Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:04

Dan moet je zo'n paard als hij zo slecht is dat hij afgekeurd wordt niet voor hetzelfde geld nog 2x laten keuren.
Bovendien weet je dan toch hoe het er voor staat?
Ze keuren hem dan heus niet weer af op die 3 of chip waarvan ze weten dat hij er zit.
Transparantheid bij verkoop voorkomt een hoop problemen.En 3x klinisch niet goed is gewoon niet gezond.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:04

ikke schreef:
Pion schreef:
Jammer ambre.

Wij hadden ook de afspraak, bij afkeuring kosten verkoper.
Alleen klinisch gedaan, rontgen hadden ze als 3-jarige al gemaakt en die foto's waren goed dus dat hebben we maar gelaten.
Bij rontgen kan ik me voorstellen dat je de kosten misschien splitst bij afkeuren.
Maar als koper ga je toch niet iedere keer sowieso opdraaien voor de keuringskosten?
Dan blijf je straks bezig. Stel je hebt er toevallig 3 op rij die afkeurd worden?!

Je mag verwachten dat je een gezond paard aangeboden krijgt, kreupelheden of duidelijke afwijkingen aan de buitenkant die kunnen we zien ja, maar ik kan niet IN een paard kijken.
Daar heb je foto's voor nodig.
Bovendien bij afkeuring weet de verkoper ook hoe het ervoor staat, en dan mag de koper voor die kosten opdraaien? En bedankt, nee dankje.

Maar je zult als verkoper drie keer op rij kopers krijgen die je paard "afkeuren"..........

Maar mocht er iets mis zijn op de rontgen kun je al zeggen, rontgen afgekeurd. Dat wordt echt niet zomaar beter :n
Of klinisch, wat zei de DA echt 'afgekeurd' of 'probeer later weer'? Je krijgt als verkoper ook een extra stuk informatie.
Mijn paard is ook 'ggk' voor het doel van de koper (sport). Ene voorhoefje nét ietsje steiler dan dan andere.
Paard had ook afgekeurd kunnen worden voor de sport maar goed voor recreatie. Dan had ik het paard dus niet meegenomen. Een ander misschien wel.
En de verkoper heeft de info.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-02-12 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:05

MiniMaxi schreef:
Ja die 8 jarige ja, ga toch maar eens contact opnemen. Kijken kan nooit kwaad en een vriendin van mij woont er vlak bij dus leuk te combineren ;-) is het ritje zoiezo niet voor niets haha

En idd gewoon zo goed als je kan controleren. Maar een paard voor dat bedrag ga ik persoonlijk niet helemaal binnenstebuiten keren.

In ieder geval wel klinisch laten doen. :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:07

Bij ons is afkeuring nog 1 enkele rit waard,of er moet iemand zijn die zin heeft om tijd en geld te steken in een paard wat niet goed is.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:07

Ja klopt dat altijd :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:10

Pion schreef:
ikke schreef:
Maar je zult als verkoper drie keer op rij kopers krijgen die je paard "afkeuren"..........

Maar mocht er iets mis zijn op de rontgen kun je al zeggen, rontgen afgekeurd. Dat wordt echt niet zomaar beter :n
Of klinisch, wat zei de DA echt 'afgekeurd' of 'probeer later weer'? Je krijgt als verkoper ook een extra stuk informatie.

Maar waar de ene dierenarts de rontgenfoto's afkeurt, ziet de andere dierenarts geen enkel probleem. Daar wordt op dit moment zelfs een rechtzaak over gevoerd: [TAO] Rontgenfoto's paard na 4 weken door vzk DA anders beoordeeld
Waarmee dus gewoon bewezen is dat ook rontgenfoto's relatief zijn!

Wie had hier nu wat moeten betalen? Wie zat hier fout? Wat doe je om dit te voorkomen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:11

MiniMaxi:als jij makkelijk afscheid kan nemen dan kun je het risico wel nemen door hem niet te grondig te keuren.
Ik ben daar heel makkelijk in,als hij dan niet goed blijkt te zijn gaat hij ook heel snel weer weg.
Helaas kost een goedkope net zoveel als een dure en ik heb geen zin meer in een paar jaar opleiden en dan weer afscheid nemen.
Dus bij een goedkopere laat ik ook een paar foto's nemen.Ff de knie en de sprong en de stralen op de foto.
Bij een goedkope is dit natuurlijk voor eigen rekening.Laat hij zich fijn rijden en kun je makkelijk inbuigen op beide kanten dan is de rug/hals ook niet te slecht.
Zelf een rondje op het harde slingeren geeft ook alvast een indicatie of je überhaupt wel klinisch moet gaan keuren.

ambre

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:13

Ikke:ik vertrouw op mijn eigen DA en de hoek waarin de foto gemaakt wordt is veelzeggend.
Daarom altijd de foto's ff laten nakijken door je eigen DA.En in principe is een foto een foto,alleen het advies kan verschillen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:17

Als ik laat keuren is dat door een door mij gekozen onafhankelijke DA. Is dat niet mogelijk?
Dan laat ik foto's nakijken door mijn eigen DA.

Foto's kijken is inderdaad een vak apart.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-02-12 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:19

ambre schreef:
Ikke:ik vertrouw op mijn eigen DA en de hoek waarin de foto gemaakt wordt is veelzeggend.
Daarom altijd de foto's ff laten nakijken door je eigen DA.En in principe is een foto een foto,alleen het advies kan verschillen.

De wijze waarop jij met het paard omgaat maakt ook een groot verschil in de gevolgen!
Het simpele feit alleen al dat je aan de voeten van het paard met 70 - 80% zekerheid kunt zeggen uit welke hoek van het land ze komen, zegt al iets over de invloed die je zelf hebt op de gezondheid van je paard.
Jij bent kennelijk in staat om al een eerste selectie te maken; een inschatting of het wel zin heeft om die dierenarts op te laten draven.
Het gros kan dat echter niet en juist dat zijn meestal de mensen die niet wensen op te draaien voor de kosten bij afkeur.........

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:22

Ik bedoel de hoek vd röntgenfoto,ikke.
Die kan ik niet beoordelen,maar de DA wel.
Maar als ik de DA al niet wil laten komen,moet een verkoper zo'n dier dan wel willen verkopen?
Want als hij al hinkt bij een rondje slingeren op het harde,dan moet hij gewoon niet aan een argeloze particulier aangeboden worden!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:22

Bij rontgen wil ik best wel splitsen bij afkeuring (ligt er overigens ook aan in hoeverre het paard wordt afgekeurd).
Is het alleen iets wat mij als koper tegenstaat of is het iets waardoor het paard totaal, absoluut niet geschikt is voor het doel waarvoor ik het paard wil kopen?

Maar komt een paard niet door de klinische heen, dan ga ik niet de klinische keuring betalen bij afkeuren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:25

Pion:ik wil bv geen chipje,maar als het paard voor de sport goedgekeurd wordt met een chipje dan zal ik de keuring moeten betalen.
Maar ik ben nog steeds van mening dat de verkoper bij paarden boven een bepaald bedrag al enige voorkennis behoort te hebben.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:27

@ambre ik nemm zeker niet makkelijk afscheid integendeel juist. Maar dat heeft niet altijd met foto's te maken.... Denk dat hetgewoon voor ieder zijn eigen keuze is waar die zich goed bij voelt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:28

ambre schreef:
Ik bedoel de hoek vd röntgenfoto,ikke.
Die kan ik niet beoordelen,maar de DA wel.
Maar als ik de DA al niet wil laten komen,moet een verkoper zo'n dier dan wel willen verkopen?
Want als hij al hinkt bij een rondje slingeren op het harde,dan moet hij gewoon niet aan een argeloze particulier aangeboden worden!

