Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:28

Jaa bianca boekjes! !

Ik maakte zelfs 'teugels' aan stuur van m'n fiets :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:32

Dat heb ik ook gedaan, en bleek een goede manier te zijn om zonder handen te leren fietsen :)

(Verder vind ik het juist grappig hoe weinig er eigenlijk veranderd is. Een andere cap, de zadelvormige dekjes zijn grotendeels uit de mode, verder is het meeste in het manegeleven eigenlijk onveranderd ten opzichte van 25 jaar terug.)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:33

Boras schreef:
Maakt niet uit wat, als het maar oude kleren waren.
Je ging je goede goed toch niet bij de paarden dragen?!?!?!?
Mijn moeder zou versteld staan hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in de rijkleding :=
En hoeveel geld er aan wordt uitgegeven :')

Hahaha herkenbaar!
Ik ben begonnen in 1984/1985 met rijden.
Ik had 1 beige broek geloof ik, een wit bloesje met rode trui en een paardentrui.
Rubber laarzen en een fluwelen cap. Wel 3 zweepjes geloof, waarna er 2 uit Hongarije kwamen.
En alles tweedehands natuurlijk.
Als ik nu kijk wat ik kwijt ben aan paardenspullen en paardrijkleding (wel voor 3 personen en 3 pony's), mijn ouders zouden een rolberoerte krijgen :D

Had wel alle Bianca boekjes (als Bianca zijnde natuurlijk een must), tassen, dekbedden, de penny etc...

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:23

Wat een leuk topic, wat een herkenning! De Ponyclub, ik was ook fan van de tekeningen van Lena Furberg en de strip de Brokkenmakers met hoofdpersoon Sylvia (paard Fifi), in het echt heette zij Ylva Ericsson. Die strip waren haar belevenissen, dat vond ik zó interessant.
Die pony van de prijsvraag was gewonnen door een jongetje uit Etten-Leur. Die pony keek trouwens bijzonder boos op alle foto's.

De vilten schabrakjes was ik vergeten, maar inderdaad :)
Ik ging in 1976 op manegeles, in regenlaarzen en trainingsbroek (ook echt iets uit die tijd, dat kon ook gewoon naar school aan op een normale dag!)
Want eerst wou je moeder zeker weten of je wel doorging voordat er dure spullen aangeschaft werden. Ze konden dat best betalen, maar het ging om het principe, wat niet nodig is, hoeft niet. Een cap kreeg ik wel meteen, want die was voor de veiligheid. Een fluwelen Horka, met elastiek en een strikje achterop. En rood van binnen. Volgens mij had ik dat ding op de fiets al op!

In de jaren 80 was een cap echt helemaal uit. Alleen voor wedstrijden, dan moest ik overal zoeken waar hij was.
En dat hij intussen veel te klein was maakte ook niet uit, gewoon even hard drukken, na het proefje/parcourtje ging hij toch meteen af.
In onze springles had één kind hem op, die werd uitgelachen!

Eerst was het wedstrijdtenue nog beige rijbroek, zwarte pulli met witte col. Lekker handig want de beige rijbroek was dan ook gelijk de enige rijbroek. Een zwarte of bruine rijbroek in de les was natuurlijk veel praktischer maar dat kon alleen als je van je ouders twee rijbroeken mocht.

Later werd het witte rijbroek en fluwelen clubtrui, wij hadden dus een groene :) met wit bloesje/polo eronder.
Afbeelding
Foto is 1985, carrouselwedstrijd. Op de pony rechts zie je van die lusvlechten met om en om witte/groene tape :D
En lekker passende schabrakjes, voor iedereen dezelfde ivm wedstrijd. Singel in dit geval een band-singel. Want die konden voor de wedstrijd allemaal in de was. Pony is dan al wel vies van het onder de man erheen rijden :)
En niemand heeft zijn elastiekje onder de kin.
En dit zijn al mijn Aigle laarzen. Rubber, maar om een of andere reden noemden we die 'halfleer'. Daarvoor had ik Kent rubber laarzen, met standaard een enorm wijde schacht voor die kinder-spillebeentjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:23

Bootsiebob schreef:
Ponyclub wordt dacht ik al heel lang niet meer in Nederland uitgegeven

De Penny generatie van nu, moet helaas opgroeien zonder Malle |(

Malle was geweldig. <3 Ik vond de Penny altijd zo'n tuttenblad, met weinig inhoud en vooral veel strips over kijvende wijven. De Ponyclub was veel leuker. Ik heb een abbo gehad tot het blad stopte. Was daar echt kapot van. :j

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:31

En als je nét begon met paardrijden had je van die rubber laarzen met een soort vierkantje net onder de zijkant van de knie, en in dat vierkantje een hoofdletter C en een kroontje erboven. Als je die had "was je echt een vétte beginner".

En Romana en Ragebol boekjes, verslavend!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:31

Leuk dat wij dit de paardenmode van 'vroeger' noemen. Engeland is duidelijk iets traditioneler, waarbij ik vanmiddag op concours 95% van de paarden aan trof met kort geschoren staartwortels, basis hoofdstellen zonder glim en lak, zadelvormige numnahs en zelfs twee ruiters gezien met een cap zónder kinbandje, bizar toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:39

Piekosjj schreef:
Leuk dat wij dit de paardenmode van 'vroeger' noemen. Engeland is duidelijk iets traditioneler, waarbij ik vanmiddag op concours 95% van de paarden aan trof met kort geschoren staartwortels, basis hoofdstellen zonder glim en lak, zadelvormige numnahs en zelfs twee ruiters gezien met een cap zónder kinbandje, bizar toch!

