Achtergelaten pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:06

Wat fijn!
En misschien kan die beste man jullie wel een beetje met raad en daad bijstaan ;)
Altijd prettig om zo iemand achter de hand te hebben...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:29

met Shirley eens, het zijn vaak dat sort mensen die het meeste inzicht hebben....

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:35

Het is alweer even geleden dat ik hier gepost heb, maar wilde toch even een berichtje doen.

Binky is niet meer kreupel en ze loopt steeds wat meer. Op het harde is het nog altijd iets gevoelig, maar op zich is het gebroken puin bij ons ook niet heel erg prettig om op te lopen. Ze wordt steeds een beetje eigenwijzer en haar shettenstreekjes komen steeds meer terug.
Ze staat nu de hele dag in de stal met een paddock (gebroken puin hierin) en ook een schuilstal. Ze mag niet meer de wei op. Dit laatste vind ik echt heel erg. Je kunt merken dat ze zich echt stierlijk verveeld en ook haar pretoogjes zijn er niet (meer). Pas als ze de wei op mag, wordt ze weer een levendige pony. Ze wordt gewoon vrolijker door de hele dag door kleine stukjes te scharrelen en te grazen (al dan niet met graasmasker). Maar op dit moment mag dat niet en op dit moment denk ik ook niet van 'goh, wat heb ik een pony op stal staan met een hoop levensvreugde'.
Ik weet gewoon niet meer wat te doen. Op dit moment is ze niet gelukkig. Maar doe ik hetgeen waar ze wel gelukkig van wordt, wordt ze weer zieker. Wat is jullie ervaring met de genezing van HB? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:40

Heb je geen mogelijkheid een fijne grote zandpaddock te maken met veel uitdaging, voer- en speelplekjes, soort paddock-paradise?

Dan is het niet zo erg om alleen hooi te mogen eten....
En natuurlijk haar vriendin er ook bij!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:40

Afbeelding

Afbeelding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:43

Nee, daar heb ik ook al over nagedacht. Maar dat gaat zonder drainage hier niet lukken denk ik. De grond is hier echt hele zware klei en die combinatie werkt niet heel goed in combinatie met zand.
Dit is de enige plek waar geen gras staat, de rest van ons land is allemaal vol gras.
Ze staat altijd met haar vriendin samen. Die zet ik alleen 's avonds even in de wei zodat ze even wat kan rennen enzo.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:48

We hebben hetzelfde probleem hier. Een a-welshje dat hele snel hoefbevangen raakt (ze heeft cushing en IR). Ze loopt dus in de paddock en krijgt hooi, terwijl ze de hele dag verlangend naar de wei staat te kijken en meteen naar het hek rent, zodra ze iemand ziet (ze mag een kwartier per dag in de wei, is nu niet hoefbevangen). In de wei is ze blij en vrolijk, maar in de paddock niet. Haar vriendinnetje staat bij haar, maar het blijft sneu. Onze wei groeit de pan uit en niemand eet hem leeg en zij moet steeds dat lekkere groene gras missen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:50

En desnoods alleen looppaden?
Dan kun je toch stukjes wei houden voor de vriendin (en hopelijk betere tijden :(:) )

Ze moet wat afleiding, uitdaging EN beweging krijgen, dat alles kan het genezingsproces alleen maar bevorderen!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:04

Hevonen:
Ja, precies. Dit is gewoon geen leven zo. Ik weet alleen voor haar nog niet wat de vooruitzichten zijn. Mocht zij niet zoals die van jou nooit meer de wei op mogen, dan denk ik dat het afgelopen is. Ik wil niet nog jaren tegen zo'n ongelukkig gezichtje aankijken. Dat is ook niet paardwaardig :n

Shirley:
Ik zal even een plattegrond maken van het erf. Dat is misschien wel makkelijk.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:08

Afbeelding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:09

Niet helemaal op schaal, maar ik ben niet zo creatief met zulke dingen. In de wei waar ook het modderbad ligt, ligt ook nog een hoop grond. Dat is nog niet helemaal klaar.
Paddock Paradise moet heel goed lukken hier, er staat alleen zoveel gras overal :7

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:11

Ik hoop niet dat ik heel bokt over me heel krijg.. :j

Ze is al zo oud en je hebt al zoveel voor haar gedaan! Een paard leeft in het nu, ik zou haar lekker nog een tijdje op de wei doen en haar als het slechter gaat in laten slapen..
Klinkt misschien een beetje hard maar ik zou mn oude pony liever nog even gelukkig zien dan dat ze nog jaren een ongelukkig en gezond leven heeft..

Overigens heb ik heel veel respect voor wat je allemaal voor de pony doet!!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:15

Nou, zover ben ik nu dus ook al. Als iemand die vraag stelde op bokt, dacht ik ook altijd heel makkelijk. Zo van; ja een pony leeft in het nu en kent geen morgen. Maar zelf die beslissing maken is zó lastig! Wetende dat ze in de wei wel gelukkig zou zijn.