Maar waarom een paard nergens voor kunnen dienen als jij van mening bent dat het paard niet geschikt is voor wat JIJ ermee wil doen? Zou een ander doel niet gewoon kunnen passen bij een paard en het dier nog een lang en gelukkig leven kunnen geven?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:39

ambre schreef:
Pion:ik wil bv geen chipje,maar als het paard voor de sport goedgekeurd wordt met een chipje dan zal ik de keuring moeten betalen.
Maar ik ben nog steeds van mening dat de verkoper bij paarden boven een bepaald bedrag al enige voorkennis behoort te hebben.

Jij wil geen chipje, maar een chipje hoeft nog helemaal niet te betekenen dat een paard dan niet in de sport kan lopen, dus word hij goedgekeurd, op basis van waar het chipje zit en of het kwaad kan.
Aangezien er zo ontzettend veel paarden met chipjes zijn zou ik een paard er niet om laten staan, zolang hij maar geschikt is voor mijn doel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:44

ambre schreef:
Bij ons is afkeuring nog 1 enkele rit waard,of er moet iemand zijn die zin heeft om tijd en geld te steken in een paard wat niet goed is.

Nou...
Er is afkeuren als in hopeloos én er is afkeuren als in niet voor een hogere prijs verkoopbaar.

Als iedereen zijn paard met een drietje naar de slager zou brengen, vrees ik dat er nog maar 30% van de paardenpopulatie over blijft.
Ook een goedgekeurde hengst als Bretton Woods gaat bij die voorwaarde de salami in :')

Ik denk dat heel veel kopers zichzelf niet blind moeten staren op een foutloos rontgenrapport, maar gewoon eens lekker moeten gaan rijden op een paard wat bij hen past. En ook paarden met drietjes kunnen nog heel veel jaren mee, dikwijls zonder problemen. Uit eigen ervaring meegemaakt. Paarden die ná zo'n voor de handel funest keuringsrapport nog wel M2-dressuur, L-springen en L-SGW werden.

Staar je niet blind op verzekeringsvoorwaarden.
Daar doe je een paard echt mee te kort. Laten we wel wezen, in de ZZ-Licht lopen ook paarden met drietjes.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:50

Nou idd, ik weet van een aantal nederlandse top sport paarden dat ze minstends een 3 op het keurings rapport hebben en toch lopen ze hoog in de sport en zijn ze nog voor veel geld verkocht.

Mensen moeten zich idd niet blind staren op de keuringsrapporten.

En over de prijs van paarden dat het hier ging, heb 1 keer een duurder paard gehad en daar alleen maar een hoop problemen mee gehad wat mij dus veel geld nog extra gekost heeft. Sinds dien geen hoofdprijzen meer betaald maar wel hoofdprijzen behaald met mijn huidige paarden ;)

Prijs zegt niet alles, je moet alleen zelf het kaf van het koren kunnen onderscheiden en soms iets toe leggen op je wensen. Bijvoorbeeld een wat groener paard kopen, of net een paar cm groter of kleiner.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:57

Ik zeg ook niet dat een paard met een chip niet in de sport zou kunnen lopen,of een paard met een 3.
Maar als het dan een jong dier betreft die nagenoeg onbelast is dan is er toch een verhoogd risico.
Je moet bereid zijn dat te nemen.
En als een paard goedgekeurd wordt en ik zie het op basis vh keuringsrapport toch niet zitten dan moet ik de keuringskosten op me nemen,dat lijkt me normaal.

Een 3 bij een GP paard vind ik wat anders dan een 3 bij een 3jarige die nog niets gedaan heeft.
Je hebt geen idee hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Minimaxi:Als jij moeilijk afscheid kan nemen van een paard dan zou ik wat grondiger laten keuren.
Zo kun je het risico op ellende toch wat verkleinen.
Het risico wegnemen kun je nooit,maar verkleinen wel degelijk.
Ik ken ook zat paarden die op 6 helemaal goed waren en na 3 jaar ineens spat hadden.En dat heeft niet altijd wat met de manier va trainen te maken.

Een paard met een 3 gaan wij of voor eigen gebruik rijden of hij gaat via de achterdeur voor een klein prijsje weg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:58

Het vraagt kennis en inzicht om voorbij de data van een paard te kunnen kijken.
Als je het kunt zien, zie je meer dan een 1.68m. bruine ruin met L1-dressuur.
Dan zie je de instelling, de mogelijkheden, de beperkingen en tot op zekere hoogte de gezondheid.

