Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:06

Soms heb ik ook wel het idee dat ze het gewoon leuk vinden om je paard te zien schrikken. Dan doel ik vooral op kinderen, jongens rond de 13/14 die achter of naast je paard gaan fietsen om even lekker te gaan bellen. Hallo, ik rijd in de berm, je kunt er gewoon langs, ze doen het echt voor de lol.
En dan nog hard lachen ook.
Een keer werd ik zo krielig dat ik riep: jammer he dat ie niet schrikt!!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:10

amykimmie schreef:
Ik wil het verhaal niet vertellen zodat iedereen het met me eens is.
Ieder zn eigen mening!
Maar ik wordt er wel een beetje zat van dat ik alles zo zoetjes aan 10x moet gaan vertellen. Lees dan het hele topic of reageer gewoon niet.
Ik erken mijn fout, maar was het nodig om me uit te schelden?
Inderdaad, laten we dat maar even buiten beschouwing houden.

Voor de goede orde, heb me (voordat ik reageerde) door het hele topic geworsteld. Alles gelezen. Je hoeft dus niet 10x alles vertellen. Je probeert mijns inziens door alles 10x te vertellen het gelijk aan je zijde te krijgen.

Stel dat je aan een bijna ongeluk ontsnapt, flinke adrenaline stoot, dan ben je daarna meestal ook niet meer zo vriendelijk. Dan komen er vaak wat minder nette woorden uit.

Maar in je OP staat ook al dit:
Citaat:
Ik keek om; ja hoor weer zo'n poedersuiker wielrenner.
, dus zelf weet je ook prima wat schelden is. Daarmee creeer je in je OP al een bepaalde sfeer. Je had ook kunnen schrijven dat je op een kijkerig paard / nerveus paard had gezeten en dat je schrok van de wielrenster die belde en dat je je bewust was dat de situatie voor geen van drieen (jou, je paard EN die wielrenster) verre van ideaal was. Dat hierdoor een gevaarlijke situatie was ontstaan voor jullie en dat de wielrenster het oploste op een manier die jij niet gekozen zou hebben (door je kennis van paarden) en dat ze je daarna nog had uitgescholden, dan was je verhaal heel anders overgekomen.

@ Berdien85, ik heb niet de intentie gehad ergens te schrijven dat ik mijn paard altijd volledig onder controle heb. Wat ik dan wel wilde schrijven is, dat ik me bewust ben van het feit dat ik mezelf en andere weggebruikers in gevaar kan brengen ALS ik mijn paard niet onder controle heb/had. En dat ik dan naar mezelf moet kijken als er iets mis kan gaan en niet per definitie de schuld leg bij "leken" die verkeerd reageren (imo). (en dan laten we het schelde maar even buiten beschouwing ;)..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:12

Het paard is kijkerig. Een paard is nooit 100% mak. Het kan namelijk altijd schrikken.
Heb jij ooit op een bang paard gezeten? Ik denk het niet. Zoals al eerder gezegd maak je mij niet wijs dat jouwn paard nooit schrikt, en jij het meteen onder controle hebt. Je hebt toch 1 of 2 seconden nodig om te reageren.
Als een paard bang is, laat ik hem of haar rustig kijken. Als het een gevaarlijke situatie is, zoals in de OP, probeer ik zo snel mogelijk aan de kant te komen. Maar moet ik haar helemaal kapot trappen omdat ze niet luistert? Merrie ging op dat moment voor, dat kan wel egoistisch zijn, maar ik heb geen zin om haar af te gaan beulen omdat er een wielrenner aankomt.

