Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:15

Over drie weken heb ik een nieuw projectje. Niet inrijden, maar soort omscholen. (Paard is niet van mij).
Paard heeft altijd voor de kar gelopen en wil ik nu onder het zadel krijgen. Kent het al wel hoor dat er iemand op hem zit, maar bijv de galop kan hij niet. Is hij ook niet gewend geweest voor de kar.
Hij kent dat er iemand op zn rug zit maar dat is ook alles gezegd. Tijd geleden een keer opgesprongen en beestje begon een bok ronde te geven, niet normaal :+
Nu wil ik er dus alle knopjes op gaan zetten en het als een fijn rijpaard omscholen. Niet inrijden dus, maar wel vanaf de basis oppakken.

Mijn shetties staan op het moment even stil. Komende drie weken worden erg druk voor mij, dus hebben ze een kleine vakantie voordat ze vol aan de bak gaan :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:17

_Lorette_ schreef:
Met krap 2 jaar gaan vrijspringen vind ik niet echt veel meerwaarde hebben. Neem aan dat 'ie niet voor de hengstenkeuring gaat en verder mogen ze toch pas met 4 jaar concoursen lopen.

Ik laat ze op die leeftijd rustig een paar keer over een balk of klein sprongetje galloperen, maar dat is dan niet zo zeer om het paard te trainen, maar meer om besluiten te nemen over wel/niet houden en wel/niet castreren etc.

Over de leeftijd van beleren zijn denk ik net zoveel meningen als paardenmensen ;)
Ik ben zeker niet voor te jong belasten, maar hoor ook van diverse dierenartsen/fysiologen dat een zekere vorm van belasting ook nodig is voor een gezonde ontwikkeling. Hoe je dat met elkaar combineert is ook helemaal afhankelijk van jezelf en je paard.

Mijn bijna 4-jarige is wat jong beleerd naar mijn zin (maar was al helemaal aangetraind voor de hengstenkeuring en toen echt toe aan de volgende stap), maar heeft de hele zomer vrijaf gehad op de wei en nu komt het ook regelmatig voor dat hij een week of langer niet gereden wordt. Net een beetje hoe het uitkomt.

Mijn bijna 3-jarige blijft iig nog tot de herfst in de wei, dan zie ik wel verder!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:05

Is ook wat afhankelijk van paard tot paard he. De ene is al wat meer compleet dan de andere.
Mijn oudste is vroeger pas zadelmak gemaakt op haar 3,5 en ze zag er toen nog uit als een 2 jarige. Het eerste half jaar heb ik dan ook niet meer dan 2 á 3 keer per week een 20 minuutjes gereden.
Pas wanneer ze al 4 jaar was, begon ze wat volwassener eruit te zien. Maar dan nog reed ik redelijk weinig.

Ben ook van plan om met mijn 3,5 jarige nu niet te overzetten. Hoop wel dat ze snel genoeg wat verkeersmak kan gemaakt worden. Wil graag genoeg buiten gaan stappen, om de pezen te harden. Vind dat belangrijk werk wat vaak vergeten wordt.
Met mijn oudste ben ik ook al snel buiten gaan stappen, en die heeft nooit last gehad van haar pezen.
Zie paarden genoeg die nooit buiten de bak, wei of stal komen, en dan met hun 5 á 6 jaar met de ene peesblessure na de andere staan.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:05

yeentll schreef:
Ow jeetje, ja soms gaan ze dan brutaal worden inderdaad of snappen ze het even allemaal niet meer. Verstandig dat je er dan voorlopig even een prof op zet. Lekker weer even vertrouwen op je oude merrie, fijn dat je er 2 hebt staan ook.

Ja inderdaad!
We hebben er 4 in totaal, maar 3 ervan zijn dus nog zadelmak te maken dit jaar. Dus lekker druk met al dat jonge geweld!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:10

Hierbij nieuwe foto's, de mijne worden dit jaar dus drie jaar.
danika:
Afbeelding

Myrthe:
Afbeelding

Coberlina

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:21

Leuk ook een vosje! De mijne heet Danica ;)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:44

vrijdag heb ik ze gelongeerd voor t eerst met een grondbalk en t was net of ze dat dagelijks doet zo braaf en relaxed :)
zaterdag voor t eerst gelongeerd met hoofdstel (halster over hoofdstel) en longeersingel, en ook toen geen stap verkeerd gezet

ze is over t algemeen heel relaxed, maar wanneer ze buiten komt (ook aan de hand) heeft mevrouwtje toch wel heel snel dr koppie/nekkie en staart erop <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:31

