Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:00

canela schreef:
en met schoppen bedoel ik ook niet iemand die hem vanaf de grond inelkaar stampt maar gewoon ik doe goed in zn buik port om m vooruit te krijgen

Geloof me, als een tuiger maar denkt dat je onterrecht bezig/hardhandig bent krijg je het 100 keer erger terug.
Elke tuiger die ik gereden heb was een die dacht van Adel te zijn en waren heel trots. Zo moet je ze ook behandelen want ze houden keihard de spiegel voor. Geef je eerlijkheid en respect, krijg je dat ook terug ondanks dat je hier en daar op een eerlijke manier moet corrigeren. Maar onnodig hard aanpakken op een oneerlijke manier krijg je 9 van de 10 keer ook keihard terug.

Ga nou eerst aan het vertrouwen werken, zonder het vertrouwen gaat het rijden ook niet beter worden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:04

miss_lizje schreef:
canela schreef:
en met schoppen bedoel ik ook niet iemand die hem vanaf de grond inelkaar stampt maar gewoon ik doe goed in zn buik port om m vooruit te krijgen

Geloof me, als een tuiger maar denkt dat je onterrecht bezig/hardhandig bent krijg je het 100 keer erger terug.
Elke tuiger die ik gereden heb was een die dacht van Adel te zijn en waren heel trots. Zo moet je ze ook behandelen want ze houden keihard de spiegel voor. Geef je eerlijkheid en respect, krijg je dat ook terug ondanks dat je hier en daar op een eerlijke manier moet corrigeren. Maar onnodig hard aanpakken op een oneerlijke manier krijg je 9 van de 10 keer ook keihard terug.

Ga nou eerst aan het vertrouwen werken, zonder het vertrouwen gaat het rijden ook niet beter worden.

Helemaal mee eens! Mijn vorige paard was een Naturel x Droomwals dus oud tuig en gelders bloed. Maar hoe braaf en werkwillig hij ook was, als iemand hem beledigde deed hij helemaal niks meer! Ja omhoog komen en staken, maar niet lopen. Voor mij als eigenaar ging hij door het vuur en ik kon verder gaan dan iemand anders, maar ook mij liet hij weten als ik te ver was gegaan

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:06

vertrouwen is er , mischien niet ontiegelijk veel maar in het begin kon ik geen rondje in de bak lopen en nu kan ik rustig een half uur met zn 2 tjes buiten gaan wandelen, vind ik al een hele verbetering aangezien die eerst niet bij andere paarden weg te slepen was en me nu toch vertrouwt dat een half uurtje alleen met mij geen kwaad kan, ik vind zelf ook dat s ik hem soms een goede por moeten geven niet onterecht want rij vraavt ernaar door te gaan etteren bij de uitgang, als die dan niet normaal doorloopt en na een paar x een nornale por of been geven nog niet gaat lijkt het mij terrecht om goed been te geven. dat is mijn mening

miss_lizje

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:14

Een paard vraagt nooit om een por, een paard vraagt om leiderschap. Als er geen leiderschap word gegeven neemt een paard dit meestal zelf.
Een paard wat etterd bij de uitgang heeft niet genoeg respect of vertrouwen in de leider en/of situatie. Het paard moet meer focusen op jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:46

canela schreef:
nenee ik bedoelde met coele paasei een shet, leuke kleine eigenwijze dwerg, dat hij nooit rustig zal worden begreep ik nu wel.. en met schoppen bedoel ik ook niet iemand die hem vanaf de grond inelkaar stampt maar gewoon ik doe goed in zn buik port om m vooruit te krijgen

Ooowww, sorry meiss, dan had ik je echt effe helemaal verkeerd begrepen!!! excuses!!

weet dat ik met schoppen bedoel, dat je krachtiger moet drijven he, en dan moet je hem niet 1 por/schop geven, maar net zo lang drijven tot hij reageert op je hulpen (dat die krachtiger zijn in je benen niet je handen!) lijkt mij logisch eigenlijk, komt hij in beweging, direct weer stoppen ook, zo beloon je hem, dat is ook wat bedoelt word met consequent bezig zijn, maar dit is bijna niet uit te leggen aan iemand zo op papier, verbaasd me eigenlijk dat je instructrice het je niet uitgelegd krijgt eigenlijk...

