Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veKing

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:08

nou ja ze zijn heus niet altijd bloemzoet, maar we hebben wel afspraken gemaakt onderling. maar ja wanneer mensen erom vragen doe ik gewoon braaf een cap op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:17

Dat paard is nog in opleiding :)) Die handrem komt er nog wel, ik ga toch niet buiten de bak met deze voorlopig. Tot nu toe heb ik zelf ondervonden, als je ze voldoende vertrouwt kan maken met veel onverwachte dingen en dat ze op jou vertrouwen als (bege)leider, dat die handrem dan zelden tot nooit nodig is. Op de grond is dat al heel goed voor elkaar. Nu zijn we dus bezig met dat onder de man ook goed te krijgen.

Hoeveel vertrouwen ik ook heb in mijn bomproof paard, dat vertrouwen heb ik niet in de omgeving. Ik kan niet sturen hoe een chauffeur ons gaat passeren, ik kan geen rennende kinderen controleren vanop mijn paard, ik kan geen vreemde hond wegtoveren. Die dingen heb ik niet in de hand, en hoe klein het risico ook op vallen met letsel, ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Bij het rijden in de bak zet ik 'm ook op. Struikelen kan altijd, er zijn regelmatig kinderen op stal + onverwacht wandelaars over het pad naast de paddocks waar de bak aan grenst. Iets met goede voorbeeld geven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:35

Eight schreef:
Dan heb je toch wel een braaf paard veking :) is helaas niet bij ieder paard zo, dat is ook de reden dat ik wel een Cap draag, gewoon voor de zekerheid. Die verstelbare modellen vind ik prettig als mijn hoofd dan wat uitzet door de hitte kan ik hem wat losser draaien, ideaal :)!

Dat is niet echt een braaf paard, dat is gewoon een paard die goed is opgevoed en vooral een eigenaar die let op eigen veiligheid en dus niet op een paard gaat zitten terwijl die in een staat is zodat je 4 keer in een half uur eraf vliegt.

Als mijn paard in zo'n staat is en ik ben er zelfs al 1 keer afgevlogen ga ik echt niet meer op dat paard zitten zolang dat niet opgelost is. Dan is het tijd voor grondwerk, met respect voor eigen ruimte, een ruime eigen ruimte...
Eerst ontspanning, dan rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:55

Varekaj schreef:
Dat paard is nog in opleiding :)) Die handrem komt er nog wel, ik ga toch niet buiten de bak met deze voorlopig. Tot nu toe heb ik zelf ondervonden, als je ze voldoende vertrouwt kan maken met veel onverwachte dingen en dat ze op jou vertrouwen als (bege)leider, dat die handrem dan zelden tot nooit nodig is. Op de grond is dat al heel goed voor elkaar. Nu zijn we dus bezig met dat onder de man ook goed te krijgen.

Hoeveel vertrouwen ik ook heb in mijn bomproof paard, dat vertrouwen heb ik niet in de omgeving. Ik kan niet sturen hoe een chauffeur ons gaat passeren, ik kan geen rennende kinderen controleren vanop mijn paard, ik kan geen vreemde hond wegtoveren. Die dingen heb ik niet in de hand, en hoe klein het risico ook op vallen met letsel, ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Bij het rijden in de bak zet ik 'm ook op. Struikelen kan altijd, er zijn regelmatig kinderen op stal + onverwacht wandelaars over het pad naast de paddocks waar de bak aan grenst. Iets met goede voorbeeld geven.

Je zou je paard kunnen leren dat honden wezens zijn die je aan kunt vallen }:) }:)

Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat dat heel nuttig is :j

Maar het kan nog veel erger: als je als paard al 15 jaar op een bepaalde toko woont en werkt en je al net zo langs langs diezelfde boerderij komt waar die hond blaffend op je af komt (tot de erfgrens) en na 15 jaar ga je er wat van vinden als paard, dan kom je dus niet meer geloofwaardig over. Toch deed hij dat, omdat de ruiter veel te weinig te melden had naar zijn zin. Hij deed dat wel op zo'n manier dat er niks gebeurde, maar dat zag de ruiter toch anders (saillant detail: die ruiter liep er stage vanuit de opleiding)

Desiree

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:52

Mijn paarden leven met honden, en die honden gaan ze wel eens achterna om te klieren. En mijn paarden reageren daar alleen op als ze daar zin in hebben. Maar hond proof zijn ze, en mijn veulens ook. Want die weten ook niet anders meer.

Ik heb ook twee paarden. Een met geweldig karakter om buiten mee te rijden, en de ander wat wispelturiger, en die vindt ook alles eng. Gaat boven op de rem omdat ze een honderd meter verderop een kat ziet lopen. Zo´n paard.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:08

Ik rij met cap. Sowieso omdat ik minderjarig ben en ik op een manege rij waar een cap verplicht is. Maar ook omdat ik mij dan veiliger voel. Vooral tijdens een buitenrit of een springles vind ik een cap belangrijker dan tijdens bijvoorbeeld een dressuurles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:13

Het paard waarvan ik vliegles kreeg was in normale, ontspannen staat toen ik opgestapt ben. Hij is zich gewoon plots gek geschrokken omdat ik met de tip van mijn voet tegen de omheining aan kwam, en die maakte geluid. Hij kon die donkere draad niet zien, dus voor hem kwam dat onverwachte geluid uit het donker. Daarna vloog ik nog 3x omdat hij na die eerste keer overal spoken zag in het donker. Het wegsprinten zit ik prima uit, zijn noodstop van galop-stilstand ook. Hij draait zich echter bliksemsnel om na die stop, en dat red ik niet. Ik maak me niet boos op 'm, ik doe gewoon alsof er niks aan de hand is, geef 'm een klopje en stap weer op en hervat de orde van de dag. Op die manier hebben we het zelfs nog heel positief af kunnen sluiten. Daar had dit paard veel meer aan dan wanneer ik 'm direct na actie 1 weer had afgezadeld. Voor hem zou dat bevestiging zijn dat er écht iet engs in het donker zat.

