brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:14

Jammer dat mensen drukker zijn met de toon van elkaars berichten, op zoek zijn naar arrogantie in de ander, wijzen naar de natural en traditionele hoek etc.

Het gaat om de boodschap en die boodschap is niet dat je perse alles natural moet doen en wel het liefst nu.

De boodschap is alleen maar of we het wezen paard niet uit het oog willen verliezen, nog eens even nadenken over hoe we onze eigen paarden houden en of dat in ons belang is of in dat van het paard.
Wellicht denken een paar mensen zo ver na dat ze een andere benadering gaan proberen en weer anderen overdenken de situatie van hun paard en ontdekken dat het wel goed is zo.

Je hoeft hier geen verantwoording af te leggen, in de verdediging of aanval te schieten.

Je hoeft en moet helemaal niets, TS vraagt alleen via deze weg om nog eens stil te staan bij jouw manier van paarden houden.
Aan jou de keuze of je er over na wilt denken en als je besluit dat te doen, misschien ziet dat er iets moet veranderen of juist niet.
En je kunt er ook voor kiezen er niet over na te willen denken en dan klik je het topic weer weg :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:22

bruintje123 schreef:
Gypsy.

Maar in mijn omgeving zie ik dus die paarden in de blub staan. Op dat kleine betegelde stukje na dan. En dan is deze omgeving nog zandgrond ook. Dus voordelig.

En een paddock vind ik mooi. Als het minstens bak formaat is zodat er ook gerend kan worden. Stukjes als 10 bij 15 noem ik een veredelde stal.

Dat is inderdaad niet de manier, dat ben ik helemaal met je eens. Nattigheid kan gebeuren (mijn paddock is nu ook niet meer perfect droog. Het zand is stevig, ze zakken niet weg op 3 slechte plekken na, maar er blijven gewoon plassen op staan. Gelukkig hebben ze ook nog bestrating, schuilstallen en een stuk zand wat hoger ligt dan de rest.

paulinebes schreef:
Op die dieptrieste blik en de conditie van het paard van Gypsy ga ik al helemaal niet in..

Mijn arme mishandelde pony met de "dieptrieste" blik :') moet s'zomers schraal gehouden worden ivm zeer hoog risico op insulineresistentie (als je nou een foto afkraakt doe het dan goed, je ziet toch zo dat die manenkam slap hangt?) en bovendien is ze in het verleden hoefbevangen geweest.

Ik heb haar vorig jaar winter gekocht, en omdat ik van haar verleden wist en de DA me al op het risico op IR had gewezen, heeft ze afgelopen zomer met een graasmasker gelopen. Ik wist niet hoe snel ze HB zou staan en wou dus geen enkel risico nemen. Zo kon ze toch lekker 12 uur per dag met de rest mee het land op. Ook werd ze om de dag aan de lange lijnen of met een bijzetje gelongeerd om van haar hertenhals af te komen en inderdaad wat bespiering op de rug te kweken.

De laatste weken van het weideseizoen twijfelde ik steeds of ze toch niet wat vetjes voor de winter moest. Maar iedere keer was het fructaan opeens weer hoog en durfde ik het niet aan het graasmasker op te doen. Op een gegeven moment konden ze een week niet op de wei ivm nattigheid, maar ik verwachtte dat het daarna wel weer kon. Helaas bleef het nat en was dat dus einde weideseizoen. Ze is toen in twee weken tijd heel snel ingevallen, ondanks onbeperkt hooi. Ik ben direct gestopt met trainen omdat ik dat zonde van haar energie vind. Dan maar even geen mooie spieren. Ze loopt alleen om de week een paar buitenritjes als mijn stiefdochter komt.

Nu krijgt ze elke dag een kwart emmer bietenpulp, met 300 ml lijnzaadolie. S'avonds gooit mijn schoonmoeder soms nog een pluk mooi droog kuilgras naar binnen, en s'nachts krijgt ze 3 porties grasbrok.

Dit alles in overleg met de dierenarts!

Dus mensen stop toch eens met oordelen. Een pony in de winter aan laten komen is moeilijk, volgend voorjaar maken we gewoon met beleid het gat in de graaskorf wat groter en dan kan ze net wat mooier de winter in. :)

Maar wat stellen jullie voor dan? Moet ik haar schuilstal maar dichttimmeren en haar er niet meer uitlaten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:36

Gypsy schreef:
Maar wat stellen jullie voor dan? Moet ik haar schuilstal maar dichttimmeren en haar er niet meer uitlaten?

Nee,...als jij meent dat dit het beste is voor jouw paard dan is het toch goed.
Ik kan het welzijn, geestelijk en of lichamelijk, niet beoordelen.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat jouw paard het niet goed heeft.

Maar laat het beoordelen van het welzijn van mijn paard aan mij over. Ik ken mijn paard het beste en kan ook het beste beoordelen op welke manier ze het het prettigst vind.

Ik ben ook een paar jaar terug verhuist omdat mijn paard niet kon aarde op de plek waar ze toen stond. En ik heb op de huidige plek 24/7 geprobeerd. Daar deed ze het niet goed op. Terug naar s'nachts op stal.