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:03

geefniet haha, opzich gebeurt er redelijk wat je uitlegt, zodra die reageerd word er uitbundig goedzo! geroepen en een aai over zn nek alleen ik geef denk ik iets harder been dan nodig is? alhouwel gaat hij san soms nog niet naarvoren. En staat mijn instructriese met een logeer sweep erachter om s het been en sweepje bij mij niet werkt te drijven. Zei vind dit een goede hulp, wat ik ervan vind weet ik eigenlijk niet.. ik ben eogenlijk al blij als die luisterd en we eenn keer een les lekker kunnen 'rijden' ..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:05

Even heel wat anders, wat is je uiteindelijke doel met een paard? Wat zou je graag willen, is dat nog steeds hetzelfde als in je OP?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:09

minimelona schreef:
Ooowww, sorry meiss, dan had ik je echt effe helemaal verkeerd begrepen!!! excuses!!

weet dat ik met schoppen bedoel, dat je krachtiger moet drijven he, en dan moet je hem niet 1 por/schop geven, maar net zo lang drijven tot hij reageert op je hulpen (dat die krachtiger zijn in je benen niet je handen!) lijkt mij logisch eigenlijk, komt hij in beweging, direct weer stoppen ook, zo beloon je hem, dat is ook wat bedoelt word met consequent bezig zijn, maar dit is bijna niet uit te leggen aan iemand zo op papier, verbaasd me eigenlijk dat je instructrice het je niet uitgelegd krijgt eigenlijk...

Hier ben ik het niet zo mee eens. Je kunt zo blijven drijven en het paard wordt des te meer ongevoelig voor het been. Mijn voorkeur gaat toch naar 1x een stevige por als er geen reactie op het been is. Naar ervaring werkt dit ook het beste. De paarden hebben hiermee snel door dat ze beter na de 1ste beenhulp al reageren. Dit is ook eerlijk en verstaanbaar, want meteen op het moment zelf.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:35

Locanda schreef:
Even heel wat anders, wat is je uiteindelijke doel met een paard? Wat zou je graag willen, is dat nog steeds hetzelfde als in je OP?

er leuk mee kunnen rijden in de bak ( dresuurmatig) soms een laag sprongetje kunnen maken en vooral voor mn moeder buitenritten kunnen maken , en als het oooit zal kunnen met vervoer af en toe een wedstrijden en naar een ander bos of strand :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:45

Je weet dat het een héle lange weg gaat worden? :) Maar je moeder is nog steeds niet om voor een brave koudbloed ofzo? Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar realistisch gezien, gaat het nooit (echt) makkelijk worden.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:53

Ik heb niet alles doorgelezen, maar als je hem echt graag wilt houden, zou ik hem in training doen en daar dan les nemen op hem, zodat jullie het samen leren. Tuigers zijn stoere trotse dieren, niet geschikt voor iedereen. Maar waar een wil is, is een weg. Heel veel succes en ik hoop ook plezier met hem.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:41

toen wij ons tuigertje gingen beleren hadden wij hetzelfde probleem
zij zocht steun en bevestiging bij degene die haar altijd longeerde de stemhulpen die zij gaf die kon ze en met de ruiter erop leerde zij in combinatie van stemhulpen de beenhulpen
Ook zij stond wel eens stil of ging achteruit lopen maar dat gaf niet als ze maar bleef lopen.
Als er niemand in de bak stond dan was ze haar steun kwijt en dan werd het rijden moeilijker.
Maar heel snel wist ze wat de bedoeling was en daarna geen probleem meer gehad.
Wel was zij met rijden eenkennig en 1 persoon reed haar daarvoor wilde ze ook werken mevrouw was een persoonlijkheid en als ze iets niet wilde dan was ze ook behoorlijk koppig.
hele intelligente paarden die tuigertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:49

betadine schreef:
minimelona schreef:

Hier ben ik het niet zo mee eens. Je kunt zo blijven drijven en het paard wordt des te meer ongevoelig voor het been. Mijn voorkeur gaat toch naar 1x een stevige por als er geen reactie op het been is. Naar ervaring werkt dit ook het beste. De paarden hebben hiermee snel door dat ze beter na de 1ste beenhulp al reageren. Dit is ook eerlijk en verstaanbaar, want meteen op het moment zelf.

