Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:32

bethje31 schreef:
He Ailill het is inderdaad moeilijk om niet met vooroordelen te gaan smijten maar ik denk wel dat je kunt zeggen dat Amerikanen over het algemeen meer geneigd zijn tot extremen en dat ook normaler vinden. Het argument doe maar gewoon dan doe je gek genoeg is niet echt van toepassing.
Kijk naar die idiote religieuze cults die ze hebben, die overdreven verkiezingen, hun eten, hun porties, hun auto's en dus ook ook hun fokkers. Kan niet groot of extreem genoeg zijn...
Totilas vindt ik geen extreem gefokt paard. Ok hij lijkt niet echt op een prezwalski maar verder voldoet in feite aan de standaard proporties van een gemiddeld paard en fysiek functioneert hij perfect. De foto's die ik hier zag voldoen daar absoluut niet meer aan, paarden zijn misvormd en kunnen haast niet meer goed functioneren, die ruggen! Dat er nog iemand op gaat zitten ook! Wat een idiote manier van fokken en die manier van rijden ook! Om nog maar helemaal te zwijgen over die paarden op anabolen. Gewoon ziek, arme dieren.....

Je slaat de spijker precies op z'n kop. . . ik zat net nog wat te lezen en dacht bij mezelf dat ze daar inderdaad veel extremer zijn. Niet alleen in de manier van denken maar ook inderdaad met alles wat maar groter en meer kan worden/zijn. Dat is op zich niet erg, moeten ze verder zelf weten. . . maar als je vervolgens ook nog dieren wil gaan veranderen ben je omi verkeerd bezig. Op zich kan ik iemand met een sterke eigen mening vaak goed waarderen, mits diegene in staat is objectief naar iets te kijken en ook zo eerlijk kan zijn om een evt. fout toe tegeven. Of ze dat kunnen is een 2e ;)

Over Totilas. . . ik ben een beetje klaar met het hele Toot-RAT gedoe (bedoel dit niet naar jou toe). Of je bent voor of je bent tegen, feit blijft dat juist diegene die opvallen vaak kritiek over zich heen krijgen. Maar er is een groot verschil tussen inderdaad een opvallend paard fokken, of een soort dusdanig verminken dat ze niet meer normaal kunnen functioneren.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:33

Ailill schreef:
Tuurlijk gaan er hier een hele hoop dingen mis, door toedoen van de mens. Maar als ze zelfs daar in de VS van mening zijn dat sommige (dus niet iedereen) mensen verkeerd bezig zijn, waarom doen ze er dan niets aan? Amerika is een land met ontzettend veel macht en is ook in staat om op zeer korte termijn veel gedaan te krijgen. Dat moeten ze natuurlijk wel willen ;)

De roep wordt steeds groter daar.
http://www.timesfreepress.com/news/2012 ... idespread/
http://hsus.typepad.com/wayne/2012/03/h ... k.facebook

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:34

Totilas kan niet normaal functioneren, behalve dan als dressuurpaard. En dat is maar goed ook want daar is hij voor ontworpen. Als we morgen met z'n allen besluiten dat dressuurrijden stom en nutteloos is is Totilas niks meer waard.

Dat is al zo sinds hij verwekt is, heeft niks maar dan ook niks met zijn ruiter te maken :?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:35

stef schreef:
Of de transporten van argentinie naar Italie (met de boot) omdat europa de criollo heeft ontdekt... tja...

Dat is ook zoiets bijzonders, die paarden zijn een overschot in Argentinie en komen met schepen tegelijk naar Italie voor vlees. Daar worden wat exemplaren eraf geplukt en voor 3000-8000 euro verkocht. In Nederland worden ze volgens mij aangeboden vanaf 4500 euro.
Ik snap daar niks van, boten vol met gezonde (overschot)paarden waarvan elke willekeurige criollo een kiloprijs heeft OF 3000-8000 euro kost

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:38

mltex schreef:
stef schreef:
Of de transporten van argentinie naar Italie (met de boot) omdat europa de criollo heeft ontdekt... tja...

Dat is ook zoiets bijzonders, die paarden zijn een overschot in Argentinie en komen met schepen tegelijk naar Italie voor vlees. Daar worden wat exemplaren eraf geplukt en voor 3000-8000 euro verkocht. In Nederland worden ze volgens mij aangeboden vanaf 4500 euro.
Ik snap daar niks van, boten vol met gezonde (overschot)paarden waarvan elke willekeurige criollo een kiloprijs heeft OF 3000-8000 euro kost

Nu is het dan de criollo. Maar 60 jaar geleden waren het andere paarden die met de boot kwamen om te worden opgegeten en die toch wel leuk bleken te zijn als paard. Inderdaad raar als je er zo over nadenkt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:45

Mioux schreef:
dwerggroei is dus iets met de botten? (ja sorry hoor echt super mega blond !) op google zie ik namelijk alleen maar achterhanden die te klein/kort zijn. en ook alles niet in proporsies

Volgens mij was hier nog steeds niet echt een antwoord op gekomen dus: dwerggroei is een echte afwijking waarbij meestal door een genetische fout (mutatie) bijv de groeiplaten niet goed ontwikkelen of er niet voldoende groeihormonen worden aangemaakt. Vaak geeft dit naast het klein blijven ook andere problemen. Dit is iets anders als iemand die wel gewoon gezond is/normaal is maar geen aanleg heeft om erg groot te groeien, hoe groot je word is voor een groot deel erfelijk als je steeds kleinere ouders selecteerd zonder dwerggroei krijg je uiteindelijk ook hele kleine dieren, zonder dat dwerggroei daarbij een rol speelt.

Meestal proberen ook de fokkers van kleine dieren dwerggroei te vermijden vanwege de kans op nare bijeffecten. Maar niet allemaal en bij sommige (honden) rassen is een vorm van dwerggroei dus zelfs gewenst, en ook gewoon opgenomen in de rassen standaard.

Ik heb trouwens sowieso mijn twijfels bij het extreem klein (of groot of "uit verhouding") fokken van dieren. Vooral als er geen echte prestatie eis/gezondheidseis aan de basis ligt van die verandering. (EDIT: daarmee vind ook vaak jury sporten eigenlijk geen goede prestatie standaard omdat het nog steeds om mooi gaat. Imo moet je het kunnen meten objectief)

roosvicee

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:51

Die fotos en filmpjes zijn echt mishandeling, gewoon ziek
Idd, waar zijn we mee bezig? :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:53

roosvicee schreef:
Die fotos en filmpjes zijn echt mishandeling, gewoon ziek
Idd, waar zijn we mee bezig? :(

Ja, daar waren we al achter :+

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:59

Vreselijk dit!
Ze zouden gewoon een gezond ras moeten fokken en dan is het goed!
Een paard als dit zou het in de natuur nooit overleven, en zo hoort het niet.
Nee, geef mij maar dan een heerlijk lief bastaardje, dat volgens de fokkers 'niet mooi is'.
Dan ben ik pas echt gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:06

vreselijk , heb alle pagina's met tranen doorgebladerd. stelletje vage amerikanen en hun waanzinnige vage dingen....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:14

hestejente schreef:
Totilas kan niet normaal functioneren, behalve dan als dressuurpaard. En dat is maar goed ook want daar is hij voor ontworpen. Als we morgen met z'n allen besluiten dat dressuurrijden stom en nutteloos is is Totilas niks meer waard.

Dat is al zo sinds hij verwekt is, heeft niks maar dan ook niks met zijn ruiter te maken :?

Volgens stef kan hij nog wel voor een concours wagen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:17

mltex schreef:
stef schreef:

Die dieren hebben dan nog 'geluk' omdat ze een mooi kleurtje hebben en de 'pech' dat ze met zovelen zijn en dus waardeloos. . . en wie is er verantwoordelijk voor die enorme aantallen? Voor het transport? Voor het aan de man brengen van vlees?

Juist ;)

Ik was even lopen met de hond (lekker in dit weer) en zat vooral aan jouw antwoorden te denken. Ik begreep je in het begin niet helemaal, maar ben het met je eens dat er ook genoeg ellende dichterbij huis te vinden is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:17

Cowgirl schreef:
hestejente schreef:

:')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:18

Ja hoor, kan best, mooi laktuig erop en gaan ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:20

Cowgirl schreef:
hestejente schreef:

Lijkt me wel een plan :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:20

charlie_x schreef:
Vreselijk dit!
Ze zouden gewoon een gezond ras moeten fokken en dan is het goed!
Een paard als dit zou het in de natuur nooit overleven, en zo hoort het niet.
Nee, geef mij maar dan een heerlijk lief bastaardje, dat volgens de fokkers 'niet mooi is'.
Dan ben ik pas echt gelukkig.