Maar goed, kun je dat niet, dan wordt zo'n lijstje met kenmerken ineens wel van het hoogste belang.
Het zegt naar mijn mening vooral iets over de onkunde van de koper.
Een onkundige koper betaalt overigens altijd teveel voor een paard.

Tuurlijk, een paard met een slordig keuringsrapport en een matige opleiding mag geen hoofdprijs kosten.
Maar ruiter, kijk dan eens naar jezelf. Ben jij in staat om jonge, onervaren paarden naar LL-licht te rijden? Nee? Zie dat dan ook maar als een drietje op jezelf als ruiter.
Waarom zou het paard dan in theorie geschikt moeten zijn voor de absolute topsport?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:59

ambre schreef:
Een 3 bij een GP paard vind ik wat anders dan een 3 bij een 3jarige die nog niets gedaan heeft.
Je hebt geen idee hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Dat weet je niet zo min over een paard met alleen maar 1 en 2 op het rapport.

Ik heb er eentje gehad die onbeleerd al een 3 had, maar op hogere leeftijd nog steeds dezelfde 3 had. Nooit anders geworden maar in de loop der jaren wel vele goede kilometers mee gemaakt. Was een wereldpaard, zoveel kracht in het lijf en zo elastisch als geen ander.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:03

Dat kan zeker Dees,en net zoveel kans als dat het de andere kant op gaat.
En een 1 kan ook een 4 worden in een jaar tij,ook zelf mee gemaakt.
Maar ik heb nu de keus,dus waarom zou ik dan genoegen nemen met al een,misschien,verhoogd risico?
Bij mij hoeven ze ook niet de topsport in,maar ik wil wel weer naar de lichte tour.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:09

Meer dan de helft van de paardzoekende Bokkers in dit topic kunnen rijtechnisch prima genoegen nemen met een minder topsport-geschikt paard, simpelweg omdat ZZ-licht niet bereikbaar zal zijn voor henzelf als ruiter.

Die paardzoekende Bokkers zouden zich niet blind moeten gaan staren op keuringsrapporten.
Pech kun je hebben, maar de kans daarop is net zo groot als de kans op geen pech.
Daar verandert een keuringsrapport helemaal niets aan. Het is een schijnzekerheid om te denken dat het ontbreken van een keuringsvlekje het verschil zal maken.

Bovendien Ambre, jij als ruiter zou een hengst als Bretton Woods toch niet hebben laten staan om het drietje?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:11

Dees, wat is nu precies je punt ? Keuren is onzin ? Afkeuren kosten verkoper is onzin ? Basissportruiters moeten genoegen nemen met een drietje ?

Ik vind het niet raar dat als je een paard koopt voor meer dan 5000 euro dat je enige mate van rontgenlogische gezondheid mag verwachten. En de verkoper is daar of al van op de hoogte (heeft zelf al laten keuren) of laat jou keuren en bij afkeuren zijn kosten voor verkoper. Alle randvoorwaarden omtrent die rontgelogische keuring kun je zelf met de verkoper invullen. Ik wil best kijken naar een paard met een chipje. Een 3 of 4 is een absolute no-go voor mij. Zelfs in de basissport. Mijn ervaring is toch dat dat in de meeste gevallen meer herrie oplevert dan een chipje. En voor de juiste prijs kun je zelfs overwegen om dat laatste te laten opereren (indien mogelijk uiteraard).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:12

Dat is dan jouw mening,ik begin dan liever met een goed keuringsrapport.
En ik verwacht dan heus niet alleen maar 1-tjes,maar een 3 begin ik niet aan.
Ik wil er namelijk na een paar jaar ook weer voor een klap met geld vanaf.
Dat de meesten met een fijn,maar kwalitatief minder goed paard prima weg kunnen ben ik met je eens.
Ik zelf verwacht met mijn budget ook geen paard te kunnen kopen met spectaculaire gangen,dat zal ik er zelf in moeten rijden.