[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:55

Erg fijne methode om zadelmak te maken geloof ik, ga zo door.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:25

Stille meelezer maar ook even een +:)+ om hoe dit gaat!
Ieder stapje die dit paard nodig heeft wordt genomen, heel fijn om te zien :)

Is het trouwens een idee om een krukje te introduceren zodat je niet aan zijn lijf hoeft te hangen maar toch boven hem kan hangen ed.?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 02:56

Aria_zz schreef:
Ik volg al een tijdje, vind het super dat je gekozen hebt om het zo te doen! Ik vind dat je duidelijk ziet dat het paard hier baad bij heeft en het goed oppakt.

Maar waarom niet alle stallen hiermee werken: het is gewoon niet altijd nodig. Toen ik op mijn paard kroop, had er nooit een pop op gezeten, maar hij ging gewoon door met grazen en maakte niets van benen en vallen etc.
Dus Ts, ik vind het goed dat je naar je paard kijkt, elk paard is anders.

Vroeg me trouwens af of je ook aan de andere kant 'hangt'? Omdat dat goed is voor de bespiering en ze dan ook aan beide kanten het zelfde kennen.

Heb je ook gelijk in hoor, het hoeft niet bij elk paard! En dat doen ze bij deze stal ook bij elk paard anders, sommige mensen konden er al rond de eerste week op kruipen zonder gedoe! :j
Maar we denken dus dat hij idd al eens is geprobeerd te beleren en dat dus mis is gegaan, hij blijft zo lang zo angstig. Maar het gaat stapje voor stapje steeds beter gelukkig!

Aan de andere kant hangen gaan we idd vandaag mee aan de slag!

Het krukje gaat geïntroduceerd worden, maar voor nu nog niet. Ik hang nu aan de zijkant nog dmv Cor! En als we gaan stappen hoor ik op mijn handen /armen en bovenlichaam te leunen, dus aan de bovenkant.
Voor het uiteindelijke opstappen gaat er idd een krukje komen, maar dit is nu trouwens ook nog "te gevaarlijk" omdat hij nu dus nog te gefocussed op mij etc. is en het alleen maar omver kan gooien oid ! :j

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:59

Knappe vent!! Jullie gaan echt de goede kant op!
Sneller als dat ik verwacht ook, bedoel dat niet negatief maar juist dat hij het goed oppakt en jullie manier van werken erg goed voor hem werkt :j

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:19

Heb je gisteren nog wat gedaan met hem? :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:41

Jazeker! Zal straks een update doen van gisteren en vandaag! Heb namelijk heeeeerlijk lang geslapen, was kapot naderhand ook van de nachtdiensten! Maar vanochtend moest ik ook al weer gelijk weg, dus ook nog geen tijd gehad!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:49

we wachten gewoon geduldig en in spanning af Dreamy :p

esmeerodrigo

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:14

Joehoe spanned :)

lorna_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:26

Wat spannend en wat een groei maakt hij al mee!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:30

Dreamy, zat jij btw ook altijd in dat topic waar je op zoek ging naar een eigen topper of ben ik nu in de war?

Vindt het super leuk om jullie vorderingen bij te houden. Erg mooi dat alles zo rustig en met beleid gaat. Ben heel benieuwd hoe het straks daadwerkelijk gaat als je er op zit.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:50

Ik ga vanavond updates plaatsen hoor! Zal ik jullie ook kunnen laten zien waarom we zo langzaam te werk gaan, want heb nu beelden waarop dat duidelijk te zien is.
Maar desondanks gaan we steeds weer vooruit!

Ik zat niet in dat topic nee :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 22:45

Dag 22

Omdat het hangen goed ging, maar het bij het wegstappen verkeerd was gegaan, leek het me handiger iemand anders eerst te laten hangen (+ er uiteindelijk voor het eerst op te laten zitten). Helaas is de springruiter die ze er normaal voor kunnen bellen, niet bereikbaar en dus niet inzetbaar.
Ik heb echter een vriendin, die in het verleden wel paardjes zadelmak heeft gemaakt + beleerd en doorgereden. Waaronder haar eigen merrie. Zij is het hangen dus wel gewend + zij is een stuk lichter en soepeler wat dat betrefd, dus ook makkelijker voor Cor om mee te werken :j

Haar heb ik dus meegenomen, ze zag het wel zitten! :j Paardlief was wat gespannen, dus nadat ze een paar keer had gehangen en de spanning helaas niet echt afnam, hebben we Bob er nog maar even op gezet :j
Dit keer is Bob er zelfs van zijn linkerkant opgegaan, waar hij eerder alleen nog maar kon hangen!! :+:

Braaf stappen
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

En een galopje
Afbeelding

En het hangen met vriendinlief! (dit keer aan de andere kant dus :j)
Afbeelding

Weinig foto's, maar heb er genoeg van vandaag! Dus de update van vandaag komt er zo ook nog aan :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 00:02

Dag 24

Vandaag ga ik jullie laten zien waarom we zo rustig aan doen. Paardlief lijkt namelijk tamelijk relaxed op de foto's, maar hij is dat natuurlijk niet altijd. (Vriendlief maakt ook niet continue foto's, dus de extremere foto's met Bob en andere dingen zijn er ook bijna niet, dan zit vriendlief zelf zijn ogen uit te kijken)
Zoals ik al eerder meldde, is hij extreem bang als er iets boven hem komt. Hij accepteert Bob inmiddels echt al steeds beter, wat ook duidelijk te zien is op de foto's.
Je zou denken dat een mens dan ook wel goed moet gaan en over het algemeen gaat het ook zeker wel!