Ik vind dat dus veel sjieker, zo'n basic hoofdstel en een simpel dekje. Dat heeft in mijn ogen veel meer klasse dan dat geglimglim en geblingbling. <3

En als ik naar die oude foto's kijk, met die verenigingstruien en dergelijke, vind ik dat eigenlijk ook veel leuker om te zien dan al die opgeprikte kinderen die je tegenwoordig in de dressuurring ziet.

Zucht, ik word een oude zeur die vroeger alles beter vond geloof ik.... :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:42

Ik ook :j Wat glimmertjes in de frontriem; prima. Maar al dat lak en overal glitters op, yuk! Het staat inderdaad zo veel sjieker en veel meer als een sport van de eliten.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:28

Klopt, dat valt mij in Engeland ook op. "Normale" caps, traditionele dekjes en vaak bruin tuig. De geruite tweed jasjes die je er vaak ziet vind ik dan weer minder, maar traditioneel is het wel.
Ik krijg altijd het woord "hunter" in mijn hoofd erbij, het ziet er daar allemaal sjieker uit, terwijl het in feite veel simpeler is dan de stijl die hier overheerst

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:32

Dit was in zuid Amerika ook zo , weinig poespas .
Hier , de kleine ik toen ik daar paard reed .

Ook zo een heerlijke cap met bakje , en uiteraard een bruin zadel en simpel hoofdstel .
Uiteraard ook het zweepje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit , ik was hier 9 :')

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:38

Ik heb vanmiddag een oud proeven boekje uit 1998 terug gevonden, de wedstrijdtijd van mijn moeder. staat ook reclame in van allerlei merken!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:47

Bootsiebob schreef:
Klopt, dat valt mij in Engeland ook op. "Normale" caps, traditionele dekjes en vaak bruin tuig. De geruite tweed jasjes die je er vaak ziet vind ik dan weer minder, maar traditioneel is het wel.
Ik krijg altijd het woord "hunter" in mijn hoofd erbij, het ziet er daar allemaal sjieker uit, terwijl het in feite veel simpeler is dan de stijl die hier overheerst

Hunter is ook meer de 'show class' geloof ik, iets wat wij in NL niet echt kennen, en echt púúr traditie met inderdaad tweed jasjes en hoofdstellen met platte neusriemen. Kan daar echt van genieten :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:24

Hunter wordt wel uitgeschreven; het is een westernklasse.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:51

In nederland in paardrijden meer een mode hobby geworden dan een paardrijhobby.
Het lijkt er op dat hoe mooier je eruit ziet beter is dan hoe je rijd. Om nog maar te zwijgen wat alles tegenwoordig kost :roll:

Maar ik denk dat het uiteindelijk wel weer overwaait en we weer terug gaan naar de wel nuttige dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:04

Ik hou net van de eenvoudige dingen en heb er een sport van gemaakt om tussen al die bling zo basic mogelijk te verschijnen :') Enkel het witte zadelvormige dekje moet ik nog te pakken krijgen. Jasje is zwart of zwart met witte kraag en krijtstreep, eenvoudige zwarte laarzen (glimmend van de wollen poetsdoek). Zwart tuig, hoofdstel met lage neusriem zonder lak en zelfs gewone frontriem zonder iets van versiering en zwart zadel.

Eenvoud ten top :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:05

Piekosjj schreef:
Ik ook :j Wat glimmertjes in de frontriem; prima. Maar al dat lak en overal glitters op, yuk! Het staat inderdaad zo veel sjieker en veel meer als een sport van de eliten.

Het grappige is dan wel weer dat dat simpele juist veel meer kwaliteit uitstraalt. Ik hou daarvan, die klasse. Ik zie liever een tweed jasje dat ietwat sleets is geworden omdat het al generaties wordt gedragen, dan zo'n afschuwelijk synthetisch rijjasje met een berg fonkelende steentjes op het revers. Wat dat betreft is de paardensport de afgelopen decennia echt een beetje ordinair geworden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:07

Vorig seizoen iemand gezien die per dotje in de manen al een bling-elastiekje had gedraaid. Helm had een bling randje, bling frontriem, laklaarzen met bling details, zadeldoek met bling biesje.

En dan moet je weten dat je in België geen punten krijgt voor verzorging...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:08

Ik vind een bling bling frontriem best mooi maar dan wel een gewone, niet eentje in ene punt, hang ding etc etc. Maar verder gewoon simpel. Lakhoofdstellen vind ik echt afschuwelijk.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:22

Bij mij is het in vlagen: soms kan het niet roze, bling en lak genoeg zijn en een andere keer gewoon neutraal.
Ergens vind ik de grote keuze tegenwoordig echt wel heel leuk :+ := ... Ik ben begonnen toen het nog allemaal navy, donkergroen, beige en zwart was en ben nu volop mijn schade aan het inhalen *\%/* ...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:54

alleirbag schreef:
En als je nét begon met paardrijden had je van die rubber laarzen met een soort vierkantje net onder de zijkant van de knie, en in dat vierkantje een hoofdletter C en een kroontje erboven. Als je die had "was je echt een vétte beginner".

En Romana en Ragebol boekjes, verslavend!

De goede oude rubberen 'Cadetjes', niks meer dan een regenlaars met iets langere schacht ;)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:42

Ja, die!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:08

Wel grappig, van de week de nieuwe divoza catalogus binnen gekregen...zoals verwacht meer mode dan echt praktische zaken.
Moest toch stiekem even aan dit topic denken toen ik h'm doorbladerden.

Bling, bling ten overvloede....die goede oude tijd was zo slecht nog niet.
Haha maar ik ben ook niet zo van de glimmers ect.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:27

En vroeger werd er bij de "landelijke" ook vaak gereden met een dubbele teugel aan de trens ;)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:29

En vroeger werd er bij de "landelijke" ook vaak gereden met een dubbele teugel aan de trens