Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:21

Sorry, maar ik vind dat de eigenaar gelijk heeft. Ik vind dat er tegenwoordig te veel mensen die duidelijk zwaar/(te)dik zijn op een paard gaan zitten en dat ik dan denk, oei, doe dat alsjeblieft niet, voor de rug van je paard. Val dan af.. Nee, dit is geen 'discriminatie', maar ook gewoon beter voor jezelf en voor je paard.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 07-03-14 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:24

Ik vind dat je een dier ook niet mag belasten met jouw overgewicht. Wat Floortje_89 al zegt, het is geen fitnessapparaat.
En wat Fiffill zegt jammer er zijn nog een hele boel andere hobby's. Of je moet zorgen dat je in vorm komt als je het zo graag wilt.
In andere sporten kom je ook (bijna) geen mensen met overgewicht tegen. Waarom bij paardrijden wel? Dit is ook nog eens een sport waarvan een levend wezen,het paard, de dupe is van jouw overgewicht. Is dat eerlijk?
Niet verwijtend of aanvallend naar mensen met dit probleem. Het kan vele oorzaken hebben. Iedereen in zijn eigen waarde.
In het begin maakte ook iemand een opmerking over dat dit een vorm is van dierenmishandeling. Ik denk dat zij best hier gelijk in heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:31

@Fiffill
Klopt hoor.
Een Fjord bv is 1 van de sterkste trekpaarden ter wereld (in verhouding).
Ze kunnen voor hun grootte/gewicht veel kilo's trekken (niet dragen!).
Ze zijn dan zelfs sterker dan een belg/shire.
Maar je krijgt ook binnen de Fjorden steeds meer "sport"types die hoger op de benen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:57

pippaimane schreef:
Ik snap dat je misschien niet meer op een paard mag/kan zitten met dit gewicht.
Daar wil ik nu niet om discussiëren, maar wat mij wel stoort is dat jullie doen alsof de meeste mensen expres dik zijn. Geloof niet iedereen is het expres... Je kunt ook een ziekte hebben zoals bv. lipoedeem...
Sommige mensen willen heel graag afvallen, maar door hun ziekte gaat het gewoon niet. En inderdaad dat paard kan daar niets aan doen en moet dat gewicht dan niet met die reden dragen, maar sommige reacties over beter op een loopband dan op een paard kloppen dan ook niet helemaal en kwetsen heel erg.

Het percentage mensen dat dik is door een ziekte, is heel laag.

En wat betreft beter op een loopband dan een paard is heel simpel, een loopband heeft geen zenuwen en kan geen pijn lijden. Een paard wel.
Stop eens met je zo gekwetst voelen en maak je eens druk om het gevoel van bijvoorbeeld je paard.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:01

Ik heb zelf een tink rond de 1m50 en ik zou er eerlijk gezegt geen 95 kg op willen zien, ook al kan die persoon goed rijden.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:31

Ik verbaas me enorm om de redenen die door sommigen aangedragen worden: alsof het voor iedereen een soort recht is om te kunnen paardrijden? Ik sluit me helemaal aan bij onder andere Carrotcake en MyHorseGirl hierboven.
Als je groot en zwaar bent weet je gewoon dat sommige sporten niet voor je weg gelegd zijn: je zult bijvoorbeeld ook geen hoofdrol spelen in een balletvoorstelling en boven het hoofd van een mannelijke balletdanser gelifd worden ;-)
In het geval van paardrijden heb je ook nog een keer te maken met de verantwoording die je hebt naar het dier toe. Vergelijkingen met ezeltjes in de Sahel die (te) zwaar bepakt zijn, springruiters die over 1.50 springen, IJslanders die te grote en zware volwassenen moeten dragen en wat al niet meer vind ik geen redenen om het goed te praten maar juist ook onderwerpen om ter discussie te stellen.
Juist in de huidige moderne maatschappij waarin zoveel onderzoeken laten zien dat wij dieren schaden door overbelasting voor sport en/of economische redenen zouden we ons moeten afvragen of we hiermee door moeten gaan. Zelf begrijp ik niet dat als je inderdaad zwaar bent je jezelf toch met allerhande smoesjes/vergelijkingen kunt sussen en gewoon gaat rijden.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:03