Okee, nog een keer duidelijk, hoop dat het dan voor jou ook eens duidelijk wordt.
Paard is 5. 2 jaar onder het zadel. Eerste jaar door de dochter van de eigenaar. Toen zijn we elke zaterdag met een groepje naar buiten geweest, de weg op. Eerst ik en de dochter op paarden en de eigenaar mee op de fiets.
Merrie pakte dit goed op en al gauw gingen dochter en ik met zn tweeen.
Imo belering voltooid.
Merrie is kijkerig. Maar dat is een ander paard op stal ook, die is 8 en komt meerdere keren per week buiten.
Zit in het karakter.
ELK PAARD KAN SCHRIKKEN, HOE MAK OF BRAAF OOK.
In mijn ogen is een paard nooit 100% verkeersmak. Dat KAN gewoon niet. Je maakt mij echt niet wijs dat jij een paard kent wat nooit schrikt, bang is of opkijkt onderweg. Ja, het hobbelpaard misschien.

In mijn OP wil ik duidelijk maken dat ik gewoon baal van de MEESTE!!!!!!!!!!!!!!!!! wielrenners hier.
En dat zulke dingen niet alleen met dit paard voorkomen, maar ook lopen, fietsend of weet ik wat.
Het paard kan dan wel mijn verantwoording zijn, het kan allemaal wel mijn schuld zijn maar een beetje sociale nederlander was afgestapt. En nogmaals, niet iedereen heeft verstand van paarden. Maar je ziet het verschil heus wel tussen een braaf mak paard wat lekker in de berm stapt, of een stuiterend paard wat overdwars op het fietspad staat.

Als er een wielrenner, fietser of weet ik wat op de grond ligt, race ik er toch ook niet voorbij?
Tja, moet je die fiets maar onder controle houden en niet vallen!!!
[/quote]

Nou zeg, ga je nu mensen persoonlijk aanvallen? Doe eens even rustig zeg. Rocamor heeft gelijk, je had je paard niet onder controle. Paard was niet voor of achteruit te krijgen DUS je had geen controle over je paard, anders liep je paard gewoon rustig met je mee. Bovendien had je de wielrenner ook kunnen waarschuwen, of vriendelijk kunnen vragen of zij even zou kunnen wachten omdat je paard bang was. Je hebt goed gehandeld door je paard even naar het 'gevaar' te laten kijken, maar waarschuw de passerende voorbijgangers gewoon eerst even. Ik heb ook jonge paarden gereden die ik ook verkeersmak heb moeten maken. Dat waren óók paarden die midden op de weg geen stap voor of achteruit deden, deze paarden had ik dus ook niet altijd even goed onder controle. Ik probeerde er altijd voor te zorgen dat de rest van het verkeer er gewoon langs kon. Kon dat niet, dan waarschuwde ik even en maakte ook mijn excuses. De meeste mensen hebben hier dan ook wel begrip voor, weten bovendien wat er aan de hand is en rijden er vervolgens rustig langs of wachten even.

De wielrenner had trouwens niet hoeven schelden en ze had er ook rustiger langs kunnen rijden (al was het maar voor haar eigen veiligheid).[/quote]

Ze valt mij toch ook persoonlijk aan?
Ik ga er ook helemaal niet meer op in. Er staat genoeg over in het topic waarom ik niets heb gezegd tegen de wielrenster of haar heb gewaarschuwd.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:13

amykimmie schreef:
Soms heb ik ook wel het idee dat ze het gewoon leuk vinden om je paard te zien schrikken. Dan doel ik vooral op kinderen, jongens rond de 13/14 die achter of naast je paard gaan fietsen om even lekker te gaan bellen. Hallo, ik rijd in de berm, je kunt er gewoon langs, ze doen het echt voor de lol.

Hier heb je zooo gelijk in. Er zullen altijd kleuters blijven die op sensatie uit zijn !