heb jij een punt betadine, dat is ook wat ik bedoelde met het direct stoppen met drijven als er wel beweging in komt, ik denk persoonlijk dat dat juist ongevoelig maakt, het blijven doorgaan als het paard allang weer in beweging is, maar goed beide mijn paard en pony zijn heerlijk gevoelig voor beenhulp dus ik weet dat ik het er zelf wel goed heb ingebracht en het de inrijdster van mijn shet dus goed heb verteld, maar kan het blijkbaar niet goed uitleggen zo met tekst en ongezien, ik weet ook niet wat ik van die longeerzweep van instructrice moet vinden eigenlijk, ik vraag me serieus af of dat jou gaat helpen want wat als zij er niet is met zweep?

en je moeder wilt gaan buitenrijden en wilt geen koudbloed??? Amai...(sorry, belgisch begint er al in te sluipen geloof ik...)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-13 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 16:52

nou ik begrijp je wel, en als hij weer in beweging komt stop ik ook met been geven. het zal via internet wel gewoon moeilijk uit te leggen zijn, ik begrijp jou niet helemaal en jij mij niet.. maargoed via een schermpje kan het ook niet anders :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:59

dank je camela, het zal de leeftijd wel zijn , bij mij dan hoor...

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 17:01

die snap ik niet xd

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:33

Ik heb niet het gehele stuk doorgelezen, maar stukken. maar de hoofdlijnen zijn duidelijk.
Dat je je enorm verkeken hebt. Maar dat hoeft helemaal niet nadelig te zijn.
Want een tuiger is duidelijk en eerlijk en daar kan je heel veel van leren.
De tuigers waar ik mee heb mogen werken, heb ik veel een veel meer van geleerd dan welk ras dan ook.
Intelligent, snel qua leren en zo werkwillig( gaan tot het gaatje) en naarmate de band sterker word zal je merken dat door het vuur voor je zal gaan.
Alleen ze zijn snel aangebrand(beledigd) en tikkeltje dominant. maar dit spreekt later alleen maar in je voordeel.

Maar ik denk dat je eerst moet beginnen je paard beter leren begrijpen, d.m.v. parelli/ grondwerk etc.
Met Hulp van een juiste persoon.
Krijg je respect voor elkaar en ga je de ander begrijpen. en niet van alles en nog wat half doen een beetje dit en een beetje dat.
Zet een duidelijke lijn uit. begin bij het begin.
Als het respect op de grond er is zal het aanrijden verder peanuts zijn. Zeker omdat tie al voor de kar loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:49

dat ik het niet zo effe meer kan uitleggen op internet, dat zal wel aan mijn leeftijd liggen, dat bedoel ik, niks meer hoor camela...

ben het helemaal met riegje eens, maar het feit blijft dat we dat nu eigenlijk al heel de tijd proberen te vertellen aan TS, maar dat leest ze geloof ik niet helemaal, of helemaal niet, wat een beetje jammer is, want zo blijft het way to much en is casper de huilende 3e....

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:57

okee, nou snap ik dan echt wat jullie bedoelen.. knopje omgeslagen :p
wat ik nu precies ga doen weet ik nog niet, moet er nog over denken en met mn ouers over hebben..
mischien intreseert het jullie hoe de les van vandaag ging, kan goed begrijpen dat het jullie geen steek uit maakt..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:03

Ja wil wel weten hoe je les ging. Had je daar een goed gevoel bij.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:23

Ik ben ook benieuwd hoor. Hoop dat jullie samen nog veel vorderingen gaan maken en dat het uiteindelijk veilig en leuk wordt voor julie om te rijden.

Riegje, van op de grond kan TS heel goed om met Casper en vind ze hem zelfs een schat.
Ik moet eigenlijk altijd stilletjes lachen als ik het woord grondwerk lees. Tegenwoordig staat dat in ieder bokt topic. In mijn woordenboek komt dat woord niet voor en ik rijd thans al 18 jaar. Met mijn eigen paarden en de paarden die ik soms moet (in)rijden heb ik het ook nog nooit nodig gehad terwijl daar ook wel karakterbeestjes tussen zitten. Door eerlijk en consequent te reageren kom je al een heel eind.
TS heeft hem in het begin onvrijwillig een paar keer laten winnen en hierdoor heeft het paard ook weer wat geleerd waardoor hij nu nog steeds probeert.

Dat TS haar instructrice met een zweep in de piste staat vind ik niet zo schokerend. Casper heeft geen beenhulpen geleerd voor de kar en moet nu nog leren om vooral voorwaarts te lopen en dan kan het wel handig zijn om op een moeilijk moment eventjes een instructrice te hebben die het paard weer in de vooruit zet.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 14:25

leuk dat jullie het wel willen weten.