Van de DA krijgt ze nu dubbele pijnstilling om uit te sluiten dat haar ongelukkige look niet komt door pijn. De DA heeft al wel aangegeven dat als ze echt niet meer wil, dat we volgende week de beslissing gaan maken. Hoe moeilijk ik het ook vind en hoe kapot ik er ook van ben. Zelfs als ik dit nu schrijf, schiet ik weer vol.

Ik wil alleen het beste voor haar, maar het beste kan ik haar niet bieden.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:20

Ik weet dat het absoluut niet makkelijk is, mijn 21 jarige pony die ik al 10 jaar heb gaat heel slecht op het moment.. We moeten waarschijnlijk ook de beslissing maken hem in te laten slapen! De gedachte alleen al maakt me aan het huilen!
Overleg goed met de DA wat het beste is voor je pony en denk goed na wat je zelf wil!

Heel veel sterkte!! :(:)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:23

Wat erg, je vriendje in te laten slapen die je al 10 jaar bij je is. Verschrikkelijk!

Dank je wel, de indruk die zij in deze korte tijd heeft achtergelaten is echt enorm. Dit heb ik niet zomaar bij elke pony / paard die op mijn pad komt.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:26

We krijgen vandaag de bloed uitslagen dus het is nog niet definitief maar hij heeft ontzettend veel pijn!
Kan ik me goed voorstellen hoor, ze is ook 'toevallig' op je pad gekomen het moest gewoon zo zijn..
En ze is zo veranderd door jou! Echt top wat je voor haar doet!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:30

Wat 'spannend', hopelijk komt er wat concreets uit de bloeduitslag waarmee je nog kunt starten met een behandeling.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:32

Jaa slaap al dagen slecht.. Ik hoop inderdaad ook echt dat er iets uitkomt, hopelijk waar nog wat aan te doen is.. Maar dit is allemaal zo onzeker! Je weet dat hij pijn heeft maar wat het is weten ze nog niet.. Foto's van alle benen waren goed, waarschijnlijk iets met de organen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:35

Zou het helpen als je het van deze kant kunt bekijken: Soms komt er een paard op je pad omdat jij en het paard elkaar wat kunnen bieden. Deze pony is misschien wel op je pad gekomen om waardig te kunnen sterven. Je hebt het dier alles, echt alles gegeven wat het nodig had om op te knappen en dat is ook heel ver gelukt. Alleen dat laatste stukje red ze niet.
(Ja, ik lees al heel lang mee :D )

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:39

Ik ga later even reageren want ik momenteel op mijn werk en ik schiet telkens vol. Dat werkt niet heel handig en mijn collega’s beginnen me ook wat raar aan te kijken.

Rien10: Heel mooi gezegd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:43

Niet doen dan :(:)
Is verdorie ook niet niks, dat diertje zit in je hart!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:50

Tissue erbij en weer aan 't werk :( Cliché maar waar: het leven gaat door en er moeten ook centjes verdiend worden. Werk-ze.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:57

Wat rot dat je misschien die beslissing moet maken. :(:)
Je hebt haar in ieder geval alles gegeven wat je kon doen!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:08

jeetje meis, wat heftig weer. Ik denk dat het wel een goed idee is om samen met de DA een plan te maken. Als ze niet vooruit gaat vwb levenslust lekker op de wei zetten en gelukkig laten inslapen. Ik heb 4 katten. Ze mogen naar buiten, 2 van de 4 willen dat graag. Ik woon in een kleine stad maar neem bewust het risico dat ze aangereden kunnen worden omdat ik geen gefrustreerde ongelukkige katten in huis wil. Sowieso heb je alles gedaan wat je kon doen en doe je nog steeds. rien10 heeft het mooi verwoord. Je bent gewoon een topper!!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 17:31

Ik vind het heel fijn dat jullie zo meeleven en heel erg bedankt voor jullie feedback. Thuis kan ik er niet echt met iemand over praten (weinig paardenliefhebbers), op zulke momenten ben ik heel dankbaar met bokt.

Rationeel gezien is het heel makkelijk, maar emotioneel gezien absoluut niet. Ik vraag me dan toch altijd af of ik niet nog meer kan doen voor haar of ben ik te voorbarig, ben ik niet te vroeg met mijn beslissing..? Moet ik haar niet toch nog wat meer tijd geven om te herstellen?

Rien10: Jouw woorden vind ik echt heel mooi en ik geloof ook wel in zulk soort 'dingen'. Dit zet me wel aan het denken.

Shirley: Ik heb even een paar uur na kunnen denken over het idee van het paddock paradise. Ik vind het eigenlijk wel een heel goed idee en zeker het overwegen waard! Ik ben alleen niet zo creatief met zulke dingen, dus mocht jij (of iemand anders) ideeën hebben dan hoor ik het graag! Ik ga iig vanavond even nadenken over een indeling en kijken hoe ik gras weg kan halen.

JolisaJ: Ik heb zeker mijn best gedaan, maar misschien kan ik toch nog meer doen? Ik weet het niet.. Ze heeft in ieder geval veel liefde gehad!

SmileyDees: Dank je wel! Inderdaad, bedankt voor je aanvulling.

Annibel: Heb je al de uitslag van het bloedonderzoek? :(:)