Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:09

Jessix schreef:
Joolien schreef:
Dit zijn hengsten, maar dit is geen spelen, dit is echt vechten. Valt nog mee maar om de intensiteit maar even aan te geven.

Dit is het spel der hengsten. Nogmaals, zo gaat het er bij mij ook aan toe.

Dat weet ik, dit filmpje is ook voor ts bedoeld. Ik neem toch wel aan dat jullie dit wel kennen ;)

Jessix

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:14

Joolien, dan had ik je niet begrepen. Sorry! Maar dan is het inderdaad een goed voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:18

Jessix schreef:
Joolien, dan had ik je niet begrepen. Sorry! Maar dan is het inderdaad een goed voorbeeld.

Geen probleem, had het er even bij moeten zetten. Ik zag dit topic en toen dacht ik aan dit filmpje die ik een tijd terug heb gezien, vandaar dat ik m even neer wilde zetten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:22

Joolien, ik weet niet hoor, maar ook mijn 2 hengsten doen dit dagelijks. En daar gaat het soms nog harder aan toe dan hier. Dit stelt niks voor.

Wat zou TS hier mee moeten? Behalve dat dit een voorbeeld zou kunnen zijn van hoe "gevaarlijk" hengsten wel niet zijn? Ruinen en merries kunnen ook zo knokken.

Jammer toch altijd weer dat mensen dit als een serieus gevecht zien (en die zijn helaas te veel) en andere hiermee ook willen overtuigen dat hengsten gevaarlijk zijn.

TS, dit is stoeien. Bij een serieus gevecht vliegen de haren en het zweet in de ronde en zie je bijt plekken\wonden waar je u tegen kan zeggen, vaak loopt de verliezer ook wel wat kreupel. Als die tenminste nog kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:45

aikon schreef:
Joolien, ik weet niet hoor, maar ook mijn 2 hengsten doen dit dagelijks. En daar gaat het soms nog harder aan toe dan hier. Dit stelt niks voor.

Wat zou TS hier mee moeten? Behalve dat dit een voorbeeld zou kunnen zijn van hoe "gevaarlijk" hengsten wel niet zijn? Ruinen en merries kunnen ook zo knokken.

Jammer toch altijd weer dat mensen dit als een serieus gevecht zien (en die zijn helaas te veel) en andere hiermee ook willen overtuigen dat hengsten gevaarlijk zijn.

TS, dit is stoeien. Bij een serieus gevecht vliegen de haren en het zweet in de ronde en zie je bijt plekken\wonden waar je u tegen kan zeggen, vaak loopt de verliezer ook wel wat kreupel. Als die tenminste nog kan lopen.

Nou ik weet niet wat jij voor wilde paarden hebt, maar dit vind ik redelijk hard spelen, dit zie ik merries en ruinen (normale rijpaarden) niet doen.
Ik wilde even de intensiteit aantonen van hoe fel hengsten kunnen zijn. Niet hoe wild en gevaarlijk ze zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:53

En over serieuze gevechten kan ik ook een boekje opendoen.
Dat quarter hengstje van mij, foto hier ergens boven, is dus een keertje toegetakeld door een echte hengst.
We konden ze op zondag ochtend uit het dorp halen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:28

Nou onze hengsten zijn dan in vergelijking met de meeste toch wel poeslief.
Wij hebben een kudde van 10 hengsten, en na een paar maanden liep er een paard een beetje onregelmatig,
verder geen tekenen van vechten, gewonden etc. gaan gewoon super goed met elkaar om! :)
En de hengsten die bij ons dekken, weten wanneer het dektijd is, en ze weten het ook wanneer
het sporttijd is. En in de paddock mogen ze best gaan uitdagen, steigeren weet ik wat, ze kunnen elkaar
toch niet ernstig verwonden. Maarja dit kan ook komen doordat ze dat is duidelijk gemaakt.
Maarja ik vind dat elke persoon dat met paarden omgaat consequent en duidelijk moet zijn :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:32

Joolien schreef:
Dit zijn hengsten, maar dit is geen spelen, dit is echt vechten. Valt nog mee maar om de intensiteit maar even aan te geven.

ik kan niet zien of het hengsten zijn, en bij de reacties staat dat het merries zijn.
Dus je weet toch niet zeker of het hengsten zijn?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:36

deruijter schreef:
Joolien schreef:

ik kan niet zien of het hengsten zijn, en bij de reacties staat dat het merries zijn.
Dus je weet toch niet zeker of het hengsten zijn?

Merries vechten niet met de voorbenen.
Die hebben losse achter beentjes.

Maar in het filmpje loopt ook een merrie met veulen.
Dus houdt het maar op ruinen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:38

Vaak genoeg merries en ruinen in groepen dit zien doen, vooral ruinen (met merries samen) om hun `kudde` te vormen. Lees genoeg op bokt over paarden die elkaar te lijf gaan, dat zijn geen hengsten.

