[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:35

siskeh schreef:
Is bevinding 3 met of zonder zadel?
Lees trouwens al een tijdje mee, maar wat ik altijd "handig" vind met jonge paarden is dat ik ze ook leer om lekker uit hun plaat te gaan.(niet opjagen, maar ze moeten zich tegenover je kunnen uiten )
Voor mij is dat met loswerk/vrijwerk, en wanneer ik er dan "controle" over heb, ga ik hetzelfde doen aan de longe. Mijn ervaring is dat je paard dan leert om daarin zich niet in houden.

Met zadel, niet echt aan gedacht zonder zadel te controleren omdat ze het ook met de singel losjes deed. Maar wilde ik morgen toch doen dus dan controleer ik even.

Uit haar plaat gaan kan ze niet, dat is eruit geslagen.. Heb ook geen bak en in de weide is het erg lastig los gooien.

Rugpijn is een goede mogelijkheid, hoewel ze niet reageert op aanraking of prikken opde rug.

siskeh

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:06

Ik dacht zelf meer aan "singelpijn" dan rugpijn, vandaar de vraag, bij "singelpijn" zie je vaak dat het paard in het begin korter loopt e.d. maar daarna gaan ze soepeler lopen, en ook geeft het aansingelen dan minder/geen problemen.

Ik vermoede dat het "uit de plaat" gaan inderdaad niet meer zo makkelijk lukt, en in het "strakke" regime functioneren ze dan, maar als je ze daar uit haalt moet je ze leren zich te uiten. En dat kan nog knap ingewikkeld zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 13:45

Ze loopt zonder zadel ook gespannen. Hals iets hoger, rug doet niet lekker mee.. In stap loopt ze wel behoorlijk goed. Ze heeft dus wel degelijk ergens pijn, of dat haar rug is, een kneuzing, haar voeten of iets totaal anders is blijft de vraag.
Vrijheidsdressuuur doet ze vol overgave dus denk niet dat ze buikpijn heeft.

Ik kijk het nog een week of 2 aan en als ze dan nog niet goed loopt aan de longe mag de osteopaat maar weer komen.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:59

Als ze laatst zo gevallen is kan er natuurlijk heel goed iets verkeerd zijn geschoten wat zo niet eens te zien is. Osteopaat nog een keer er bij halen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 09:59

Love_Rosie schreef:
Als ze laatst zo gevallen is kan er natuurlijk heel goed iets verkeerd zijn geschoten wat zo niet eens te zien is. Osteopaat nog een keer er bij halen?

Dat staat in mijn laatste zin :+

Wel wil ik haar eerst eventjes zelf de tijd geven, als ze een kneuzing oid heeft kan de osteopaat er niets aan doen en kan ik die 80 euro wel beter gebruiken :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:10

Vandaag even wat oefeningetjes vanaf de grond gedaan. Erg opmerkelijk was dat ze haar hals enorm makkelijk naar links kon buigen, maar naar rechts duidelijk moeite had. Ik heb het nooit eerder gevraagd dus het kan zijn dat ze het ook niet goed snapte, maar vond het geen positief teken.
Wel is ze erg blij met zichzelf als ze haar kunstjes uit mag voeren <3

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:31

Misschien zit ze dan toch ergens vast? Het kan ook zijn dat ze het niet begrijpt, maar dan lijkt me het logisch dat links ook niet lukte. Zag je ook aan haar oren wat ze er van vond?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:44

Maaikevdk schreef:
Misschien zit ze dan toch ergens vast? Het kan ook zijn dat ze het niet begrijpt, maar dan lijkt me het logisch dat links ook niet lukte. Zag je ook aan haar oren wat ze er van vond?

Ze draaide met haar lichaam mee dus ze liet verder niet echt iets zien. De andere kant ging boven verwachting maar het zou de eerste keer niet zijn dat ze iets aan de ene kant niet snapt en aan de andere kant wel. Ik doe gewoon nog een paar daagjes oefeningetjes :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:06

Overigens is ze wel zo'n 15cm buik kwijt geraakt sinds de laatste meting want neer komt op zo'n 50kg *\o/*

Nu maar hopen dat ze zich snel weer een stukje beter voelt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:23

Ik ben een meelezer, maar vroeg me af, hoe kom je op die berekening?
Dat als ze 15 cm kwijt geraakt is, ze ongeveer zo'n 50 kg kwijt is? En hoe meet je dat precies?

Mijn verzorgpony moet ook afvallen, en haar buik meten we nu door de omtrek te meten met een meetlint (en de omtrek van het 'dikste punt' van de buik).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:46

Suliko schreef:
Ik ben een meelezer, maar vroeg me af, hoe kom je op die berekening?
Dat als ze 15 cm kwijt geraakt is, ze ongeveer zo'n 50 kg kwijt is? En hoe meet je dat precies?

Mijn verzorgpony moet ook afvallen, en haar buik meten we nu door de omtrek te meten met een meetlint (en de omtrek van het 'dikste punt' van de buik).

