Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:02

Je snap toch best wat ik bedoel? De paardjes die pijn hebben als ze bereden worden op het weiland niet. Die worden verkocht onder het mom van goed huis en dan vervolgens aangeboden worden als rijpaard door de persoon die de paardjes een goed pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:42

Esmeej333 schreef:
Je snap toch best wat ik bedoel? De paardjes die pijn hebben als ze bereden worden op het weiland niet. Die worden verkocht onder het mom van goed huis en dan vervolgens aangeboden worden als rijpaard door de persoon die de paardjes een goed pensioen.

Sommige mensen willen het gewoon niet zien, die moeten eerst verschrikkelijke beelden onder ogen krijgen tot het kwartje eens valt schijnbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:37

Jullie vallen zo heel erg van het ene uiterste in het andere. Er zijn heus paarden met een gebrek die gekocht worden door sportruiters. Het ligt er een beetje aan wat voor gebrek en hoe kwaliteitsvol het paard is.
Er zijn heel wat (top)sportpaarden die als je ze helemaal door gaat lichten ook wel ergens iets hebben. Maar door goed management nog heel goed kunnen presteren in de sport.
Ik vind dat er te snel wordt gedacht: o jee, een mankement? Daar gaan we maar niet aan beginnen.
Ze hoeven er niet altijd wat aan te krijgen en als de prijs ernaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:45

Babootje schreef:
Jullie vallen zo heel erg van het ene uiterste in het andere. Er zijn heus paarden met een gebrek die gekocht worden door sportruiters. Het ligt er een beetje aan wat voor gebrek en hoe kwaliteitsvol het paard is.
Er zijn heel wat (top)sportpaarden die als je ze helemaal door gaat lichten ook wel ergens iets hebben. Maar door goed management nog heel goed kunnen presteren in de sport.
Ik vind dat er te snel wordt gedacht: o jee, een mankement? Daar gaan we maar niet aan beginnen.
Ze hoeven er niet altijd wat aan te krijgen en als de prijs ernaar is...

Het gaat om de paarden die gewoon op bokt en op MP aangekocht worden. En een gebrek is wel weer iets anders dan stuk. Een paard met gevorderde artrose kan je gewoon niet mee de sport in en mag je soms al blij zijn dat je er een rondje op gaat stappen. Het gaat niet om paarden die luchtzuigen, weven of zomereczeem hebben. Maar om paarden die te stuk zijn om op te rijden en die door particulieren op MP worden gegooid of hier op bokt om als weidepaard te dienen, zodat men zelf de zorg en kosten er niet meer van heeft.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:50

Waar heb je het over? Ik heb het over paarden die echt kapot zijn. Dat is ook de topictitel he. Niks ene uiterste andere uiterste, heb nergens anders over gehad hoor. Topictitel is niet sportpaarden met een klein gebrek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:55

Esmeej333 schreef:
Waar heb je het over? Ik heb het over paarden die echt kapot zijn. Dat is ook de topictitel he. Niks ene uiterste andere uiterste, heb nergens anders over gehad hoor. Topictitel is niet sportpaarden met een klein gebrek.

Ook een paard met ocd hoeft niet "kapot" te zijn; ook niet een paard dat niet beantwoordt aan het toekomstbeeld van de eigenaar.
De OP maakt het breed. Een paard met welk gebrek dan ook. Zo heb ik hem gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:57

Dan lees je het anders dan ik.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:03

Moet je beter lezen :)." Een medische aandoening die niet meer te genezen is" tevens duidt kapotte paarden ook duidelijk op kapot en niet een mankementje waar prima wat mee te leven valt. Als je ook leest zie dat dat ook mijn insteek is geweest. Snap zelf ook wel dat als je ieder paard helemaal gaat uitlichten dat er bijna overal wat kleins te vinden is maar daar gaat dit topic niet over.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:07

Ik vind dit op zich een goede discussie. Snap het onderwerp ook wel.
Maar ik zie wel weer een groep deelnemers die een bepaalde mening hebben. En wat een ander ook zegt, het wordt toch weerlegd en het is toch anders.
Dat het gros van "kapotte paarden" misschien niet zo goed terecht komt als de eigenaar van te voren bedacht heeft, dat zal ik niet ontkennen. We leven in een harde wereld....
Maar er zijn ook mensen die aangeven dat het WEL een succesverhaal kan worden. Maar dit is geen discussie topic, dit is een topic met een mening. Dus als jij deelt dat het in jou gevel een succes was. Dan nog wordt je overhoop geschoten door andere bokkers. Zoals Lady62 die naar mijn idee echt heel netjes verwoord hoe een aantal andere bokkers een ervaring hebben met dit onderwerp. Ik neem mijn petje af voor Lady 62 _/-\o_
En ik zie weer een aantal ernstig bekrompen reacties voorbij komen. Helaas.............

