Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pippaimane schreef:Ik snap dat je misschien niet meer op een paard mag/kan zitten met dit gewicht.
Daar wil ik nu niet om discussiëren, maar wat mij wel stoort is dat jullie doen alsof de meeste mensen expres dik zijn. Geloof niet iedereen is het expres... Je kunt ook een ziekte hebben zoals bv. lipoedeem...
Sommige mensen willen heel graag afvallen, maar door hun ziekte gaat het gewoon niet. En inderdaad dat paard kan daar niets aan doen en moet dat gewicht dan niet met die reden dragen, maar sommige reacties over beter op een loopband dan op een paard kloppen dan ook niet helemaal en kwetsen heel erg.

MaritB schreef:Ik wil graag op je reageren betreft springpaarden die ook niets mankeren. Ik geloof namelijk niet dat het zo is. Veel springpaarden hebben óók last van hun rug, net als veel andere paarden. Dit is alleen niet altijd bekend of wordt niet altijd bekend gemaakt. Maar dit betekend natuurlijk niet dat het er niet is.
Het is daarnaast ook wel een verschil of je een top ruiter bent of iemand die af en toe eens op een paard zit. Doodgewicht als in niet goed met de beweging mee gaande ruiter is per definitie vervelender dan perse een zware ruiter.
Het is helaas te vaak aan de orde dat er een te zware ruiter op een pony of paard zit. Een paard is niet per definitie sterker. Stokmaat is zeker niet alles bepalend. Er zijn heel factoren waarnaar gekeken moet worden en ik vind het super dat er steeds meer oog voor is. Het gaat tenslotte wel om de welzijn van de paarden.
binky schreef:Ik bedenk geen smoesjes, weet wat mijn tinker kan en ja ik weet ook dat ik momenteel te zwaar ben. Ik praat het niet goed maar kan het niet goed uitstaan dat veel mensen commentaar hebben op een te zware ruiter omdat ze zelf "slank" zijn. Ga eens bij je zelf te raden wat er te verbeteren valt in je eigen situatie bv.
binky schreef:Ik bedenk geen smoesjes, weet wat mijn tinker kan en ja ik weet ook dat ik momenteel te zwaar ben. Ik praat het niet goed maar kan het niet goed uitstaan dat veel mensen commentaar hebben op een te zware ruiter omdat ze zelf "slank" zijn. Ga eens bij je zelf te raden wat er te verbeteren valt in je eigen situatie bv. Wij volslanke ruiters weten zelf ook wel wanneer we niet meer op een paard moeten stappen en wat we er aan kunnen doen (mocht dat in ons vermogen liggen) Ik stoor me zelf momenteel aan de honderden zo niet duizende paarden die hele dagen op een paar vierkanten meter vertoeven . Andere discussie ik weet het maar ik vraag me dan af waarom jullie dat een paard wel aan kunnen doen, ik bedoel lichamelijk is zo'n paard misschien in goede conditie maar geestelijk lijkt hij me flink afgestompt.............en ook daar word een paard niet vrolijk van. Dus wees eerlijk tegen je zelf, dik of dun, het belangrijkste is toch dat je inziet wat wel en niet kan en als je je eigen paard goed genoeg kent moet je dat weten. Zo gauw ik denk en merk data mijn tinker niet meer geniet van onze (rustige) buitenritjes samen ga ik er niet meer op zitten. Dat is het laatste wat ik er over zeg, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen dier........
Armitage schreef:Ik ben dit soort dingen met mijn britse achtergrond helemaal niet gewend.
Brainless schreef:binky schreef:Ik bedenk geen smoesjes, weet wat mijn tinker kan en ja ik weet ook dat ik momenteel te zwaar ben. Ik praat het niet goed maar kan het niet goed uitstaan dat veel mensen commentaar hebben op een te zware ruiter omdat ze zelf "slank" zijn. Ga eens bij je zelf te raden wat er te verbeteren valt in je eigen situatie bv.
Mag ik wel commentaar hebben?
Ik was te dik en ben afgevallen... of hoor ik nu tot het "slanke groepje" en mag ik geen commentaar meer hebben op volslanke mensen?
Het was omdat mijn DA aangaf dat ondanks dat ik een Fjord heb er echt wel een gewichtslimiet geldt.
En dan je met een bepaald gewicht er eigenlijk niet meer op moet stappen.
Achter in mijn hoofd wist ik dit wel, maar toch... ik heb zijn advies aangenomen en ben gaan afvallen.
Nu kan ik zonder schuldgevoel rondrijden op mijn Fjord.
binky schreef:En RedPassion als je mijn bovenstaande berichtje goed gelezen had had je geweten dat ik eerlijk ben naar mezelf en mijn paard toe.....en praat ik het ene niet goed met het anderen dat is wat jij er van maakt.....ik heb alleen de vraag gesteld of die gene die een paard 23 uur op stal hebben staan er wel mee kunnen leven dat hun paard geestelijk afstompt....
Jullie hebben gelijk een bepaald gewicht hoort niet meer thuis op een paardenrug maar ik vraag me gewoon af waarom mensen zich daar aan storen en aan andere "verkeerde" dingen niet en dat gewoon blijven doen. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. Alleen zijn er mensen hier die dan meteen gaan roepen dat als ik dat aandraag ik een argument/reden verzin om met mijn te zware lijf op een paard te gaan zitten en eerlijk moet zijn tegenover mij zelf...... Geloof me dat ben ik echt wel.
, maar ik wilde wel inhaken op de onzinnige argumenten die volgden. Te zwaar is te slecht en 24/7 op stal is slecht. Ik kan er ook niks anders van maken. Je schrijft dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen dier, maar in de praktijk nemen maar bar weinig mensen hun verantwoordelijkheid. En die moet je in alle opzichten nemen, naar mijn mening. Als je te zwaar bent maar wel gaat rijden omdat je paard verder lekker 24/7 buiten staat (is maar een voorbeeld) ben je in mijn ogen nog steeds verkeerd bezig. Je had beter kunnen schrijven dat iedereen doet wat hij/zij wil met zijn eigen dier, want zo is het helaas vaker. binky schreef:Tuurlijk mag je commentaar hebben ,maar wat ik begrijp is dat je voordat je afviel ook op je fjord zat.......of heb je er destijds nooit mee gereden?....... En dan zou ik ook wel willen weten hoe lang je dat hebt gedaan, hartstikke knap hoor dat je bent afgevallen maar ik vraag me af hoe je hiervoor op deze discussie had gereageerd.....
En RedPassion als je mijn bovenstaande berichtje goed gelezen had had je geweten dat ik eerlijk ben naar mezelf en mijn paard toe.....en praat ik het ene niet goed met het anderen dat is wat jij er van maakt.....ik heb alleen de vraag gesteld of die gene die een paard 23 uur op stal hebben staan er wel mee kunnen leven dat hun paard geestelijk afstompt....
Jullie hebben gelijk een bepaald gewicht hoort niet meer thuis op een paardenrug maar ik vraag me gewoon af waarom mensen zich daar aan storen en aan andere "verkeerde" dingen niet en dat gewoon blijven doen. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. Alleen zijn er mensen hier die dan meteen gaan roepen dat als ik dat aandraag ik een argument/reden verzin om met mijn te zware lijf op een paard te gaan zitten en eerlijk moet zijn tegenover mij zelf...... Geloof me dat ben ik echt wel.
RedPassion schreef:maar in de praktijk nemen maar bar weinig mensen hun verantwoordelijkheid.
Mimo schreef:je zult bijvoorbeeld ook geen hoofdrol spelen in een balletvoorstelling en boven het hoofd van een mannelijke balletdanser gelifd worden