Ik bedenk geen smoesjes, weet wat mijn tinker kan en ja ik weet ook dat ik momenteel te zwaar ben. Ik praat het niet goed maar kan het niet goed uitstaan dat veel mensen commentaar hebben op een te zware ruiter omdat ze zelf "slank" zijn. Ga eens bij je zelf te raden wat er te verbeteren valt in je eigen situatie bv. Wij volslanke ruiters weten zelf ook wel wanneer we niet meer op een paard moeten stappen en wat we er aan kunnen doen (mocht dat in ons vermogen liggen) Ik stoor me zelf momenteel aan de honderden zo niet duizende paarden die hele dagen op een paar vierkanten meter vertoeven . Andere discussie ik weet het maar ik vraag me dan af waarom jullie dat een paard wel aan kunnen doen, ik bedoel lichamelijk is zo'n paard misschien in goede conditie maar geestelijk lijkt hij me flink afgestompt.............en ook daar word een paard niet vrolijk van. Dus wees eerlijk tegen je zelf, dik of dun, het belangrijkste is toch dat je inziet wat wel en niet kan en als je je eigen paard goed genoeg kent moet je dat weten. Zo gauw ik denk en merk data mijn tinker niet meer geniet van onze (rustige) buitenritjes samen ga ik er niet meer op zitten. Dat is het laatste wat ik er over zeg, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen dier........

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:05

Paardenrugjes zijn echt niet zo sterk als steen dus nee ik vind het geen onzin. Vind sowieso niet dat je met overgewicht moet gaan paardrijden maar dat is een andere discussie.

Fenrir

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:27

Wat een suffe argumenten weer, omdat er bij slanke ruiters vast genoeg andere dingen te verbeteren zijn is het prima om met overgewicht op een paard te stappen? :')

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:39

MaritB schreef:
Ik wil graag op je reageren betreft springpaarden die ook niets mankeren. Ik geloof namelijk niet dat het zo is. Veel springpaarden hebben óók last van hun rug, net als veel andere paarden. Dit is alleen niet altijd bekend of wordt niet altijd bekend gemaakt. Maar dit betekend natuurlijk niet dat het er niet is.

Het is daarnaast ook wel een verschil of je een top ruiter bent of iemand die af en toe eens op een paard zit. Doodgewicht als in niet goed met de beweging mee gaande ruiter is per definitie vervelender dan perse een zware ruiter.

Het is helaas te vaak aan de orde dat er een te zware ruiter op een pony of paard zit. Een paard is niet per definitie sterker. Stokmaat is zeker niet alles bepalend. Er zijn heel factoren waarnaar gekeken moet worden en ik vind het super dat er steeds meer oog voor is. Het gaat tenslotte wel om de welzijn van de paarden.

Ja precies, net als veel andere paarden. Springpaarden zijn beter getraind, moet ook wel, want die krijgen meer te verduren. Gewone paarden minder, maar die krijgen ook niet zoveel te verduren. Dus de klachten zullen wel redelijk gelijk liggen. En vaak merk je er niet veel van of hoor je er niet veel over.

Ik ga er dan ook vanuit dat een beetje recreatieruiter wel goed mee kan gaan in de beweging. En ik heb het natuurlijk ook over een gezonde goed gebouwde paard/pony.

Ik ben het wel met jullie eens hoor dat het zwaar is. Maar je hoeft niet dik te zijn om zoveel te wegen. En dat dikke mensen niet op een paardenrug horen vind ik ook wel meevallen. Ergens zag ik een reactie van iemand die 1,58 was en 75 kg en die stapte niet meer op een paard. Terwijl de gemiddelde ruiter vaak wel aan de 75 kg komt. Dus nu vraag ik me af wat nou precies het probleem is. Mogen dikke mensen niet op een paard of mogen re zware mensen niet op een paard. En als ik deze reacties lees gaat het vooral om het eerste ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:41

Als je dik bent heb je zelf vaak ook problemen om goed te bewegen, en meestal nog een slechte conditie ook. En ja, imo hoort zo iemand niet thuis op de rug van een paard. Paard fit, ruiter fit. Je zit niet in een stoel mee te liften.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-03-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:41

binky schreef:
Ik bedenk geen smoesjes, weet wat mijn tinker kan en ja ik weet ook dat ik momenteel te zwaar ben. Ik praat het niet goed maar kan het niet goed uitstaan dat veel mensen commentaar hebben op een te zware ruiter omdat ze zelf "slank" zijn. Ga eens bij je zelf te raden wat er te verbeteren valt in je eigen situatie bv.

Mag ik wel commentaar hebben?
Ik was te dik en ben afgevallen... of hoor ik nu tot het "slanke groepje" en mag ik geen commentaar meer hebben op volslanke mensen?

