[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:06

Mooi!

Hoe meer jij weer jezelf wordt, hoe meer Khava van zichzelf laat zien. Gaaf man!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:57

ik begrijp het helemaal <3 hoe je het zo mooi omschrijft het ontroert me helemaal

Spoiler:
zit met tranen in mn ogen omdat dat je recht in je ziel aankijken ik ook had met Jay

Selima

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 02:52

Prachtig beschreven! Ook mij ontroerde het helemaal, zo'n moment van intense openheid.

Mooi ook dat jullie wederzijds daar aan toe waren en dat het een belofte voor jullie toekomst lijkt in te houden.

Blijft interessant: het verschil tussen de twee paarden en hoe jij dat zo mooi kunt vastleggen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 15:31

Zou een Barefoot Cheyennen maat 2 (Dry Tex) iets kunnen zijn voor Khavanna en mij.

Khavanna is 1.38 schoft, ik ben 1.74 en amper 60 kg.

Foto Khava:Afbeelding

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:40

Ik zou voor een barefoot Just adjust gaan. Dan kan je voor maat 1 gaan en op maar 2 zetten.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:48

Ik verwacht dat jij ook nog wel in een maat 1 van Barefoot past, gezien je zeer slanke bouw. Of anders een ijslander zadel? die hebben vaak een korte zitting. Daar kan je ook dressuur / recreatief mee rijden. En pin je niet vast op een stijl, maar mix wat bij jullie als combinatie past. De basis van de meeste stijlen en sporttakken lijkt heel erg op elkaar en wat voor soort zadel en hoofdstel daar dan bij hoort, is maar net wat jullie zelf willen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:49

IJslanderzadel vind ik helemaal geen verkeerd plan eigenlijk. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:07

Da's een nieuwe invalshoek.. maar ik weet geen klap af van Barefoot zadels, ik vroeg me af of het voor het in- en doorrijden van haar iets zou kunnen zijn. Ook voor buiten bijvoorbeeld.
Qua maatverdeling weet ik het ook niet zo goed, het gaat er mij om of en Cheyenne Drytex maat 2 op haar rug zou passen (hoe lang vallen die zadels?). En is er ook een breedtemaat of vormt dat zichzelf?
Met de zoekfunctie op Bokt kom ik ook niet direct verder. Dan moet ik 300 pagina's gaan doorlezen, en dan weet ik nog niet of het op háár zou passen.
Van IJslanderzadels heb ik nóg minder verstand, heeft iemand dar een linkje voor of suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:19

Wij hebben er eentje te koop, Barefoot Cheyenne, maat 2.
Je mag hem uitproberen hoor.

We hebben ook nog een Winteczadeltje.
Neem ze beide wel even mee binnenkort. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:22

@Koudbloedkim: why do you think I asked (gniffel)? Ik zou hem sowieso graag willen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:24

Haha, ik vond het al erg toevallig. _O-

Op het winteczadel heb je ook al gereden trouwens.
Hebben we ook meerdere bomen bij.
Barefoot twijfel ik ook wel een beetje over de maat.
Rosan paste daar netjes in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:26

terpentijn schreef:
Da's een nieuwe invalshoek.. maar ik weet geen klap af van Barefoot zadels, ik vroeg me af of het voor het in- en doorrijden van haar iets zou kunnen zijn. Ook voor buiten bijvoorbeeld.
Qua maatverdeling weet ik het ook niet zo goed, het gaat er mij om of en Cheyenne Drytex maat 2 op haar rug zou passen (hoe lang vallen die zadels?). En is er ook een breedtemaat of vormt dat zichzelf?
Met de zoekfunctie op Bokt kom ik ook niet direct verder. Dan moet ik 300 pagina's gaan doorlezen, en dan weet ik nog niet of het op háár zou passen.
Van IJslanderzadels heb ik nóg minder verstand, heeft iemand dar een linkje voor of suggesties?

www.fijnzadel.nl (=nederlandse importeur), staan de afmetingen van alle barefootzadels op en ook hoe en wat qua maat voorboogje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 17:16

Thanks @Tamary! (je wordt bedankt, wát een gave zadels staan daarop, ik begon zowat te kwijlen van het Happy Valley Zadel dat daar ook op staat! Dat lijkt me echter iets meer voor mijn andere paard Jaopie, die heeft een wat langere rug).
Die Cheyenne Justadjust lijkt me trouwens ook beter voor Khavanna geschikt. Dank voor die tip @Atent!