En mijn ruin die wil in de zomer juist wel 24/7 op de wei. In de winter lukt het bij hem ook niet.

Dus niet ervan uit gaan dat een ander die het anders doet er niet over nadenkt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:41

NatasjavE schreef:
Gypsy schreef:

Het was ook niet zozeer aan jou gericht hoor, meer aan de mensen die dan persé zulke rotopmerkingen moeten maken. Je ziet een pony kniehoog in het stro staan met een bak hooi die 't beestje de 1e drie dagen niet op krijgt, maar omdat er bij verteld word dat de pony er ook voor kan kiezen naar buiten te lopen, gaat men er meteen vanuit dat het beestje zielig/slecht verzorgd is.

Edit: Mensen die graag hun paard op stal willen mogen dat van mij helemaal zelf weten.
Maar ik vind het jammer dat sommigen net doen alsof 24/7 buiten gelijk is aan je paard slecht verzorgen en in de modder zetten. Terwijl dit, een lekkere stal waar niemand in kan behalve de pony zelf (er hangt een draadje zodat mijn merrie zich niet naar binnen kan wurmen) met een droge uitloop, ook onder 24/7 buiten valt.

Er zijn echt wel 24/7 buitenpaarden die er luxer bijstaan dan stalpaarden.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:56

Citaat:

Citaat:
Het was ook niet zozeer aan jou gericht hoor, meer aan de mensen die dan persé zulke rotopmerkingen moeten maken. Je ziet een pony kniehoog in het stro staan met een bak hooi die 't beestje de 1e drie dagen niet op krijgt, maar omdat er bij verteld word dat de pony er ook voor kan kiezen naar buiten te lopen, gaat men er meteen vanuit dat het beestje zielig/slecht verzorgd is.

Edit: Mensen die graag hun paard op stal willen mogen dat van mij helemaal zelf weten.
Maar ik vind het jammer dat sommigen net doen alsof 24/7 buiten gelijk is aan je paard slecht verzorgen en in de modder zetten. Terwijl dit, een lekkere stal waar niemand in kan behalve de pony zelf (er hangt een draadje zodat mijn merrie zich niet naar binnen kan wurmen) met een droge uitloop, ook onder 24/7 buiten valt.

Die opmerkingen sloegen ook nergens op Gypsy, vandaar dat ik er überhaupt helemaal niet op in wilde gaan. Ik zie gewoon een pony die er keurig verzorgd bij stond (en meer dan dat..), met jouw uitgangspunten daarbij opgeteld, helemaal prima. Niets aan toe te voegen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:57

LBLGypsyCobs schreef:
Jammer dat mensen drukker zijn met de toon van elkaars berichten, op zoek zijn naar arrogantie in de ander, wijzen naar de natural en traditionele hoek etc.

Het gaat om de boodschap en die boodschap is niet dat je perse alles natural moet doen en wel het liefst nu.

De boodschap is alleen maar of we het wezen paard niet uit het oog willen verliezen, nog eens even nadenken over hoe we onze eigen paarden houden en of dat in ons belang is of in dat van het paard.
Wellicht denken een paar mensen zo ver na dat ze een andere benadering gaan proberen en weer anderen overdenken de situatie van hun paard en ontdekken dat het wel goed is zo.

Je hoeft hier geen verantwoording af te leggen, in de verdediging of aanval te schieten.

Je hoeft en moet helemaal niets, TS vraagt alleen via deze weg om nog eens stil te staan bij jouw manier van paarden houden.
Aan jou de keuze of je er over na wilt denken en als je besluit dat te doen, misschien ziet dat er iets moet veranderen of juist niet.
En je kunt er ook voor kiezen er niet over na te willen denken en dan klik je het topic weer weg :)

Je hebt gelijk. :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:00

Oh oliebol! sorry!

Misschien ben ik toch onzekerder dan ik dacht. :+ Ik heb vaak genoeg te horen gekregen dat alles waarvan ik het idee was dat 't goed was, mijn paarden de vernieling in zou helpen. Misschien ga ik er daarom bijna automatisch vanuit dat ik aangevallen word.

Jeetje heel verhaal voor jan banketstaaf getypt dus. :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:04

Gypsy schreef:

Je vraagt erom, je bent zo standvastig dat paarden die langer op stal staan het slecht hebben en je scheert iedereen daarbij over een kam. Wie kaatst kan de bal verwachten. En daarbij, je gaat volledig uitleggen waarom die pony er zo uit ziet, dus je zult je toch aangesproken voelen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:05

Volgens mij loopt deze discussie uit de hand... :o.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:07

Wat ben jij onaardig zeg >;)
Ik heb die indruk van Gypsy helemaal niet.
En vindt je t gek dat je in de verdediging schiet als er zulke rotopmerkingen worden gemaakt :roll:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:07

Sloeg op R12312

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:09

Ik heb de openingspost gelezen, dat lange verhaal.
Op zich is het mooi geschreven.
Maar ik vind het geschreven vanuit een tunnelvisie.
Het verhaal komt over alsof het een waarheid moet zijn.
En oproept tot volgelingen die zich dan gezamenlijk keren tegen diegene die het er niet mee eens zijn of het net iets anders zien.
Niet mijn ding in ieder geval, maar het is mooi geschreven dus wel leuk om te lezen. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-02-15 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:09

Nikass schreef:
Wat ben jij onaardig zeg >;)
Ik heb die indruk van Gypsy helemaal niet.
En vindt je t gek dat je in de verdediging schiet als er zulke rotopmerkingen worden gemaakt :roll:

Rotopmerking?