Opzich vond ik het aan een kan wel goed maar maar aan de andere kant ook weer niet.
Linksom kon ik de hele bak door rijden en voltes maken tempowisselingen en toen liep die zelfs op sommige stukken nagevelijk :)
Maar rechtsom is die weer bij de uitgang aan het kloten, weer achteruit lopen dus ik eerst normaal been weer toen iets harder en dan een goede trap van door lopen, maar nee nogsteeds achteruit..Sweepje er dan maar bij en zelfs dat had geen effect. Dus lesgever er maar weer echter drijgen met de longeersweep.
Casper was het er niet mee eens en trapte gericht naar haar met 2 benen, gelukkig niet geraakt :=
Omdraaien lukt op zo'n moment ook niet..voor hem is er op zo'n moment geen andere uitweg dan achteruit. Ik heb ook geprobeerd wat minimelona me had aangeraden maar hij deed zo gek dat het totaal niet lukte, volgende keer beter :p

Vandaag kan ik niet komen, maar morgen ben ik vanplan eerst rechtsom met hem te lopen in de bak dan te longeren en weer rechtsom lopen in de bak, kijken wat die dan doet. Als het erop niet gaat doen we het maar een keer aan de hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:46

Tuurlijk willen we dat juist wel weten meiss, en het is alleen maar goed dat je nu over een en ander gaat nadenken en overleggen met je ouders!! Blij om te horen juist!!

Enne , hihi, maar wat zeiden we je ? Casper komt echt niet uit een ei hoor, moet daar stiekem wel een beetje om lachen dat hij effe goed liet weten dat instructrice heel snel moet opzouten met die zweep achter hem, sorry, maar ik zie het al helemaal voor me :+

je moet ook niet omdraaien , laat hem dan juist in zijn achteruit gaan, voor mijn part net zo lang tot hij aan de andere kant van de bak staat, moet jij eens kijken hoe verbaasd hij dan ineens is als hij ziet hoever hij van de uitgang is verwijderd, ik weet bijna zeker dat je dan accuut in de lach schiet van zijn gezichtsuitdrukking...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:50

Vind die zweep trouwens niet shockerend hoor, maar denk wel dat het zinloos is en eerder niet helpen zal als wel

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:59

canela schreef:
Ik heb sinds een maand een nieuw paardje, het is een tuigertje van 6 jaar die alleen nogmaar voor de koets had gereden.
Mijn moeder en ik waren opzoek naar een paardje die heel erg braaf is, waarmee je lekker kan rijden en ook mee naar buiten zou kunnen en dat allemaal eigenlijk ook zonder zadel.
Toen we hem zagen waren we eigenlijk verlieft op z'n koppie en zn liefe zachtaarige rustige karakter, en mochten een aantal weken proberen onder het zadel, zo gezegt zo gedaan, meneer was erg braaf ( stond alle tijd gewoon bij vorige eigenaar ) en we konden al gauw los rijden in een bak zonder enige problemen ( ik moet wel toegeven dat het in een longeer bakje was en 1 x in een binnenbak ).
Omdat hij enorm braaf was aan de hand en onder het zadel, en met de koets was meegenomen naar buiten hebben we gekozen voor hem.
Eenmaal op de nieuwe stal veranderde alles zo'n beetje, nou op zn liefheid na.

Ik ga hem de 1e dag gewoon rust en liet het hem allemaal bekomen, de 2e dag wilde ik hem toch wel zo'n beetje buiten alles laten zien en ging een rondje op het terrijn, ging nog wel goed maar was heel erg nerveus en kijkerig maar dat hoort erbij de eerste dagen.
Omdat die zo braaf was en ik niet kon wachten om lekker te gaan rijden heb ik hem opgezadelt en ging rijden, het ging redelijk buiten dat hij moeilijk te besturen was en enorm oplette. Ik met mijn domme niet nadenkerigheid (bestaat dat? haha) dacht laat ik eens voor het eerst galloperen, dus ik ging het proberen.. Toen ging paardjelief enorm bokken en stijgeren en als een hertje rende die de bak door ( nou bleek dat hij dus niet mocht galloperen voor de koets en kende dus eigenlijk deze gang niet) dus liet ik dit nog maar even achterwegen en ging verder met draf en stap.. er kwam alleen niet zoveel meer van terrecht.

