[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:35

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:36

Ga er eens een keer lachend op, werkt ontspannend. :D

Maar dan wel zonder te drinken..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 22:20

Ik hád niks gedronken, ja, de nacht ervoor een beetje veel... dus tsja, houten kop natuurlijk... en kort lontje...

lachend er op?

Ik probeerde vandaag het ene na het andere grapje met Steef te maken, maar die ging nergens op in, maar had juist (zal je altijd zien) zo'n stemming om mij eens even in de energie te zetten zodat ik dat eens lekker in de lesarbeid kon omzetten. Man ik was blij dat ik uberhaupt op zat. Want toen ik wakker werd vamorgen wilde ik écht de hele boel nog afbellen... maar dat kon ik natuurlijk niet maken.

Nee, het gaat écht niet samen, paarden en alcohol, óók niet the day before.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:33

Nee ik bedoel niet grapjes maken, maar gewoon plezier in het rijden hebben..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 22:40

Heb ik altijd wel hoor, alleen vandaag wat minder... hahaha.

Steef zei ook gewoon eigenlijk NIKS aardigs, nou ja nauwelijks dan, waardoor ik hem nogal een stuk saggerijn vond (wat volslagen nietwaar is overigens, maar dat was dus in mijn eigen saggerijnige beleving) maar ik was vandaag ook wel een tikje lichtgeraakt natuurlijk.

Pas in de auto naar jullie toe zei hij es wat zoals dat hij Jaopie toch echt wel heel goed gelopen vond hebben. Er zaten ook weer goeie stukken bij, want eerlijk is eerlijk, dáár gaat het om en doe je het voor.

Wat dat betreft is en blijft hij een zeldzaam goeie instructeur die terecht niks met je prive-troep of stemming te maken heeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:43

Niks worden meegesleept door Jaopie in de lessen, werken zal je!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 22:52

Eh, ja, nou die les heeft Steef me vandaag ook wel goed bijgebracht. Die trapt ook vrijwel nergens meer in als ik probeer 'me te drukken" in zo'n les. Of ik nou een geintje probeer of iets anders,als afleidingsmanoeuvre, hij heeft geloof ik de fluwelen handschoenen bij mij wel uit, nu.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:32

Ligt het aan mij of zitten er hele grote overeenkomsten in de relatie Jaopie-Terpijntijn en Terpentijn-Steef? Als in Jaopie die opstandig wordt richting Terpentijn, Terpentijn die 'opeens' zin heeft om ruzie te maken met Steef...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 11:56

@maura: dat is nou weer es scherpzinnig opgemerkt. Ja, helaas is poster dezes niet zo best in snelle afvloeiing van frustraties geloof ik, dus dan heb ik de neiging het ergens anders op af te reageren, héél oneerlijk en ook nog kinderachtig.
Verdient-ie ook niet.

Nou ja, nobody is perfect, zit sowieso totaal niet lekker in m'n vel momenteel, vlieg om het minste of geringste op en voel me zowel gedemotiveerd, depri en lichtgeraakt tegelijk. Vanmorgen had ik opeens ook nog de neiging om in gejank uit te barsten toen ik vier stallen stond uit te mesten en op te strooien, lekker labiel dus. Niet dat ik dat deed, maar zo ken ik mezelf helemaal niet. Het is me niet helder wat er aan de hand is, eigenlijk. En dat op zo'n prachtige dag!

Ik had rijbroek al aan maar ben toen maar even niet gaan rijden, zo'n stemming pakt Jaopie feilloos op.
Heb geen zin om me nóg een frustratiegevoel er bij aan te rijden.
Ben maar met m'n Dobers een eind gaan lopen, maar heb niet met ze getrained want ik kan nergens m'n kop bij houden, gedachten en gevoelens schieten doelloos van links naar rechts en blijven nergens aan hangen. Erg chaotisch en onrustig. Daarmee moet ik écht niet te paard gaan.

Eerst maar een stukkie introspectie plegen zodra dat een beetje wil. Heb gisteren ook heel de laptop niet aangehad, dat was me gewoon te veel, dus ga ik nu eerst maar eens wat bijlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:03

Wil jenog wel dat we morgen langs komen voor foto's?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:06

Nee, dat wilde ik juist af-PB-en.
Laat ik eerst maar even met mezelf in het reine komen en eerst weer een paar keer gaan rijden, want ik kan niks hebben op het moment, daar ben ik eerlijk over, en ik wil niet dat dan morgen nog zo is....daar heeft niemand wat aan, een moeilijke Constantijn.
Beter als ik nu even niemand zie tot ik weer in normale doen ben.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-03-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:07

Is goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:08

Als je maar wel weet dat we er ook voor je zijn als het minder met je gaat!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:25

Thanks, da's lief, maar als ik zo overhoop lig met mezelf is dat 1 ding, daar hoef ik niet bij te hebben dat ik straks met goedbedoelende vrienden van me óók nog overhoop lig .