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:13

amykimmie schreef:

Dan roep je het wel over jezelf af. Je kunt ook uitleggen wat er voor gevaarlijke taferelen kunnen ontstaan. Zowel voor hun als voor jou. Vaak is het inderdaad stoerdoenerij. Daar kunnen wij (als ruiters) aan meewerken om te voorkomen, door rustig/netjes uit te leggen dat wat voor ons vanzelfsprekend is, voor een leek niet zo is.

hoewel het af en toe wel onwijs irritant is, dat weet ik ook wel :D

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:15

Ik irriteer me er ook dood aan, even een lekker buitenrittje, tring tring, ja hoor, paard weer helemaat gespannen. (dat doet ie wel gauw, maar ik stapte in de berm, en de wielrenner kon er makkelijk langs :( )

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:15

amykimmie schreef:

Dan roep je het wel over jezelf af. Je kunt ook uitleggen wat er voor gevaarlijke taferelen kunnen ontstaan. Zowel voor hun als voor jou. Vaak is het inderdaad stoerdoenerij. Daar kunnen wij (als ruiters) aan meewerken om te voorkomen, door rustig/netjes uit te leggen dat wat voor ons vanzelfsprekend is, voor een leek niet zo is. Reageer je gefrustreerd, hebben zij hun zin "een paardenmeisje over haar toeren" en zullen ze het volgende keer weer doen. Ga je erboven staan en blijf je reeel, heb je misschien een andere ruiter behoed voor dit kinderachtige en irri gedrag van dit soort kleuters

hoewel het af en toe wel onwijs irritant is, dat weet ik ook wel :D
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 01-08-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:17

Ze blijven het gewoon doen, of je ze nou negeert of niet. Meestal zijn het dezelfde personen.
Ik zou ze wel eens uit willen leggen wat er nou zo gevaarlijk aan is, maar jammer genoeg fietsen ze altijd hard door.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:23

Oh ja? ik zie staan dat de wielrenner niet heel veel vaart had dus je had toch wel even kunnen roepen dat het paard bang was? Maar goed, dat is geklets achteraf. Nogmaals, wielrenner is erg dom geweest om er zo vlak langs te rijden. Ik had het risico zelf niet willen nemen iig..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:27

Wielrenners kunnen idd best vervelend zijn ja...
Paard wat ik rij staat aan een heel smal weggetje met aan beide kanten een steile kant richting sloot. Als ik naar buiten wil moet ik eerst die weg af, ga altijd gewoon middenop lopen, dan moeten ze iig wel afremmen als ik er loop en meestal doen ze dat ook wel netjes. maar ja je houdt er altijd rare tussen he..

Heb trouwens vorig jaar een keer een buitenrit gemaakt met een groep manegepaarden, reden we ook langs t fietspad, kwam er een hele grote groep wielrenners aan en die gingen zowaar voor ons allemaal de weg op! Dus t kan wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:28

Ze belde, maar op dat moment schrok het paard weer dus was mijn aandacht voor de wielrenster even weg en weer op de merrie gericht.
Toen ik het wou zeggen reed ze er al achter langs. Dus toen leek het mij onnodig om nog te gaan zeggen, en meteen daarna begon ze ook met schelden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:28

Mixed feelings over het topic, enerzijds ben ik ook van mening dat je ook met een paard gewoon een bestuurder bent en dat je idd volgens de wet geacht bent om je voertuig ( :+ ) onder controle te hebben. Dat betekent dus met een paard wat nog niet helemaal beleerd is in het verkeer dat je ofwel met een leerpaard meegaat ofwel iemand te voet of op de fiets meepakt die je kan helpen bij potentieel gevaarlijke situaties.

Anderzijds heb ik ook zo mijn ervaringen met wielrenners en ook hier is dat op de weg niet het meest aangename volk. Zowel te voet, op de fiets, met de auto als te paard erger ik me dood aan hun 'ik fiets hier en je zoekt het maar uit'-attitude. En helaas gaat het niet om uitzonderingen maar zijn de wielrenners waar ik geen last van heb juist de uitzondering. Ik verzucht dus ook regelmatig dat ze het moeten verbieden en trainingen gewoon op een soort koerscircuits gedaan moeten worden :+
Met mountainbikers heb ik die ervaringen trouwens niet, net als met mensen met crossmotors, over het algemeen lijken die juist veel beleefder en met meer verkeersinzicht te werk te gaan in hun trainingen.