Maar nogmaals op het filmpje is ECHT NIET fel, vind het nog erg mak. Kijk eens naar doku´s over wilde en verwilderde paarden, hoe die leven in de paar tijd. Zal een wereld voor je open gaan wat betreft vechtende hengsten. Kan je het verschil zien.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:39

nou er zitten soms merries tussen, die schoppen zeker met de voorbenen haha.
Ja lijkt me ook raar dat er 2 hengsten bij een merrie met veulen lopen.
Kans dat de nietpapa het veulen niet leuk zal vinden.
Ik denk ook dat het eerder ruinen zijn.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:40

aikon ja tuurlijk, in het wild schoppen nietpapa's het veulen soms zelfs dood.
Om zijn bloed er in te houden. Maarja die paarden van nu, die zijn inderdaad wel een stukje milder ja haha.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:55

Ik zou het niemand aanraden die niet vanwege de fok een hengst wil houden. Wel zou je voor de hengsten'look' en laat geruinde man kiezen. Ik denk ook niet dat een hengst per sé meer pit heeft.

Onze hengst (inmiddels ruin) is echt een ontzettend rustige pony, zal nooit slaan, bokken of bijten. Maar hij was wel écht hengst. Zo ging hij dwars door alle draden heen, gewoon omdat hij daar zin in had en als er hengstige merries in zijn blikveld waren ging hij desnoods dwars door hout heen.

Zijn energie stopte hij niet in voorwaarts zijn maar puur in dominantie spelletjes. Zo wilde hij nogal eens proberen door je heen te lopen of je met zijn sterke nek aan de kant te duwen. Nu weet ik het een en ander van grondwerk dus ik kon hem wel aan, maar hij was écht koppig en bleef het proberen.

Inmiddels is hij ruin en veel beter te hanteren, er is aan zijn uiterlijk niets veranderd (ziet er nog steeds uit als een hengst) maar is veel minder dominant naar mensen toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:59

deruijter schreef:
@mindim, nou in het begin van de discussie, werd wel aangegeven dat hengsten gevaarlijk waren (misschien niet letterlijk),
en dat ze alleen konden worden gereden door mensen die heel veel ervaring hebben etc.
Maar wat je net zegt, is dat als je een twijfelaar bent je geen hengst moet nemen, maar is dit niet zo bij alle paarden? En een paard mag in het algemeen nooit happen, bijten. Dit geld niet alleen voor hengsten, misschien zullen ze het wat eerder in hun hoofd halen maarja als je een beetje consequent bent (wat je als ruiter sowieso moet zijn) zullen ze dit niet snel meer doen.

@barcelano wat bedoel je met de laatste zin?

Misschien niet zo letterlijk alles nemen, maar proberen het grote geheel te lezen en als je dat doet dan wordt er niet beweerd dat ze staatsgevaarlijk zijn, maar wel wat meer eisen aan een baas stallen, dan bij de gemiddelde hengst of ruin. Dat alle hengsten maar braaf zijn is evengoed onzin natuurlijk.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:07

Ik neem niet alles letterlijk want zoals je leest in mijn reactie, zie je dat er niet letterlijk word verteld dat hengsten gevaarlijk zijn. Maar er komen wel stukken in voor, waarin duidelijk wordt gemaakt dat ze vinden dat hengsten gevaarlijk zijn. En dat alle hengsten maar aparte gevallen zijn, die weet ik veel niet allemaal kunnen aanrichten is natuurlijk ook de grootste onzin.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:11

Ik heb hengsten zien spelen, en ja het gaat er ruig aan toe (heb er ook een hele hoop foto's van... bijvoorbeeld: http://img52.imageshack.us/img52/5471/img7896m.jpg Maar het is spelen. Er zit geen kwaad in :n Afentoe gaan ze even over een grens heen maar echt uit de hand loopt het niet snel. Heb ook gezien dat het van spelen naar gemeen ging, dat was wel even schrikken, maar ze zijn zo uit elkaar te halen gelukkig. Hengsten samen zonder verdere prikkels gaat prima, helemaal geen probleem. Je moet je paarden gewoon kennen en weten welke bij elkaar past :) Ook met ruinen gaat het over het algemeen goed, maar nogmaals, het kan altijd fout gaan, het hangt gewoon van het hele paard af, met of zonder ballen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:12

deruijter schreef:
Nou onze hengsten zijn dan in vergelijking met de meeste toch wel poeslief.
Wij hebben een kudde van 10 hengsten, en na een paar maanden liep er een paard een beetje onregelmatig,
verder geen tekenen van vechten, gewonden etc. gaan gewoon super goed met elkaar om! :)
En de hengsten die bij ons dekken, weten wanneer het dektijd is, en ze weten het ook wanneer
het sporttijd is. En in de paddock mogen ze best gaan uitdagen, steigeren weet ik wat, ze kunnen elkaar
toch niet ernstig verwonden. Maarja dit kan ook komen doordat ze dat is duidelijk gemaakt.
Maarja ik vind dat elke persoon dat met paarden omgaat consequent en duidelijk moet zijn :)

Hoe leer jij dan een paard hoe ze zich onderling in een vrije ruimte moeten gedragen zonder mensen erbij, bijvoorbeeld in de wei. Mijjn paarden zijn heel braaf hoor, maar als ze in de wei elkaar lopen te klieren, denken ze niet 'dat mag niet van de baas, dus dat doen we dan maar niet' .

Nu doe je het weer, je zegt het niet letterlijk te nemen, maar dat doe je wel. Geweldig dat het er bij jou thuis in paais en vree aan toe gaat, maar dat hoeft niet overal zo te zijn. Je moet wat dat betreft verder kijken dan je eigen erf en niet alleen van je eigen uit gaan. Er zijn hier mensen met waarschijnlijk een hoop meer ervaring met hengsten dan jij met je 16 jaren en die praten heus niet allemaal onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:12

deruijter schreef:
Om zijn bloed er in te houden. Maarja die paarden van nu, die zijn inderdaad wel een stukje milder ja haha.

Papa's schoppen zelfs hun eigen veulens dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:15

lifaya schreef:
Ik heb hengsten zien spelen, en ja het gaat er ruig aan toe (heb er ook een hele hoop foto's van... bijvoorbeeld: http://img52.imageshack.us/img52/5471/img7896m.jpg Maar het is spelen. Er zit geen kwaad in :n Afentoe gaan ze even over een grens heen maar echt uit de hand loopt het niet snel. Heb ook gezien dat het van spelen naar gemeen ging, dat was wel even schrikken, maar ze zijn zo uit elkaar te halen gelukkig. Hengsten samen zonder verdere prikkels gaat prima, helemaal geen probleem. Je moet je paarden gewoon kennen en weten welke bij elkaar past :) Ook met ruinen gaat het over het algemeen goed, maar nogmaals, het kan altijd fout gaan, het hangt gewoon van het hele paard af, met of zonder ballen :P

Daar noem je het Lifaya, hengsten zijn zonder prikkels goed te hanteren, maar helaas, een paard zonder prikkels houden, doe dat maar es, zonder daardoor de welzijn van het dier te schaden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:18

Valt mee hoor :) Het hangt er vanaf wat als prikkels word ervaren. Deze paarden stonden met 7 hengsten in een omheinde omgeving. Dus ze hadden hun eigen plekje om lekker tot rust te komen. Als we buiten waren met de paarden was het ook 100% safe. Of er nou een merrie voorbij zou lopen of niet :) Ik vind dat je paarden, ongeacht het geslacht, een eigen rustplekje moet geven. Weliswaar met elkaar maar je moet dus bijvoorbeeld niet, als je een dekhengst hebt, hem op die plek ook laten dekken. Het is heel belangrijk om structuur te hebben :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:18

Mindim schreef:
deruijter schreef:

Papa's schoppen zelfs hun eigen veulens dood.

Dat valt wel mee hoor.
Een merrie is heel wat gemener dan een hengst, dus die hengst wordt door de merries de kudde uitgetrapt.
Een merrie verdedigd haar veulen.
Maar oudere, jaarling, hengstjes met hormonen worden wel weggejaagd.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:20

@mindim waaraan zie jij dan dat ik iets letterlijk overneem? Ik zeg dat ik uit sommige reacties kan halen dat
mensen vinden dat hengsten een geval apart zijn en dat ze gevaarlijk kunnen zijn, volgensmij is
dit niet letterlijk iets overnemen als ik goed heb opgelet op school.
Ik kijk niet verder dan mijn eigen erf. Ik heb het ook over
de stallen van mijn famillie, vrienden en bekenden.
En ik snap dat oudere mensen meer ervaring hebben dan mij,
heb ik daarover dan iets gezegd, waardoor jij over mijn leeftijd gaat beginnen? Ik ga toch ook niet over jou
leeftijd beginnen? EN nee je leest mijn reactie verkeerd. Ik bedoel dat het onze paarden duidelijk is gemaakt
dat ze weten wanneer het dektijd of trainingstijd is.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:23

Ariebren, in een kudde in het wild is de hengst meestal de baas, en als een merrie van een andere hengst
dragend is en het veulen word geboren kan de hengst het veulen willen doden. Ik zeg daarmee natuurlijk
niet dat dit altijd zo het geval is :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:23

deruijter schreef:
Ariebren, in een kudde in het wild is de hengst meestal de baas, en als een merrie van een andere hengst
dragend is en het veulen word geboren kan de hengst het veulen willen doden. Ik zeg daarmee natuurlijk
niet dat dit altijd zo het geval is :)

Heb je het echt fout :)) De merrie is de baas :') de hengst dient enkel voor nageslacht. Je hebt 1 leider en dat is de merrie

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:25

Nee volgensmij is dit niet zo, hengst is dominant. Maar het kan zijn dat ik het fout heb.
Maar als ik kijk naar animal planet dan denk ik toch dat de hengst de leider is.