Ik heb nog nooit in een Barefoot zadel gezeten. In ben een Wintec-figuur (tot nog toe), maar voor Khava wil ik iets ánders, lichters, met meer vrijheid. Ik ben weer niet zo'n steunzoekerig type (van de Wintec 500 dressuur van Jaopie heb ik ook subiet de kniewrongen afgehaald, ik hou niet zo van die dwingende zit-zadels)..
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-03-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:25

En de Thorrowgood Cob?
Verwisselbare boom, speciaal voor de ronde paarden met weinig schoft.
Hebben we nu ook op [naam] liggen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 17:39

Ik wilde nu juist zo graag een Barefoot zadel eens een keer... met Khava wil ik eigenlijk de richting op van: minder is méér. Dus zo min mogelijk toeters en bellen er op of aanhangen. Ook qua zit dus, ik wil het zo eerlijk en minimalistisch mogelijk met haar (ze is Jaopie niet, die zou je bij wijze vol met leer- en ijzerwerk kunnen hangen en dan is het "Oh... nou okee dan. Wat wil je dat ik doe?" Khavanna heeft al moeite met iets simpels als een bit in. Het is een echt vrijheidsmeisje, daar probeer ik iets passends bij te zoeken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:07

Onder het motto "minder is meer" zou je ook eens Ghost kunnen overwegen. Die maken zelfs reclame met "het zadel dat niet bestaat". :D

De Cheyenne dry tex zou een goede kunnen zijn, ware het niet dat jij met jouw figuur waarschijnlijk beter in een maat 1 past. Als je toch de 2 zou kopen zou je er een seatsaver bij kunnen kopen waardoor de zitting wat korter wordt voor jou.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 18:20

Tsja, de Cheyenne maat 2 (58 cm lengte, hoewel dat niet het daadwerkelijke draagvlak is) lijkt me toch erg aan de lange kant voor Khava. het gaat niet om mijn "draagvlak", hahaha, ik heb op Jaopie na diens belering wel tijden gereden in een platte zitting VZH zadel 18 inch, daar zou ik dan in "rondgedreven" moeten hebben maar ik zat er toch prima in, niet wankel of wobbelig of zo.
Als het toch Barefoot Cheyenne wordt, wordt het de maat 1 of de Justadjust.
Naar de Ghost ga ik eens even kijken, er is geloof ik een speciaal topic daarover op Bokt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:35

Hou er wel rekening mee dat bij boomloze zadels de drukverdeling anders is dan in boomzadels, en dat daardoor de lengte van het zadel iets minder nauw luistert dan bij boomzadels. "Iets te lang" heb je dus minder gauw. Maar je hebt een aanbod van KBK, daar zou ik als ik jou was mooi gebruik van maken.

Voor Ghost zadels: www.buitenzinnig.nl.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:11

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:23

Minder is meer, zei je ?? :D
(Ik heb dit zadel herschilderd, dit is dus geen bestelbaar kleurtje)

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:23

En dat houdt in gebruik?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:26

Het feit dat het herschilderd is ? Dat weet ik nog niet. :D Het zadel op zich is ongeveer 2 jaar in gebruik en ik gebruik het nog steeds met veel plezier.
Ik heb het herschilderd, omdat de knalrode zitting mij te veel aan mijn overleden ijslander deed denken. En omdat het op mijn huidige vosse merrie gewoon niet mooi was. :)

Ik heb hiermee al probleemloos onverwachte ik-draai-even-180-graden-om acties mee overleefd, het zadel beweegt geen centimeter. <3

Zo zag het er origineel uit (op manliefs haflinger)
Afbeelding

romysch22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:14

Lees normaal stilletjes mee. Maar moet toch even kwijt dat ik het altijd leuk vind om te lezen hoe jouw band is met beide paarden. je kent ze echt goed en dat is mooi om te lezen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:44

Ik heb zelf een Massimo trail zadel ( met franse kussens) op mijn rond geribte korte Ijslander.

Persoonlijk ben ik niet zo voor de boomloze zadels, omdat ik daar niet fijn mee kan rijden.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:49

Tijn, als ik het goed begrijp hebben jij en Khava al eerder met de Wintec gereden maar nog niet boomloos? En via Tineke kan je beide zadels proberen?
Mijn advies zou dan zijn eerst te beginnen met de Wintec die jullie beide vertrouwd is en pas als Khava weer een beetje gewend is aan het rijden de boomloos uitproberen. Anders voelt het voor haar toch anders en dus minder vertrouwd als jullie weer beginnen met rijden en je wilt juist zo veel mogelijk herkenning en vertrouwen voor die eerste fase.