als ze zeggen dat mijn verzorgpony lelijk is of lelijk rijd, of als ze zeggen 'jullie rijden niet mooi'. Ik word daar wel echt snel moe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:54

madhatter schreef:
Het is niet perse iets om te doen, maar vriendinnen die ik heb, die niks met paarden hebben, snappen niet dat paarden ook gevoelens hebben. Of ze denken dat het mij niks doet als ze zeggen dat mijn verzorgpony lelijk is of lelijk rijd, of als ze zeggen 'jullie rijden niet mooi'. Ik word daar wel echt snel moe van.

Dit inderdaad. Helaas heb ik veel meiden in mijn omgeving die paarden echt haten. Ondanks onze leeftijd word ik hier dan toch nog vaak mee getreiterd. Best sneu als je zo bent.. Leven en laten leven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:51

_Dominique schreef:
madhatter schreef:

Dit inderdaad. Helaas heb ik veel meiden in mijn omgeving die paarden echt haten. Ondanks onze leeftijd word ik hier dan toch nog vaak mee getreiterd. Best sneu als je zo bent.. Leven en laten leven.

Ach, dat krijg ik ook altijd te horen over mijn Range Rover. Onbetrouwbare grafbak en zo maar als ik dan vraag waar ze dat op baseren, wordt het akelig stil en ze worden zelfs wit om de neus als ze dan eens meerijden.
Datzelfde met de Volvo. Wat je er alleen niet aan afziet is dat het hetzelfde type is als waar de politie mee rijdt op de snelweg, je weet wel, met 180 achter een of andere malloot aan.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:53

janouk schreef:

Ik heb vorig jaar met mijn pony een ongeluk gehad tijdens het mennen, sinds dien men ik zelf ook niet meer, ben er doodsbang voor.

Dusja, als ik tegenwoordig dus een aanspanning tegen kom hou ik zo veel mogelijk afstand, en sla ik het liefst even een ander pad in. Ik raak enorm gestrest en breng dat over op mijn pony, die zelf ook al gespannen raakt van het geluid. Ik neem liever het zekere voor het onzekere. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 02:52

Nooit gedacht dat ik het persoonlijk zou meemaken en toch heb ik het nu aan mijn been: mensen met meerdere paarden, die hun fb vol spammen met de foto's van hun dieren en roepen dat zo oh zo verliefd zijn op hun viervoeters, maar er eigenlijk niet naar om kijken. :r Mijn medehuurster is zo iemand. Komt maximum 1 keer per week naar het paard dat bij de mijne staat, neemt wat foto's en is dan terug weg. Hoeven van haar beestje zijn mega lang en gebarsten, maar als ik voorstel om mijn smid ook haar paardje te laten bekappen, is dat niet nodig (beest loopt ondertussen kreupel). Als ik haar stuur dat de knie van haar paard dik is, zegt ze dat ze pas 4 dagen later kan komen. Onlangs vond ik wormen in de mest, hemel en aarde heb ik moeten bewegen om beide paarden te mogen ontwormen. Ben het ondertussen echt zat en heb zo'n medelijden met de arme drommel. Waarom koop je 6 paarden als je niet eens fatsoenlijk voor 1 paard kan zorgen? _-:(

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:17

Mensen die denken dat ze het beter weten dan de dierenarts
Een dierenarts heeft er voor geleerd lijkt mij -.-

Oh en mensen die beweren dat een zadel wel past maar dat je zelfs als leek kan zien dat het van geen meter past (en dit uiteindelijk ook door een zadelmaker wordt bevestigd)

Of dat mensen het zadel veel te ver naar voren leggen ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:51

hiphorse schreef:
Mensen die denken dat ze het beter weten dan de dierenarts
Een dierenarts heeft er voor geleerd lijkt mij -.-

Oh en mensen die beweren dat een zadel wel past maar dat je zelfs als leek kan zien dat het van geen meter past (en dit uiteindelijk ook door een zadelmaker wordt bevestigd)

Of dat mensen het zadel veel te ver naar voren leggen ...

Nou, dan maak je borst maar nat, 70-80% van de zadels ligt te ver op de schouder en het gros ervan heeft ook een slechte pasvorm......

Ik weet het inderdaad soms beter dan de dierenarts, maar de dierenarts heeft soms ook niet de informatie die ik heb. Heel vaak blijk ik dan gelijk te hebben op het moment dat ik de dierenarts op de hoogte breng van die info. Gelukkig heb ik een dierenarts waarmee je heel prettig kunt sparren, waardoor je samen ECHT inzicht krijgt in wat er aan de hand is. Soms vergeet je namelijk weleens om iets te melden, simpelweg omdat je het vergeet of omdat je denkt dat het niet van belang lijkt. Door dan even een gezonde discussie aan te gaan, komt zoiets vanzelf naar boven.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:54

Ook word ik moe van iets op mijn oude manege: beginners die een les moesten inhalen en dan maar bij ons reden. Moesten we om de beurt gaan galloperen, en zelfs een keer achter elkaar rijden omdat het meisje niet alleen kon rijden... Een van de redenen dat ik daar weg ben.