Koper schreef:TS zo kom je er wel achter wie allemaal je stille meelezers zijn. De dark horses zeg maar, om even in de trant van het topic te blijven

Ja, inderdaad.
Letizia schreef:Hier nog zo'n stille meelezer!

Hoewel ik niet bijzonder veel heb met het Friese paard, spreekt de schrijfstijl van Jorieke mij dusdanig aan dat het mij enorm boeit en ik dus zeker het boek ga aanschaffen

Ik heb zelf veel meer met het Oosterse paard, dus kan haast niet wachten tot dat boek klaar is

Oosterse paarden hebben uiteraard ook een rol in dit boek. Dat kan ook bijna niet anders, gezien de belangrijke positie die oosterse paarden in de geschiedenis (en specifiek die van paardenrassen) hebben. Een geschiedenis van het Friese paard zonder een bijrol voor bijv. de Arabische Volbloed is gewoonweg onvolledig. 
Het boek over oosterse paarden is en blijft een monsterproject. Die geschiedenis is zó enorm complex gebleken... daar ben ik nog steeds behoorlijk zoet mee.
Bamii: Dat boerengat ligt op steenworpafstand van waar ik nu woon hoor.
De Van der Velde heeft een lading in de boekhandel liggen, hint hint.
Nee, je wilde een gesigneerd exemplaar toch?
Pluizebolpum schreef:En als er een boek over Oosterse paarden komt ben ik bij voorbaat ook al geïnteresseerd. Daar zit ook zoveel prachtig spul tussen en minstens net zo'n interessante geschiedenis.
De geschiedenis van oosterse paarden is echter wel een stuk complexer. Dat uitpluizen is echt een monsterklus waar ik al een aantal jaar mee worstel. Er speelt ook veel meer politiek en mythevorming dan bij bijv. het Friese paard, waar mythevorming trouwens ook al een ding was. Met name het politieke aspect is enorm complex te noemen en heeft een enorme rol gehad in de ontwikkeling van de "grote drie" (AV, AT, Berber).
Yunomi schreef:Een stille meelezer en Friese paarden liefhebber die ook wel een gokje wil wagen.
Het boek ziet er prachtig uit en inderdaad zeer schappelijke prijs.

Win ik hem niet dan vraag ik hem voor mijn verjaardag.
Het is een mooi boek geworden, al zeg ik het zelf. Het is een werk dat heel goed de rijke geschiedenis van het Friese paard weergeeft én nader verklaart.
Ben zelf ook erg tevreden over de prijs. De meeste boeken over het Friese paard zijn toch duurdere hardcovers en dan is het toch minder toegankelijk door de prijs. Een luxe editie zou altijd nog kunnen als het boek een succes is.
xyzutu2 schreef:Wat een leuke actie! Ik vond het sowieso ontzettend leuk om door dit topic eens het schrijf/publicatieproces van iemand anders mee te beleven. Het is ook wel eens leuk om het op die manier mee te beleven in plaats van het allemaal zelf mee te maken. Dat scheelt namelijk een hoop van de stress die er ook mee gepaard gaat.

Ik heb in elk geval alvast twee lezers voor je boek, waarvan 1 ook een rasechte Fries!

Ja, op een gegeven moment ben je dat manuscript gewoon spuugzat.
Het is wel grappig dat rasechte Friezen hier in Friesland die me bellen ivm het boek me altijd braaf in het Nederlands aanspreken, want tja... die naam... is totaal niet Fries.
Het is een heel erg leerzaam proces geweest en ondanks de stress is het grotendeels vooral erg leuk geweest.
GQMMS schreef:Wauw, gefeliciteerd! Tijdje niet echt op bokt geweest en je hebt het boek gewoon bijna in handen! Wat super gaaf zfg, ik heb zelf niet zoveel met het friese paard, maar ik ben echt super benieuwd naar het boek! Ik heb het boek al 'laten reserveren' bij de boekhandel bij mij in de buurt. Ik ben echt heel erg benieuwd!
Sterker nog, het boek heb ik al in handen en het is ook al verkrijgbaar bij de boekhandel, ondanks dat de officiële verschijningsdatum 1 april is. Bij de plaatselijke boekhandel hier staat ie al mooi in display. Dat kwam voor mij trouwens toch wel als een verrassing want ik dacht dat boekhandels ze alleen voor de datum alvast zouden bestellen maar de verkoop pas 1 april in zou gaan.
Niets is minder waar! Het boek is vanaf deze week gewoon al verkrijgbaar! Bizar idee hoor.
Fair: ik ben erg tevreden met het eindresultaat! Het is een boek geworden waar ik achter sta en dat de geschiedenis van het Friese paard ook in een internationale en verklarende context zet. Dat geeft het toch een extra dimensie tov wat mensen wél al wisten over de geschiedenis van dit paardenras.
Leprycorn schreef:Ja doe ook gewoon mee! En wil er sowieso 2 hebben, dus de ander bestel ik in ieder geval bij! Cadeautje voor vriendin van mijn vader