De andere dagen ben ik gaan longeren en grondwerk gaan doen, het longeren ging niet want casper snapte het niet en ik moest het ook nog leren, maar na wat hulp ging dat hardstikke goed, alleen het grond werk := het is dramatisch! Hij heeft telang in de kudde gestaan en heeft daarom scheidings angst ( weet de goede verwoording niet helemaal maar ik bedoel dat hij niet bij de andere paarden weg wilt) de paddock grenst aan de bak en zodra ik voorbij de helft ben met hem schiet hij er als een gek vandoor en trapt soms na, ik denk niet gericht.. Hoe erg ik ook me best doe om hem rustig te houden en als hij het goed doe beloon ik hem overdreven zodat die gewoon ziet wat wel goed is, maar iedere x precies voorbij de helft is meneer weg en zit ik met blaren om mn handen en een overstuur paard.. ik heb het al tientallen keren geprobeerd maar het lukt niet.. Ik mag nu ook niet meer in de bak met hem lopen omdat de bak er van naar de maan gaat, dat begrijp ik dus nu moet ik op een pas van 20 bij 4 lopen, dat is ook niet alles :(

dan nu het rijden... Ik had besloten om voor het rijden altijd te gaan longeren zodat hij zijn energie kwijt kan..
Nou dan ga ik erop en ga ( omdat hij de stuur hulpen nog moeilijk vind) achter een ander paardje rijden ( wat hij ook fijn vind vanwege zijn scheidings angst) het gaat allemaal goed toe we langs de paddock komen ( er staan dan geen paarden in) zodra we de bocht om zijn zet hij het meestal op het rennen, hij drukt zijn rug helemaal weg waardoor ik niet veel controlen meer heb en gaat als een malloot bokken en weer hertjes nadoen.. nou ik flikker er met een salto af en viel hard op mn hoofd, met veel gelukt had ik 0% pijn maar blij was ik niet, ik er weer op en toen deed hij alsof er niks gebeurde.. nouja ik denk kan gebeuren toch.
De keren daarna deed die hetzelfde maar toen na de 1e val die keer ging die door, bleef toen gelukkig wel zitten maar met moeite ( heb helaas ook een onmogelijk slecht evenwicht ). De keren daarna gingen ook allemaal hetzelfde.. Zodra hij in de bak is word hij verschikkelijk bang, kijkend, opgefokt, alsof er een leeuwtje achter em aan loopt steeds..

Nou ben ik gaan nadenken en heb bekeken wat ik voor hem moet doen en wat ik ervoor terug krijg.. nou ik moet poepscheppen en hem borstelen maar meer dan liefde en een schattig koppie krijg ik niet terug op dit moment.. en volgensmij is hij niet een paardje wat aan mij eisen ( oke dat klinkt wel heel streng ) kan voldoen..
Toen heb ik het met mijn ouders besproken en zijn we oplossingen gaan zoeken, toen dachten we dat we hem het beste kunnen laten doorrijden door iemand, maar dan dacht ik.. dan is het wegrennen aan de hand nog niet weg, kunnen we nog niet buiten rijden, ook niet buiten wandelen en is er een kans dat hij dit nogsteeds doet omdat het na mijn iedee angst is, geen angst voor rijden maar voor alles om zich heen.
Dat aan de hand wegrennen kan met veel tijd weggaan alleen heb ik geen goede mogelijk heid dat te doen omdat ik niet in de bak mag en op het pad is het geen iedeaal idee.. ik heb het al een paar x geprobeerd met geen succes trouwens.
Maar ik wil hem zowiezo nog een maand de kans geven en hem door laten rijden en dan kijken wat iker mee kan en ik dacht als het dan nog niet gaat hem dan in te ruilen voor een paardje die wel alles te bieden heeft. Maar ik ben zo bang dat ik het dan fout doe, ik heb helaas veel te snel een paard gekocht en had helemaal niet aan onze eisen gedacht bij het kopen van hem.. Mij lijkt het het besten want als het zo door moet gaan dan is het voor paard en ruiter niet leuk en gun ik hem een plekje waar die gewoon voor de kar kan lopen wat zijn passie is :p
Maar is dit het beste? hebben jullie nog oplossingen? ik wil graaaaag iedeen horen :j

HEEL bedankt voor deze lap tekst lezen :D

Ik denk meteen aan, die eigenaar heeft dat paard , toen je hem uitprobeerde iedere dag een kalmeringsmiddel gegeven