Het was omdat mijn DA aangaf dat ondanks dat ik een Fjord heb er echt wel een gewichtslimiet geldt.
En dan je met een bepaald gewicht er eigenlijk niet meer op moet stappen.
Achter in mijn hoofd wist ik dit wel, maar toch... ik heb zijn advies aangenomen en ben gaan afvallen.
Nu kan ik zonder schuldgevoel rondrijden op mijn Fjord.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-03-14 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:42

binky schreef:
Ik bedenk geen smoesjes, weet wat mijn tinker kan en ja ik weet ook dat ik momenteel te zwaar ben. Ik praat het niet goed maar kan het niet goed uitstaan dat veel mensen commentaar hebben op een te zware ruiter omdat ze zelf "slank" zijn. Ga eens bij je zelf te raden wat er te verbeteren valt in je eigen situatie bv. Wij volslanke ruiters weten zelf ook wel wanneer we niet meer op een paard moeten stappen en wat we er aan kunnen doen (mocht dat in ons vermogen liggen) Ik stoor me zelf momenteel aan de honderden zo niet duizende paarden die hele dagen op een paar vierkanten meter vertoeven . Andere discussie ik weet het maar ik vraag me dan af waarom jullie dat een paard wel aan kunnen doen, ik bedoel lichamelijk is zo'n paard misschien in goede conditie maar geestelijk lijkt hij me flink afgestompt.............en ook daar word een paard niet vrolijk van. Dus wees eerlijk tegen je zelf, dik of dun, het belangrijkste is toch dat je inziet wat wel en niet kan en als je je eigen paard goed genoeg kent moet je dat weten. Zo gauw ik denk en merk data mijn tinker niet meer geniet van onze (rustige) buitenritjes samen ga ik er niet meer op zitten. Dat is het laatste wat ik er over zeg, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen dier........

Wat een onzin zeg. Het ene slechte praat het andere niet goed. Ik vraag me ook af wie je bedoelt met 'jullie' trouwens, alle slanke ruiters hebben hun paarden opgesloten op stal? :+

Wees gewoon eerlijk naar je dieren toe, ook al is dat confronterend en past het misschien niet in je straatje. Ik ga met mijn 70 kilo (dus ook niet slank) ook niet meer op mijn fijngebouwde D-pony zitten. Het lijkt me best leuk om nog bosritjes met haar te maken, maar dan moet ik van mezelf eerst afvallen, of ik laat het idee varen en wandel lekker met haar. Het is namelijk in geen enkel opzicht in haar belang om er wel op te gaan zitten, hoe verantwoord jij dat naar jezelf en vooral je paard toe?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:56

Armitage schreef:
Ik ben dit soort dingen met mijn britse achtergrond helemaal niet gewend.

Ik denk dat het wel aardig zo is dat Nederlanders zich over het algemeen veel meer aan hun huisdieren hechten, hoewel ik niet wil zeggen dat Britten, Amerikanen etc. zich niet hechten aan hun dieren lijkt het bij ons meer samenwerken dat huisdier/mens relatie. Dieren lijken bij de meeste die ik ken net een deel van de familie, terwijl je de Engels-talige experts vaak hoort zeggen dat je juist moet zorgen dat je boven je dieren staat in gezag. Ik vind trouwens ook dat wij lievere stemmetjes opzetten als we ze roepen en belonen, "good boy/girl" klink minder lief dat onze enthousiaste "goedzo! brave meid" enzo, maar dat is meer een persoonlijke ervaring. (Ik heb mijn mening gebaseerd op het feit dat we zoveel honden naar het buitenland verkocht krijgen, en onze paardensport wereld, hoewel in die zin Engeland behoorlijk dicht op ons zit. Amerika staat zwaar achter, zeker als je kijkt hoe ze hun paarden houden, heel anders dan hoe wij ze houden.)

Mijn punt is dat we hier vaak heel erg gericht zijn op het welzijn van ons dier, en dat we, als we de keuze maken ze weg te doen, willen dat ze het net zo goed of zelfs beter krijgen dan wat ze bij ons hadden.

