Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:21

Babootje, jij haalt gelijk alle cliche's uit de kast.
Hier een serieus training schema. En een paard wat regelmatig op wedstrijd gaat.
Maar geen haar (te veel) geen modder en wel optimale voeding.
Waarom zou dat in vredesnaam niet kunnen in combinatie met buiten staan?

Enige waar je gelijk in hebt is dat de shetlander een mini fittie krijgt als ik mijn paard ga trainen. Ze is not ammused als ze alleen achter blijft. (Maar dan zijn er wel mooi 2 paarden in 1 klap moe na de traning)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:22

Ninx schreef:
Fantastisch! Werkelijk vermakelijk hoeveel kulredenen mensen verzinnen om een dier toch vooral niet buiten te zetten....

Ook fantastisch en werkelijk vermakelijk hoe mensen daar over in kunnen zitten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:23

Babootje schreef:
Laat ik dan maar even een poging wagen:
Met sportpaard bedoel ik dan ook een paar dat in de "sport" wordt uitgebracht, op een redelijk serieuze manier. En daarvoor ook wordt getraind. Dat betekent ook dan dus ook een trainingsschema, waarvoor je je paard iedere keer "uit de groep" zou moeten halen. Niet te doen lijkt me.
Een sportpaard vereist nu eenmaal een ander soort "management" dan een recreatiepaard; ook als het gaat om voeding. Ik denk dat een sportpaard prima buiten kan (de paarden van Carl Hester en Charlotte Dujardin komen dat ten slotte ook) maar geen 24/7 in een schuilstal het gehele jaar door in de blub. Alleen al omdat een paard niet met een pak haar tot grote prestaties komt.

Er hoeft geen sprake te zijn van blub. Als je overdag traint en je paard staat overdag buiten moet je hem ook uit de kudde halen. Ook een 24-7 buitenpaard kun je met een dekentje opzetten als ze een goede schuilstal.
Daarnaast is bewezen dat het kan, alleen al in dit topic enkele voorbeelden.
Wat niet wil zeggen dat het moet, maar kan zeker wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:24

Cassidy schreef:
Ninx schreef:
Fantastisch! Werkelijk vermakelijk hoeveel kulredenen mensen verzinnen om een dier toch vooral niet buiten te zetten....

Waar lees jij dat paarden helemaal niet buiten komen? Ik lees genoeg reacties waar paarden buiten komen voor een of meerdere dagdelen maar dan bijv. 's nachts op stal. Dan is dat niet 24/7 op de wei. En als jij geen zicht hebt op de paarden 's nachts, helemaal met die verhalen van paardenmishandelaars die je de laatste tijd leest, dan snap ik dat helemaal. Voor je HTK wannabe sportpaard, en de paarden die in de top meedraaien.

Als men het prettig vind hun paard binnen te zetten 's nachts zie ik dat niet als een probleem.
Mijn paarden zijn erop vooruit gegaan sinds ik dat niet meer doe.
Maar argumenten als 'mijn paard wordt' vies.... daarvan krijg ik de kriebels.
Come on: het is een dier! Gun een dier op z'n minst die lol.

Als je dekens eng vind (1000-en paarden overleven dekens ieder jaar met glans) kun je altijd je paard een keer extra wassen (als ie toch op stal gaat 's nachts). Kan ie overdag lekker smerig worden ;-)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:25

pol013 schreef:
Hier een serieus training schema. En een paard wat regelmatig op wedstrijd gaat.

Enige waar je gelijk in hebt is dat de shetlander een mini fittie krijgt als ik mijn paard ga trainen. Ze is not ammused als ze alleen achter blijft. (Maar dan zijn er wel mooi 2 paarden in 1 klap moe na de traning)

Maar zou dat nog zo zijn als je 3 paarden zou hebben en de shet niet alleen achter zou blijven? Denk het niet (waarmee ik niet wil zeggen dat je nog een paard zou moeten aanschaffen maar gewoon wil aangeven dat het niet per se een probleem hoeft te zijn).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:26

Moest ff bijlezen hoor...

Nou Ceriadwen, het onderstreepte deel vind ik toch wel erg hoor :o. Dan denk ik wel; laat dat paard gelukkig zijn bij iemand anders die wel buitengang kan bieden. Ik vind het wat anders als je streeft naar beter maar dat nog niet gevonden hebt maar zo'n instelling :n.