binky schreef:Brainless schreef:
Tuurlijk mag je commentaar hebben ,maar wat ik begrijp is dat je voordat je afviel ook op je fjord zat.......of heb je er destijds nooit mee gereden?....... En dan zou ik ook wel willen weten hoe lang je dat hebt gedaan, hartstikke knap hoor dat je bent afgevallen maar ik vraag me af hoe je hiervoor op deze discussie had gereageerd.....
En RedPassion als je mijn bovenstaande berichtje goed gelezen had had je geweten dat ik eerlijk ben naar mezelf en mijn paard toe.....en praat ik het ene niet goed met het anderen dat is wat jij er van maakt.....ik heb alleen de vraag gesteld of die gene die een paard 23 uur op stal hebben staan er wel mee kunnen leven dat hun paard geestelijk afstompt....
Fiffill schreef:Grappig dat dat over die IJslanders steeds wordt aangehaald, daar had ik het over namelijk, maar als mensen goed hadden gelezen dan had je gezien dat ik er ook niet achter sta dat te zware mensen rijden en dat het helemaal niet daar over ging

Citaat:Je schrijft dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen dier, maar in de praktijk nemen maar bar weinig mensen hun verantwoordelijkheid. En die moet je in alle opzichten nemen, naar mijn mening. Als je te zwaar bent maar wel gaat rijden omdat je paard verder lekker 24/7 buiten staat (is maar een voorbeeld) ben je in mijn ogen nog steeds verkeerd bezig. Je had beter kunnen schrijven dat iedereen doet wat hij/zij wil met zijn eigen dier, want zo is het helaas vaker.