Het hangen eergisteren met mij ging super, tot op het punt dat we gingen lopen terwijl ik moest hangen. Zoals ik al eerder uit heb gelegd, kreeg ik kramp in m'n been en dat in combinatie met wat spanning van zijn kant (die hij dus nogsteeds heeft ondanks het oefenen met Bob, ik had verder zelf nl. niet echt spanning want bij het hangen zelf was hij ook absurt braaf en niks aan de hand! Anders zouden we het uiteraard ook niet gaan proberen!) was hem teveel.
Dan krijg je dit :j
Afbeelding

Daarna dus nog twee keer gewoon gehangen, wat prima ging, en afgesloten. Maar dat was dus eergisteren.

De update van gisteren was dus het bovenstaande, waarbij het hangen uiteraard gewoon weer goed ging. Aan beide kanten, met een gezonde spanning maar nadat Bob die had weggenomen was het oké! Ze bleef daarbij zelf wel laag met het hangen, dus dat vind hij ook nog niet eng.

Vandaag weer eerst lekker gelongeerd en gedaan! :j
En toen ging Cor even van de ene kant aan de andere kant aaien en doen, om te kijken hoe hij reageerde als hij daar wat zag. Lekker aaien en kloppen etc.
Afbeelding

Na een paar keer op en neer te zijn gesprongen met de knie in de beugel, wat dus weer super ging, ging mijn vriendin hangen :j
Afbeelding

Stukje hoger :j
Afbeelding

Blijven ademen :')
Afbeelding

Nog een keer!
Afbeelding

En uiteindelijk wilden we wegstappen..
Afbeelding

Maar ineens paniek toen ze iets hoger kwam en praatte! :(:)
Afbeelding

Al heel snel stond hij weer stil en zijn we gewoon weer gaan hangen :j het was natuurlijk een slecht moment geweest om te stoppen.
Ik blijf 'm ondertussen lekker kroelen.
Afbeelding

Ietsje meer eroverheen
Afbeelding

Een paar voorzichtige stapjes..
Afbeelding

En ja hoor..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een rondje om ons heen geweest! *\o/*
Afbeelding

En zelfs een tweede rondje!
Afbeelding

Afbeelding

Lekker kroelen, goed gedaan :+:
Afbeelding

Alsof hij het ineens maar liet gebeuren en de angst een beetje weg was!
Omdat het bij zijn goede kant goed ging, en het de vorige keer bij mij aan zijn slechte kant dus fout was gegaan, gingen we deze ook nog even doen.

Eerst even helemaal niks, lekker een rondje zo lopen! Knap paard!
Afbeelding

Vriendin weer op en neer aan't hupsen met de knie in de beugel (met rechts zoals je ziet, maar dat is omdat ze links een zwakkere knie heeft en het daar niet prettig mee is)
Afbeelding

Toen hij daar oké mee was, weer even hangen :j
Afbeelding

En toen vriendin voelde dat 't paard oké voelde, besloten om ook deze kant een rondje te doen :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knappie! Nog ééntje, dan hebben we beide kanten gelijk gedaan :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Halster bijna in z'n oog :(:) (we houden hem nog extra vast bij het halster, zodat hij niet naar buiten kan springen, dus vandaar dat hij verschoven is)
Afbeelding

Al met al ben ik natuurlijk weer supertrots.

Ik ben ook écht super blij dat mijn vriendin dit voor mij wilt doen. Natuurlijk zou ik het liefst alles zelf willen doen, natuurlijk is dat supergaaf om dat te kunnen doen. Maar in mijn geval is het gewoon handiger om dit een ander persoon te laten doen, zij is flexibeler + lichter + kent het hangen en heeft het allemaal al eerder gedaan. Het is belangrijk dat het nu wél goed gaat (na zijn mogelijke eerdere ervaring) en ik ben bang dat ik, ondanks de begeleiding, toch iets fouts kan doen in deze beginfase en we straks weer terug bij af zijn.
Ik denk zelf, en merk ook met Bob, dat vooral het stil moeten blijven staan en het opstappen zijn moeilijkste punt is. Als hij eenmaal echt in beweging is, is de ontspanning er de laatste dagen echt steeds sneller en is het al gauw oké.
Maar juist dat blijven hangen vind ik érg lastig, en het is gewoon fijn als iemand dat kán :j
Het is geen kwestie van durven, maar van wat verstandig is.
Als we hier doorheen zijn, hij een persoon ook op dezelfde manier accepteert als Bob en je het dus allemaal net wat lomper kan gaan doen (moet hij immers ook aan wennen) dan pak ik het uiteraard graag verder zelf op. :j