En met gewicht.. tja, dat licht nogal gevoelig vind ik. Paardenruggen zijn volgens mij best wel.. erm, niet super sterk van bovenaf gezien. Is logisch ook wel, wat moeten ze in het wild nou met een hele sterke rug? Lijkt me alleen maar onhandig om te hebben. Het zeggen "ik weet wat mijn paard kan" gaat niet op, zwakte tonen bij paarden kon letterlijk leven of dood betekenen in het wild, dus je weet vrijwel niets, alleen wat er door mensen bepaald is met metingen. Als je iedere dag zou gaan rijden terwijl je te zwaar bent (ben er zeker van dat 5 of meerdere keren per week al een dom idee zou zijn), heeft dat op langere termijn slechte gevolgen.
Je wilt sowieso het beste voor je diertje, of dat nou confronterend is of niet.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:07

Brainless schreef:
binky schreef:
Ik bedenk geen smoesjes, weet wat mijn tinker kan en ja ik weet ook dat ik momenteel te zwaar ben. Ik praat het niet goed maar kan het niet goed uitstaan dat veel mensen commentaar hebben op een te zware ruiter omdat ze zelf "slank" zijn. Ga eens bij je zelf te raden wat er te verbeteren valt in je eigen situatie bv.

Mag ik wel commentaar hebben?
Ik was te dik en ben afgevallen... of hoor ik nu tot het "slanke groepje" en mag ik geen commentaar meer hebben op volslanke mensen?

Het was omdat mijn DA aangaf dat ondanks dat ik een Fjord heb er echt wel een gewichtslimiet geldt.
En dan je met een bepaald gewicht er eigenlijk niet meer op moet stappen.
Achter in mijn hoofd wist ik dit wel, maar toch... ik heb zijn advies aangenomen en ben gaan afvallen.
Nu kan ik zonder schuldgevoel rondrijden op mijn Fjord.

Tuurlijk mag je commentaar hebben ,maar wat ik begrijp is dat je voordat je afviel ook op je fjord zat.......of heb je er destijds nooit mee gereden?....... En dan zou ik ook wel willen weten hoe lang je dat hebt gedaan, hartstikke knap hoor dat je bent afgevallen maar ik vraag me af hoe je hiervoor op deze discussie had gereageerd.....

En RedPassion als je mijn bovenstaande berichtje goed gelezen had had je geweten dat ik eerlijk ben naar mezelf en mijn paard toe.....en praat ik het ene niet goed met het anderen dat is wat jij er van maakt.....ik heb alleen de vraag gesteld of die gene die een paard 23 uur op stal hebben staan er wel mee kunnen leven dat hun paard geestelijk afstompt....
Jullie hebben gelijk een bepaald gewicht hoort niet meer thuis op een paardenrug maar ik vraag me gewoon af waarom mensen zich daar aan storen en aan andere "verkeerde" dingen niet en dat gewoon blijven doen. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. Alleen zijn er mensen hier die dan meteen gaan roepen dat als ik dat aandraag ik een argument/reden verzin om met mijn te zware lijf op een paard te gaan zitten en eerlijk moet zijn tegenover mij zelf...... Geloof me dat ben ik echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:13

binky schreef:
En RedPassion als je mijn bovenstaande berichtje goed gelezen had had je geweten dat ik eerlijk ben naar mezelf en mijn paard toe.....en praat ik het ene niet goed met het anderen dat is wat jij er van maakt.....ik heb alleen de vraag gesteld of die gene die een paard 23 uur op stal hebben staan er wel mee kunnen leven dat hun paard geestelijk afstompt....
Jullie hebben gelijk een bepaald gewicht hoort niet meer thuis op een paardenrug maar ik vraag me gewoon af waarom mensen zich daar aan storen en aan andere "verkeerde" dingen niet en dat gewoon blijven doen. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. Alleen zijn er mensen hier die dan meteen gaan roepen dat als ik dat aandraag ik een argument/reden verzin om met mijn te zware lijf op een paard te gaan zitten en eerlijk moet zijn tegenover mij zelf...... Geloof me dat ben ik echt wel.

Ik heb je bericht uiteraard gelezen maar daar haal ik niet uit of je eerlijk bent naar jezelf en je paard. Kan ik ook niet beoordelen vanachter mijn schermpje ;), maar ik wilde wel inhaken op de onzinnige argumenten die volgden. Te zwaar is te slecht en 24/7 op stal is slecht. Ik kan er ook niks anders van maken. Je schrijft dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen dier, maar in de praktijk nemen maar bar weinig mensen hun verantwoordelijkheid. En die moet je in alle opzichten nemen, naar mijn mening. Als je te zwaar bent maar wel gaat rijden omdat je paard verder lekker 24/7 buiten staat (is maar een voorbeeld) ben je in mijn ogen nog steeds verkeerd bezig. Je had beter kunnen schrijven dat iedereen doet wat hij/zij wil met zijn eigen dier, want zo is het helaas vaker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:28

binky schreef:
Tuurlijk mag je commentaar hebben ,maar wat ik begrijp is dat je voordat je afviel ook op je fjord zat.......of heb je er destijds nooit mee gereden?....... En dan zou ik ook wel willen weten hoe lang je dat hebt gedaan, hartstikke knap hoor dat je bent afgevallen maar ik vraag me af hoe je hiervoor op deze discussie had gereageerd.....