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:08

Ik was meelezer en vroeg me eigenlijk ook hetzelfde af als babootje :o

In de OP staat onder andere OCD en artrose, maar de schatting is dat 70% van de paarden ergens in het lichaam OCD of artrose hebben en daarmee gewoon kunnen voldoen als rijpaard.
Idem voor lichte ataxie, sommige hebben daar nooit last van.

Dus ik ben blij met de extra opheldering.

Paarden die niet meer geschikt zijn om gewoon onbezorgd mee te rijden horen wat mij betreft inderdaad niet in de handel.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:23

Bekrompen vanwege een mening? Vrij apart, vind dat juist vrij apart en bekrompen := . Lady 62 mag best een mening hebben. Heel fijn ook juist dat het in haar omgeving goed gaat. We hebben een andere mening maar de discussie gaat heel normaal hoor.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:46

je moest eens weten hoe krom en gemeen de paarden wereld in elkaar zit,
maar denk wel dat de meeste het weten,
maar bedonderen ze je niet met een paard wat niet goed is en ze verkopen hem als goed,
of verkopen als braaf en is levens gevaarlijk,
en zo zijn er nog wel heel veel andere dingen die je kunt op noemen,

of de baasje behandelen hun paard niet goed,

dit is natuurlijk niet iedereen maar er zijn genoeg van dit soort mensen,

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:02

Ik zeg ook niet dat dit topic niet normaal verloopt. Of op een niet nette toon. Integendeel.
Maar voor mijn gevoel is er 1 richting en die is bepaald. De uitzonderingen doen er niet meer toe.
Op zich logisch, want de titel en OP vragen ook niet om ervaringen of meningen in de zin van "is jou kapotte paard goed terecht gekomen toen je hem wegdeed". Maar je zit in een openbaar forum en met sommige uitspraken nodig je juist andere mensen uit om "hun kant van het verhaal" te vertellen. En ik zeg niet dat dat niet gewaardeerd wordt, maar het doet er voor de mensen die in dit topic zitten niet echt toe.

Mijn staleigenaresse had de pony van haar zoon naar de slager gebracht. Wat het precies was weet ik niet meer, maar hij was niet meer ok voor de sport. En ze had dezelfde mening als vele anderen hier: de kans dat een recreant meer kapot maakt dan dat het de pony goed doet is te groot. En ze wilde niet dat hij de handel in ging of dat lot van een recreant zonder goede paardenkennis kreeg en is hij naar de slacht gegaan.
Mijn paardje werd ouder en was ook niet meer geschikt voor de sport. Ik heb nooit een duidelijke diagnose gehad, maar laten we het erop houden dat het artrose achtig was (altijd stijf opstarten en stijvig blijven). Ik vond op internet de oproep van een gezin met een gehandicapte dochter. Haar pony werd te klein en ze zochten een grotere pony/paard maar hadden niet veel geld. Ik heb op goed vertrouwen met hun contact gezocht, en mijn paard is naar hen verhuist. Mijn staleigenaresse was er bij toen dit allemaal gebeurde, en zij zei ook: Als ik geweten had dat dit soort opties bestonden, had ik de pony nooit naar de slacht gebracht...... Hij had nog een goed leven kunnen hebben bij dit soort mensen.

Ik wil hiermee jullie mening niet beinvloeden. En ook het topic geen andere draai geven. Maar het is niet zo zwart wit als het voor mijn gevoel af en toe in dit topic geschets wordt. Maar dat komt dan ook omdat ik aan de andere kant van jullie mening zit. Net als de recreanten die negatiever neergezet worden dan ze zijn. En omdat ik OOK het beste wil voor mijn dieren, steekt het me een beetje dat jullie zo hard en kort zijn.
Je bent een slechte eigenaar als je je paard zo probeert te slijten. Want je bent pas een goede als je hem houdt of naar de slacht brengt. Zo is het dus in werkelijkheid niet.

En als laatste: het moeilijke aan dit topic is, dat iedereen een andere voorstelling heeft van "kapot".

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:50

Ik vind dat er een behoorlijk verschil zit tussen kapot of een paard met een gebrek.

Onder gebrek versta ik luchtzuigen, weven etc. Stalondeugenden zeg maar.

Kapot is het paard wat niet zonder pijn of zware lichamelijke beperking gereden of op de wei kan.

OCD en een lichte vorm van artrose zitten precies in het grijze gebied.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:56

hmmz.. wat is dat toch met het lichaam? het zijn geen machines! of komen jullie serieus nooit paarden tegen die een k*tleven gehad hebben en mentaal gebroken zijn? Ik heb hier meer paarden met mentale trauma's dan fysieke issues gehad :oo En dat zijn ook vaak paarden die niet zonder beperking gereden kunnen worden, daar klim je ook niet zomaar even op..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:06

Tallie1979 schreef:
OCD en een lichte vorm van artrose zitten precies in het grijze gebied.

ja, maar zou je een paard met een lichte vorm van artrosebnoet kopen en waarom niet?

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:37

ik heb niet alles gelezen want dit zijn inmiddels al 15 pagina's

wij van team sublime hebben een particuliere opvang voor paarden die om allerlei redenen niet meer bij hun eigenaar kunnen blijven
van niet te genezen blessure tot financiële redenen
in beslag genomen paarden (verwaarlozing ,mishandeling)
enz

wij van team sublime vinden het zelf heel moedig van eigenaren om een goed thuis te zoeken voor hun dier
het is alleen de manier waarop er gezocht wordt

wil je echt een goed thuis en vind je dat belangrijker dan geld !! prima maar als je dat in je adv zet (gratis, goedkoop,bijna voor niets) dan vraag je er om dat je paard bij handelaren of leken terecht komt

wij van team sublime speuren dagelijks bokt en mp af naar dit soort advertentie en nemen contact op met de adverteerder

wij betalen niet voor de paarden het gaat om een goed thuis
in overleg blijven de paarden bij ons of gaan bij ons in bemiddeling
van alle paarden die bij ons blijven zijn de eigenaren welkom om langs te komen wanneer ze maar willen
dan houden ze er een stukje controle over

paarden die in bemiddeling komen worden door ons in een fijn thuis geplaatst
hier gaat een procedure aan vooraf zodat we zeker weten dat ze goed terecht komen

dit is dus geen handel en er gaat behalve een vrijwillige eenmalige donatie (zodat de opvang kan blijven bestaan) ,geen geld over en weer tussen de adoptie mensen en ons . de eigenaar krijgt dus ook geen geld maar staat het paard via ons af voor adoptie

de medische aspecten worden uitvoerig besproken en gecontroleerd en de adoptie eigenaren worden ook hierop geselecteerd en gecontroleerd

deze week hebben we er 2 bij ons gekregen die door tijd gebrek niet bij hun baasje konden blijven
ondanks dat er geen medische aspecten zijn wilde de eigenaar dat ze bij ons blijven en niet ter adoptie werden gezet
in dit geval zijn we er mee akkoord gegaan omdat deze 2 in ons team kunnen voor demo;s en kinder lesjes (de opbrengst is weer voor de opvang)

in totaal staan er op dit moment 9

weet of heb jij een paard/pony die hulp nodig heeft?
zoek jij een fijne plek maar weet je niet waar te beginnen?
kijk dan eerst eens bij de stichtingen zoals paard in nood ,of opvang achterhoek
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 23-10-13 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame uit bericht verwijderd.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:43

die van mij is pas 8 en net Z2 klaar en ook 2 weken geleden geconstateerd dat hij artrose in de knie heeft.. nog niet eens 1 wedstrijd gelopen.
voor recreatie en wat buitenritten is hij prima, zo lang hij geen pijn heeft heb ik gezegd.. de dierenarts vertelde mij ook dat als ik zo intensief zuo blijven trainen, mijn paard zijn levensduur korter is , maar ik koos ervoor hem een goed leven te gunnen en dan maar wat minder te doen.. maar dit paard blijft gewoon bij mij..
ik zou hem om die reden echt niet weg kunnen doen omdat hij ineens niet meer geschrikt is voor de sport.
zo lang hij nog lekker kan genieten en gek kan doen in de wei en zonder pijn kan leven gun ik hem die tijd..
ben veel te bang dat als ik hem hierom weg zou doen, mensen toch andere doeleinden hebben met mijn paard.

maar ik kom er ook echt heel veel tegen op boktmarkt en mp, ik ben zelf weer op zoek naar een gezond goed paard.. en die wordt helemaal ondersteboven gekeerd voor ik hem koop.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:09

geetje1 schreef:
ik heb niet alles gelezen want dit zijn inmiddels al 15 pagina's

wij van team sublime hebben een particuliere opvang voor paarden die om allerlei redenen niet meer bij hun eigenaar kunnen blijven
van niet te genezen blessure tot financiële redenen
in beslag genomen paarden (verwaarlozing ,mishandeling)
enz

wij van team sublime vinden het zelf heel moedig van eigenaren om een goed thuis te zoeken voor hun dier
het is alleen de manier waarop er gezocht wordt

wil je echt een goed thuis en vind je dat belangrijker dan geld !! prima maar als je dat in je adv zet (gratis, goedkoop,bijna voor niets) dan vraag je er om dat je paard bij handelaren of leken terecht komt

wij van team sublime speuren dagelijks bokt en mp af naar dit soort advertentie en nemen contact op met de adverteerder

wij betalen niet voor de paarden het gaat om een goed thuis
in overleg blijven de paarden bij ons of gaan bij ons in bemiddeling
van alle paarden die bij ons blijven zijn de eigenaren welkom om langs te komen wanneer ze maar willen
dan houden ze er een stukje controle over

paarden die in bemiddeling komen worden door ons in een fijn thuis geplaatst
hier gaat een procedure aan vooraf zodat we zeker weten dat ze goed terecht komen

dit is dus geen handel en er gaat behalve een vrijwillige eenmalige donatie (zodat de opvang kan blijven bestaan) ,geen geld over en weer tussen de adoptie mensen en ons . de eigenaar krijgt dus ook geen geld maar staat het paard via ons af voor adoptie

de medische aspecten worden uitvoerig besproken en gecontroleerd en de adoptie eigenaren worden ook hierop geselecteerd en gecontroleerd

deze week hebben we er 2 bij ons gekregen die door tijd gebrek niet bij hun baasje konden blijven
ondanks dat er geen medische aspecten zijn wilde de eigenaar dat ze bij ons blijven en niet ter adoptie werden gezet
in dit geval zijn we er mee akkoord gegaan omdat deze 2 in ons team kunnen voor demo;s en kinder lesjes (de opbrengst is weer voor de opvang)

in totaal staan er op dit moment 9

weet of heb jij een paard/pony die hulp nodig heeft?
zoek jij een fijne plek maar weet je niet waar te beginnen?
kijk dan eerst eens bij de stichtingen zoals paard in nood ,of opvang achterhoek

ik vraag me altijd af hoe je dit dan doet ??? hebben jullie een huis met land en mogelijkheden, of moet je de paarden in pension zetten ???

lijkt me een kostbare toestand
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 23-10-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame uit quote verwijderd.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:15

Artrose is een heel grijs gebied en het komt feitelijk vooral neer op de plaats, graad en VOORAL het karakter van het paard.
ik heb ze gezien met inimini lichte vorm die kreupelden alsof ze dood gingen. En ik heb ze gehad die knoerthard waren, waarbij een dag kwam dat ze kreupel waren, de foto's zeiden dat het verzoveelvoudigd en vele malen erger was geworden in hele korte tijd en er botsplinters zaten die al lang en breed ingekapseld waren, waarbij de DA op zijn hoofd krabbelde en verbaasd vermeldde dat ie niet snapte dat het dier alleen maar een beetje kreupel liep, het beestje had op 3 benen moeten lopen.

Of een 23-jarige die ietsjes stijf werd. DA erbij, die wist dat ze ingeslapen moest worden, want wij zagen het wel aan haar gedrag. Hij zag niets bijzonders en wilde eerst zeker weten dat het echt nodig was... Een beetje stijf was ze alleen... Tot hij haar been heel hoog optilde en ze bijna kermend op de grond ging zitten van ellende.

Een milde mate van artrose vind ik geen issue zolang je het niet merkt en het stabiel is. Dan kan je misschien nog jaren mee hebben, of pech hebben en een kortere tijd samen hebben. De prijs moet daar dan wel naar zijn natuurlijk.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:31

even om terug te komen bij TS
Steeds meer stukke paarden op bokt markt.
Hoe weet je als je het paard niet kent dat hij stuk is en pijn heeft zijn dit dan geen aannames.
Als een paard echt stuk is en kreupelt of niet goed loopt dan heeft een handelaar er ook niets aan is voor hun dan ook niet te verkopen.
De vooroordelen over artrose, ocd enz. lopen hier hoog op een paard hoeft hier helemaal geen last van te hebben .
Heeft wel een beperking maar is echt niet altijd af geschreven.

als je voor een paard gaat kijken bedenk dan:
Is hij geschikt voor mijn gebruikersdoel nu maar ook in de toekomst.
Neem iemand mee met verstand van zaken.
Geloof niet alle verhalen maar oordeel zelf.
Bij twijfel niet doen.
Denk er thuis nog eens goed over na.
Ga nog eens terug om zelf iets met het paard te gaan doen en beslis dan pas.
En het allerbelangrijkste kan ik zo'n paard financieel onderhouden.

Een paard dat levens moe is door pijn, ouderdom of geestelijk lijden die laat dat merken je moet daar wel open voor staan en daarnaar handelen.
Ieder zijn mening maar ik denk dat er tegenwoordig gauw word gezegd zielig. beste mensen slaan we daar niet wat in door.

Ik ben gestopt nu met de opvang en bemiddeling van dit soort paardjes die nog een kans hebben zuiver en alleen vanwege de kosten. Heb ook paarden in moeten laten slapen en heb veel gezien dus ben heus niet zo romantisch met een roze bril.
Als het geld er voor is doe ik het zo weer.
Dus als een paard op is dan moet de eigenaar de keuze maken inslapen of slacht en er niet nog wat geld uit halen, er zullen er gerust wel in de handel komen, maar je kunt het probleem nooit voor 100% oplossen maar is dat niet met alles zo.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:10

"Als een paard echt stuk is en kreupelt of niet goed loopt dan heeft een handelaar er ook niets aan is voor hun dan ook niet te verkopen."

Beetje naief.
Te veel paarden die met pijnstillers en andere tijdelijke rommel opgelapt worden met de verkoop.
Om natuurlijk later er nog slechter aan toe te zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:51

little_king schreef:
"Als een paard echt stuk is en kreupelt of niet goed loopt dan heeft een handelaar er ook niets aan is voor hun dan ook niet te verkopen."

Beetje naief.
Te veel paarden die met pijnstillers en andere tijdelijke rommel opgelapt worden met de verkoop.
Om natuurlijk later er nog slechter aan toe te zijn.

Inderdaad. Schering en inslag.
Ik geloof niet dat ik bekrompen en kortzichtig ben en zal ook nooit ontkennen dat er uitzonderingen zijn; paarden met gebreken die wel een fijn thuis vinden.

Maar dat is wat het is: uitzonderingen. Het merendeel van de 'kapotte' paarden dat op marktplaats, bokt, of hier op hästnet wordt aangeboden, heeft gewoon niet zoveel geluk. Dat is de realiteit.
Helaas heb ik al te veel ellende gezien.

Dagelijks kom ik op de paardensites waarschuwingen tegen, over aardig ogende mensen, soms hele families, die paradijs beloven voor het paard met gebreken en de grasmaaier die niet meer kan werken, en vervolgens het paard regelrecht de handel in doen (idd met pijnstiller) of op internationaal slachttransport zetten. Ik heb cijfers gezien van 'verdwenen' paarden en kan je verzekeren dat je daar niet vrolijk van wordt.

Top dat sommige mensen paarden proberen te helpen, maar als ik zo het aanbod bekijk moet ik als realist zeggen dat je werkelijk niet alle paarden kunt redden.
Daarom ligt m.i. na de verantwoordelijkheid volledig bij de baas.
Op het moment dat je een advertentie opstelt voor je paard met gebreken/grasmaaier en het voor een bedrag aanbiedt dat onder de internationale slachtprijs ligt (die is hoger dan de slachtprijs in nl/zweden) is er een reeel risico dat het paard richting handel/slacht verdwijnt. Een handelaar kan daar namelijk niets op verliezen.
Alternatief ... het paard wordt gekocht door iemand die er geen geld aan kwijt wil, maar het probleem onderschat/niet kan opkomen voor de hoge kosten die er meestal bijkomen/niet in staat is het paard de gerichte training te geven die vaak nodig is zoals bv bij KS.

Slecht sporadisch kiest iemand voor een paard met gebrek en ook ik zei vroeger: wat lichte problemen zijn niet erg, want ik maak alleen rustige stapritjes.
Dat heb ik geweten. Kapitalen heeft het mij gekost, omdat de problemen per definitie altijd ernstiger bleken dan werd aangegeven (en de eigenaar besefte dat niet altijd, dus het was niet per definitie oplichterij)
Ik zou het dus nooit meer doen en mijn laatste recreatiepony is volledig door de medische molen gegaan voor aankoop en nog ben ik een beetje paranoide.
De laatste 6 jaar veel te veel ellende meegemaakt (en financieel compleet aan de grond geraakt)
Waarom zou ik hier bewust nog een keer voor kiezen?

Voor een paard dat alleen nog pijnloos in de wei kan, is ook geen markt tenzij het een pony betreft die prima als gezelschap kan dienen en waar verder minimaal kosten aan zijn.

En ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt.
De markt voor paarden met gebreken/grasmaaiers puilt uit. De lieve mensen die dit soort paarden nog wil helpen, is slechts een handvol en ook hun middelen zijn beperkt.

Daarom vind ik het persoonlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar. of je paard nu bij jou 'stuk' gaat of je nu gewoon een slechte aankoop hebt gedaan, doet er niet toe.
Als je ermee adverteert, neem je per definitie een behoorlijk risico over de rug van je paard.
Als het paard bv door ziekte weg moet, vind je wellicht nog hulp bij een of andere opvang en dan is dat ok. Maar adverteren is in mijn ogen niet ok.
Advertenties napluizen van mensen die op zoek zijn naar een paard met gebreken, mogen ook met argusogen worden bekeken, want die advertenties kom ik ook hier veelvuldig tegen, met mooie beloftes, maar ik weet van een aantal met zekerheid dat het ook om handelaars gaat.

De beste optie is gewoon je paard zelf aanhouden en evt kijken voor een goedkoper pensionadres (misschien iemand die gezelschap wil voor eigen paard, maar geen paard erbij wil kopen? Kom je wellicht met de onkosten voor voer, arts e.d. gedraaid)
In ieder geval zolang het paard geen pijn heeft.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:52

wij van team sublime huren een weiland van 4 hectare
prijs is net zo duur als de stalling voor 1 paard dus in verhouding veel goedkoper omdat je meer paarden kwijt kan
zomer gras winter hooi
wij krijgen materiele donatie dat scheelt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:09

geetje1 schreef:
wij van team sublime huren een weiland van 4 hectare
prijs is net zo duur als de stalling voor 1 paard dus in verhouding veel goedkoper omdat je meer paarden kwijt kan
zomer gras winter hooi
wij krijgen materiele donatie dat scheelt

Heel lief dat jullie dat doen, maar als je kijkt hoeveel paarden te koop worden aangeboden, zie je zelf ook dat er natuurlijk een beperking is. Met bijvoeren is er een max van 3 paarden per ha, zonder bijvoeren een max van 1 paard per ha. (wil je niet dat het een groot modderparadijs wordt) Ze hebben ook een stal nodig met droge ligplaats voor de winter en ze kunnen ziek worden, medische kosten maken. Dan heb je niet zoveel aan materiele donatie.

Een klein deel kunnen jullie redden en voor dat deel maakt het een wereld van verschil. Maar dan blijven er nog heel erg veel stakkers over.

Nemen jullie trouwens alles aan? Ook van de mensen wiens paard met gebreken plaats moet maken voor een jonger exemplaar?