Maar wat is een gezond ras???

KWPN is veel te groot, dat is niet gezond. Ooit schreef Evert Offereins een colum hierover dat het paard miljoenen jaren nodig heeft gehad te evolueren en wij fokken ze binnen enkele tientallen jaren naar de 1.80m.
Men gaat mij niet vertellen dat de kwpnr zo vaak geblesseerd is omdat er zoveel van zijn en je het dus vaker tegen komt. Even de rijtechnische kunsten van vele ruiters daarbuiten gelaten. 2 jarige met HKO en OCD.

En het Friese paard dan? Die fokken we ook kapot.
Haflingers die pakweg 25 jaar geleden net aan de 1.40 haalden rijken nu halselijk naar de 1.50 en zijn zo enorm in bouw veranderd.

Het lijkt een beetje de omgekeerde wereld van de halter horses.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:22

Ik heb nog wel een op te knappen concourswagen staan...moet alleen even een groter lamoen op. maar ik denk dat Toot ook niet zal misstaan voor mijn onlangs aangeschafte marathon wagen. En wie weet vind ie dat wel leuk...lekker door de bagger crossen. Mag hij eindelijk eens vies worden.

Okay...genoeg gekkigheid...back on-topic.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:46

little_birdy schreef:
die qaurters ik geloof dat gewoon niet he
zijn er ook foto's van met ruiters erop?

Weet niet of hier al op geantwoord is maar op halter horses worden niet gereden, dan kan gewoonweg niet.. ze zijn alleen voor de show zo... ik schaam me bijna dat ik met mijn miezer op de showmanship stond.. :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:50

Weer een vooroordeel. Nee, die extreme worden niet gereden, maar niet elke halter quarter is extreem...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:50

stef schreef:
Weer een vooroordeel. Nee, die extreme worden niet gereden, maar niet elke halter quarter is extreem...

Die bedoel ik ook hoor :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:52

Dan moet je schrijven wat je bedoelt ;) want nu staat er gewoon; op halter paarden kan je niet rijden....

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:53

Dit is dan alweer een ander beeld van een halter paard :j
Afbeelding

@stef : mij was geloof ik ooit verteld dat halter paarden die halter gefokt zijn eigenlijk niet zo geschikt zijn om op te rijden? Zal wel meevallen als die niet zo massief is maar dat had ik ooit ergens gehoord, ben nogal een leek op het gebied van halter

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:57

Een halter paard is ook niet per definitie een quarter. Zelfs bij de mini's heb je halter. Het is een show rubriek

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:57

stef schreef:
Een halter paard is ook niet per definitie een quarter. Zelfs bij de mini's heb je halter. Het is een show rubriek

Ik bedoel de quarter op het moment wel sorry :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:00

hestejente schreef:
bethje31 schreef:
Totilas vindt ik geen extreem gefokt paard.

Het vetgedrukte zeg je goed afgezien van de schrijffout. Jij VINDT dat niet. Hij voldoet aan JOUW beeld van een normaal paard.
bethje31 schreef:
Ok hij lijkt niet echt op een prezwalski maar verder voldoet in feite aan de standaard proporties van een gemiddeld paard en fysiek functioneert hij perfect.

Maar paarden als Totilas komen van nature helemaal niet zo voor. Hij is idioot groot, beweegt nog veel idioter en vooral erg onefficiënt en hij heeft veel te veel heet bloed waarmee hij zich geen raad weet. Lees: het is een neurotisch, de hoogte in gefokt luchtkasteel.

Hij voldoet aan de wensen van de mens van deze tijd. Daarom vindt jij het geen extreem gefokt paard. Ook al is hij dat wel.

Vanzichzelf bewoog Totilas helemaal niet zo extreem. Bij de PAVOcup viel hij geen eens echt op.
Hij heeft wel een exterieur die het mogenlijk maakt om zo te bewegen.
Maar dat is niet het exterieur wat men nu graag bij het KWPN ziet op de keuringen. Hij is zelfs een tikkie ouderwets.