Nee ik reed toen niet (ik mende met haar), ik heb haar wel wat gereden in het begin toen ik haar had, voordat ik nog dikker werd.
Mijn verzorgster reed/rijdt ermee (en af en toe mijn dochter).
Omdat mijn eigen paard problemen kreeg en op rust kwam te staan.
Toen de DA op controle kwam bij mijn rijpaard vroeg hij of ik van plan was op de Fjord te gaan rijden.
Ik gaf aan te twijfelen en zijn advies: eerst afvallen.

Dat heb ik gedaan, ik ben toen van 90+ naar de 64 gegaan. Nu zit ik nog net onder de 70.
De eerste x dat ik er een stukje op gestapt heb was toen ik 79,9 woog.
Dat was mijn beloning. Toen ik onder de 75 was ben ik het rijden verder gaan opbouwen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:41

RedPassion schreef:
maar in de praktijk nemen maar bar weinig mensen hun verantwoordelijkheid.

Hé, veel mensen kunnen er dan ook niet tegen als ze verteld wordt dat ze fout zitten, ze weten alles beter dan mensen die er hun leven al voor studeren. :+
Hoefverzorging is een prachtig voorbeeld, de meeste hoefsmeden doen het al verkeerd dankzij recente studies. Soms weten we bizar weinig van schijnbaar normale dingen, en als het je niet verteld wordt heb je ook geen idee dat wat jij deed verkeerd was.

Weer even on-topic: Ik vergat te zeggen dat ik het met de eigenaar eens was. Ik ga binnenkort helpen Shetland pony's te verkopen, mooi niet dat ik ze zou verkopen aan te grote kinderen die van plan zijn ze als rijpony's te gebruiken. Ik wil ze zo goed mogelijk proberen te verkopen, niet aan jan en alleman natuurlijk. Trouwens, huidige eigenaren hebben al het recht om degene(n) waaraan zij hun 'geliefde huisdier' verkopen te beoordelen, vind ik.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:54

Mimo schreef:
je zult bijvoorbeeld ook geen hoofdrol spelen in een balletvoorstelling en boven het hoofd van een mannelijke balletdanser gelifd worden ;-)

:')

Ik ben geneigd "Hulde!" te roepen voor de eigenaresse van de Tinker.
Dat zouden nou meer mensen moeten doen. Waarom moet het toch allemaal maar? En waarom moet daar dan inderdaad bij gezegd worden dat grote mannen ook op Ijslanders zitten. Dat is ook flink achterhaald hoor.
Bovendien wat al eerder gezegd is, vet klappert.
Ik ben zelf niet dik, nooit geweest ook. Maar ik ben wel te zwaar voor mijn pony waar ik qua lengte nog prima op zou passen. Ik geloof dat ik volgens die mooie tabel zo'n 2 kg te zwaar ben of misschien ben ik zelfs niet te zwaar *\o/*
Maarrr.. het is een oudje die al jaren niet meer dressuurmatig getraind is dus zwakke rugspieren heeft. Nee, dan kies ik er voor er niet meer op te klimmen. Zat leuke dingen te doen naast het paard hoor. Ga maar eens werken aan de lange teugel, eens zien hoe lang je dijen elkaar nog raken als je wandelt ;)

En dan die illusie dat een Tinker, Fjord, Haflinger etc zo ontzettend sterk is, daar zal ik je ook uit helpen. Je kunt nog beter je gat op een Arabier parkeren dan op een Fjord of Haflinger. De meeste Fjorden en Haflingers zijn deze dag gekruist met Arabieren en hebben een vrij lang kootbeen voor het gewicht van hun botten, gevoeliger voor artrose, ook zijn ze eigenlijk gemaakt om te trekken en niet om te dragen.
Ook de Tinker is een ras wat oorspronkelijk zou moeten trekken. Ook hier gaat steeds meer warmbloed doorheen en zijn vaak de benen een stukje minder sterk dan ze zouden moeten zijn.