Ik snap het als er hier verder weer vragen over zijn, maar ik wil bij deze dan nogmaals vragen om dit weer via PB te doen :j Ik beantwoord ze graag!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:59

Wat gaaf en leuk om te zien dat hij het uiteindelijk niet meer zo spannend vind ! Hij leert echt heel snel zeg

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:05

wow, hij komt idd flink omhoog! Ook hoe jij erbij staat, moest ik toch stiekem om lachen :=

Wel netjes afgesloten, ziet er super uit hoor *\o/*
Verstandig om er op zo'n moment voor te kiezen om het iemand met ervaring te laten doen en niet zelf, als je zelf twijfelt is het, zeker bij een paard die het erg spannend vindt, niet handig om het zelf te gaan doen.
Jullie pakken het super aan! Je mag erg trots zijn op jezelf en je knappe paardje= :D *\o/*

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:59

Ja, ik stond hem lief te aaien. Normaal maakt ie wel pasjes op de plaats of laat ie op een andere manier merken dat ie ruimte nodig heeft en dan geven we dat weer! Deze kwam erg onverwachts, waardoor ik ook niet achter Cor stond (daar hoor ik normaal te staan als hij het spannend vindt, voor mij het veiligst, nu stond ik dus meer schuin naast Cor zodat ik z'n neus kon aaien) en zijn benen dus ineens op me af zag komen!
Dan duik je wel weg hoor :))

Arme vriendin, kreeg net een berichtje dat ze wel erg veel spierpijn heeft. Ik weet niet of ze vanavond dan nog wel mee gaat/wilt..
Ik had het ook, maar juist door het te blijven doen en in beweging te blijven gaat het over (en ik moest wel :') ).. Maar ik ga haar natuurlijk niet dwingen! :n
Arm ding, weet precies hoe ze zich voelt. Als een oud oma'tje :Y)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:06

Wat je op de foto's ziet, voordat hij steigert, is een aangeknepen staart. Daaraan kon je zien dat hij te veel spanning had. Dat is in de sessie na de steiger een stuk minder.

Hoop dat je vriendin er nog steeds op wil (hangen!)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:11

Olympia96 schreef:
Wat je op de foto's ziet, voordat hij steigert, is een aangeknepen staart. Daaraan kon je zien dat hij te veel spanning had. Dat is in de sessie na de steiger een stuk minder.

Hoop dat je vriendin er nog steeds op wil (hangen!)

Ja, die foto van nog geen twee seconde voordat hij de lucht in gaat is echt zijn limiet duidelijk!
Met hangen was hij oke, totdat we druk gaven naar voor&binnen. Het was gelijk omhoog en opzij :j
Ik kon dat vanaf mijn positie helaas ook niet zien en ben gewend dat hij eerst andere tekenen geeft waardoor we dit normaal goed kunnen voorkomen!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:30

Je zou denken, hij is het door Bob ondertussen wel gewoon om iemand naast, achter en op hem te zien, maar een echt mens is toch nog wel wat anders he! :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:31

miezelke schreef:
Je zou denken, hij is het door Bob ondertussen wel gewoon om iemand naast, achter en op hem te zien, maar een echt mens is toch nog wel wat anders he! :j

Ja, maar Bob praat niet opeens als ie aan de andere kant hangt he :') denk dat dat de druppel was!

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:09

Super hoor! Ik volg ook al een tijdje, heb mijn eigen paard in m'n eentje beleerd en ik herken veel van het overgevoelige, zou willen dat ik ook wat extra handen had gehad af en toe!
Het ontspannen na het schrikken herken ik ook heel erg, alsof ze er dan achter komen dat ze toch niet zijn opgegeten :Y)
Ik gebruikte dat vaak, als ik spanning op zag bouwen even een lekkere klap op z'n kont geven of even hard aaien en kloppen op z'n nek, dan zag je hem even schrikken en daarna meer ontspannen, alsof de stress er dan even uit kan.
Ik volg nog even lekker verder, gaat de goede kant op +:)+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:12

Dat doet Cor ook continue! Paard als drumstel gebruiken :Y)

Ik hoop echt dat hij écht kan gaan ontspannen en het leuk kan gaan vinden :(:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:26

Kreeg net deze foto doorgeappt van stal!
:+:
Afbeelding

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:51

zo hij kwam pittig omhoog zeg! Lieve foto kreeg je geappt, leuk dat ze dat doen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:56

En op dit.punt zijn er zat mensen die er een zogehete cowboy opzetten ala Herman Koorman/gert van t hof, zitten en gaan...
Laat het dier zn spanning r maar uitbokken..hij blijft toch wel zitten...als beloning stapt hij af als het paard zn spanning kwijt is.

Niet helemaal mijn manier, dit wat jullie doen spreekt me veel meer aan.
Wacht met smart op fotos dat je erop zit.

Jullie gaan wel in 1x door? Of geef je hem ook wel eens echt een dag vrij? Maar dat ie dan ook echt niets hoeft te doen? :)
Kan een jong paard veel behoefte aan hebben..zeker een met zoveel spanning en blijkbaar een verleden.

Interessante fotos weer meis. Zou graag eens komen kijken!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 24-04-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt