Femke_Tweety schreef:Dekens worden ingedeeld naar type (Regen, vliegen etc) daar is wat mij betreft niet zo veel mis mee. Ze worden daarnaast ingedeeld naar gewicht. Een 200 grams deken, een 300grams deken etc.
En dat vind ik dus volkomen onzinnig, en ik kan er eigenlijk niets mee.
Die 200 of 300 (Of welk gewicht dan ook) gram zegt alleen maar dat de deken per vierkante meter zoveel gram weegt.
Standaard wordt er dan vanuit gegaan dat een 300 grams deken warmer is dan een 200 grams deken.
En dat is dus helaas niet waar...
Je kunt een stof hebben die heel veel weegt (En dus snel 300 gram / m2 haalt) maar nauwelijks isoleert. Er zijn ook stoffen die vrijwel niets wegen, maar geweldig isoleren. (Denk bijvoorbeeld aan zo'n aluminium reddingsdekentje)
Ik zou dus graag zien dat de isolerende waarde van een deken vermeld wordt, ipv (Of evt. naast) de gewichtswaarde.
Dat zegt veel meer over hoe goed de deken het paard warm zal houden.
Voor mij dus meest waardeloos: de omschrijving in grammen van een deken.
De vulling van een deken is altijd van hetzelfde soort materiaal gemaakt en hoeveel erin zit, geeft die grams aanduiding aan. Een deken van 300 grams heeft dus meer vulling dan een deken van 100 grams en is dus warmer.
De buitenstof is een heel ander verhaal, waar dat van gemaakt is staat erop en de aanduiding denier geeft aan hoe sterk het is. Dus 1200denier is sterker dan 600denier.