Ik heb deze site gebruikt, niet heet nauwkeurig maar haar leven hangt er niet vanaf natuurlijk ;)
http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/gewicht.html

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 17:38

Inmiddels enkel nog bezig geweest met fysio achtige oefeningetjes zoals benen strekken, balkje stappen en zo nu en dan een stukje buigen of aan de longe.
Haar hals draaien gaat nu prima, dus dat was puur het niet kennen van de oefening.

Aan de longe zie je gewoon de pijn in haar ogen als je haar aan laat draven dus dat moge duidelijk zijn..
De osteopaat komt de 22e als ze nog niet goed loopt voor maandag, dan vind ik dat ze lang genoeg de tijd heeft gehad om het zelf op te lossen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:20

Gek paard liep vandaag ineens weer vlot en zuiver :')

Maar ze gebruikt haar hals en rug nog steeds nauwelijks dus denk dat de osteopaat toch een goed idee is.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:49

Ben benieuwd wat de Osteopaat ervan vindt, misschien is het wel een hele eye opener

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:36

Hopelijk kan de osteopaat je vertellen wat er aan de hand is. :j En super dat ze al zo is afgevallen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 14:05

Heb de osteopaat al filmpjes laten zien van het longeren zondag, ze vond haar vast zitten in de rug en ook onregelmatig op de achterbenen -O-
En ze liep al een stuk beter zondag dan dat ze eerst deed eigenlijk. Ben wel blij dat ik naar mijn paard heb geluisterd, dat zeker.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:24

ik ga ook volgen, vind het erg interessant! heb zelf ook meerdere paardjes ingereden en dat is allemaal super gegaan! je hebt een heerlijk paardje, ik ben gek op PREtjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 16:35

De osteopaat (Leandra) is geweest hoor.
Beestje zit van binnen echt niet lekker, maag lever nieren zorgen voor blokkades.
Ga nu even kijken of ik iets als maag compositum kan bestellen op aanraden van haar, paardje heeft zichzelf min of meer lopen vergiftigen de afgelopen weken lijkt wel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:03

Azmay schreef:
Beestje zit van binnen echt niet lekker, maag lever nieren zorgen voor blokkades.

Hebben ze misschien in het najaar van het JKK kunnen eten ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:05

Pandora2 schreef:
Azmay schreef:

Hebben ze misschien in het najaar van het JKK kunnen eten ?

Ze hebben echt te lang geen hooi gehad, begonnen aan de berken, het mos en de eikeltjes. Hoop dat ze van het JKK af zijn gebleven maar ze hebben nu gelukkig wel hooi dus dat scheelt een stuk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:09

Oeh...ik zou bloed laten onderzoeken in de eerste plaats dan...zien wat de leverwaarden zijn. Ik weet wel dat bloed prikken maar een momentopname geeft, maar dan heb je in elk geval zaken die je kan uitsluiten of dingen waar je gericht mee aan de slag kan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:25

Pandora2 schreef:
Oeh...ik zou bloed laten onderzoeken in de eerste plaats dan...zien wat de leverwaarden zijn. Ik weet wel dat bloed prikken maar een momentopname geeft, maar dan heb je in elk geval zaken die je kan uitsluiten of dingen waar je gericht mee aan de slag kan.

Ik overleg het even met mijn dierenarts maar in principe vertrouw ik de de osteopaat. Ze had al ervaring met dit beeld en kwam het vooral door het eten van eikeltjes in haar ervaring. Het was ook niet specifiek de lever maar juist ook echt de maag en nieren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:26

Nou, ik ben weer langzaamaan begonnen hoor.
Eerst poedertje voeren, toen een beginnetje gemaakt aan het rechtrichten en gisteren een wormenkuur erin. Diva zat bomvol wormen maar bij Kim heb ik geen verse mest kunnen vinden, of iig niet mest met wormen dus ik zal het wel nooit weten.
Ze lijkt zich weer een stuk prettiger te voelen, dus als het weer en mijn gezondheid het toelaten wil ik volgende week weer op haar rug stappen. Deze week gaan we aan de hand werken met de kaptoom als het niet zulk vies weer is als vandaag.

Gisteren lag ze toen ik aan kwam <3 Snuffelent paardje is niet bepaald haar beste vriendin, vandaar de blik :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Azmay op 30-11-15 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:52

Aww, wat lief! :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:46

Mijn gezondheid is een grote ellende dus ik probeer niet zo vaak te gaan om mezelf te beschermen maar ik vind het eigenlijk veel te fijn om er te zijn. Ga nu 2 dagen niet en dan 1 wel, hoop dat de artsen snel een oplossing hebben want continu op bed is echt niets.

Het grondwerken gaat goed voor zo ver ik de kans krijg te oefenen. Ze buigt al vrij netjes hoewel ik zelf niet bepaald handig ben. Ze zit geloof ik wel fijn in haar vel, is niet echt angstig meer en accepteert mijn aanwijzingen steeds makkelijker.

Afbeelding