banketstaaf hoor, snap best dat je vriendin zich even naar zal voelen.
Maar ik denk wel dat je dan of een verkeerd ras zoekt, of je moet op zoek naar die uitschieter Tinkers. En uiteraard helpt je trainingswijze ook. Als ze een grote Tinker aanschaft en hier niet elke dag op de rug zit maar ook af en toe lekker longeert, werkt aan de lange teugel, voor de wagen zet, dan heb je toch al een paar dagen ontlasting. Vind ik overigens niet alleen bij "zware" ruiters maar voor iedere ruiter goed.
Is goed voor het paard zijn spieren en je houdt ze lekker scherp met wat afwisseling.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:58

binky schreef:
Brainless schreef:

Dat is het hem juist, je bent "eerlijk" tegenover jezelf want je gunt je zelf het rijden, maar is het wèl eerlijk tegenover het paard?????? Het gaat hier niet over het welzijn van de ruiter, maar het paard.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:59

Grappig dat dat over die IJslanders steeds wordt aangehaald, daar had ik het over namelijk, maar als mensen goed hadden gelezen dan had je gezien dat ik er ook niet achter sta dat te zware mensen rijden en dat het helemaal niet daar over ging :+

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:13

Maar wat vinden jullie dan hoeveel kg er mag op een welsh van 1.25m en een new forest x Andulusiër van 1.40m ik heb een kunstof zadel van ong. 3, 5 kg

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:15

Fiffill schreef:
Grappig dat dat over die IJslanders steeds wordt aangehaald, daar had ik het over namelijk, maar als mensen goed hadden gelezen dan had je gezien dat ik er ook niet achter sta dat te zware mensen rijden en dat het helemaal niet daar over ging :+

Ik weet niet of ik bij die "mensen" hoor, maar ik zag het in ieder geval meer staan. Mijn post sloeg in ieder geval niet op jouw post ;)

Ik bedacht me net trouwens dat ik iemand ken die wel vrij veel overgewicht heeft en die op hoog niveau dressuur rijdt met haar paard. En wat een harmonie tussen die twee, geweldig gezicht. Dat paard is overigens wel ruim over de 1m75. Ik zal niet zeggen dat als je veel overgewicht hebt je niet mag paardrijden, ben je te zwaar voor je paard, dan wel. En ik denk niet dat je jezelf daar zo zeer aan een tabel moet houden maar gewoon gezond verstand moet gebruiken en eerlijk naar jezelf moet durven kijken.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:22

Citaat:
Je schrijft dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen dier, maar in de praktijk nemen maar bar weinig mensen hun verantwoordelijkheid. En die moet je in alle opzichten nemen, naar mijn mening. Als je te zwaar bent maar wel gaat rijden omdat je paard verder lekker 24/7 buiten staat (is maar een voorbeeld) ben je in mijn ogen nog steeds verkeerd bezig. Je had beter kunnen schrijven dat iedereen doet wat hij/zij wil met zijn eigen dier, want zo is het helaas vaker.

En dit dan? Goed gewicht maar paard 24/7 op stal die een uurtje eruit komt om te trainen en dan weer op stal gezet wordt.
Keur ik ook zeker af en denk dan neem verantwoord naar je paard en geef hem een kudde leven. Want ja een paard is niet gebouwd voor op te rijden maar ook niet om hele dagen op gesloten te worden in een verhouding kleine stal en er alleen maar uitkomt omdat baasje wil rijden.
Waar is dan de verantwoordelijkheid van deze mensen. Menig paard staat zo en dat is dan normaal.

Ts haar vriendin was trouwens bij een tinker van 1,53 wezen kijken en niet naar een tinker van 1,45.

Niet alle zware mensen hebben vet dat mee hobbelt op het paard wT hier gezegd wordt.
Lange mensen van 1,85 kunnen ook gauw aan gewicht zitten maar normaal figuur hebben als iemand van 1,60 met normaal gewicht.
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 07-03-14 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:23

Volgens mij ben ik de enige die het in dit topic over lange mannen op IJslanders heeft gehad, vandaar.

Ik vind wel dat iemand met (flink) overgewicht op geen enkel paard thuis hoort. Zoals ik al eerder zei: paard fit, ruiter fit. Dan heb ik het natuurlijk niet over een paar kilo'tjes teveel.

Wat heeft 23/7 op stal hier mee te maken? Helemaal niks. Snap niet waarom dit weer aangehaald moet worden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-03-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt