Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:07

Oei val ik toch even keihard van mijn happyendingpennywolkje af... Tenzij je natuurlijk zegt dat je hem gekocht hebt? :o Of de op één na beste optie: de slager...

Zo'n paard mag de handel niet meer in.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:24

Jeetje...
En nu... heb je m zelf gekocht...
ik hoop t van harte. Ik kan niet anders dan met mn voorgangers mee gaan.

Seltje

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:40

Is Suelza zelf geen handelaar ofzo??? En dat cookie dus naar haar is?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 07:48

Seltje schreef:

:oo :oo :oo :oo

Wil je niet zulke lelijke dingen over mij zeggen >;)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:01

Neeeejoooh Cookie is echt niet naar een handelaar! Dat kan ik me niet voorstellen, denk dat suelza hem dan nog eerder zou laten inslapen... of zelf kopen :D
weer heerlijk geschreven, zo beeldend! Wel echt bijzonder dat een paard op 60 meter al zo in paniek kan raken...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:02

Suelza, is er ergens iets bekend wat er precies gebeurd is met hem? Aangezien de opdrachtgever ook de fokker is? Er moet een Trauma Zijn geweest om op PTSS uit te komen, lijkt mij?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 08:04

Rocamor schreef:
Suelza, is er ergens iets bekend wat er precies gebeurd is met hem? Aangezien de opdrachtgever ook de fokker is? Er moet een Trauma Zijn geweest om op PTSS uit te komen, lijkt mij?

Voor sommige paarden kan een dergelijke start (zie beginposts, feitelijk het breken onder het zadel) als zeer traumatisch kunnen worden ervaren. Een paard blijft niet voor niets rennen in blinde paniek totdat het erbij neergaat. Daarbij opgeteld dat deze ook niet het meest eenvoudige karakter heeft van nature.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:08

Suelza schreef:
Seltje schreef:

:oo :oo :oo :oo

Wil je niet zulke lelijke dingen over mij zeggen >;)

Zo bedoelde ik het niet, er zijn ook de 'niet-standaard-handelaar' handelaren, en dat jij hem dus gekocht hebt. Maar ik wacht wel (niet zo rustig) af op de rest van het verhaal

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:20

Suelza schreef:
Rocamor schreef:

Voor sommige paarden kan een dergelijke start (zie beginposts, feitelijk het breken onder het zadel) als zeer traumatisch kunnen worden ervaren. Een paard blijft niet voor niets rennen in blinde paniek totdat het erbij neergaat. Daarbij opgeteld dat deze ook niet het meest eenvoudige karakter heeft van nature.

Maar dat angstige of afstandelijke was ook al in de opfok. Was hij zo dan ook al als veulen? Of is er tussen geboren worden en ophalen uit de opfok iets gebeurd?

Of is dit puur zijn karakter?

Ik ben et nog niet uit welke van de twee opties ik shockerender vind. Of weten jullie dat niet en maakt het verder niet uit?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:31

Het wordt steeds spannender zeg.. :O
Ik hoop ook echt dat hij niet naar de handelaar is gegaan

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:33

Nee!
Als hij naar een handelaar had gemoeten was de slacht nog eerlijker geweest voor het beest zelf...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:49

Ik denk dat het niet eerlijk is om de eigenaren op deze keuze aan te vallen als ik eerlijk ben.
Sta zelf maar eens in hun schoenen ;) Wij lezen met de Ts mee en weten dus precies wat er gebeurd is. Voor hun is het wellicht iets minder duidelijk plus komt bij dat het een eigen gefokt dier is als ik het zo begrijp. Met alle kosten die al gemaakt zijn en een Ts die toch vanalles probeert kan ik mij voorstellen dat die mensen wellicht ook denken als zij m een kans geeft waarom iemand anders niet ?
Of ik die keus zou maken ? Nee zeker niet... niemand hoeft ermee te verongelukken.. aan de andere kant is dat ook het grote nadeel van wat Ts en meerderen met dit soort casussen geven... mensen denken dat elk paard wel te redden is.
Niet rot naar Ts bedoeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:55

franka75 schreef:
En wat bizar dat je hem niet kan lezen als hij zo in de stress schiet.

Dat is heel normaal bij een dissociatie :) Zo'n paard (of mens, of hond, of noem maar een soort) heeft het opgegeven om emoties te laten zien omdat er nooit iets met die signalen werd gedaan door de omgeving.

Ik heb zo'n dissociatief paard en ik heb er nooit aan gedacht om een hartslagmeter te gebruiken. Wat een waanzinnig goed idee! Al was het maar om de mensen die roepen dat "hij me uitlacht". "me voor de gek houdt", "dominant is", "de baas over me speelt" enz enz enz te kunnen laten zien dat dat niet zo is.

Dank je wel ts voor dit topic. Ik ga wat doen met jouw hartslagmetervondst. En ik besef ineens nog meer hoe vreselijk LIEF mijn paard is. Zijn van-nul-naar-honderd is wel eng en gevaarlijk maar hij was ook dankzij mijn instructrice weer van-nul-naar-vijftig te krijgen. En daarna naar nog duidelijkere signalen. Dat kan dus. Zo'n paard kan weer "normaal" gaan reageren al moet je wel zien te voorkomen dat hij weer in zo'n dissociatie schiet. Hou vol. Geef 'm tijijijijijijijijijdddd.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:37

Arm, arm paard... Wat moet er van jou terecht komen... :(:)

Ik hoop uit de grond van m'n hart dat ie niet gewoon naar een handelaar is gegaan. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 10:00

Mondy schreef:
Ik denk dat het niet eerlijk is om de eigenaren op deze keuze aan te vallen als ik eerlijk ben.
Sta zelf maar eens in hun schoenen ;) Wij lezen met de Ts mee en weten dus precies wat er gebeurd is. Voor hun is het wellicht iets minder duidelijk plus komt bij dat het een eigen gefokt dier is als ik het zo begrijp. Met alle kosten die al gemaakt zijn en een Ts die toch vanalles probeert kan ik mij voorstellen dat die mensen wellicht ook denken als zij m een kans geeft waarom iemand anders niet ?
Of ik die keus zou maken ? Nee zeker niet... niemand hoeft ermee te verongelukken.. aan de andere kant is dat ook het grote nadeel van wat Ts en meerderen met dit soort casussen geven... mensen denken dat elk paard wel te redden is.
Niet rot naar Ts bedoeld.

Absoluut niet de fokker/eigenaar aanvallen. Ze heeft het paard juist nog een kans gegeven door het evengoed elders in training te zetten waar juist een totaal andere aanpak werd ingezet. Genoeg stallen hadden het paard direct al weggemoffeld.

En ja ik heb er voor gekozen deze casus te plaatsen, ter lering en vermaak. En als je je goed verdiept in mijn casussen maak ik altijd heel duidelijk dat dergelijke probleempaarden niet geschikt zijn voor amateurs maar in handen van professionals moeten blijven. Juist om te voorkomen dat mensen de indruk krijgen dat ze overal op aan moeten rommelen. Daarom zet ik ook gerust neer dat ook ik er soms hard vanaf klap (en het is notabene mijn werk, heb over al die jaren heen meer dan 1000 paarden onder de kont gehad waarvan merendeel probleempaarden betrof).

Dus nee, het signaal wat ik met dergelijke casussen af geef heeft een groot 'don t try this at home-gehalte' maar kan voor veel mensen met kleinere problemen wel een think out of the box signaal afgeven en helpen bepaalde problemen te mannen of juist uit handen te geven...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:07

Suelza het was absoluut geen aanval jouw kant op hoor !!! Ik vind de casussen nl heel erg interessant :j

Het was meer gericht naar de mensen die er over vallen dat de eigenaar gekozen heeft voor de handel ondanks de voorkennis, terwijl naar jou toe gaan ook een risico voor jou zou kunnen zijn bijv.
Door deze casussen waarbij jij heel erg goed weet wat je doet en anderen ook wel of juist niet ... denken sommige miss te licht erover en snap ik dat ze toch voor handel zouden kiezen.

Dus geen negatieve noot jouw kant op ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:17

Ik snap die eigenaar wel. Heel veel geld in een paard steken zonder te weten of het goed komt.

Eerst via de 'normale' weg en nu een extra kans bij ts. Waar hij ook alweer 2 maand staat. Ik denk dat je al met al alweer een leuk rijbaar paard had kunnen kopen.

Maar ben blij dat er wel mensen zijn die zich om dit paard bekommeren. En gun het paard ook het beste en niet de handel.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:22

grr weer zo'n cliffhanger.... ik geloof nu niet echt meer in een happy end voor cookie als ik eerlijk ben..

TS ik vind jou casussen juist mega interessant juist omdat jij niet in een vaste trainingsmethodiek zit en probeerd van alle stromingen die er zijn het best passende bij het paard waar je aan werkt te gebruiken.

Nu en dan komt er weer eens een tip naar boven dat ik ook denk hey....verrek da's ook een idee...en ook ik loop al bijna 30jaar tussen de viervoeters...

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:25

is dit nou nog een cliffhanger of stopt deze casus nu.
Wat een heftig verhaal! Zal je zeker niet in de koude kleren zijn gaan zitten Elise.
Poeh, ik doe het je niet na en heb dan ook des te meer respect voor jou manier van omgaan met paard en problemen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:30

Ja, by far de verschrikkelijkste cliffhanger ooit :')
Ben heel benieuwd of je hem nu nog op stal hebt staan of dat ie echt weg is...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:34

je zou er bijna langs rijden :7

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:46

Gezien de titel van het topic verwacht ik dat het niet nu afgelopen is en er nog wat komt...
*wacht op volgende update*

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:02

Getup schreef:
je zou er bijna langs rijden :7

Weet je dat wel zeker? :P

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:43

ik zei, bijna :+ :D .
Volgens mij ligt het niet zo in mijn buurt ( lees: verder als 3 uur rijden hihi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:44

cissy schreef:
Gezien de titel van het topic verwacht ik dat het niet nu afgelopen is en er nog wat komt...
*wacht op volgende update*

Suelza heeft al aangegeven dat het verhaal nog steeds niet afgelopen is en dat ze dus elke keer even een aanloopje moet nemen naar een grote update. Volgens mij is dit verhaal dus nog steeds gaande en/of wist ze tijdens het openen van het topic niet wat er uiteindelijk zou gebeuren. Maar kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb hoor