Ikke: Ik ga mijn bomproof knol niet leren om honden achterna te jagen. Niet alleen omdat wij eigenlijk zelden last hebben van loslopende honden (is veel minder gewoonte dan in NL denk ik) en ik heb het 'm net afgeleerd om katten achterna te zitten :') Heb ooit een merrie gehad die knettergek werd bij een kip of vogel in de weide of op haar pad op buitenrit. Die moest en zou dat beestje het licht uit z'n ogen meppen...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:43

Varekaj schreef:
Het paard waarvan ik vliegles kreeg was in normale, ontspannen staat toen ik opgestapt ben. Hij is zich gewoon plots gek geschrokken omdat ik met de tip van mijn voet tegen de omheining aan kwam, en die maakte geluid. Hij kon die donkere draad niet zien, dus voor hem kwam dat onverwachte geluid uit het donker. Daarna vloog ik nog 3x omdat hij na die eerste keer overal spoken zag in het donker. Het wegsprinten zit ik prima uit, zijn noodstop van galop-stilstand ook. Hij draait zich echter bliksemsnel om na die stop, en dat red ik niet. Ik maak me niet boos op 'm, ik doe gewoon alsof er niks aan de hand is, geef 'm een klopje en stap weer op en hervat de orde van de dag. Op die manier hebben we het zelfs nog heel positief af kunnen sluiten. Daar had dit paard veel meer aan dan wanneer ik 'm direct na actie 1 weer had afgezadeld. Voor hem zou dat bevestiging zijn dat er écht iet engs in het donker zat.

Ikke: Ik ga mijn bomproof knol niet leren om honden achterna te jagen. Niet alleen omdat wij eigenlijk zelden last hebben van loslopende honden (is veel minder gewoonte dan in NL denk ik) en ik heb het 'm net afgeleerd om katten achterna te zitten :') Heb ooit een merrie gehad die knettergek werd bij een kip of vogel in de weide of op haar pad op buitenrit. Die moest en zou dat beestje het licht uit z'n ogen meppen...

Je paard zag dat draad wel, hun ogen zijn wat beter ingesteld op het donker dan die van ons. Wel zag het er "anders" uit en dat kan een wereld van verschil maken voor een paard. Dat wil ik nog wel accepteren als een "oliebol happens" momentje. Alhoewel je op dat soort dingen erg makkelijk kan oefenen en het dus kan voorkomen.

Maar na die eerste keer is je paard niet meer ontspannen geweest, dan had hij je er namelijk niet nog 3 keer binnen een half uur afgegooid en had je niet geschreven dat hij daarna overal spoken zag.
En ik heb het niet over afzadelen en stoppen, ik heb het over overgaan op grondwerk om zo eerst weer echte ontspanning te krijgen, de adrenaline af te laten vloeien. Op een manier die maakt dat je niet bont en blauw eindigt of erger.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:41

ikke schreef:
Varekaj schreef:
Ikke: als je jonge paard de grote boze buitenwereld kent, wil dat niet zeggen dat de boze buitenwereld weet hoe die er correct mee om moeten gaan...

Het kan me niet bommen wat die grote boze buitenwereld doet, JIJ moet ervoor zorgen dat het paard daarmee om kan gaan. Nooit, nooit en nooit zal welke bescherming dan ook datgene vervangen wat opvoeding, opleiding en management je biedt!!

en ja, een goede opvoeding en opleiding betekend ook dat jij onder veilige omstandigheden leert aan het paard om om te gaan met enge situaties.

Ik blijf me verbazen over het feit dat iedereen maar blijft volhouden dat je het allemaal niet in de hand hebt. Sorry dames en heren, dat is onzin, flauwekul, krokodillentranen en een bewijs van onvermogen.
Als je dit doet, zeg je eigenlijk: ik heb geen flauw idee hoe ik het moet doen dus de rest van de wereld moet zich maar aanpassen aan mijn onkunde.

maar dan beweer je dus eigenlijk dat iedereen die zich een schedelbreuk of wat voor breuk of ongeluk dan ook gevallen of gefietst heeft een geval van eigen schuld is.. omdat je je eigen situatie altijd in de hand hebt?

en als je dat niet beweerd, waarom is het dan zo vreemd dat sommigen vinden dat je bepaalde bescherming, die zeer hoge kosten en zeer grote gevolgen met zich mee brengen kan (niet doet, kan), voorkomen verplicht stelt?

nogmaals ik ben niet tegen eigen keuze.. Zoals jezelf aangeeft, jij hebt iedere situatie blijkbaar in de hand en zult nooit een hoofdletsel oplopen op de fiets of paard, zowel dan is het blijkbaar eigen schuld.. dan hoeft de verzekering daar toch niet voor op te draaien en daarmee de mensen die de premies betalen.. want zulke geintjes lopen al snel boven de premie uit die je zelf betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:30

@ Bowen: met deze kerel is het soms gewoon beter om te doen alsof er niks aan de hand is. Zelfs na een duik in het zand. Opstappen, er opnieuw naartoe, even laten kijken (desnoods met iemand ernaast op de grond) en dan hup, verder waar we gebleven waren. Paard heeft geleerd dat ik dus soms een keer rondvlieg, dat ie niet gestraft wordt voor schrikken en dat gewoon normaal doen nog steeds de beste optie is. Want ik heb die dag wél kunnen afsluiten met eentje die lekker lang en laag, met de oortjes naar voor overal netjes voorbij ging.