't Gaat wel weer over, liefst gauw, want Jaopie moet weer gereden...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:49

Terpentijn, dit klinkt als PMS of zwangerschap... Alleen ben je geen vrouw. Zou je dat wel zijn dan zou ik je aanraden om met een flinke pot thee en een voorraad chocola op de bank te kruipen. Wie weet helpt dat toch?

En er moet trouwens helemaal niks, Jaopie moet niet gereden worden, Jaopie wil je straks gewoon zelf weer rijden. Wat je van jezelf moet willen, wil je helemaal niet moeten. als je jezelf de kans geeft komt het echt vanzelf weer goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:51

Chocola helpt altijd. :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:03

Hahaha, @maura, wat het ook is, PMS of zwangerschap: dan zou ik wel het achtste wereldwonder zijn inderdaad....is biologisch-fysiek niet mogelijk en dus dus gevoegelijk uit te sluiten.
Straks is het een verlate midlifecrisis of zoiets.

Chocola en andere zoetigheid luzziknie (bah zelfs).

Zal ik maar weer aan de drank gaan? O nee, word je nog labieler van. Lost toch niks op.

Ik weet het niet, ik heb de raarste gedachten, zoals dat ik ineens uit onvrede dacht: Ik kan ook net over de grens met de paarden en honden naar Duitsland verhuizen, leuk afgelegen dingetje met eigen land daar kopen en heel iets anders gaan doen, met paarden, of Dobers... Tsja, wat is dit dan, een soort vluchtneiging?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-03-15 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:05

Stille meelezer meld zich hier, ik vind het een erg interessant topic, en leuk om de vorderingen te volgen op deze manier :)

Leuk dat gepraat over chocola hier, jullie hebben me op ideeën gebracht :Y)

Terpentijn, wat ik niet zo heb meegekregen uit je topic, longeer je Jaopie wel eens? Dat zou in zo' geval nog een manier kunnen zijn om toch nog iets met hem te kunnen doen, ikzelf heb dan veel minder last van dat ik m'n eigen emotie overbreng dan wanneer ik erop zit.

Ik kruip weer terug in m'n meeleesmodus ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:09

Nee, ik longeer hem eigenlijk nooit, gek genoeg. Terwijl ik daar toch ruim ervaring mee heb. met andermans paarden dan.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:14

Ach midlifecrises, daar kan ik dan weer helemaal niks mee hoor. Als je daarin meegaat ligt je hele leven meteen vast, van peuterpuberteit naar prepuberteit naar 'gewone' pubertijd naar quarterlifecrisis naar midlifecrisis... een mens heeft geen tijd meer om gewoon eens even lekker om niks te chagrijnen.
Maar als je geen chocola lust (ook niet van die hele zware extra bittere?) kun je misschien uitwijken naar iets anders waar veel tryptofaan in zit (dat heeft je lichaam nodig voor serotonine en van serotinine word je blij). Kikkererwten bijvoorbeeld. Dus maak een flinke portie falafel, of toastjes met humus. Wegspoelen met rode wijn en - voor het geval je toch een midlifecrisisje te pakken hebt - Easy Rider op de DVD.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:33

Misschien is het hele punt wel dat ik eigenlijk m'n hele leven lang al NOOIT ergens in mee ga, en ook nooit me ergens op of in wil vastleggen...

Zo iets relatief "simpels" als les nemen met Jaopie en heel anders moeten leren rijden (ja, dus LUISTEREN, en de dingen doen volgens een SYSTEEM) dat iets in mij daartegen nu ineens begint te "bokken". Omdat het grote veranderprocessen op gang brengt.
Ben sowieso wel een vrij opstandig type dat zich niet zo snel bij iets opgelegds neerlegt voor langer dan eventjes. Ook niet als ik er in eerste instantie zelf voor heb gekozen. Maar dat laat ik dan meestal nooit zo direct merken, dan is het uiterlijk ja okee, en ja en amen, terwijl ik eigenlijk iets heel anders denk en voel.

Dat heb ik met de rijlessen aanvankelijk ook wel gehad, maar dacht dat ik daar me nou wel in geschikt had, en daar beter mee om kon gaan, omdat ik dat gewoon echt wil, en het ook heel goed is, zowel voor Jaopie en mij.

Als het wat confronterend wordt met de les heb ik wel eens gedacht daarna: ik ga weg ik zoek een andere instructie, maar dat wil ik natuurlijk helemaal niet écht en dan kan ik ook lang zoeken, want niemand die het zo echt met jou en je paard probeert als Steef. Een ander was waarschijnlijk al gillend weggerend, hahaha.

Ik ben ook geen makkelijke, daweetikwel al een dagje of wat, maar nu word ik er toch wel zó moe van.

Overigens vind ik Easy Rider zelfs nog burgerlijk... :x

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:06

Natuurlijk is Easy Rider burgerlijk, dat kan toch ook niet anders? Ik bedoel, ken jij een burgerlijker verschijnsel dan een midlifecrisis?

Mag ik even voor de vuist weg filosoferen?

Volgens mij heb je niet zozeer moeite met luisteren als wel met gehoorzamen. Zoveel dat je luisteren in hoofdletters opschrijft terwijl je gehoorzamen bedoelt.
Je wilt leren wat Steef je te bieden heeft en je vindt helemaal niet dat Steef volgens een rigide en vastgelegd systeem werkt, want ik heb je al meerdere keren zien beschrijven hoe Steef zich aan paard, ruiter en de specifieke combinatie aanpast. Dus wat nou systeem, jij lest bij Steef omdat die over inzichten beschikt die jij graag wilt hebben.

Als je een taal gaat leren is het eerste moment waarop je je die taal werkelijk begint eigen te maken, paradoxaal genoeg het moment waarop je zeker denkt te weten dat je het nooit zult leren. Omdat je dan voldoende van die vreemde taal begrijpt om inzicht te hebben in hoeveel je nog bij moet leren om je werkelijk te kunnen uitdrukken in die vreemde taal.

Jij analyseert je een slag in de rondte, elke les, elke eigen training, de weersomstandigheden, Jaopies voer, zijn gezelschap, jouw eigen bezigheden voor en na de les, alles leg je onder een vergrootglas om maar zo snel mogelijk de inzichten die je graag wilt hebben van jezelf te maken, zodat je ze zelf kunt toepassen en weer alleen verder kunt. Maar dat lukt (nog) niet, Jaopie blijft reacties vertonen die je op basis van de inzichten die je al wel hebt niet verwachtte en niet kan verklaren. Je begint je te realiseren dat deze nieuwe manier van rijden, deze andere taal, groter en veelomvattender is dan je had gedacht. En je denkt dat je het nooit zult leren. Het aardige is dat dat nu juist betekent dat je het begint te snappen, alleen het betekent ook dat je voorlopig nog niet van Steef af bent en voorlopig nog niet alleen verder kunt. Je zult naar Jaopie moeten luisteren en Steef moeten gehoorzamen. Naar Jaopie luisteren kan het beeld dat jij van hem hebt, als onafhankelijk, zelfstandig paard behoorlijk ondermijnen. Want Jaopie wil helemaal niet de hele tijd onafhankelijk en zelfstandig zijn, hij wil dat jij er stáát. Je maakt hem in de war door hem het ene moment (tijdens de lessen) tot in de kleinste details te begeleiden en het andere moment (bij het uit de wei halen) alle ruimte te geven om alle kanten op te stuiteren. Jaopie maakt geen ruzie met jou, jij maakt ruzie met jezelf, je analytische ratio tegen je bijna onderbewuste gevoel dat je in Steef (voorlopig) de meester hebt gevonden die je nodig hebt. En Jaopie reageert daarop als een kind dat tegen zijn ruziënde ouders schreeuwt dat ze op moeten houden.

Excuses als dit te van wat dan ook is, ook excuses als het overkomt alsof ik denk dat ik alles weet, dat denk ik absoluut niet. Maar ik lees al die tijd al mee en al lezende is dit zo'n beetje hoe het op mij overkomt. Ik heb het met de beste bedoelingen opgeschreven en kan er uiteraard ook totaal naast zitten. Volgens mij kun jij er prima mee omgaan als ik er naast zit en even prima als ik een beetje in de buurt zit van hoe het in elkaar steekt, dus daarom heb ik het maar gewoon neergezet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:17

@maura: Ik ben volslagen afgebluft...

Want dit is zó raak dat ik hier toch even stil van ben (en dat wil wat zeggen).

De bokkende rebel ziet in één klap wat er eigenlijk gaande is. Namelijk het beschrevene.

Er staat eigenlijk niks in je analyse dat ik kan betwisten (ofschoon ik dat natuurlijk graag zou willen).

Ik voel me zelfs enigzins opgelucht, want nou heb ik het spoor weer (of liever JIJ hebt me op het spoor gedrukt).

Super, ik hou van mensen met brains die weten waar ze het over hebben en dan ook nog niet te bescheten zijn om je die waarheid duidelijk te zeggen.

Thanks! Hier kan ik wat mee!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-03-15 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:20

_/-\o_

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:22

Wat ben je toch een eerlijk mens...
Even rustig herlezen en herkauwen, lijkt me :(:) (je kan er wel dropjes bij eten, vind ik persoonlijk ook veel lekkerder dan chocolade)