RdLFoto schreef:
Niet in mijn buurt iig. Dichtsbijzijnde is 20 minuutjes met de auto. 9/10 keer moet ik met de fiets dus daar heb ik dan geen zin in naast school&huiswerk. Hij staat nu op 5 minuutjes fietsafstand en ik vind het prima zo.
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-02-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:26

baudyh schreef:
Ninx schreef:

Ook fantastisch en werkelijk vermakelijk hoe mensen daar over in kunnen zitten.

Uiteraard.... ik ben bezorgder om dierenwelzijn, dan om hobby-ambities van ruiters.
Ik denk dat dat voor me tekent.

Ik vind het werkelijk erg hoeveel paarden veel te veel binnen staan. Mijn hart breekt als ik ze achter die tralies hun dag zie spenderen. Als ik zie hoe actief mijn paarden zijn, hoe ze de hele dag bezig zijn met elkaar en hun omgeving.... dan zou ik ze dat niet willen ontnemen. Ik wil zelf ook sociaal contact, een wandeling kunnen maken, iets ondernemen, de benen strekken.... waarom zou mijn paard dat niet mogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:28

Ninx schreef:
Babootje schreef:
Laat ik dan maar even een poging wagen:
Met sportpaard bedoel ik dan ook een paar dat in de "sport" wordt uitgebracht, op een redelijk serieuze manier. En daarvoor ook wordt getraind. Dat betekent ook dan dus ook een trainingsschema, waarvoor je je paard iedere keer "uit de groep" zou moeten halen. Niet te doen lijkt me.
Een sportpaard vereist nu eenmaal een ander soort "management" dan een recreatiepaard; ook als het gaat om voeding. Ik denk dat een sportpaard prima buiten kan (de paarden van Carl Hester en Charlotte Dujardin komen dat ten slotte ook) maar geen 24/7 in een schuilstal het gehele jaar door in de blub. Alleen al omdat een paard niet met een pak haar tot grote prestaties komt.

In mijn omgeving staan er redelijk wat sportpaarden 24/7 buiten.
Dressuurpaarden, springpaarden, SGW en uiteraard endurance.
Men scheert dan over het algemeen de paarden (deels of helemaal) en werkt met dekens.
Het in en uit de groep halen is een gewoonte, zowel het paard zelf als de groep weet niet beter.... Apart voeren is ook geen probleem, dit kun je uitstekend managen.
Blubber heb je alleen wanneer je met je luie gat geen setting creëert waarin het paard droog kan staan en liggen....

Kortom: kul.....

ps: de paarden van de dure pensionstal verderop hebben het zwaarder.... Zij komen alleen uit hun stal als ze moeten 'trainen', en gaan even in de stapmolen. Naar buiten gaan kan haast niet zonder ze volledig in te snoeren omdat ze helemaal gek worden zodra ze buitenlucht ruiken (vind je het gek).
Ik wordt er verdrietig van....
Hun hele leven (24 uur per dag) staat in dienst van hun mens, terwijl hun mens er slechts 2 uurtjes per dag is.... Kolderiek!

Dit vind ik dus ook vreselijk. :n Bij ons op stal heb je ze ook, meisjes met rijke ouders die even een uurtje komen rijden, en dan weer gauw de stal in. Er is gewoon voldoende weidegang beschikbaar (apart of met de groep manegepaarden, het kan allebei), maar nee hoor. Als ze het al doen, gaan ze ook op een eigen stukje grond, omdat de eigenaren bang zijn dat ze kreupel worden getrapt door andere paarden. Achja, het is in ieder geval iets.

Ik ben later van plan om veearts te worden in Zweden, waar we een huis hebben. Er zit ongelofelijk veel mooie en goede grond bij, dus ik ben van plan als ik wat gespaard heb, om een revalidatiecentrum/watdanook te beginnen. In ieder geval iets met paarden. Of het nou sportpaarden zijn of niet, ze gaan gewoon lekker het land op (er zijn uiteraard ook stallen beschikbaar, die zaten ook bij het huis). Dat is daar gebruikelijk, zou het in NL ook moeten worden, naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:41

Ninx schreef:

Zou jij je kreet wat kunnen verduidelijken? Want op welke groep reageer je nu?
Volgens mij is er namelijk niemand die beweerd dat het slecht is als een paard naar buiten gaat maar dat ze 24/7 onlogisch vinden.

Als een ieder die roept dat het mogelijk is een sportpaard 24/7 buiten te houden nu eens aangeeft welke sport ze beoefenen.
Op welk niveau, hoe vaak ze op wedstrijden gaan en wat ze aan voer krijgen.
Leg daarbij gelijk even uit hoe je 24/7 er uit ziet en hoe je dat combineert.
Zonder daarbij te roepen dat een ander het niet goed doet, ik denk dat TS (en vele anderen) daar een veel beter beeld bij krijgt dan elkaar maar te gaan lopen vertellen hoe het moet.

Wat is praktisch en wat is paard waardig?
Als je daadwerkelijk met je paard bijvoorbeeld elke week op wedstrijd gaat en minstens 3x per week traint voor die wedstrijd dan is een dikke vacht niet ideaal.
Paard gaat daar van zweten om de warmte kwijt te kunnen, het duurt langer voordat een paard droog is.
Hoe gaat de wedstrijdruiter om met een paard dat 24/7 buiten staat maar niet geschoren is en dus niet op stal kan?
Hoe zit dat met het wedstrijdpaard dat 24/7 buiten staat en onbeperkt eten kan waarbij je als eigenaar rekening moet houden met het presteren en de glucose dip.
Men is er namelijk achter gekomen dat het niet goed is een paard voer aan te bieden vlak voor een prestatie.
Ik ben heel erg benieuwd hoe wedstrijd ruiters dit aanpakken zonder te roepen dat een ander het verkeerd doet.

xSogno

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:47

Er zijn hier al meerdere mensen geweest die aangegeven hebben welke discipline ze beoefen en hoe ze hun paard houden (kir_ples, z2 dressuur bijvoorbeeld).
Waarom is 24/7 buiten dikke vacht? Dan kun je toch ook gewoon met dekens werken en een goede schuilstal?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:48

Ninx schreef:
Men scheert dan over het algemeen de paarden (deels of helemaal) en werkt met dekens.
Het in en uit de groep halen is een gewoonte, zowel het paard zelf als de groep weet niet beter.... Apart voeren is ook geen probleem, dit kun je uitstekend managen.
Blubber heb je alleen wanneer je met je luie gat geen setting creëert waarin het paard droog kan staan en liggen....

Kortom: kul.....

ps: de paarden van de dure pensionstal verderop hebben het zwaarder.... Zij komen alleen uit hun stal als ze moeten 'trainen', en gaan even in de stapmolen. Naar buiten gaan kan haast niet zonder ze volledig in te snoeren omdat ze helemaal gek worden zodra ze buitenlucht ruiken (vind je het gek).
Ik wordt er verdrietig van....
Hun hele leven (24 uur per dag) staat in dienst van hun mens, terwijl hun mens er slechts 2 uurtjes per dag is.... Kolderiek!

Is dat net zo kolderiek als die arme paarden die tot hun buik in de blubber staan, dag in, dag uit? en hun mens een keer per dag wat hooi over het hek in de blub komt smijten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:54

Er zitten vrijwel geen paarden tussen die continue toegang hebben tot het gras. De meeste lopen op een track en krijgen 3 tot 4 keer per dag hooi, sommigen onbeperkt.
De paarden kunnen droog liggen onder een overkapping.
Krachtvoer doet wat het zegt; snel opneembare energie voor een 'korte prestatie'. Dit wordt opgenomen in het eerste deel van de darm en gaat het bloed in. Dit voer, krachtvoer, kun je dus beter wel VOOR je prestatie geven. Bijvoorbeeld in de vroege ochtend voordat je 'middags moet rijden.
In het geval van duursport geef je vaak toch meer trage suikers.... en dan ligt dit weer anders.

Sport en een waardig paardenleven kunnen goed samengaan.
Bovendien wil je toch dat je paard de uren na de prestatie de verzuring kan tegengaan door in beweging te blijven?
Een paard behoud meer soepelheid en spiermassa wanneer het de klok rond kan bewegen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:55

Ceriadwen schreef:
Is dat net zo kolderiek als die arme paarden die tot hun buik in de blubber staan, dag in, dag uit? en hun mens een keer per dag wat hooi over het hek in de blub komt smijten?

Dat is absoluut net zo kolderiek.....