Ik zeg alleen dat ik die pony er niet zo best uit vind zien. En ze legt zelf uit waarom die pony er niet zo best uit ziet. Dus ze ziet het zelf ook prima.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:11

Wie voelt zich hier nou aangevallen?
Ik zeg dat er rotopmerkingen zijn gemaakt. Misschien doelde ik daarbij niet speciaal alleen op jou?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:11

R12312 schreef:
Je vraagt erom, je bent zo standvastig dat paarden die langer op stal staan het slecht hebben en je scheert iedereen daarbij over een kam. Wie kaatst kan de bal verwachten. En daarbij, je gaat volledig uitleggen waarom die pony er zo uit ziet, dus je zult je toch aangesproken voelen.

Wil je even quoten waar ik dat gezegd heb?

Ik blijf alleen rustig uitleggen dat je 24/7 buiten ook heel luxe in kunt vullen. En dat het dan een aanvulling kan zijn, ipv een belasting.

En inderdaad voel ik me aangesproken, ik baal namelijk als een stekker dat er niet wat meer spek op zit. Ik geef om mijn dieren en doe erg mijn best ze goed te verzorgen. In dit geval heb ik dus een foute inschatting gemaakt met 't graasmasker en in de winter krijg je dat er maar moeilijk weer aangevoerd. Jep, ik baal....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:14

Gypsy schreef:
En inderdaad voel ik me aangesproken, ik baal namelijk als een stekker dat er niet wat meer spek op zit. Ik geef om mijn dieren en doe erg mijn best ze goed te verzorgen. In dit geval heb ik dus een foute inschatting gemaakt met 't graasmasker en in de winter krijg je dat er maar moeilijk weer aangevoerd. Jep, ik baal....

Dekentje op doen, dan hoeft ze der ruwvoer niet te gebruiken om warm te blijven, maar kan ze wat opslaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:16

R12312 schreef:
Gypsy schreef:

Dekentje op doen, dan hoeft ze der ruwvoer niet te gebruiken om warm te blijven, maar kan ze wat opslaan.

Tjah, maar een deken is ook niet altijd de uitkomst in zo'n geval :o

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:50

R12312 schreef:
Gypsy schreef:

Daar krijgt ze niet meer bespiering van. Ze ziet er niet fraai uit, maar het beste zou eigenlijk voorzichtig het longeren weer opbouwen zijn. Maar dat durf ik dus niet aan uit angst dat ze dan echt mager word.
Hoewel ik net van iemand een tip voor lucerne kreeg ivm de eiwitten daarin. Misschien dat ik het daar eens voorzichtig mee probeer.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:52

Ze krijgen als ze te bloot zijn uberhaupt geen bespiering, kan je trainen wat je wil. Ze zullen eerst vetjes moeten hebben, dat kan omgezet worden naar spieren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:10

Dan nog, je moet dan 2 of 3 keer per dag langs kunnen komen imo, om te wisselen als het nodig is. Anders is het imo niet fair om een deken op te doen. En ik kom elke dag, maar geen 3 keer.

Het ziet er niet fraai uit maar zelf overkomt ze er ook niks van op dit moment, met het voer wat ze nu krijgt blijft ze op gewicht. Over 2 maanden begint het weideseizoen weer, dat zal denk ik meer zoden aan de dijk zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:31

Ik wissel niet steeds van deken hoor. Mijn paard heeft een 300 grams en bij echte koude oostenwind komt daar nog 100 gram bij. Daar doet ze het de hele winter mee. In het voorjaar en najaar bij nog lage temperatuur alleen de 100 grams.
Dit gaat prima. Ik zou haar alleen liever wat minder in de dekens zien, maar dat trekt ze gewoon niet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:33

Ah ok, nee ik vind dat niet prettig met die temperatuurschommelingen soms. Een paar jaar terug was het 's nachts nog -17 hier. Nou had mijn merrie daar totaal geen last van, maar ik kan me echt niet voorstellen dat je dan niet van deken moet wisselen. Dat moet toch vervelend zijn.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:18

LBLGypsyCobs schreef:

Dank je, jij hebt het begrepen. _/-\o_

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:58

Met een goeie deken hoef je niet steeds te wisselen, zo heb ik die van Bucas. Die werkt op basis van temperaturen en niet op aantal gram. Werkt perfect en heb maar één deken voor de hele winter nodig!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:36

Gypsy schreef:
Dus mensen stop toch eens met oordelen.

Dit geldt voor het hele topic.