Welke kruising jouw interesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Re: Welke kruising jouw interesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:10

Heb een Highland pony waarvan ik er aan zit te denken om te kruisen met een Fjord, Fries of Tinker en deze laatste gaat eigelijk mijn voorkeur naar uit.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:14

Grappig dat ik toch veel friezen zie!. Zelf ben ik gek van de Pinto Barock kruizing,( wat ondertussen een stamboek is), ook vind ik de kruizing arabo-fries goed gelukt.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:19

Een x Fries kan erg mooi uitvallen maar ondanks deze ook op mijn lijstje staat valt deze eigelijk ook weer af omdat mijn pony 1,44 is en een Fries vaak over de 1,60 zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:21

Booster leuke merrie heb je! Maar grey dun? Ze is toch gewoon schimmel? :+ Of bedoel je dat ze dun had als basiskleur.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:36

Thx
Volgens fokker en paspoort is ze Grey dun wat ook veel voorkomende kleur bij de Highland pony is.
Haar vader is mouse Dun en moeder Grey dun

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:42

Dun is wildkleur, maar je pony is gewoon een schimmel zo te zien. Ken de term grey dun niet (en op Google is er ook niet echt wat over te vinden), maar misschien bedoelen ze dat ze dun geboren is.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:47

Fiffill schreef:
Dun is wildkleur, maar je pony is gewoon een schimmel zo te zien. Ken de term grey dun niet (en op Google is er ook niet echt wat over te vinden), maar misschien bedoelen ze dat ze dun geboren is.

Geen idee heb niet veel verstand van kleuren :D .

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:03

grey dun is geloof ik inderdaad de benaming voor een wildkleur geboren schimmel bij de Highland
al je fokt met de merrie zal je dus ook een wildkleur kunnen krijgen maar je hebt ook 50% kans op schimmel

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:15

Een mooie schimmel x fries hahaha jammer dat ze wat te hoog in schoft liggen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:17

En een Fell pony?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:18

fries zou ik niet doen, vind dat totaal geen combi als ik de foto's in je profiel zie (maar ik vind fries kruisingen soweiso niks O:))
wat zou je graag willen in het veulen?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:20

Ben idd bang dat het met een fries niks wordt.
Ik wil iets groter maar niet te groot ( tussen de 145 en de 155)
breed gebouwd.
ruime gangen.
Kleur maakt mij niks uit.
Geen te korte rug maaar ook niet te lang.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:21

Fiffill schreef:
En een Fell pony?

Heb daar over gedacht maar mijn gedachte viel meer richting fjord of tinker

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:23

ik zou graag mijn welsh cob willen laten dekken door een (grote!) KWPNer. In de hoop dat ik dan een dressuurpaardje voor de toekomst heb...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:26

als ik je merrie zie, zou ik zeggen haflinger
maar als je fjord of tinker wil zou ik voor een tinker gaan en dan eentje die wat hoger op de benen is en niet een te breed type

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:28

booster schreef:
Thx
Volgens fokker en paspoort is ze Grey dun wat ook veel voorkomende kleur bij de Highland pony is.

Grey dun is idd de 'Highlandernaam' voor 'schimmel.
De veulens worden als dun geboren omdat het gros van de Highlanders het dun-gen draagt, maar Grey (schimmel) is dominant over elke kleur en dus worden ze uiteindelijk grey. Bij de Highlanders noemen ze dus ook de 'originele basiskleur' en het feit dat er grey overheen gaat. Genetisch gezien dus juist een heel goede benaming.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:38

Ik zou ook niet zo snel voor Fjord gaan... vind ik idd Haflinger er beter bij passen.