24 uur binnen en 24 uur in de troep buiten is net zo triest..... al zal 24 uur buiten nog een fractie gezonder zijn omdat daar frisse lucht en zonlicht is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:56

Ceriadwen: tot hun buik? Dat lijkt me toch wat overdreven :o. Ik neem aan dat je daarvoor de dierenbescherming toch wel hebt gebeld?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:57

pol013 schreef:

De vraag was 24/7 buiten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:59

Babootje schreef:
pol013 schreef:

De vraag was 24/7 buiten

Ja, ook dat kan uitstekend samengaan toch?
In omgeving van Den Haag weet ik dat de grond niet optimaal is.... maar daar zul je dus moeten draineren.
Kan evengoed uitstekend.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:59

Esmeej333 schreef:
Er zijn hier al meerdere mensen geweest die aangegeven hebben welke discipline ze beoefen en hoe ze hun paard houden (kir_ples, z2 dressuur bijvoorbeeld).
Waarom is 24/7 buiten dikke vacht? Dan kun je toch ook gewoon met dekens werken en een goede schuilstal?

Ik beredeneer van wat ik zie bij veel paarden, over het algemeen krijgen de meeste paarden met het korter worden van de dag een dikkere vacht.
Het ene paard heeft daar verder geen last van en kan nog prima flink aan het werk en is snel droog terwijl het andere paard het al snel te warm heeft en zeiknat van zweet raakt en niet zo snel droogt.
Natuurlijk kun je scheren en dan met dekens gaan werken maar hoe natuurlijk is dat? het is gewoon weer een manier van compenseren.
Door de deken haal je het effect van rollen en het elkaar kunnen kriebelen weg.

Als je het dan echt goed wilt doen, scheer je niet en gooi je er geen deken op.
Eigenlijk stap je er dan ook niet op laat je hem lekker paard zijn en kijk je er alleen na hoe hij heerlijk paard is buiten met zijn soort genoten :D .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:03

OsMo schreef:
Esmeej333 schreef:

Ik beredeneer van wat ik zie bij veel paarden, over het algemeen krijgen de meeste paarden met het korter worden van de dag een dikkere vacht.
Het ene paard heeft daar verder geen last van en kan nog prima flink aan het werk en is snel droog terwijl het andere paard het al snel te warm heeft en zeiknat van zweet raakt en niet zo snel droogt.
Natuurlijk kun je scheren en dan met dekens gaan werken maar hoe natuurlijk is dat? het is gewoon weer een manier van compenseren.

Eigenlijk stap je er dan ook niet op laat je hem lekker paard zijn en kijk je er alleen na hoe hij heerlijk paard is buiten met zijn soort genoten :D .

Dat doe je knap.... het zo dichtredeneren dat het paard weer naar binnen kan ;-)

De vraag is echter "sportpaard 24/7 buiten"
Hoe kun je dus realiseren dat zowel jij als je paard maximaal plezier hebben?
Als dat betekent dat je moet scheren zodat je kunt trainen, maar dat je paard daardoor wel altijd vrij kan bewegen, zelf kan kiezen , met soortgenoten kan staan... lijkt me dat de moeite waard.
Mijn geschoren paarden met dekens kroelen nog steeds overigens.... en als het mooi weer is doe ik de kene af en rollen ze lekker.

Ja... lichte aanpassingen... maar nog altijd beter dan alleen staan in een hele kleine ruimte.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:05

OsMo schreef:
Esmeej333 schreef:

Maar ook 23/7 buiten paarden kun je scheren.
Ik beweer ook zeker niet dat het moet hoor absoluut niet, bij mij lukt het ook niet in de winter om hem 24/7 buiten te laten lopen, omdat hij mok krijgt van modder (en echt van een klein beetje al). Ik kijk dus naar mijn paard. Maar ik bedoel alleen dat heus wel kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:09

Esmeej:dan zou het over zijn. En dat is ook het plan. Maar niet sneller dan dat mijn portomonee en management het aan kunnen. Daarbij vindt ik het geen bezwaar dat het ding rondje rent en over de zeik is. Krijgen ze niets van in mijn ogen voor dat uurtje per dag. Zal ook wel wennen als ze leert dat hij uiteindelijk altijd terug komt.