Vandaag weer gereden. Gisteren was ze vrij.
Was vandaag erg spannend in de binnenbak er had een duif besloten om bovenin de bak te gaan fladderen.
Dit was erg spannend en ze wilde niet graag naar achterin de bak en als we daar waren hard rennen naar de andere kant.
Hierdoor hebben we dus ook gegalopeerd wat nog niet de planning was.
Toen ze ook achterin de ontspanning opzocht zijn we gestopt en heerlijk uitgestapt un de buitenbak.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:44

Vandaag Sunshine weer opgepakt. Lekker gelongeerd met hoofstel. Hoofdstel is toch te klein, dus ik moet even wat amders bedenken. Heb nog een paarden hoofdstel liggen, dus kijken of die past.

Ze heeft zich wel voorbeeldig gedragen ondanks dat ze de witte herder die langs de bak liep wel errug eng vond;p Eind van de week gooi ik een longeer singeltje erop.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:26

Die vlag op de kont is typisch Gelders Mendy :-). Dat doet die van mij -en alle andere Geldersen- ook haha. Worden ze indrukwekkend van hè?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:01

Ik heb vaak rillerige paarden. Altijd veel oefenen met peesjes hoofdstel en zadel. Gisteren was ik met mijn 3 jarige aan het frunniken en heb even een hoofdstel geprobeerd. Dit ging meteen goed! Ook vandaag was ze weer super braaf. Heerlijk zo'n meewerkende karakter!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:43

Hier een voortgang van mijn 3 jarige ,Omdat ik zo trots op m ben :D

Afbeelding

Afbeelding

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:44

@moniek21: Top zeg! Dat doet hij heel netjes al, je mag trots zijn op zo'n knap dier.

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:09

Hoe plaats je een foto?

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:18

weet iemand hoe ik foto's plaats in mijn profiel???
Laatst bijgewerkt door Kimnl op 14-03-15 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:19

Dit is Faldo-C :)

Helaas heb ik op deze pc nog geen rij foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:37

Dank je wel yeentll, ben ook erg trots op hem, hij is erg rillerig maar heeft oh zoveel vertrouwen in mij, en hij leert ook vreselijk snel.. hoef dingen maar 1 x te zeggen/te doen en snapt wat de bedoeling is... Heerlijk zo'n paard :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:38

Leuk dier Kimnl, wat zijn je plannen met hem ?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:38

Kimnl schreef:
weet iemand hoe ik foto's plaats in mijn profiel???

In het topic is het blijkbaar al gelukt.
In je profiel: bovenaan rechts klikken op je gebruikersnaam. Klik op 'instellingen'
Dan links in menu 'profiel', 'wijzig profiel'

En dan op dezelfde manier als hier, met [img] ervoor en [img/] erachter.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:38

Ik ga vandaag weer eens met dubbele lijnen met zadel erop aan de gang, en daarna nog even kort met het krukje naast hem oefenen.
Hij word al steeds relaxeder bij het idee dat ik hoger sta dan op de grond, maar ik vraag me wel af hoeveel er in het verleden al met hem gedaan is.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:01

Vandaag voor de 2e keer zadeltje erop gehad. Gaf geen kik! Hij is steeds rustiger aan de longe en pakt het bitje heel makkelijk aan. Volgende week er is aan hangen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:36

Leuke paarden zie ik allemaal voorbij komen. En iedereen maakt mooie stapjes met het mak maken.
Wij gaan "makkie aan". Voor de 4e x erop gezeten. Nog wel wat spanning met opstappen (dan wil ie meteen weg). En dat mag ie niet. Dus leren we m nu eerst ontspannen stil te staan en een rondje aan de hand te stappen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:47

Shiiiit,

Ik had de paarden gisteren voor de eerste keer weer even op het land. Mijn 3jarige is altijd wat gevoelig de eerste keren. Dus we hebben ze niet lang laten staan. Vanmorgen had ze dunne mest, waarin ik bloedwormen vond! Morgen maar snel naar de DA!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 18:50

Altijd balen Tinaaz, mijne had ook een besmetting. Gelukkig eindelijk na een hoop mestonderzoek en wormenkuren nu onder controle.

Ik heb vandaag een waanzinnige shoot met Hinde gehad, hier alvast een paar foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:00

Wat een mooie foto's!
Rijden ziet er ook erg netjes uit!

Tinaaz, hopelijk snel beterschap voor je paard! Das niet leuk!