Maar, denk ik dan ook weer, de hele ruiterij heeft ook een bepaalde naam, van asociaal, arrogant, uit de hoogte, egoistisch,.. die is er ook niet uit zichzelf gekomen neem ik aan :P En ik heb ook niet het gevoel dat ik me daaronder kan scharen. Dus om nou ongezien die bepaalde wielrenster te veroordelen, dat ook weer niet :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:30

Rocamor schreef:
@ Berdien85, ik heb niet de intentie gehad ergens te schrijven dat ik mijn paard altijd volledig onder controle heb. Wat ik dan wel wilde schrijven is, dat ik me bewust ben van het feit dat ik mezelf en andere weggebruikers in gevaar kan brengen ALS ik mijn paard niet onder controle heb/had. En dat ik dan naar mezelf moet kijken als er iets mis kan gaan en niet per definitie de schuld leg bij "leken" die verkeerd reageren (imo). (en dan laten we het schelde maar even buiten beschouwing ;)..)

Ah op die manier.. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:34

amykimmie schreef:

En dat is dus precies de reden dat je moet zorgen dat je je paard onder controle kunt houden. Het is een zekerheid dat je buiten dingen tegenkomt die je paard kunnen laten schrikken, zorg dan dus dat je daar mee om kunt gaan. Dat een paard schrikt hoeft geen probleem te zijn, maar hoe het zich bij die schrik gedraagt wel. Een paard dat in blinde paniek wegvliegt als het schrikt hoort niet buiten het erf te komen, dat is levensgevaarlijk.
Mijn paarden kunnen, mogen en zullen ook af en toe schrikken, maar zijn ondertussen ook getraind (ja, daar zit werk in) dat ze ook bij schrik zich laten begrenzen door hand en been van de ruiter/begeleider. Op plaatsen waar plek zat is mogen ze gerust een sprong opzij maken of een pirouetje draaien, maar langs de weg is er altijd een wakend been waar ze ook respect voor hebben. Wanneer er iets aankomt dat echt buiten de normale belevingswereld valt van mijn paarden, dan stap ik af en begeleid ik ze vanaf de grond naar een veilige plek waar ze kunnen kijken naar het rare ding.
En hoeveel tijd kost het om op een niet helemaal stuurbaar paard even te roepen: "momentje" of iets in die richting? Dan had je in ieder geval de wielrenster aangegeven dat wachten verstandiger was zonder dat je veel aandacht van je paard af hoefde te halen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:37

Ik kom ook niet buiten als een paard in blinde paniek er van door zal gaan. Het enige wat ze dan doen is een grote sprong vooruit. Dat een paard kan schrikken is nu eenmaal een feit.
Dat met die kinderen, daar schrikken ze niet van. Maar ik vind het wel vervelend, al helemaal omdat ze proberen mij, het paard en ook zichzelf in een onverantwoorde situatie te brengen. En daar kan ik dan wel pissig om worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:37

Die vestjes zijn inderdaad heel goed, alleen moeten ze dan wel in het Nederlands zijn gesteld om hier echt goed te kunnen werken ;)
Misschien wel een gat in de markt? ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:41

Waratje schreef:
Die vestjes zijn inderdaad heel goed, alleen moeten ze dan wel in het Nederlands zijn gesteld om hier echt goed te kunnen werken ;)
Misschien wel een gat in de markt? ;)

Nou meestal al is een wielrenner een beetje afgeleid (nu dan omdat het er in het engels staat), remmen ze wel om het te kunnen lezen.

Ik denk dat als je zo'n vestje koopt bij de Action oid, en hem laat bedrukken dat het er zo in het nederlands staat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:41

Die hesjes zijn wel een goed idee. Maar dan vraag ik me af of ze zich er aan houden.