En aan geven hoe sport mijn paard is? Prima:
Kwpn type 10 jaar geleden. Loopt z1 (wedstrijd niveau, niet alleen thuis niveau)dressuur 2/3x per week, springt 1 keer( gymnastisch, wedstrijden op L niveau en trainingen daar hoven) en loopt 1,5 x per week galop training op interval basis (straks weer intervallen van 4 minuten met een hartslag van boven de 160)
Sgw wedstrijden loopt hij in het seizoen van maart tot oktober 1 tot 2 per maand. Dat is excusief trainingen. In de wintermaanden hebben wij een wedstrijd stop en iets minder spring en galop training maar geen trainings stop.
Hij staat 24h buiten. Heeft een stal met uitloop op wit zand tot zijn beschikking van 40m2 tot 850m2. Afhankelijk van hoe ik het af zet. Overdag lopen ze in de wei met altijd een stal tot hun beschikking. Ze krijgen een deel van het hooi op de grond gevoerd en een deel uit een slowfeeder. Hij krijgt 1,5 kg sportbrok per dag aangevuld met 0,5 kg speedibeet. Heeft aanleg tot dik worden dus hou hem kort.
Ze staan hier achter het huis dus maak me niet druk om mishandeling (iig niet meer dan op welke andere stal dan ook). Als het mij uit komt staat hij even op stal, of desnoods voor de hele nacht. Hij wordt geschoren en loopt met een deken.
Hij vermaakt zich dag en nacht met eten, de shetlander pesten, werken en lamballen in het weiland. Zie hem vaak dutten in zijn stal maar ook languit in het weiland liggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:10

Yvank_ schreef:
Was het maar zo makkelijk.. het wordt hier 1 grote bende als je wit zand erin gaat gooien.

Praktijk ervaring? Ik wel namelijk, heb al mijn paardjes op het droge.

het grootste verschil is imo: als mijn paarden plots zin hebben om op stal te staan, dan gaan ze. Gewoon zo hup naar binnen.

Paarden voor wie de keuze gemaakt word moeten maar hopen dat hun mens hun behoeften juist inschat.

Mijn paarden hebben imo het beste van beide werelden.

Alle modder en natte paarden Argumenten zijn leuk bedacht, maar ik heb er in de praktijk nooit last van? Wees gewoon eerlijk, grow some balls, en geef toe dat je paard voor JOUW gemak op stal staat.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:14

Ik bedoelde het niet vervelend naar jou toe hoor pol013, nog een paard nemen is niet iets wat je zomaar even doet, inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:14

Gypsy schreef:
Yvank_ schreef:
Was het maar zo makkelijk.. het wordt hier 1 grote bende als je wit zand erin gaat gooien.

Praktijk ervaring? Ik wel namelijk, heb al mijn paardjes op het droge.

het grootste verschil is imo: als mijn paarden plots zin hebben om op stal te staan, dan gaan ze. Gewoon zo hup naar binnen.

Paarden voor wie de keuze gemaakt word moeten maar hopen dat hun mens hun behoeften juist inschat.

Mijn paarden hebben imo het beste van beide werelden.

Alle modder en natte paarden Argumenten zijn leuk bedacht, maar ik heb er in de praktijk nooit last van? Wees gewoon eerlijk, grow some balls, en geef toe dat je paard voor JOUW gemak op stal staat.

Oordelen is makkelijk he :)

Ja ik heb ervaring heb de paarden aan huis :) wij zitten hier op veengrond en met wit zand helpt het niks. Heb goed rondgekeken hoor(mijn oom heeft een gespecialiseerd zand bedrijf)

En ik moet toegeven dat mijn paard voor mijn gemak op stal staat? Sterker nog ik heb de mogelijkheid mijn paard aan huis te hebben en weet je waar mijn paard nu staat? Op de manege 20 km verderop. Waarom? Zodat hij lekker droog in de wei kan staan omdat ik hem dat thuis nu niet kan bieden. Als de winter voorbij is komt hij weer naar huis

Dus zo slecht heeft hij het niet hoor :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:17

Wauw Yvank, dat is nog eens denken aan je paard :j.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:22

Gypsy schreef:
Ik geloof dat ik even ergens in een hoekje ga zitten huilen voor dit paard....

20 minuten is wel heel erg kort.....maar er zijn wel paarden die je niet blij maakt met 24/7 buiten. Ieder paard heeft een specifieke behoefte. Bonfire ging altijd eind van de middag naar stal omdat hij dat wilde.