Francis dat leek mij het meest logische ja, is best handig zo. Zouden ze altijd moeten doen. :P

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:43

Ik ben in het algemeen een haflinger gek heb in het verleden ook een haflinger gehad alleen daar geen fijne ervaringen aan over gehouden en als ik om mij heen kijk is dat ook niet wat ik kwa karakter eigenschappen terug wil zien.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:57

Francis schreef:
booster schreef:
Thx

Grey dun is idd de 'Highlandernaam' voor 'schimmel.
De veulens worden als dun geboren omdat het gros van de Highlanders het dun-gen draagt, maar Grey (schimmel) is dominant over elke kleur en dus worden ze uiteindelijk grey. Bij de Highlanders noemen ze dus ook de 'originele basiskleur' en het feit dat er grey overheen gaat. Genetisch gezien dus juist een heel goede benaming.

Dank je voor de uitleg

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:38

Ik heb ook een apart kruisinkje haha.
Mammie is een American miniatuur horseXshet
Pappie een NRPS ( C pony )

gevolg: NRPSxAMHxShet haha

Hij is nu bijna een jaar oud, en zelf ben ik er heel gek mee. Hij is zwart als de nacht en nu bijna een meter hoog.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:27

wat een leuk topic zie ik nu pas.

ik heb een friesxwelsh kruizing op stal staan dit was een foutje maar is een heel leuk mini friesje met kleur van moeders uitgekomen.

als hij een merrie was geweest zou ik hem dekken met een tinker hengst om meer body en behang te krijgen + bonus dat je mischien een bont veulen kan krijgen als je met bonte hengst dekt

of anders weer dekken met een fries voor meer hoogte en driekwart fries te krijgen

voor foto's van mijn paardje [ITP] amor maar weer eens als knappe 3 jarige Frelsh

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 15:32

leuk die Amor, soms pakken per ongeluk-kruisingen goed uit. Mijn geplande kruising word nu vermeld in mijn profiel, Arabische merrie gaat gedekt worden door een Rocky Mountain hengst. Dit topic heb ik eigenlijk ook geopend terwijl ik al ongeveer zeker was over het fokken van die kruising. De nakomeling wordt voor eigen gebruik als alles goed uitpakt, voor de recreatie en hopelijk endurance. De reden voor de kruising is het fokken van een sterk paard met veel uithoudingsvermogen en werklust, maar iets meer nuchter en rustig dan een Arabier. Hopelijk met goede manen en staart en misschien een speciale kleur maar daarvoor heb ik het niet gedaan (50% kans op schimmel). De hoogte maakt mij niet zoveel uit, waarschijnlijk rond de 1,50 is prima voor mij omdat ik maar 1,58 lang ben. Nou hopen dat de dekking en dracht allemaal goed gaan :)

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:33

set_elkol schreef:
leuk die Amor, soms pakken per ongeluk-kruisingen goed uit. Mijn geplande kruising word nu vermeld in mijn profiel, Arabische merrie gaat gedekt worden door een Rocky Mountain hengst. Dit topic heb ik eigenlijk ook geopend terwijl ik al ongeveer zeker was over het fokken van die kruising. De nakomeling wordt voor eigen gebruik als alles goed uitpakt, voor de recreatie en hopelijk endurance. De reden voor de kruising is het fokken van een sterk paard met veel uithoudingsvermogen en werklust, maar iets meer nuchter en rustig dan een Arabier. Hopelijk met goede manen en staart en misschien een speciale kleur maar daarvoor heb ik het niet gedaan (50% kans op schimmel). De hoogte maakt mij niet zoveel uit, waarschijnlijk rond de 1,50 is prima voor mij omdat ik maar 1,58 lang ben. Nou hopen dat de dekking en dracht allemaal goed gaan :)

spannend duimen dat leukt ik vind het mooie paarden die rocky's vooral die zilverappel zwart kleur

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 15:35

Ja daar is ook 6,25 procent kans op :+ en 6,25 procent kans op een zilverappel zwart geboren die schimmel wordt.

Afbeelding

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:38

Ik hou zelf niet zo van kruisingen, heb dus ook geen 2 rassen op het oog die ik wel samen zou kunnen zien.
Maar wie weet komt er iets heel moois voorbij.. :)