Okee, dan kom ik weer met het voorbeeld van mn moeder.
Die fietst met een klein kind achterop. Het lijkt me dat je dan toch wel denkt, oei, een klein kind achterop, daar zal ik maar niet te dicht bij langs gaan. Moet zij dan ook een hesje gaan dragen met: pas op, klein kind, kan uitzwenken oid?
Ik denk dat ze zich er weinig van aantrekken.
Zelfde dat hier in het dorp naast het fietspad een geitjeswei ligt, komen veel kleine kinderen. Naast het fietspad staat een bankje, daar zitten die kinderen wel eens op. Maar niet even tempo terug.
Wat als er plots een kind oversteekt? Tuurlijk moeten de ouders opletten, maar ik vind ook dat de fietsers op moeten letten. Houd gewoon rekening met elkaar, dan hoor je niemand meer zeuren.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:44

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:45

amykimmie schreef:
Die hesjes zijn wel een goed idee. Maar dan vraag ik me af of ze zich er aan houden.

Okee, dan kom ik weer met het voorbeeld van mn moeder.
Die fietst met een klein kind achterop. Het lijkt me dat je dan toch wel denkt, oei, een klein kind achterop, daar zal ik maar niet te dicht bij langs gaan. Moet zij dan ook een hesje gaan dragen met: pas op, klein kind, kan uitzwenken oid?
Ik denk dat ze zich er weinig van aantrekken.
Zelfde dat hier in het dorp naast het fietspad een geitjeswei ligt, komen veel kleine kinderen. Naast het fietspad staat een bankje, daar zitten die kinderen wel eens op. Maar niet even tempo terug.
Wat als er plots een kind oversteekt? Tuurlijk moeten de ouders opletten, maar ik vind ook dat de fietsers op moeten letten. Houd gewoon rekening met elkaar, dan hoor je niemand meer zeuren.

Dat is maar net hoe je zelf rijd, wbt de kinderen op het bankje. Ik denk ook wel dat die kinderen roepen van "Kijk een paard!", en sowieso een stapje achteruit doen. Een paard hoor je toch wel aankomen als die hard gaat? ;)

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:46

MyHu schreef:
Ik irriteer me er ook dood aan, even een lekker buitenrittje, tring tring, ja hoor, paard weer helemaat gespannen. (dat doet ie wel gauw, maar ik stapte in de berm, en de wielrenner kon er makkelijk langs :( )

Nu moet ik toch zeggen dat ik als ik aan het wielrennen ben ik ook op een afstandje vast een keer bel. Als ik te paard ben heb ik de ervaring dat paarden eerder schrikken als er vanuit het niets ineens een fiets die ze niet aan hebben horen komen langszoeft.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:49

Ik ben het met Altos eens! Ik vind het wel fijn als ze een keer bellen, die fietsen zijn altijd zo stil dat ik er zelf ooit wel eens van schrik als er inneens een langs komt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:53

Yep, fietsers die op een afstandje al bellen bedank ik altijd hartelijk. Het is ver genoeg dat je paard er vaak niet van schrikt en mocht het schrikken is er nog ruimte om dat op te vangen. Perfect dus, in mijn ogen :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:03

Beetje dubbel dit.

Enerzijds moet je als ruiter je paard gewoon onder controle hebben en geen gevaar zijn voor andere weggebruikers... maar anderzijds, als er dan onverhoopt toch wat gebeurd (het blijft een dier) dan is die wielrenster natuurlijk onwijs dom om zo door te gaan duwen en er vlak langs te fietsen. Ze brengt gewoon zichzelf in gevaar.

Ook iemand zonder verstand van paarden ziet toch wel dat je niet te dicht in de buurt van de hoeven van een nerveus paard moet komen. Paarden worden niet voor niets ingezet bij voetbalwedstrijden, zelfs domme voetbalsupporters hebben nog een instinctieve angst voor een paard.

Kortom: ruiter moet niet met een onervaren paard de weg op gaan (er zijn genoeg manieren om je paard verkeersmak te maken zónder onschuldige weggebruikers daar mee lastig te vallen) en fietsers moeten afstand houden als een paard toch een keer onrustig is.