heel haar leven al in bezit van Friezen en ook een hengst die van de Koninklijke Stallen komt. Haar lust en leven!
Wat leuk zeg! Ik vind die passie die mensen kunnen hebben voor een ras en specifiek hun lieveling echt zo geweldig. En ook heel herkenbaar.
Winna schreef:Wat leuk dat het nu bijna zover is! Een kroon op je werk. Las net dat omrop Fryslan de documentaire it swarte goud vanaf zondag 3 april gaat uitzenden. Daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Op 2 én 3 april wordt het ook uitgezonden op NPO2.
Daar kijk ik trouwens helemaal niet naar uit, want ik heb altijd gezegd dat ik niet zo nodig met mijn kop op tv hoef. En nu ga ik gewoon herhaaldelijk met mijn kop op tv. Oh help zeg. Zie ik er echt zo uit? Praat ik echt zo? Enz.
_Summerly_ schreef:Mocht je ooit een onderzoeks
sloofjeassistent nodig hebben...

Zo tof wat je allemaal doet.

Ik ben momenteel zelf de assistent (oké, weliswaar op niet-paardgerelateerd onderzoek...)
Lauratje_88 schreef:Heb het boek ondertussen binnen

helaas nog geen tijd gehad om te lezen.
Wat leuk dat je het boek binnen hebt! Het kan ook goed kloppen, want hij ligt hier ook al in de plaatselijke boekhandel. Hoezo, verschijnt 1 april. Dat was blijkbaar een grapje waar ik ingestonken ben.
MeesMo: de eerste twee dagen dat het boek hier op tafel lag heb ik hem meermalen opgepakt en gedacht "dat is MIJN boek". Dat is best een gek gevoel. Inmiddels begint het al aardig te wennen.
Zoals jullie misschien al begrepen hadden is het boek inmiddels vrij verkrijgbaar. De officiële verschijningsdatum is 1 april, maar ik kwam er eerder deze week achter dat het hier gewoon al in de boekhandel ligt en gewoon kan worden gekocht. Niks reserveren!
Kan het niet erg vinden hoor. 
Wel kwam ik tenminste 1 typfout (geen grammaticale fout gelukkig, dat had ik erger gevonden, haha) tegen die ik notabene ter correctie had doorgestuurd, maar dus blijkbaar toch niet is aangepast. Balen!
De uitgever vond het ook erg spijtig maar we gaan nu gewoon heel hard ons best doen dat de eerste druk gewoon uitverkocht raakt, dan kan er een herziene tweede druk komen.
Goed, een typfout doet verder niks af aan de inhoud van het boek en dat is waar het om draait.
Verder word ik morgen doorgepraat over een live-uitzending van Bynt waar ik volgende week mag aanschuiven en over mijn boek en het Friese paard zal praten. Dat zal in het Fries zijn, dus ik denk voor de meeste niet-Friezen nauwelijks te volgen. Sorry.
De aankondiging van de eerste aflevering van de docu is er ook:
Fryslân DOK schreef:In dit eerste deel wordt Symon Attema gevolgd. Hij vertrok in de jaren 80 vanuit Friesland naar Amerika om daar als piloot opgeleid te worden. Enige tijd later begon hij met een nieuwe business: Friese paarden van zijn vader verkopen in Amerika. In de jaren 90 merkte de familie Attema dat de import van Friese paarden in Amerika steeds populairder werd. In 2004 kwam het Friese paard Ariaan naar Amerika. Volgens Symon een lief en betrouwbaar paard met mooie lange manen. Dit paard werd niet veel later door Hollywood ontdekt, waarna hij een rol kreeg in de film The Legend of Zorro, met Antonio Banderas. Daarnaast maken we kennis met Jorieke Savelkouls. Zij maakt in dit eerste deel van It Swarte Goud een start met de uitleg van de geschiedenis van het Friese paard. In oude geschriften zijn aanwijzingen gevonden dat Friese paarden al ten tijde van het begin van de jaartelling als krijgspaard werden ingezet. Jorieke deed hier wetenschappelijk onderzoek naar en schreef er een boek over.